93:n iskareista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ysikolmonen
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
Paikkakunta: Vahto

93:n iskareista

Viesti Kirjoittaja ysikolmonen »

Suosituksia hyviksi iskareiksi: 93T 185hp & alustassa Eibach jouset -30mm. En halua mitään kivirekeä, mutta vähän jämäkkyyttä olis hakusessa... Ilmeisesti kannattaa uusia myös puslat?
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Koni säädettävät :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Frostgrey kirjoitti:Koni säädettävät :wink:
Tai sitten Bilstein Sportit. Makuasia. Jos haluaa säätää iskareiden jäykkyyttä, niin sitten Konit on juuri oikea valinta. Jos ei taas jaksa nähdä vaivaa iskareiden jäykkyyden säädössä, niin Bilstein Sportit on oikea valinta ja halvemmat kuin Konit.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Frostgrey kirjoitti:Koni säädettävät :wink:
Tai sitten Bilstein Sportit. Makuasia. Jos haluaa säätää iskareiden jäykkyyttä, niin sitten Konit on juuri oikea valinta. Jos ei taas jaksa nähdä vaivaa iskareiden jäykkyyden säädössä, niin Bilstein Sportit on oikea valinta ja halvemmat kuin Konit.
Sen mitä olen saanut kokeilla "isojen poikien" jämäköityjä alustoja niin eikös tuo yhdistelmä ole jo aika kivireki kun verrataan vakioalustaan? En tiedä onko yhtään parempi vaihtoehto mutta ajattelin kokeilla madallusjousia(eibach) monroen "vakioiskareilla" jottei tulisi niin reki.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kyllä nuo Konit on kohtuu pehmeät, kun säätää löysimmälle.

Itselläni on n. puolessa välissä säädöt etu- sekä takapäässä ja ei ole miten liian kova, juuri sopiva :lol: :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Bilstenin Sportit on enemmän perusiskarit ja madallettuun suositellaan Sprinttejä. Minulla oli 9-3:ssa Bilstein Sprintit ja 9-3 Aeron jouset ja se oli aika hyvä yhdistelmä jäykkyyden puolesta, mutta madallusjousilla olisi tullut jo liian jäykkä. GM900:ssa minulla oli Koni Sportit ja Eibachin madallusjouset ja se oli ihan hyvä yhdistelmä, ei turhan jäykkä ja tarvittaessa iskareita pystyi säätämään jäykemmäksi. Eli madallusjousien kanssa suosittelisin Konin säädettäviä. Iskarit on selvästi tärkein kohta 9-3:n alustapäivityksessä ja niistä ei kannata tinkiä. Vakiopuslat on tosi vetelät ja kyllähän Powerflexeillä selvä parannus tulee, mutta hintaansa nähden ei läheskään niin merkittävä tekijä kuin iskarit. Sitten on vielä ViggenRescueKit, jos alustasta oikein hyvän haluaa...

Eski
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

"Haku"-toiminnolla löytyy myös aika paljon juttua iskareista ja jousista ysikolmoseen...
Ite suosittelen Konin säädettäviä. Mulla ollu nyt kahdessa Saabissa ja todella tyytyväinen olen ollut. Onhan se huomattavasti jäykempi kuin vakio mutta kaikkeen sitä tottuu.
Olen ymmärtäny ettö noi Bilsteinit on hieman Koneja "löysemmät" vaikka konit olisi säädetty löysimpään asentoon...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sportit voi olla, mutta Sprintit on jäykemmät kuin Konit jäykimmässä asennossa.

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ysikolmonen kirjoitti:En halua mitään kivirekeä, mutta vähän jämäkkyyttä olis hakusessa...
Eski kirjoitti:Bilstenin Sportit on enemmän perusiskarit ja madallettuun suositellaan Sprinttejä.
No tavallaan ne on perusiskarit, mutta nehän onkin tarkoitettu pääasiassa katukäyttöön. Kuten "ysikolmonen" kirjoitti, hän ei halua autostaan mitään kivirekeä. Ainakaan yhdistelmällä H&R + Bilstein Sport autosta ei tule mitään kivirekeä, mutta alustasta tulee jämäkämpi ja sopiva normaaliin ajoon, ja silti autolla voi käydä heittämässä muutaman kiesän radallakin.

Valitettavasti NG900/OG9³:n alustasta ei saa koskaan todella hyvää. Esim. vakio Sport Sedanin (siis jopa 1.8i:n) alusta "pesee" NG900:ssäni olevan alustan mennen tullen :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kyllä ne Bilstein Sportitkin käy madallusjousten kaveriksi. Joku tuossa ylempänä epäili, että Sportit+madallusjouset on kivireki, mikä ei varmasti pidä paikkaansa, mutta Sprintit+madallusjouset saattaisi olla jo turhan kova. Mene ja tiedä, kun ei näitä kaikkia yhdistelmiä ole vielä tullut testattua :D

Eski
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Eski kirjoitti:Jep, kyllä ne Bilstein Sportitkin käy madallusjousten kaveriksi. Joku tuossa ylempänä epäili, että Sportit+madallusjouset on kivireki, mikä ei varmasti pidä paikkaansa, mutta Sprintit+madallusjouset saattaisi olla jo turhan kova. Mene ja tiedä, kun ei näitä kaikkia yhdistelmiä ole vielä tullut testattua :D

Eski
Nuo sprintit ja madallusjouset taisi olla Hookin autossa ja kyllä ne aika "jämäkät" oli eli ei mitään asiaa mökkitielle . Ainakaan jos sattuu olemaan vene vielä vedossa :wink: . Tai kyllähän niillä varmasti pärjää mutta aika hissukseen saa varmaankin ajella verrattuna vakioon? No katellaan kun tuon oman saa laitettua mitä siitä tulee vai mennäänkö vakiojousi kauppaan 8O
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Edelliseen kulkineeseen (-01, 9-3t) laitettiin SachsPerformanceSet iskari/jousipaketti. Maksoi silloin 600 euroa.
Konin säädettäviin verrattuna löysemmät kuin Konit pehmeimmillään. Olin ko. alustaan tyytyväinen.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tollanen tevisun settin on NEO-93:n autossa ja se on todellä jämäkkä, mutta ei kova. Hyvä alustaratkaisu.

Itselläni on kaikki puslat Powerflexiä, edessä ja takana. Jousina ja pumppuina jotkut Saabin omat Saksan moottoritiesetit. Takapumput tosin vaihdettuna Monroe Reflexit. Tietyissä olosuhteissa pientä nypytystä havaittavissa, ehkä etupumputkin pitäisi vaihtaa kireämpiin. Nuo jäykät Powerflexit nimittäin siirtävät vaimennuksen vastuuta pumpuille, jotka joutuvat normaalia kovemmalle. (mutu)

Lisäksi Tevisun tekemä ohjaukseen jäykennin (Steering rack clamp) on asennettu ja vähentää vetelyä huomattavasti.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:(Steering rack clamp) on asennettu ja vähentää vetelyä huomattavasti.
Joopajoo, jos olet vaan päättänyt että nyt vetelee vähemmän etkä heiluttele rattia kuin ennen :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mitro
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Marras 08, 2004 20:41
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mitro »

Miten onko kenelläkään kokemuksia Hirschin iskari/jousi paketista 9-3:seen? Niitä saisi tuolta Englannista Elkiltä. Vai onko Hirsch vain
yliarvostettu juttu?

-Mitro
#2596

9-3SS 2.0t Vector, Aeron alustalla
Vastaa Viestiin