9-3t Automaattivaihteista / virityksestä
9-3t Automaattivaihteista / virityksestä
Kyse siis Saab 2.0t 2002 SE AT
Foorumia lukiessani on jäänyt mielikuva että automaattivaihteiston toiminta on saman keskusyksikön takana kuin muut moottorinohjaukset. Tähän tulokseen tulin jonkun mainitsevan automaatin käyttäytymisen parantuneen "viriboxilla".
Oliko näin ? Miten käyttäytyminen muuttui, vähenikö "luistattaminen" ?
Moottorijarrutuksesta: Moottori jarruttaa selvästi 3:lla, sekä 4:llakin kun vauhtia on > 60, mutta onko moottorijarrutusta (bensansyöttö katkaistuna) hiljaisemmissa vauhdissa 4:lla ? Kierroslukumittarista ei saa selvää tuleeko moottorin kierrokset mukana vai ei. Pitäisikö ajella 3:lla varmistaen taloudellisempaa ajoa kaupungissa ?
Ajaessani lyhyttä työmatkaa kulutukset ovat kohtuu huimia > 12l/100km (, jopa > 14).
Lisättyä, itse todettua 18.02.2006: Kulutus on ollut talvella 1-2 litraa vähemmän, vaikka joka toinen käynnistys on aivan kylmällä koneella. Näyttää ilmastointilaite vievän kohtuullisesti hitaassa/lyhyessä ajossa. Arvioheitto 0.5-1.5 L / ajotunti ?
Olen miettinyt "maltillista" stage 1 viritystä "bensansäästöihin", kun se toisi lisää vääntöä + (oletettavasti) parantaa vaihteiston toimintaa, onko näin kokemuksistanne. Eikä lisätehot ole haitaksi, kuitenkin pääosa ajoista perheen kanssa rauhallisesti ja näin ollen kokonaiskulutuskin laskenee.
Mitenkäs automaatti kestää viritysasteita ?
Kulutukseen liittyen kysymys: Oletteko huomanneet kulutuksen laskemista moottorin remontin ("takuuhuoltopaketti": jakopään/tasapainoakseli vaihto + moottorinpuhdistus) operaatioiden jälkeen ?
Lisättyä, itse todettua 18.02.2006: Kulutuksessa korjauksen osalta ei liene muutoksia.
Monta kysymystä yhteen otsikkoon .
Seurailen foorumia päivittäin ja täytyy kehua foorumin jäsenten tietoa & taitoa & aktiivisuutta
Foorumia lukiessani on jäänyt mielikuva että automaattivaihteiston toiminta on saman keskusyksikön takana kuin muut moottorinohjaukset. Tähän tulokseen tulin jonkun mainitsevan automaatin käyttäytymisen parantuneen "viriboxilla".
Oliko näin ? Miten käyttäytyminen muuttui, vähenikö "luistattaminen" ?
Moottorijarrutuksesta: Moottori jarruttaa selvästi 3:lla, sekä 4:llakin kun vauhtia on > 60, mutta onko moottorijarrutusta (bensansyöttö katkaistuna) hiljaisemmissa vauhdissa 4:lla ? Kierroslukumittarista ei saa selvää tuleeko moottorin kierrokset mukana vai ei. Pitäisikö ajella 3:lla varmistaen taloudellisempaa ajoa kaupungissa ?
Ajaessani lyhyttä työmatkaa kulutukset ovat kohtuu huimia > 12l/100km (, jopa > 14).
Lisättyä, itse todettua 18.02.2006: Kulutus on ollut talvella 1-2 litraa vähemmän, vaikka joka toinen käynnistys on aivan kylmällä koneella. Näyttää ilmastointilaite vievän kohtuullisesti hitaassa/lyhyessä ajossa. Arvioheitto 0.5-1.5 L / ajotunti ?
Olen miettinyt "maltillista" stage 1 viritystä "bensansäästöihin", kun se toisi lisää vääntöä + (oletettavasti) parantaa vaihteiston toimintaa, onko näin kokemuksistanne. Eikä lisätehot ole haitaksi, kuitenkin pääosa ajoista perheen kanssa rauhallisesti ja näin ollen kokonaiskulutuskin laskenee.
