Eberi kuntoon

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
99dit99
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 13:12

Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja 99dit99 »

No niin toivottavasti seuraavasta on apua niille , joille ensimmäinen tuleva pakkasaamu tarjoaa mukavan yllätyksen: Eberi ei toimi!. Meikäläisen lämmitin rupesi sohlaamaan viime keväänä ja oireet olivat: Käynnistyy joskus (harvoin ) ja silloin poksahduksen ja savun saattelemana. Alkutoimet ok, eli hurina ja ulina, mutta ei syty, lämpinä syttyy paremmin.
Eilen sitten tulevan pakkaskauden innoittamana irrotin ja purin vehkeen.
1. Lämmittimen polttoaineputki irti ja kaksinkerroin, nippusiteellä kiinni
2 Vesiletkut irti ja 22 mm kupariputki väliin, klemmarit kiinni ja käännetään syrjään
3 Sähköliitin irti ja johtonippu syrjään
4 Eberin alta imu- ja pakoputken klemmarit löysään (8mm pikku hylsy). Ovat vähän huonosti näkyvissä, mutta molemmissa on klemmari.
5 Lämmitin on "pudotettu" sellaiseen U malliseen telineeseen joka on kiinni taka- yläreunastaan rintapellissä yhdellä 10 mm pultilla. Pultti auki ja koko paketti on irti
6 Lämmitinpaketti nostetaan ylös pois vähän heilutellen, että imu- ja pakoputki irtoavat
7 Ko putket nippusiteellä kiinni eberin kiinnitysruuvinrreikään.
8 Eberin sulake irti, niin auto on taas ajokunnossa.

Lämmittimen purku on helppoa; näkyviintulevat ruuvit vaan auki niin paketti hajoaa helposti
Ja sitten vikadiagnoosi:
Polttokammiossa on reikä johon rungon toisessa osassa oleva hehkutulppa menee. Reikä on itseasiassa pieni putki joka on polttokammion sivussa.
Ko putken vasemmassa sivussa on aukko jonka yläpuolelle polttoaineputki on juotettu polttokammion sisällä. (tulikohan nyt kirjoitettua tarpeeksi epäselvästi) :)
Ko. aukossa tulisi olla ohuista langoista muodostettu hilaverkko eli höyrystin. Mikäli verkkoa ei näy on polttokammio sökö. Näihin kevytebereihin joita Saabissa käytetään ei ko. verkkoa saa erillisenä, vaan polttokammio pitää ostaa kokonaan (n200 €) :(
Eberiä myyvät varaosaliikkeet toimittavat osan tilauksesta. joten ei tarvitse olla merkkiliikkeen armoilla.
Sitten vaan kootaan lämmitin sekä asennetaan paikalleen ensi viikonloppuna ja eiku pakkasia odottelemaan.
Mahdollisesti hehkutulppa kantsii myös uusia, kun kerran sydeemi on kinttaassa.
tonnari muijalla ja mukuloilla
9-3 dit itsellä
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Onko se tämännäköinen mööpeli?

(Ei ollut)
Viimeksi muokannut Isolohko, Ma Loka 03, 2005 06:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
99dit99
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 13:12

Viesti Kirjoittaja 99dit99 »

Ei ole sinnepäinkään.
Kuva, mikä on melkein oikea löytyy: [url= http://www.espar.com/pdfs/hydronic4_5.pdf] sivu 7 .
tonnari muijalla ja mukuloilla
9-3 dit itsellä
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja hz81 »

99dit99 kirjoitti:No niin toivottavasti seuraavasta on apua niille , joille ensimmäinen tuleva pakkasaamu tarjoaa mukavan yllätyksen: Eberi ei toimi!. Meikäläisen lämmitin rupesi sohlaamaan viime keväänä ja oireet olivat: Käynnistyy joskus (harvoin ) ja silloin poksahduksen ja savun saattelemana. Alkutoimet ok, eli hurina ja ulina, mutta ei syty, lämpinä syttyy paremmin.
Eilen sitten tulevan pakkaskauden innoittamana irrotin ja purin vehkeen.
1. Lämmittimen polttoaineputki irti ja kaksinkerroin, nippusiteellä kiinni
2 Vesiletkut irti ja 22 mm kupariputki väliin, klemmarit kiinni ja käännetään syrjään
3 Sähköliitin irti ja johtonippu syrjään
4 Eberin alta imu- ja pakoputken klemmarit löysään (8mm pikku hylsy). Ovat vähän huonosti näkyvissä, mutta molemmissa on klemmari.
5 Lämmitin on "pudotettu" sellaiseen U malliseen telineeseen joka on kiinni taka- yläreunastaan rintapellissä yhdellä 10 mm pultilla. Pultti auki ja koko paketti on irti
6 Lämmitinpaketti nostetaan ylös pois vähän heilutellen, että imu- ja pakoputki irtoavat
7 Ko putket nippusiteellä kiinni eberin kiinnitysruuvinrreikään.
8 Eberin sulake irti, niin auto on taas ajokunnossa.

