Jälleen saabistiksi ja heti lämmitys laite/puhallin vika?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Jälleen saabistiksi ja heti lämmitys laite/puhallin vika?

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Heipä hei, muutaman välivuoden jälkeen jälleen saabistiksi...

Olisi yksi kysymys!

Autoni on vm.2002 ja ajettu 56tkm puhallin rupeaa "sirisemään", kun ajaa monttuisella tiellä ja joskus rupeaa ihan pienestäkin huutamaan. Puhaltimen 1.teholla ääni kovimman kuuloinen.
2.hiljenee/lakkaa kokonaan.

Olen yrittänyt muutaman kerran viedä korjaamolle äänen kuuluessa, mutta aina ääni on loppunut ennen perille pääsyä... 8O

Myyjä liikkeen antama takuu on voimassa, mutta pitäisi maksaa itse 50% korjauskuluista. ( Enkä tiedä vielä edes mistä vika johtuu :?: )

Mikä vastuu on maahantuojalla, kun auto ei ole vielä kovinkaan vanha...

Ps. Sid näytön korjasin itse, foorumista löytyvillä ohjeilla!
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Jälleen saabistiksi ja heti lämmitys laite/puhallin v

Viesti Kirjoittaja koistha »

TOPPAHOUSU kirjoitti:
Autoni on vm.2002 ja ajettu 56tkm puhallin rupeaa "sirisemään", kun ajaa monttuisella tiellä ja joskus rupeaa ihan pienestäkin huutamaan.
Oletko varma, että kyseessä on puhallin ? Syynä voi olla myös ilmaistoinniin anturin moottorin sirinä. Eli se pieni reikä siinä tupakansytkärin vieressä sisältää anturin ja pienen moottorin. Tuo moottori alkaa siristä jossain vaiheessa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Autossani on manuaali ilmastointi ja ääni kuuluu, kun se ei ole päällä.
Voiko se silti kuulua sieltä? :roll:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jälleen saabistiksi ja heti lämmitys laite/puhallin vika

Viesti Kirjoittaja Eski »

TOPPAHOUSU kirjoitti: Myyjä liikkeen antama takuu on voimassa, mutta pitäisi maksaa itse 50% korjauskuluista. ( Enkä tiedä vielä edes mistä vika johtuu :?: )
Taas puhuu autokauppias paskaa.

Käytetyn auton myyjäliike on vastuussa auton vioista 6 kuukautta. Tämä lakimääräinen virhevastuuolettama koskee kaikkia liikkeestä yksityiselle myytyjä autoja, vaikka olisivat miten halpoja tahansa.

Eski
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Oston yhteydessä tuli takuu 2vuotta/30 000km !
takuusta oli puhe ja takuu lapussa on lueteltu mitkä kuuluvat koko takuun piiriin ja sitten mistä pitää itse maksaa 50%.

En tiedä, että minkälaiset virheet kuuluvat puolen vuoden piiriin... :oops: :?:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Siitä 6 kk kuluttajansuojasta liike ei pääse millään konstilla eroon, mutta yrittävät tietysti kaikkensa. Se kattaa kaikki viat, pl. kulutusosat, eli esim. jarrupaloja tai tuulilasinpyyhikijöitä takuu ei koske. Tuollaiset vonkuvat tuulettimet ja rikkinäiset SIDit kuuluisi liikkeen korjata takuuseen.

Eski
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Niinpä tietysti... Liike on toisella puolella suomea , mutta saman ketjun liike löytyy läheltäkin! Sid näytöstä puuttui jo ostohetkellä yksi rivi ja mainitsin asiasta myyjä ei ottanut kuuleviin korviinsakaan,
Oli myyjä niin itseään täynnä. Selitti vaan siitä heidän antamasta takuusta! :!:


Pitää käydä paikallisessa liikkeessä ensi viikolla ja selvitellä asioiden oikea laita! :evil:
av
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja av »

Juu ja jos se on se anturi siinä keskikonsolissa, niin se ääni kuuluu, vaikka auto ei olisikaan päällä... se on sitten älyttömän kallis osa kokoonsa ja tekniikkaansa nähden, että vaihtoon vaan ja liikkeen piikkiin. Ääni saattaa myös korjaantua kääntämällä anturia 180 astetta -> siis ylösalasin..
9000CS 2.3T S
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Joo soitin myyjä liikkeelle ja siellä yhdistettiin vain huoltopäällikölle, joka tuumasi yx kantaan ne kuuluvat sähkölaitteisiin ja niistä pitäisi maksaa 50% korjauskuluista itse!!! Yritin soittaa alueemme kuluttajaneuvojalle, mutta hän on lomalla ensi viikkoon asti.
:evil: Kyllä rupeaa korpeamaan tämä asia...
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

TOPPAHOUSU kirjoitti:Autossani on manuaali ilmastointi ja ääni kuuluu, kun se ei ole päällä.
Voiko se silti kuulua sieltä? :roll:
Katoppa tämä http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29604
Saab 9³
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Eipä taida olla manuaali-ilmastoinnissa sitä anturia. Ei ainakaan mulla ole.

Tuulettimen puhallin kyllä sirisee ainakin näin talvisaikaan. Sirinä tosin loppuu kun laittaa puhaltimen 3:s asentoon. Kesällä en kuullut mitään ylimääräisiä sirinöitä.
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

"Sirinä" on lisääntynyt pikkuhiljalleen ja alkaa jopa kovasta kiihdytyksestä huutamaan!
1.teholla en ole kehdannut puhallinta pitää, kun sirinä on melkein jatkuvaa ja välillä häviää kokonaan pois! 8O
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Joopa joo! Soitin jälleen myyjä liikkeelle ja eivät ota kantaa asiaan ja yhdistävät vain huoltopäällikölle! ( Huoltopuoli eri omistuksessa, kuin myyjä liike! )

Huoltopäällikön mukaan Lämmityslaite kuuluu kuluviin osiin ja menee "takuun" piikkiin ja itse pitäisi maksaa puolet korjauskuluista!!!

Luin hänelle kuluttajaviraston faktaa virhevastuusta, mutta ei auttanut sekään, ei mene sid näyttö eikä puhaltimen uusinta virhevastuuseen!?! ( Eli myyjäliikkeen piikkiin!!! )

Huomenna pääsen vasta kuluttaja-asiamiehen juttusille, kun hän saapuu lomaltaan.
Jos vain on mahdollista harkitsen kyllä kaupan purkua, kun näyttää menevän näin vaikeaksi.! :evil:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuluttajansuojaa käsitellään näköjään tänään myös Iltalehdessä:
http://www.iltalehti.fi/2005/10/31/kulu ... 6_ku.shtml

Kannattaisi nyt ensin selvittää mikä siinä lämppärissä on vialla ja mitä korjaus kustantaa... Aika mielenkiintoinen tulkinta huollolla, että lämmityslaite on kulutusosa. Itse olen käsittänyt, että jarrupalat, polttimot, renkaat, pyyhkijänsulat jne on normaalisti kuluvia osia, mutta lämmityslaite 8O

Eski
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Lämmityslaitteessa moottorin laakeri rikkoutumassa, joten uusittava koko hoito ja se maksaa n. 300€ töineen! + samaan rahaan sid1:sen kunnollinen korjaus +- 100€

Nihkeetä on korvaus/korjaus halut...
En jaksanut puhelimessa enää jankata asiaa, ennen kuluttaja-asiamiehen lausuntoa.

Ps. Liike entinen saabin merkkiliike ja nykyisin osa valtakunnallista vaihtoauto ketjua. 8O
Vastaa Viestiin