Mitenkäs automaatti kestää viritysasteita ?
Kulutukseen liittyen kysymys: Oletteko huomanneet kulutuksen laskemista moottorin remontin ("takuuhuoltopaketti": jakopään/tasapainoakseli vaihto + moottorinpuhdistus) operaatioiden jälkeen ?
Lisättyä, itse todettua 18.02.2006: Kulutuksessa korjauksen osalta ei liene muutoksia.
Monta kysymystä yhteen otsikkoon .
Seurailen foorumia päivittäin ja täytyy kehua foorumin jäsenten tietoa & taitoa & aktiivisuutta
Viimeksi muokannut JRe, La Helmi 18, 2006 08:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
Kokemuksia 9-5 2.3t SE vm 99:stä löytyy.
Autossa oli vakiona 170 heppaa ja olikohan 280nm ja siihen asennettiin Nordicin virisofta ja putkiston loppuosa, eli Steg2. Tehoa luvattiin 240hp/350nm.
Automaatti vaihtoi tuon jälkeen pehmeemmin ja piti ylämäissä isomman vaihteen silmässä ilman turhaa vaihtoa pienemmälle nykäyksen kera. "Luistamista" eli momenttimuuntimen toimintaa tuo ei vähentänyt vaan lisäsi. Auto pidättäytyi vielä sitkeämmin siellä hyvällä vääntöalueella, mutta enpä tiedo oliko siitä haittaa muuta kuin fiilismielessä.
Kulutus laski normaaliajossa, mutta eihän se teho ilmaiseksi tule...
Autossa oli vakiona 170 heppaa ja olikohan 280nm ja siihen asennettiin Nordicin virisofta ja putkiston loppuosa, eli Steg2. Tehoa luvattiin 240hp/350nm.
Automaatti vaihtoi tuon jälkeen pehmeemmin ja piti ylämäissä isomman vaihteen silmässä ilman turhaa vaihtoa pienemmälle nykäyksen kera. "Luistamista" eli momenttimuuntimen toimintaa tuo ei vähentänyt vaan lisäsi. Auto pidättäytyi vielä sitkeämmin siellä hyvällä vääntöalueella, mutta enpä tiedo oliko siitä haittaa muuta kuin fiilismielessä.
Kulutus laski normaaliajossa, mutta eihän se teho ilmaiseksi tule...
STCF #3
Minkäslainen automaatti on noissa ng900:sissa ja og9-3:sissa, nelipykäläinen tottakait mutta onko se kanssa hydraulisesti ohjattu vai onko kehittyneempi kuin esim. tonnarissa?
Kuinkas lyhyet välitykset noissa on, esim. 2.0-turbolla ja 2.5V6:sella, eli paljonko huutaa kierrksia satasen nopeudessa, vertailun vuoksi sanottakoon että tontun kierrokset on noin luokkaa 2350rpm/100km/h.
Mahtaako olla ZF:n lodju?
Kuinkas lyhyet välitykset noissa on, esim. 2.0-turbolla ja 2.5V6:sella, eli paljonko huutaa kierrksia satasen nopeudessa, vertailun vuoksi sanottakoon että tontun kierrokset on noin luokkaa 2350rpm/100km/h.
Mahtaako olla ZF:n lodju?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Niissä on semmonen hieno sähköohjattu lodju jossa on kaikkia sport ja winter asentoja. Ei oo mitään sukua meidän tonttumiesten täysin mekaaniselle vatkaimelle.. Suurimmalla osalla taitaa vääntö olla rajoitettu max 400 Nmng900aero kirjoitti:Minkäslainen automaatti on noissa ng900:sissa ja og9-3:sissa, nelipykäläinen tottakait mutta onko se kanssa hydraulisesti ohjattu vai onko kehittyneempi kuin esim. tonnarissa?
Kuinkas lyhyet välitykset noissa on, esim. 2.0-turbolla ja 2.5V6:sella, eli paljonko huutaa kierrksia satasen nopeudessa, vertailun vuoksi sanottakoon että tontun kierrokset on noin luokkaa 2350rpm/100km/h.
