Ostin 9-3 2,2 Tid....
Ostin 9-3 2,2 Tid....
Tässä uutena 9-3 2,2 Tid saabin vm.-00 omistajana kyseleisin teiltä kyseisen kulkupelin yleisimpiä vikoja jos sellaisia tässä pelissä on.Mitä asioita tämän auton käytön kannalta kannattaa ottaa huomioon turvatakseen mahdollisimman runsaat kilometrit.Aika keltanokan kysymyksiä mutta jostainhan sitä täytyy aloittaa....
Varaudu Ebersprächer-lisälämmittimen huoltoihin., jos sinulla sellainen on. Kiertopumppu usein sökönä. Ilmamassamittari kannattaa pitää puhtaana ja ilmasuodatin vaihtaa parikin kertaa vuodessa.
Monet TiD omistajat ovat piristäneet ajokkinsa uudelleenohjelmoimalla moottorin ECU: tai hankkimalla väliboksin. Tehot ja väännöt nousee ja polttoainetalous paranee! - Oikeasti!
Omaan autooni jouduin vaihtamaan turbon magneettiventtiilin, vesipumpun ja starttimoottorin. Sillä onkin ajettu yli 280tkm
Monet TiD:it tykkää öljysistä joiden kuumaviskositeetti on hieman korkeampi, esim 5w-50.
Monet TiD omistajat ovat piristäneet ajokkinsa uudelleenohjelmoimalla moottorin ECU: tai hankkimalla väliboksin. Tehot ja väännöt nousee ja polttoainetalous paranee! - Oikeasti!
Omaan autooni jouduin vaihtamaan turbon magneettiventtiilin, vesipumpun ja starttimoottorin. Sillä onkin ajettu yli 280tkm
Monet TiD:it tykkää öljysistä joiden kuumaviskositeetti on hieman korkeampi, esim 5w-50.
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Re: Ostin 9-3 2,2 Tid....
Huolehtii öljynvaihdoista 15tkm välein. TiDissä ei paljon vikoja ilmene. Bensakoneissa paljon enemmän murheitamope kirjoitti:Mitä asioita tämän auton käytön kannalta kannattaa ottaa huomioon turvatakseen mahdollisimman runsaat kilometrit.Aika keltanokan kysymyksiä mutta jostainhan sitä täytyy aloittaa....

9-3 TiD SE -99 361tkm...
Asian vierestä
Vähän topicin ohi, mutta miten tuo turbon magneettiventtiilin vaihtotarve oikein ilmenee?[/code]
Et ainakaan huonoa autoa valinnut. Itselläni moinen nähnyt viitisen tuhatta kilsaa, kokonaislukeman ollessa 245tkm. Kaikki tuntuu nyt lopultakin siltä kuin pitää, tuolta yleisestä voi lukea loput aiheesta...
Kulutus riippuu paljolti kaasujalan raskaudesta, itselläni se reippaassa moottoritieajossa cruise päällä pyörii tuolla 6.5 +/-0.3ltr lukemissa 100km:n matkalla. Tämä mitattuna Sidistä. Hassua muuten, myyn Sidin kenkiä osana työtäni... No jaa, takaisin asiaan.
Tuossa erään Laakkosen huoltomiehen kanssa keskusteltuani on yksi mahdollinen tyyppivika tulossa eteen itsellenikin. Alapallonivel edessä antautuu kulumiselle jo tuolla n. 280tkm tienoilla. Ei siis kestä mitään.
Onnea ostokselle, toivottavasti olet vähintäänkin yhtä tyytyväinen kuin itse samankaltaiseen vekottimeen olen.
Zand
Kulutus riippuu paljolti kaasujalan raskaudesta, itselläni se reippaassa moottoritieajossa cruise päällä pyörii tuolla 6.5 +/-0.3ltr lukemissa 100km:n matkalla. Tämä mitattuna Sidistä. Hassua muuten, myyn Sidin kenkiä osana työtäni... No jaa, takaisin asiaan.
Tuossa erään Laakkosen huoltomiehen kanssa keskusteltuani on yksi mahdollinen tyyppivika tulossa eteen itsellenikin. Alapallonivel edessä antautuu kulumiselle jo tuolla n. 280tkm tienoilla. Ei siis kestä mitään.

Onnea ostokselle, toivottavasti olet vähintäänkin yhtä tyytyväinen kuin itse samankaltaiseen vekottimeen olen.