Lämmittimen purku on helppoa; näkyviintulevat ruuvit vaan auki niin paketti hajoaa helposti
Ja sitten vikadiagnoosi:
Polttokammiossa on reikä johon rungon toisessa osassa oleva hehkutulppa menee. Reikä on itseasiassa pieni putki joka on polttokammion sivussa.
Ko putken vasemmassa sivussa on aukko jonka yläpuolelle polttoaineputki on juotettu polttokammion sisällä. (tulikohan nyt kirjoitettua tarpeeksi epäselvästi) :)
Ko. aukossa tulisi olla ohuista langoista muodostettu hilaverkko eli höyrystin. Mikäli verkkoa ei näy on polttokammio sökö. Näihin kevytebereihin joita Saabissa käytetään ei ko. verkkoa saa erillisenä, vaan polttokammio pitää ostaa kokonaan (n200 €) :(
Eberiä myyvät varaosaliikkeet toimittavat osan tilauksesta. joten ei tarvitse olla merkkiliikkeen armoilla.
Sitten vaan kootaan lämmitin sekä asennetaan paikalleen ensi viikonloppuna ja eiku pakkasia odottelemaan.
Mahdollisesti hehkutulppa kantsii myös uusia, kun kerran sydeemi on kinttaassa.
Missä kohden konehuoneessa tuo Eberi sijaitsee? Onko iso homma repiä irti, siis noin niinku ajassa?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
99dit99
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 13:12

Viesti Kirjoittaja 99dit99 »

Siinähän se konehuoneessa hanttimiehenpuolella rintapellissä kiinni. Heti sen poikittaisen jäykkäritangon takana/alapuolella. Pari vesiletkua tulee päälle kiinni ikäänkuin mutkan kautta.
tonnari muijalla ja mukuloilla
9-3 dit itsellä
99dit99
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 13:12

Viesti Kirjoittaja 99dit99 »

Niin ja se aika: Alta puoli tuntia , niin eberi on jo palasina :D
tonnari muijalla ja mukuloilla
9-3 dit itsellä
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

99dit99 kirjoitti:Siinähän se konehuoneessa hanttimiehenpuolella rintapellissä kiinni. Heti sen poikittaisen jäykkäritangon takana/alapuolella. Pari vesiletkua tulee päälle kiinni ikäänkuin mutkan kautta.
Nyt on tulppa vaihdettu Eberiin mutta. Nyt tuntuu siltä että laite käynnistyy ja syttyy, mutta sammuu heti syttymisen jälkeen. Onkohan tästäkin menny tuo polttokammio vai mistä vikaa voisi hakea?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
99dit99
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 13:12

Viesti Kirjoittaja 99dit99 »

hz81 kirjoitti:
Nyt on tulppa vaihdettu Eberiin mutta. Nyt tuntuu siltä että laite käynnistyy ja syttyy, mutta sammuu heti syttymisen jälkeen. Onkohan tästäkin menny tuo polttokammio vai mistä vikaa voisi hakea?

