9-3:n vanteista ja ET:stä
9-3:n vanteista ja ET:stä
Tästä vanneaiheesta on ollut juttua usein aiemminkin, mutta tässä taas yksi kokemus:
Nyt liukkaiden kelien myötä vaihdettiin talvirenkaat alle 9-3:een. Renkaat ovat HKPL 4 195/60 15" ja vanteet olivat Miglian 7 x 15" ET 33 tarvikealut. Talvirenkaiden kanssa on ollut jatkuvasti ongelmia tasapainotuksen ja ajettavuuden kanssa, niin oli myös nyt. Renkaat painotettiin viimeisen päälle kunnolla, mutta koeajotulos sama kuin aiemmin, tärinää 90:n jälkeen ja vetelyä urissa.
Sitten päätettiin kokeilla 6 x 15" ET 49 peltivanteita, jotka painoivat aikalailla saman verran, kuin em. aluvanteet
Renkaat taas viimeisen päälle tasapainoon, alle ja koeajo. Ja kas kummaa, täristyksestä ei tietoakaan ja vetely urissa väheni huomattavasti.
Kesärenkailla tätä ongelmaa ei ilmene, koska ovat SE-mallin alkuperäiset 6,5 x 15 ET 49 alut. Tarvikealuja en ole ostanut itse, tulivat auton mukana.
Nyt liukkaiden kelien myötä vaihdettiin talvirenkaat alle 9-3:een. Renkaat ovat HKPL 4 195/60 15" ja vanteet olivat Miglian 7 x 15" ET 33 tarvikealut. Talvirenkaiden kanssa on ollut jatkuvasti ongelmia tasapainotuksen ja ajettavuuden kanssa, niin oli myös nyt. Renkaat painotettiin viimeisen päälle kunnolla, mutta koeajotulos sama kuin aiemmin, tärinää 90:n jälkeen ja vetelyä urissa.
Sitten päätettiin kokeilla 6 x 15" ET 49 peltivanteita, jotka painoivat aikalailla saman verran, kuin em. aluvanteet
Renkaat taas viimeisen päälle tasapainoon, alle ja koeajo. Ja kas kummaa, täristyksestä ei tietoakaan ja vetely urissa väheni huomattavasti.
Kesärenkailla tätä ongelmaa ei ilmene, koska ovat SE-mallin alkuperäiset 6,5 x 15 ET 49 alut. Tarvikealuja en ole ostanut itse, tulivat auton mukana.
Siitähän se kenkä puristipade kirjoitti:ET 33 on jo aika raju ng900/9-3..
On useita tapauksia jossa on käytetty ET35 vanteita ja vaihdettu vanteisiin isommalla ET:llä jonka jälkeen auton ajettavuus on kummasti rauhoittunut.
Esim. CC Aero koki muistaakseni tällaisen ahaa-elämyksen
Ihmettelen vaan miksi rengaskauppias on myynyt auton edelliselle omistajalle tällaiset vanteet, koska jokaisella oikealla rengasmyyjällä on olemassa tiedot, joista näkee suositeltavan ET-arvon.
Joo näin on...Tuleepahan vaan joskus mieleen että monella rengas-/vannemyyjällä kiiltää vaan euro-merkit silmissä ja hyvä vaan kun saa tavaraa myytyä joka on vähän sinnepäin..rr kirjoitti:Ihmettelen vaan miksi rengaskauppias on myynyt auton edelliselle omistajalle tällaiset vanteet, koska jokaisella oikealla rengasmyyjällä on olemassa tiedot, joista näkee suositeltavan ET-arvon.
Valitettavaa mutta ehkä myös totta...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Joo, NG900/OGC on melko tarkka noista vanteiden ET -arvoista, eli kannattaa pysytellä aika lähellä sitä ET 49 -lukemaa.pade kirjoitti:ET 33 on jo aika raju ng900/9-3..
On useita tapauksia jossa on käytetty ET35 vanteita ja vaihdettu vanteisiin isommalla ET:llä jonka jälkeen auton ajettavuus on kummasti rauhoittunut.
9³ SS:ssa tuo vanteen ET -mitta ei näytä olevan niin tarkka. Meikäläisellä on kesärenkaissa orkkisvanteet (ET 41) ja talvirenkaissa tarvikevanteet (ET 35). Ajokäytöksessä ei huomaa eroa muuta kuin sen, että talvirenkaan profiili on korkeampi ja siksi rengas "elää" enemmän kurveihin kantatessa.
Tarvikevanteita valittaessa kannattaa myös kiinnittää huomiota sellaiseen seikkaan, että mikäli pystyy välttämään vanteisiin laitettavia soviterenkaita, niin sen parempi. Joskus tuollaiset soviterenkailla varustetut vanteet voivat nimenomaan aiheuttaa tärinöitä, vaikka rengas olisikin tasapainotuskoneen mukaan tasapainossa. Siksi kannattaa ennemmin valita sellainen tarvikevanne, joka ei tarvitse soviterenkaita. Näin tein itse Sport Sedanin talvirenkaiden vanteiden kanssa ja olen ollut tosi tyytyväinen noihin vanteisiin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Kaasari"
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 06:16
- Paikkakunta: Karkkila
Mitkä ovat vanteiden mitat? Halkasija ja lähinnä leveys.nathaol kirjoitti:Mulla olis kaksi vaihtoehtoa:
- Vanne jaolla 5x108 jossa ET 42
- Vanne jaolla 5x112 jossa ET 35
Molemmat istuvat epäkeskopulteilla, mistä mulla ei ole aikaisempaa kokemusta... Onko mielipiteitä porukalla. Vanteita ei ole tehtaalta tällä hetkellä saatavissa 5x110 jaolla....
Olli
Itse valitsisin ajettavuuden kannalta tuon ET 42 olevan vanteen. Matalampi ET (35) tekee autosta levottomamman sekä riski renkaiden raapimiseen lokareihin on suuri.
Noilla pulttijaoilla ei liene sen suurempaa merkitystä koska poikkeavat kummatkin saman verran tuosta 5x110 joten noilla epäkeskopulteilla tosiaan istuu molemmat yhtä hyvin.
Sveduissa ainakin käyttävät jonkin verran noita "vääriä" jakoja eikä siinä pitäisi olla mitään sen kummempaa.
Meikäläisellä on 5x112 ET35. Ihme kyllä ei ollu ongelmia..nathaol kirjoitti:Mulla olis kaksi vaihtoehtoa:
- Vanne jaolla 5x108 jossa ET 42
- Vanne jaolla 5x112 jossa ET 35
Molemmat istuvat epäkeskopulteilla, mistä mulla ei ole aikaisempaa kokemusta... Onko mielipiteitä porukalla. Vanteita ei ole tehtaalta tällä hetkellä saatavissa 5x110 jaolla....
Olli
#2389
9-5 2.0t XWD
9-5 2.0t XWD
Monella tosiaan toimii ihan ongelmitta myös tuo ET35 kun taas monilla se saattaa raapia kaariin.illu kirjoitti:Meikäläisellä on 5x112 ET35. Ihme kyllä ei ollu ongelmia..nathaol kirjoitti:Mulla olis kaksi vaihtoehtoa:
- Vanne jaolla 5x108 jossa ET 42
- Vanne jaolla 5x112 jossa ET 35
Molemmat istuvat epäkeskopulteilla, mistä mulla ei ole aikaisempaa kokemusta... Onko mielipiteitä porukalla. Vanteita ei ole tehtaalta tällä hetkellä saatavissa 5x110 jaolla....
Olli
Jos haluaa ottaa varman päälle suosittelen tuota isompaa ET:tä.