Mahtaako olla ZF:n lodju?
Aha, ei tontunkaan lodju huono ole missään tapauksessa, mutta ihan hieno juttu jos tuossa olisi vähän mahdollisuutta vaikuttaa vaihtohetkiin muutenkin kuin kaasupolkimellaJouniCSE kirjoitti:Niissä on semmonen hieno sähköohjattu lodju jossa on kaikkia sport ja winter asentoja. Ei oo mitään sukua meidän tonttumiesten täysin mekaaniselle vatkaimelle.. Suurimmalla osalla taitaa vääntö olla rajoitettu max 400 Nmng900aero kirjoitti:Minkäslainen automaatti on noissa ng900:sissa ja og9-3:sissa, nelipykäläinen tottakait mutta onko se kanssa hydraulisesti ohjattu vai onko kehittyneempi kuin esim. tonnarissa?
Kuinkas lyhyet välitykset noissa on, esim. 2.0-turbolla ja 2.5V6:sella, eli paljonko huutaa kierrksia satasen nopeudessa, vertailun vuoksi sanottakoon että tontun kierrokset on noin luokkaa 2350rpm/100km/h.
Mahtaako olla ZF:n lodju?
Mitäs se vääntörajoitusjuttu tarkoittaa, ei kait laatikko voi puuttua koneen toimintaan jos haluaisi ottaa vaikkapa 450-500Nm irti moottorista?
Siis hajallehan se toki saattaa mennä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 09:30
- Paikkakunta: Häme
Aisin-Warner
Joo, asentoja löytyy... Valmistaja on muuten Aisin-Warner, Aisin, tai mikälie sellainen nyt olikaan. Japsiloota käsittääkseni. Ysitonnisissa taitaa olla ZF:n laatikoita, ainakin vanhemmissa.JouniCSE kirjoitti:Niissä on semmonen hieno sähköohjattu lodju jossa on kaikkia sport ja winter asentoja. Ei oo mitään sukua meidän tonttumiesten täysin mekaaniselle vatkaimelle.. Suurimmalla osalla taitaa vääntö olla rajoitettu max 400 Nmng900aero kirjoitti:Minkäslainen automaatti on noissa ng900:sissa ja og9-3:sissa, nelipykäläinen tottakait mutta onko se kanssa hydraulisesti ohjattu vai onko kehittyneempi kuin esim. tonnarissa?
Kuinkas lyhyet välitykset noissa on, esim. 2.0-turbolla ja 2.5V6:sella, eli paljonko huutaa kierrksia satasen nopeudessa, vertailun vuoksi sanottakoon että tontun kierrokset on noin luokkaa 2350rpm/100km/h.
Mahtaako olla ZF:n lodju?
900 S aut. -95
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9-3t Automaattivaihteista / virityksestä
JRe kirjoitti:Kyse siis Saab 2.0t 2002 SE AT
Foorumia lukiessani on jäänyt mielikuva että automaattivaihteiston toiminta on saman keskusyksikön takana kuin muut moottorinohjaukset. Tähän tulokseen tulin jonkun mainitsevan automaatin käyttäytymisen parantuneen "viriboxilla".
Oliko näin ? Miten käyttäytyminen muuttui, vähenikö "luistattaminen" ?
Moottorijarrutuksesta: Moottori jarruttaa selvästi 3:lla, sekä 4:llakin kun vauhtia on > 60, mutta onko moottorijarrutusta (bensansyöttö katkaistuna) hiljaisemmissa vauhdissa 4:lla ? Kierroslukumittarista ei saa selvää tuleeko moottorin kierrokset mukana vai ei. Pitäisikö ajella 3:lla varmistaen taloudellisempaa ajoa kaupungissa ?
Ajaessani lyhyttä työmatkaa kulutukset ovat kohtuu huimia > 12l/100km (, jopa > 14). Olen miettinyt "maltillista" stage 1 viritystä "bensansäästöihin", kun se toisi lisää vääntöä + (oletettavasti) parantaa vaihteiston toimintaa, onko näin kokemuksistanne. Eikä lisätehot ole haitaksi, kuitenkin pääosa ajoista perheen kanssa rauhallisesti ja näin ollen kokonaiskulutuskin laskenee.