Zand
Saab 9-3 TiD '99
Minulla meni 9-3:ssa alapallot eli käytännössä alatukivarret vaihtoon 130K ajettuna. Maksavat muuten merkkiliikkeessä 300 eur/kpl ja PCS:llä puolet vähemmän...Zandmann kirjoitti:Tuossa erään Laakkosen huoltomiehen kanssa keskusteltuani on yksi mahdollinen tyyppivika tulossa eteen itsellenikin. Alapallonivel edessä antautuu kulumiselle jo tuolla n. 280tkm tienoilla. Ei siis kestä mitään.![]()
Eski
No kyllähän tuon vielä kestää, mutta joka erehtyy merkkiliikkeestä ostamaan alatukivarret 600 eurolla, niin tuskin hymyilyttää... Vanhaan satkuun saa vaihdettua pelkän pallonivelen ja maksaa noin parikymppiä kipale. 9-5:ssa näyttää myös olevan erillinen pallonivel, joten siinäkään ei tarvitse koko tukivartta vaihtaa...
Eski
Eski
tidistä
Nooh, itte ostin samanmoisen tuossa alkuvuodesta. Noin 35tkm ajellu.
Ei vielä oo ainakaan välille jättänyt.
Heti kärkeen sai vaihella Eeberin pumpun ja akun. Jos ei oo lohkolämmitintä asennettuna ostamassasi autossa niin asenna ehdottomasti! Itsellä Eeberi taas hajalla, kait hehku rikki tms. Ei ihan ilmainen se vesipumppu.
Itsellä ois 1 ylimääräinen toimiva, joskin hiilet aika loppu. Saa joku halavalla jos tarttee.
Jarrulevyille se on perso, kiekot menee kieroon 3 -> 6tkm ajon jälkeen. Ajotyylistä riippumatta, paitsi jos _et_ jarruta. Kolmannet menossa, nylkyttää taas pirusti.
Kallistuksen vakaajiin pikkuset koiranluut vaihettu, helpo vaihtaa ja aika halapa. Pikkuinen ruiskun paluuletku alkoi kuseksimaan. Vaihettiin.
Startti oli aika hikinen nuhapumppu, alkoi syksystä sanomaan, jotta *klik*. Vaihoin uuden, nyt starttaa aivan erilaisilla kierroksilla.
Hehkutulppia on kärynnyt parit kappaleet. Nyt viimeisemmällä kerralla vaihoin koko setin.
Öljyä menee reilusti jos pitää 5W-50:ä sisällä, itellä oli ensin Castrollia niin meni se 3l/väli. Nyt Mobileilla vähemmän.
BTW, paljoakos TIDimiehillä se mopo kulkee? Manuskassa meinaavat, jotta 200kmh. Just pääsee 170 ku oikeen kyykyttää ja hinkuttaa.
Autolla ajettu nyt 112tkm.
Polttoainekulutus on ihan jees, puhasta matkaa ku ajaa nynnyvauhilla niin semmonen 5,2l ja alle. Normaalisti ku ajelee ja ohittelee niin semmonen 5,8 -> 6,5litraa.
Huoltoa piisaa yllinkyllin mutta onhan tuolla ajellut oistaseksi ainakin.
Ei vielä oo ainakaan välille jättänyt.
Heti kärkeen sai vaihella Eeberin pumpun ja akun. Jos ei oo lohkolämmitintä asennettuna ostamassasi autossa niin asenna ehdottomasti! Itsellä Eeberi taas hajalla, kait hehku rikki tms. Ei ihan ilmainen se vesipumppu.
Itsellä ois 1 ylimääräinen toimiva, joskin hiilet aika loppu. Saa joku halavalla jos tarttee.
Jarrulevyille se on perso, kiekot menee kieroon 3 -> 6tkm ajon jälkeen. Ajotyylistä riippumatta, paitsi jos _et_ jarruta. Kolmannet menossa, nylkyttää taas pirusti.
Kallistuksen vakaajiin pikkuset koiranluut vaihettu, helpo vaihtaa ja aika halapa. Pikkuinen ruiskun paluuletku alkoi kuseksimaan. Vaihettiin.
Startti oli aika hikinen nuhapumppu, alkoi syksystä sanomaan, jotta *klik*. Vaihoin uuden, nyt starttaa aivan erilaisilla kierroksilla.
Hehkutulppia on kärynnyt parit kappaleet. Nyt viimeisemmällä kerralla vaihoin koko setin.
Öljyä menee reilusti jos pitää 5W-50:ä sisällä, itellä oli ensin Castrollia niin meni se 3l/väli. Nyt Mobileilla vähemmän.
BTW, paljoakos TIDimiehillä se mopo kulkee? Manuskassa meinaavat, jotta 200kmh. Just pääsee 170 ku oikeen kyykyttää ja hinkuttaa.
Autolla ajettu nyt 112tkm.
