Saab 9-3 2.0t 2000

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Saab 9-3 2.0t 2000

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Espoon Olarissa Länsiautossa on myynnissä kys. suappi, automaattilaatikolla, -ilmastoinnilla ja muilla sähköhimppeillä. Ajettu 60000 km. Paljonkohan tollasesta kannattais maksaa? (hintapyyntö 18900€), mielestäni aika suolanen hinta! Kuin paljon automaatti laatikko kestää ajaa? :)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Paremmin ne automaattilaatikot kestää kuin manuaalit. Manuaaleissa on synkkavikoja ja pakkisysteemit hajoilee (ensin alkaa rusahtamaan pakille vaihtaessa ja kohta ei mene pakki päälle enää ollenkaan). Automaatti on lisäksi hemmetin mukava arkiajossa, ratavehkeet on sitten erikseen :D

Eski
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Viesti Kirjoittaja Eesau »

Jos olet ostamassa Saabia, varsinkin juuri tätä edellisen korimallin 9-3:sta, niin koeaja huolella. Itse sokaistuin koeajolla auton monensorttisesta hyvyydestä niin, etten kiinnittänyt huomiota yhteen erittäin ärsyttävään "ominaisuuteen": Auto nimittäin kampeaa lähes tilanteessa kuin tilanteessa oikealle, paljon enemmän kuin olisi hyväksyttävää. Eikä kyseessä ole mikään varsinainen vika tai pielessä olevat säädöt - auto vaan on sellainen. Tuo on tietysti niitä juttuja, että toisia se ei häiritse hirveästi, mutta minua rasittaa ihan kiitettävästi. Minusta "suoraan kulkeminen" kuuluu ihan kärkipään ominaisuuksiin, ja pitäisi tuon tasoisessa autossa olla itsestäänselvyys.

Olen tilittänyt. :evil:
Saab 9-3 2.0t -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, puoltaminen oikealle on "ominaisuus" 9-3:ssa, mutta silti yhdellä sellaisella olen ajanut joka ei puoltanut. Alustahan noissa GM900/9-3:ssa on aika vetelä kiikkulauta jo uutena, mutta ajettavuuteen saa kyllä huomattavasti parannusta vaihtamalla vähintään iskarit parempiin (Koni tai Bilstein) ja mielellään myös jämäkämmät jouset ja polyuretaanipuslat. Haku-toiminnolla löytyy pari kilometriä juttua 9-3:n alustapäivityksistä...

Eski
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itselläni entisessä autossani (NG900 SE Turbo) ja nykyisessä OG9-3 Sportissa on/ on ollut manuaalivaihteisto. Ja mitään vikaa ei ole ollut! Hyvin ovat pelanneet ja mielyttävät ajella. :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ainakaan ng900 ei kammennut oikealle tai vasemmalle vaan meni suoraan (äläkä Eski väitä ettei pidä paikkaansa :wink: ).
Samaten kertaakaan ei kuulunut pakkasilla sitä paukkumista etuvakaajan heloista, tai muualtakaan alustasta eikä kojelauta natissut. ELi taitavat olla yksilöitä tyyppivikoineen. Manuaaliaski toimii hienosti mutta itse valitsisin mieluummin automaatin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ei minullakaan ollut manuaaliaskien (900 -95 ja 9-3 -00) kanssa ongelmia, mutta kun kysyttiin paljonko automaattilaatikko kestää ajaa... ng900aerolla on ollut todella harvinainen GM900, jos on kulkenut suoraan, eikä edes kallistuksenvakaajan puslat ole narisseet. Sellaista yksilöä en ole vielä itse nähnyt ja aika monella on tullut ajettua :lol:

Eski
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3859
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minulla kummatkin autot ovat pitäneet natinaa talvipakkasilla. Mutta suoraan ovat kummatkin kyllä kulkeneet. :wink:

Tulihan tuossa viime keväänä koeajettua 9-5 Aero Wagon ja siinä oli automaatti. Oli ratissa vaihteenvaihtoon tarvittavat painikkeet, niin oli kyllä kieltämättä aika makia ajettava! :wink:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Kiitos vastauksista

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Kiitän vastauksista, mut viel jäi auki miten paljon noi tomaattilaatikot kestää ajaa? 300000-500000 km? :?
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuskin on monellakaan vielä hajonnut eli voitaneen vetää hätiköity johtopäätös: kestävät :wink:
Tuskin ovat sen vikaherkempiä kuin tonnareiden laatikot joilla ajetaan 500tkm mikäli ei käy huono tuuri, rikota tahallaan tai jätetä öljyjä vaihtamatta. Toki yksilöitä latikotkin ovat, oman näkemykseni mukaan automaattilaatikko kestää saman kuin manuaalikin, tai jopa pidempäänkin, onhan noita manuaaliaskejakin remontoitu kuten faijani 120tkm ajetun ng900:n (tosin kyseessä oli vaihteensiirtomekanismista johtuva pakkirattaiden kesiminen).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Eski kirjoitti:Paremmin ne automaattilaatikot kestää kuin manuaalit. Manuaaleissa on synkkavikoja ja pakkisysteemit hajoilee (ensin alkaa rusahtamaan pakille vaihtaessa ja kohta ei mene pakki päälle enää ollenkaan). Automaatti on lisäksi hemmetin mukava arkiajossa, ratavehkeet on sitten erikseen :D

Eski
hmmm, meinaa hikeä puskeä otsalle. Mulla nimittäin ei meinaa mennä pakki päälle välillä, etenkin kun on jo kone sammuksissa ja pitäisi saada avain pois. Se silleen vähän jumittaa siinä huulilla ennekuin menee. Toisinaan menee pitkiäkin aikoja ettei mitään ongelmia ilmene. Mitenkäs jos tämä "synkkävika" tulee niin onko mahdollisesti kalliskin remontti? On vähän sellainen hytinä näistä laatikkorempoistä että ei ihan halvimmasta päästä ainakaan.... 8O 8O 8O
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Eesau kirjoitti:Jos olet ostamassa Saabia, varsinkin juuri tätä edellisen korimallin 9-3:sta, niin koeaja huolella. Itse sokaistuin koeajolla auton monensorttisesta hyvyydestä niin, etten kiinnittänyt huomiota yhteen erittäin ärsyttävään "ominaisuuteen": Auto nimittäin kampeaa lähes tilanteessa kuin tilanteessa oikealle, paljon enemmän kuin olisi hyväksyttävää. Eikä kyseessä ole mikään varsinainen vika tai pielessä olevat säädöt - auto vaan on sellainen. Tuo on tietysti niitä juttuja, että toisia se ei häiritse hirveästi, mutta minua rasittaa ihan kiitettävästi. Minusta "suoraan kulkeminen" kuuluu ihan kärkipään ominaisuuksiin, ja pitäisi tuon tasoisessa autossa olla itsestäänselvyys.

Olen tilittänyt. :evil:
Mulla oli (huom. oli) sama ongelma. Mutta usko tai älä mutta renkaitten suuntaamisella vaiva parani. Oulussa Autokorjaamo Nikusella suuntasivat renkaat ja nyt se menee suoraan.. 8O :D
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Viesti Kirjoittaja Eesau »

Sam76 kirjoitti:
Eesau kirjoitti:Jos olet ostamassa Saabia, varsinkin juuri tätä edellisen korimallin 9-3:sta, niin koeaja huolella. Itse sokaistuin koeajolla auton monensorttisesta hyvyydestä niin, etten kiinnittänyt huomiota yhteen erittäin ärsyttävään "ominaisuuteen": Auto nimittäin kampeaa lähes tilanteessa kuin tilanteessa oikealle, paljon enemmän kuin olisi hyväksyttävää. Eikä kyseessä ole mikään varsinainen vika tai pielessä olevat säädöt - auto vaan on sellainen. Tuo on tietysti niitä juttuja, että toisia se ei häiritse hirveästi, mutta minua rasittaa ihan kiitettävästi. Minusta "suoraan kulkeminen" kuuluu ihan kärkipään ominaisuuksiin, ja pitäisi tuon tasoisessa autossa olla itsestäänselvyys.

Olen tilittänyt. :evil:
Mulla oli (huom. oli) sama ongelma. Mutta usko tai älä mutta renkaitten suuntaamisella vaiva parani. Oulussa Autokorjaamo Nikusella suuntasivat renkaat ja nyt se menee suoraan.. 8O :D
Juu, kaikki on kokeiltu. Ei auta. Hyvä sinulle, jos korjautui, yleensä tuohon ei auta mikään - tyyppivika nääs. Jotenkin käsittämättömällä tavalla sössitty suunnittelupöydällä tuo alusta, ei voi mittään. :(

No, jottei totuus unohtuisi, niin tosi hyvin kyllä auton monet hyvät/loistavat ominaisuudet kompensoivat tilannetta. :D
Saab 9-3 2.0t -01
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eski kirjoitti:Jep, puoltaminen oikealle on "ominaisuus" 9-3:ssa, mutta silti yhdellä sellaisella olen ajanut joka ei puoltanut. Alustahan noissa GM900/9-3:ssa on aika vetelä kiikkulauta jo uutena, mutta ajettavuuteen saa kyllä huomattavasti parannusta vaihtamalla vähintään iskarit parempiin (Koni tai Bilstein) ja mielellään myös jämäkämmät jouset ja polyuretaanipuslat. Haku-toiminnolla löytyy pari kilometriä juttua 9-3:n alustapäivityksistä...

Eski
Jos Eski tarkoitit mun autoa, niin ei puolla mihinkään suuntaan. Jos et tarkottanut, niin olet ajanut kahta kolkkia, mitkä ei puolla. En ole kyllä uskaltanut käydä uretaanipuslien enkä iskareiden vaihdon jälkeen tarkistamassa/säätämässä kulmia, kun kulkee suoraan edelleenkin :roll: :lol:
Viimeksi muokannut peinu, Ma Loka 24, 2005 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sinunpa autoa hyvinkin.

Eski
Vastaa Viestiin