9-3:n vanteista ja ET:stä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

9-3:n vanteista ja ET:stä

Viesti Kirjoittaja rr »

Tästä vanneaiheesta on ollut juttua usein aiemminkin, mutta tässä taas yksi kokemus:

Nyt liukkaiden kelien myötä vaihdettiin talvirenkaat alle 9-3:een. Renkaat ovat HKPL 4 195/60 15" ja vanteet olivat Miglian 7 x 15" ET 33 tarvikealut. Talvirenkaiden kanssa on ollut jatkuvasti ongelmia tasapainotuksen ja ajettavuuden kanssa, niin oli myös nyt. Renkaat painotettiin viimeisen päälle kunnolla, mutta koeajotulos sama kuin aiemmin, tärinää 90:n jälkeen ja vetelyä urissa.

Sitten päätettiin kokeilla 6 x 15" ET 49 peltivanteita, jotka painoivat aikalailla saman verran, kuin em. aluvanteet :)

Renkaat taas viimeisen päälle tasapainoon, alle ja koeajo. Ja kas kummaa, täristyksestä ei tietoakaan ja vetely urissa väheni huomattavasti.

Kesärenkailla tätä ongelmaa ei ilmene, koska ovat SE-mallin alkuperäiset 6,5 x 15 ET 49 alut. Tarvikealuja en ole ostanut itse, tulivat auton mukana.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

ET 33 on jo aika raju ng900/9-3..
On useita tapauksia jossa on käytetty ET35 vanteita ja vaihdettu vanteisiin isommalla ET:llä jonka jälkeen auton ajettavuus on kummasti rauhoittunut.
Esim. CC Aero koki muistaakseni tällaisen ahaa-elämyksen ;)
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

pade kirjoitti:ET 33 on jo aika raju ng900/9-3..
On useita tapauksia jossa on käytetty ET35 vanteita ja vaihdettu vanteisiin isommalla ET:llä jonka jälkeen auton ajettavuus on kummasti rauhoittunut.
Esim. CC Aero koki muistaakseni tällaisen ahaa-elämyksen ;)
Siitähän se kenkä puristi :)

Ihmettelen vaan miksi rengaskauppias on myynyt auton edelliselle omistajalle tällaiset vanteet, koska jokaisella oikealla rengasmyyjällä on olemassa tiedot, joista näkee suositeltavan ET-arvon.
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

rr kirjoitti:Ihmettelen vaan miksi rengaskauppias on myynyt auton edelliselle omistajalle tällaiset vanteet, koska jokaisella oikealla rengasmyyjällä on olemassa tiedot, joista näkee suositeltavan ET-arvon.
Joo näin on...Tuleepahan vaan joskus mieleen että monella rengas-/vannemyyjällä kiiltää vaan euro-merkit silmissä ja hyvä vaan kun saa tavaraa myytyä joka on vähän sinnepäin.. :roll:
Valitettavaa mutta ehkä myös totta...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pade kirjoitti:ET 33 on jo aika raju ng900/9-3..
On useita tapauksia jossa on käytetty ET35 vanteita ja vaihdettu vanteisiin isommalla ET:llä jonka jälkeen auton ajettavuus on kummasti rauhoittunut.
Joo, NG900/OGC on melko tarkka noista vanteiden ET -arvoista, eli kannattaa pysytellä aika lähellä sitä ET 49 -lukemaa.

9³ SS:ssa tuo vanteen ET -mitta ei näytä olevan niin tarkka. Meikäläisellä on kesärenkaissa orkkisvanteet (ET 41) ja talvirenkaissa tarvikevanteet (ET 35). Ajokäytöksessä ei huomaa eroa muuta kuin sen, että talvirenkaan profiili on korkeampi ja siksi rengas "elää" enemmän kurveihin kantatessa.

Tarvikevanteita valittaessa kannattaa myös kiinnittää huomiota sellaiseen seikkaan, että mikäli pystyy välttämään vanteisiin laitettavia soviterenkaita, niin sen parempi. Joskus tuollaiset soviterenkailla varustetut vanteet voivat nimenomaan aiheuttaa tärinöitä, vaikka rengas olisikin tasapainotuskoneen mukaan tasapainossa. Siksi kannattaa ennemmin valita sellainen tarvikevanne, joka ei tarvitse soviterenkaita. Näin tein itse Sport Sedanin talvirenkaiden vanteiden kanssa ja olen ollut tosi tyytyväinen noihin vanteisiin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saab9-32.0
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 06:16
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja saab9-32.0 »

Kukkona tunkiolla... mitä tarkoittaa ET kun itselläni on myös samaa vikaa kesä-aluissa 9-3 :oops:
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

saab9-32.0 kirjoitti:Kukkona tunkiolla... mitä tarkoittaa ET kun itselläni on myös samaa vikaa kesä-aluissa 9-3 :oops:
Vanteen kiinnityskohdan poikkeama keskilinjalta, millimetreinä
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

ET= Einpress Tiefe
Jos saksa sujuu siis 8)

Tarkoittaa samaa kuin offset.
Peku
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 20:13

Viesti Kirjoittaja Peku »

Mul on kesärenkaat 7x17" ET35 vanteilla ja veteleehän ne mutta ainakin minulla alkuun se tärinä johtui siitä että vanteiden sopivuus ei ollut 100%.. Sinne laitettiin semmoset sovituskiekot keskiön ympärille n. 4mm paksut muovirenkaat ja tärinät lakkas siihen.
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

rr kirjoitti:
saab9-32.0 kirjoitti:Kukkona tunkiolla... mitä tarkoittaa ET kun itselläni on myös samaa vikaa kesä-aluissa 9-3 :oops:
Vanteen kiinnityskohdan poikkeama keskilinjalta, millimetreinä

Suoraan sanottuna: Mitä pienempi ET-luku sitä enemmän vanne tulee ulospäin.
nathaol
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 15:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nathaol »

Mulla olis kaksi vaihtoehtoa:
- Vanne jaolla 5x108 jossa ET 42
- Vanne jaolla 5x112 jossa ET 35

Molemmat istuvat epäkeskopulteilla, mistä mulla ei ole aikaisempaa kokemusta... Onko mielipiteitä porukalla. Vanteita ei ole tehtaalta tällä hetkellä saatavissa 5x110 jaolla....

Olli
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

nathaol kirjoitti:Mulla olis kaksi vaihtoehtoa:
- Vanne jaolla 5x108 jossa ET 42
- Vanne jaolla 5x112 jossa ET 35

Molemmat istuvat epäkeskopulteilla, mistä mulla ei ole aikaisempaa kokemusta... Onko mielipiteitä porukalla. Vanteita ei ole tehtaalta tällä hetkellä saatavissa 5x110 jaolla....

Olli
Mitkä ovat vanteiden mitat? Halkasija ja lähinnä leveys.
Itse valitsisin ajettavuuden kannalta tuon ET 42 olevan vanteen. Matalampi ET (35) tekee autosta levottomamman sekä riski renkaiden raapimiseen lokareihin on suuri.

Noilla pulttijaoilla ei liene sen suurempaa merkitystä koska poikkeavat kummatkin saman verran tuosta 5x110 joten noilla epäkeskopulteilla tosiaan istuu molemmat yhtä hyvin.
Sveduissa ainakin käyttävät jonkin verran noita "vääriä" jakoja eikä siinä pitäisi olla mitään sen kummempaa.
nathaol
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 15:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja nathaol »

Vanteen koko 18x8. Ei ole tiedossa tarkkoja halkaisija mittoja... kuulostaa järkeen käyvältä tuo ET valinta...

Olli
illu
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 09:57
Paikkakunta: taipalsaari

Viesti Kirjoittaja illu »

nathaol kirjoitti:Mulla olis kaksi vaihtoehtoa:
- Vanne jaolla 5x108 jossa ET 42
- Vanne jaolla 5x112 jossa ET 35

Molemmat istuvat epäkeskopulteilla, mistä mulla ei ole aikaisempaa kokemusta... Onko mielipiteitä porukalla. Vanteita ei ole tehtaalta tällä hetkellä saatavissa 5x110 jaolla....

Olli
Meikäläisellä on 5x112 ET35. Ihme kyllä ei ollu ongelmia.. :?
#2389
9-5 2.0t XWD
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

illu kirjoitti:
nathaol kirjoitti:Mulla olis kaksi vaihtoehtoa:
- Vanne jaolla 5x108 jossa ET 42
- Vanne jaolla 5x112 jossa ET 35

Molemmat istuvat epäkeskopulteilla, mistä mulla ei ole aikaisempaa kokemusta... Onko mielipiteitä porukalla. Vanteita ei ole tehtaalta tällä hetkellä saatavissa 5x110 jaolla....

Olli
Meikäläisellä on 5x112 ET35. Ihme kyllä ei ollu ongelmia.. :?
Monella tosiaan toimii ihan ongelmitta myös tuo ET35 kun taas monilla se saattaa raapia kaariin.
Jos haluaa ottaa varman päälle suosittelen tuota isompaa ET:tä.
Vastaa Viestiin