Polttoainekulutus on ihan jees, puhasta matkaa ku ajaa nynnyvauhilla niin semmonen 5,2l ja alle. Normaalisti ku ajelee ja ohittelee niin semmonen 5,8 -> 6,5litraa.
Huoltoa piisaa yllinkyllin mutta onhan tuolla ajellut oistaseksi ainakin.
km/h
Pitkällä suoralla vinguttamalla kolme henkeä + tavarat kyydissä mittarin mukaan 210 km/h. Vääntöä kyllä riittäisi, mutta vaihteet loppuu kesken.
Tosin tuota konetta on vähän piristetty.
Niin ja koneella on nyt ajettu n. 230 tkm.
Tosin tuota konetta on vähän piristetty.
Niin ja koneella on nyt ajettu n. 230 tkm.
no on snugglesilla ollut ongelmaa...mulla senkuin vain posottelee rapiat 200tkm ajettu ja kovaa ajoa. Raidetangonpäät uusin viime vuonna, niistäkin vain toinen oli väljä. MAF:n kun putsaa öljynvaihtojen välissä niin senkin saa elvytettyä. Imusarja kannattanee putsata 100tkm välein ( tosin mulla eka 100tkm jälkeen tosi tukkeessa, nyt putsasin uudestaan niin paskaa oli vain nimeksi ). Moniurahihnakin näyttää kestävän 200tkm helposti...näytti vaihdettaessa vielä virheettömältä.
Ainoat murheet MAF:n lisäksi olleet muutaman SID pikselirivin ajottainen katoaminen, moottoriantennin jumiutuminen ( kiitti Turbiini ) sekä jäähdytinnesteanturin rikkoontuminen paisarissa.
Oli kyllä pirun hyvä ostos!! Kop, kop.
Tuo Saabas on muuten pirun herkkä rengastukselle sekä aurauskulmille. Jos käyttää yhtään vakiota leveämpää / isompaa rengasta ei normi aurauskulmia voi käyttää ellei halua tempoilevaa uraohjusta.
Renkaat "pystyyn" niin mitään rescuekittejä ei tarvita ja auto etenee kuin kiskoilla!
Oma vakio kottero vetää helpohkosti mittariin 180km/h sitten saa hinkata, että 200km/h ylittyy. Mittarivirhe minimaalinen.
Öljyä menee nykyään n. 0.5 / 10.000km. Vaihdot 20.000km välein Shell Helix Ultra. Turbo näyttäisi pikkuisen fuskaavan öljyä imupuolelle. Samoin jakopää tihkuttaa hieman.
Keskikulutus on kesällä 6.2 - 6.7l. Nyt talvella 5.2 - 5.7l. Matka-ajossa menee vähällä aineella...kaupungissa sieppaa.
Jos tuo oma eberi rupeaa kenkkuamaan niin viisainta lienee vaihtaa samantien koko paska uuteen ja tehokkaampaan?
Ainoat murheet MAF:n lisäksi olleet muutaman SID pikselirivin ajottainen katoaminen, moottoriantennin jumiutuminen ( kiitti Turbiini ) sekä jäähdytinnesteanturin rikkoontuminen paisarissa.
Oli kyllä pirun hyvä ostos!! Kop, kop.
Tuo Saabas on muuten pirun herkkä rengastukselle sekä aurauskulmille. Jos käyttää yhtään vakiota leveämpää / isompaa rengasta ei normi aurauskulmia voi käyttää ellei halua tempoilevaa uraohjusta.
Renkaat "pystyyn" niin mitään rescuekittejä ei tarvita ja auto etenee kuin kiskoilla!

Oma vakio kottero vetää helpohkosti mittariin 180km/h sitten saa hinkata, että 200km/h ylittyy. Mittarivirhe minimaalinen.
Öljyä menee nykyään n. 0.5 / 10.000km. Vaihdot 20.000km välein Shell Helix Ultra. Turbo näyttäisi pikkuisen fuskaavan öljyä imupuolelle. Samoin jakopää tihkuttaa hieman.
Keskikulutus on kesällä 6.2 - 6.7l. Nyt talvella 5.2 - 5.7l. Matka-ajossa menee vähällä aineella...kaupungissa sieppaa.
Jos tuo oma eberi rupeaa kenkkuamaan niin viisainta lienee vaihtaa samantien koko paska uuteen ja tehokkaampaan?

koneen suojakotelo veke, imusarjan päältä johtonipun pidekkeet irti ja johtonippu syrjään, sitten aukomaan imusarjan kotelon pultteja päältä, sitten kotelo vaan pesuun, liuotinainetta / lämmintä vettä. Imusarjaan ei kannata hirveästi tiputella kökköä. Siinä on metallinen tiiviste välissä, ainakin mulla kestänyt kaksi irroitusta.