Oletettavasti, muutenhan ko. vehje on suht varmatoiminen. Polttoaineen höyrystymisessä varmaan vikaa. Lähteekö eberi lämpimänä (haaleana) käyntiin? Jos lähtee niin vika varmasti höyrystimessä
tonnari muijalla ja mukuloilla
9-3 dit itsellä
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja topi »

hz81 kirjoitti:
99dit99 kirjoitti:Siinähän se konehuoneessa hanttimiehenpuolella rintapellissä kiinni. Heti sen poikittaisen jäykkäritangon takana/alapuolella. Pari vesiletkua tulee päälle kiinni ikäänkuin mutkan kautta.
Nyt on tulppa vaihdettu Eberiin mutta. Nyt tuntuu siltä että laite käynnistyy ja syttyy, mutta sammuu heti syttymisen jälkeen. Onkohan tästäkin menny tuo polttokammio vai mistä vikaa voisi hakea?
Syynä voisi olla sökö liekkivahti. (Flammable indicator). Hinta n. 50 €. Oireet: Laite ei käynnisty tai kuten minulla; lämmitin syttyi, muttei jaksanut käydä kuin noin 10 minuuttia.

Uusi liekkivahti (ja kun eberi auki, samantien uusi hehkutulppa). Nyt peuhaa hienosti. Vika löytyi Tech:llä helposti.
topi
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Tulipa tuossa "pohjoisen" reissulla vähän testailtua ja havaittua tuosta eberistä seuraavia asioita.

Eli kun eberin käynnistää manuaalisesti sidistä, se käy noin kaksi minuuttia ja sammuu. Mutta jos se käynnistyy "auton mukana" kun ulkoilma tarpeeksi viileä, (tuolla idässä oli useita - asteita) se käy niin kauan kun auto saavuttaa normaalilämmöt.
Minä vetäisin tästä seuraavan johtopäätöksen, korjatkaa jos menee pahasti pieleen.. eli eberin oma vesipumppu on sökö, ei kierrätä vettä tarpeeksi ja manuaali käynnistyksellä sammuu yli kuumumiseen ja kun se lähtee auton käynnistyksessä päälle auton oma pumppu luonnollisesti kierrättää veden myös eberin kautta ja näin ollen sen ei tarvitse yli kuumeta!?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
it
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 10:24
Paikkakunta: Oulu

Eberi kuntoon

Viesti Kirjoittaja it »

Eilen tuli juuri tuo todettua. Eberin kiertovesipumpun moottori lähtee pyörimään vain satunnaisesti. --> kun pyöriminen loppuu, sammuu hetken päästä myös lämmitin.

Kolistelemalla ja heiluttelemalla pumppu pyörii (huonosti tosin), ja lämppäri pysyy käynnissä..

..mutta mistä uusi moottori/pumppu ja mitä maksaa? Kävisikö joku tarvikepumppu?
R900 1996, 96 Super 1977
Linjavalo
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Loka 08, 2005 20:34
Paikkakunta: Pernaja

Ebei kuntoon

Viesti Kirjoittaja Linjavalo »

Mistäs toi liekkivahti löytyy? Hökötys syttyy nätisti ja palaa savuttamatta mut stumppaa ittensä kuuden minuutin jälkeen,jos käynnistää uudestaan seuraavalla kerralla paloaika on enään parikolme minuuttia
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Moro.!


Itellä oli ihan samaa vikaa eli lähti hyvin käymään kävi jonku 5 minsaa ja sammu..Eli laite lämpeni liikaa..Vesi ei lähteny kiertämään vaan pumppu höri tyhjää..Vika korjaantu ilmaamalla se..Ilmaus ruuvi ainaki omassa eberissä siinä päällä sellai pieni messingin värinen..Auto käyntii eberi päälle ja ruuvia vähän auki huomaa hyvin jos ilmaa tulee nesteen mukana pihalle..Ei oo enää sen jälkee temppuillu..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Grendel
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 15:35

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Minun eberissä on jo oudompi vika. Kiertovesipumppi lähtee Sidin kellosta ja käsin surisemaan, mutta ei edes yritä sytyttää. Vuosi sitten vaihdettu hehkutulppa ja kiertovesipumppu merkkiliikkeessä (Herttoniemessä)

AC-näyttö syttyy joskus, toisinaan pysyy pimeänä. Sidissä näkyy kylläkin Heater- teksti.

- Tietoa?
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
saab9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 14:49

Ilmausruuvi

Viesti Kirjoittaja saab9-3 »

Itselläni samanlaista onglelmaa, vesipumppu toimii mielestäni ok.

Olisiko tuosta ilmausruuvista valokuvaa, ei heti kyllä muistu mieleen kun ainakin tuossa DW4 mallissa on ne muoviset kuoret päällä.
Vastaa Viestiin