Mitenkäs automaatti kestää viritysasteita ?
Kulutukseen liittyen kysymys: Oletteko huomanneet kulutuksen laskemista moottorin remontin ("takuuhuoltopaketti": jakopään/tasapainoakseli vaihto + moottorinpuhdistus) operaatioiden jälkeen ?
Monta kysymystä yhteen otsikkoon .
Seurailen foorumia päivittäin ja täytyy kehua foorumin jäsenten tietoa & taitoa & aktiivisuutta
Kulutus ihan normia kaupunkiajoon.. ja vireissä vääntö rajoitetaan 400nm.
Saab 900 2.0t Cab -97
Re: 9-3t Automaattivaihteista / virityksestä
400nm eiiiiiiiii...... mulla ainakaan.Harrimatias kirjoitti:
Kulutus ihan normia kaupunkiajoon.. ja vireissä vääntö rajoitetaan 400nm.
9-3.1972
Re: 9-3t Automaattivaihteista / virityksestä
Ootki niin hulttio !se93tbo kirjoitti:400nm eiiiiiiiii...... mulla ainakaan.Harrimatias kirjoitti:
Kulutus ihan normia kaupunkiajoon.. ja vireissä vääntö rajoitetaan 400nm.
Re: 9-3t Automaattivaihteista / virityksestä
Milli kirjoitti:Ootki niin hulttio !se93tbo kirjoitti:400nm eiiiiiiiii...... mulla ainakaan.Harrimatias kirjoitti:
Kulutus ihan normia kaupunkiajoon.. ja vireissä vääntö rajoitetaan 400nm.
9-3.1972
Itse olen miettinyt automaatin virittämistä, mutta hiukan mietityttää kuitenkin juuri tuo vääntö, kaikissa viripalikoissa mennään yleensä 300Nm paremmalle puolelle, ja tosiasia kuitenkin on, että ainakin T5-koneissa vääntöä on säädetty melko pienelle automaatissa
B204E Aut: 154hv 217Nm
B204L Aut: 185hv @ 5750rpm / 233Nm @ 2000-5400rpm
B204R Aut: 200hv /?? Oliko edes tätä mallia automaattina?
B204E Man: 154hv 217Nm
B204L Man: 185hv @ 5500rpm / 263Nm @ 2100-4600rpm
B204R Man: 200hv / 283Nm @ 2300-4600rpm
Miksi automaattiin olis laitettu vähemmän vääntöä kuin manuaalimalliin, jollei siihen olis todella hyvä syy...
B204E Aut: 154hv 217Nm
B204L Aut: 185hv @ 5750rpm / 233Nm @ 2000-5400rpm
B204R Aut: 200hv /?? Oliko edes tätä mallia automaattina?
B204E Man: 154hv 217Nm
B204L Man: 185hv @ 5500rpm / 263Nm @ 2100-4600rpm
B204R Man: 200hv / 283Nm @ 2300-4600rpm
Miksi automaattiin olis laitettu vähemmän vääntöä kuin manuaalimalliin, jollei siihen olis todella hyvä syy...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Näistä automaatin virittämiskeskusteluista olen ymmärtänyt sen verran, että paremmalla laatikkoöljyn jäähdyttämisellä voisi pienentää ainakin johonkin pisteeseen asti tuota lisäväännön tuomaa laatikon rikkoriskiä.
Itsellä onkin tarkoitus tuohon tonttuun laittaa (sitten jollain aikavälillä) suurinpiirtein samanlainen jäähdytin kuin moottoriöljylläkin on. Luulisi nuo rapiat 400Nm kestävän sikäli mikäli auto ei ole jatkuvassa räppäyksessä. Ja jos ei kestä niin tuleepa taas harrastettua.
Itsellä onkin tarkoitus tuohon tonttuun laittaa (sitten jollain aikavälillä) suurinpiirtein samanlainen jäähdytin kuin moottoriöljylläkin on. Luulisi nuo rapiat 400Nm kestävän sikäli mikäli auto ei ole jatkuvassa räppäyksessä. Ja jos ei kestä niin tuleepa taas harrastettua.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki