![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Kyllästyin nytten syksyn kunniaksi ruosteita rapsutellessa ovien alareunojen maalien kulumiseen -> ruostumiseen ja korjauksena "päivitin" ovien alalistat uudemman mallisiin, jotka eivät paina niin voimakkaasti ovea sekä on materiaaliltaan erilainen, joka ei kuulemma muodosta "sähkökemiallista" reaktiota, joka eritoten suomen suolaisissa olosuhteissa ruostuttaa ovea...
Nämä vanhanmalliset listat selittänee keskellä ovia olevat maalin pullistumat parissa kohtaa.... Ainakin WIS:in mukaan.
Samoin olen kuullut, että näitä oven alalistoja olisi vaihdettu aikoinaan jopa takuuna (suomessa?) ainakin alkupään ng900:siin, jossa ovien alareunan ruostuminen on ollut ongelmana..
WIS kertoo:
koskee autoja M94-M96.
Taustaa:
"Oviin voi syntyä maalirakkuloita johtuen galvaanisesta korroosiosta korin ja ovien välillä. Tämän vuoksi on otettu käyttöön uusi sähköä johtamaton kynnyslista elektronien kulun estämiseksi kynnyslistan kautta"
Toimenpiteet:
Tarkista ensin onko kynnyslistan kumihuulen alapuolella 3 pitkittäistä uraa. Jos uria ei ole, lista pitää vaihtaa.
Otinpa parit valokuvat vanhasta ja uudesta listasta.
Ng900-94 aluperäinen lista on päivätty 40cm välein 26-11-93.
http://www.npr.fi/~heikki/lista94.jpg
Uusi lista on päivätty 40cm välein 25-11-97.
http://www.npr.fi/~heikki/lista97.jpg
(Liekkö "kilometri" listaa tehty -97 varastoon, mutta "saabin muotoilu" liene myöhemmin...? Osa ostettu viime viikolla, ja pitäisi olla viimeisintä (?!), eli korvaavaa mallia. Siis mallia -97- > jota wis suosittaa tai 2000=> jota EPC suosittaa. EPChän ei tunne kuin kaksi mallia, eli <99 ja 2000=>)
Epc:n mukaan kolmiovisessa LH 4858452, korvattu 5184239, RH 4858460, korvattu 5184247.
EPC:n mukaan vanhaa listaa on käytetty vielä vuosimallissa 1999 (siis myös og9-3:ssa), jonka jälkeen on ollut uudemmat listat vakiona vm2000 alkaen, jota siis EPC suosittaa vanhempiinkin.
Listojen tarkempi tutkiskelu on paljastanut pieniä eroja.
Uudemman mallisessa listassa (oikealla) on ura "täytetty/eristetty" kumilla, kun taas alkuperäinen on metallipinnalla.
Eristys vaikuttanee sähkökemialliseen ongelmaan..
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/lista_1.jpg)
Samoin tiivisteen särmää on hieman ohennettu ja uritettu, että joustaa paremmin.
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/lista_2.jpg)
Urat näkyvät myös tässä kuvassa. Versio liene yksinkertaisin tarkistaa autossa paikoillaan kurkkaamalla kumisärmän alle. Jos uritettu, niin uudempaa mallia.
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/lista_3.jpg)
Kysympä sitten lopuksi muiden kokemuksia ja nippelitietoa, eli mitä versiota listat ovat, onko maalit lähtenyt/ruostetta ovien alareunossa tai maali pullistunut kylkilistan alapuolelta KESKELTÄ tervettä ovipeltiä, kuten itselleni on ilmestynyt vuodessa molemmin puolin, mitä auto ollut suomessa suolateillä!
.. Ja onko Saab muuttanut listat (Wisin mukaan) vuonna -97, mutta ei ole vaihtanut tuotenumeroa (EPC:n mukaan) ja mikä lista on sitten vuoden 2001-2002 malleissa, koska se korvaa vuosien 94-99 listat EPC:n mukaan? 3 uraa edelleenkin? Muita eroja?
Hook