Suksiboksin ja taakkatelineen valinta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
peikko13
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 23:03

Suksiboksin ja taakkatelineen valinta

Viesti Kirjoittaja peikko13 »

Tervehdys kaikille!

Muutamien hapuiluvuosien jälkeen olen taas palannut Saabin ratin taakse.
Aiempi monen vuoden tuttavuus oli -89 mallin 900c, nyt ajelen -00 mallin 9-3t Sportilla.

Kysyisin neuvoa suksiboksin + taakkatelineen hankintaan. Olisiko kenelläkään hyviä suosituksia - tai varoituksia?

Mahtuuko 9-3:n päälle järkevästi 225 cm mittainen boksi? Kaikenlainen kokemusperäinen tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Mulla oli suomalainen Alfan vanha täyspitkä ja leveä boxi viime talven ja hyvin toimi. Ainoa ongelma oli tuo peräylitys eli takaluukku osuu boxiin kun aukoo og9-3:n takaluukkua. Vaihdoin kesällä uuteen "täyspitkään" calixiin ja ongelma on sama. Kuvittelin toisin kun edellinen oli alunperin farkkumersun boxi. Ja se muuten on lasi kun osuu boxiin joten kannattaa avata takaluukku varovasti. Takalasi ei ole halpa :wink: Kokeilin monia boxeja ja kaikki lepattaa kovassa vauhdissa johtuen saabin kovin lyhyestä kattotelineiden välistä. Mutta ei se uusikaan ole irti lähtenyt 150 vauhdissa :wink: . Ja talvi nopeuksilla ei juuri kulutustakaan lisännyt. Ja itse asiassa ei muuten kesälläkään, ainoa ongelma on lisämelu jota tulee oikeasti paljon. Päivitä stereot ensin :wink:
Kuva moisesta:
Kuva
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mulla oli omassa 9-3:ssa Thulen telineet ja Thulen täyspitkä boksi. Boksissa oli sen verran vaihtoehtoisia kiinnitysreikiä, että sain sen asennettua ilman takaluukun kiinniottamista. Jäi vielä 20 mm rakoa kun takaluukku oli auki. Nyt sama boksi tonnarissa ja toimii ihan samalla lailla.

Meni nyt jo harkintaan uuden boksin hankinta kun näin tuon Thulen uuden pikakiinnityssysteemin. Noiden vanhanaikaisten rautojen+sormiruuvien takia pysyy boksi ja kattotelineet yhtenä pakettina koko talven.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Minkä hintanen on tuollainen Thulen boxi(ja malli)? Menee harkintaan jos ei ota takaluukkuun. Yhtä Thulen mallia kokeilin ja se kyllä otti luukkuun mutta malleja lienee aika monia. Calixissa oli mukava "pikakiinnitys"; pyöritä kahvaa ja paina alas. Ei mene kovin montaa minuuttia kiinnitykseen. Tosin parempiakin olen nähnyt.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Psychocowboy kirjoitti:Minkä hintanen on tuollainen Thulen boxi(ja malli)? Menee harkintaan jos ei ota takaluukkuun. Yhtä Thulen mallia kokeilin ja se kyllä otti luukkuun mutta malleja lienee aika monia. Calixissa oli mukava "pikakiinnitys"; pyöritä kahvaa ja paina alas. Ei mene kovin montaa minuuttia kiinnitykseen. Tosin parempiakin olen nähnyt.
Ei mitään muistikuvaa hinnasta, varmaan melko edullinen kun tuli hankittua. Ostoaika oli 2000 syksy.

Kävin tarkistamassa tuossa varastossa; ei ollutkaan "Thule" vaan "Jetbag made by Thule". :lol: En tiedä, mitä eroa Thuleen, ainakin kovin saman näköinen. Ainakaan tuossa boksin päällä ei ollut mallimerkintää, mutta kansi on harmaa ja pohjaosa musta. Koitan kaivaa kuvan jostain.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Kiitoksia Tevisu! Jos vaan viitsit katsoa mallin niin olen kiitollinen. Kokeilin nykyisiä Thulen malleja kesällä, jotka ovat siis muotoilultaan ihan vulva 60 muotoisia ja ongelma on sama; osuu luukkuun. Tosin hinta oli kaksinkertainen Calixiin verrattuna 8O . Ja kattotelineinä on saabin omat tellingit. Ja asiaan: toivottavasti Peikko 13 saa vinkkejä :wink: . Yhden laatikon muuten löysin Jkylän Laakkoselta joka ei osunut luukkuun mutta hinta oli 850€ joten sinne jäi.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Malli edelleen saamatta, mutta pari kehnoa kuvaa:

http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/boxi1.JPG
http://www.elisanet.fi/teemu.suuronen/saab/boxi2.jpg

Kuten kuvista näkyy, ihan perus-budjetti-boksi. Ajanut asiansa aika monet reissut. Viiden hengen lasketteluvehkeet (sukset+sauvat) menneet ongelmitta.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Ei kuvissa mitään vikaa ollut; komiat maisemat :D . Tutun näköinen boxi, täytyy käydä kattelemassa liikkeissä.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
peikko13
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 23:03

Viesti Kirjoittaja peikko13 »

Kiitos vinkeistä! Olin pohtinut uudessa Fixus -lehdessä mainostetavan Calixin 225x80 boksin hankkimista. Boksi näyttäisi kuvan perusteella olevan kovasti samanlainen kuin Psychocowboyn Calix, joten oletettavasti sekin
nasahtaisi takaikkunaan. Pitää etsiskellä noita "Jetbag made by Thule" -bokseja, muistaakseni ainakin AD on niitä kaupitellut.
topi
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 00:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja topi »

Käy sovittamassa myös Mont Blancin boksia. Ostin itselleni sellaisen, koska vanha Thulen boksi ei sopinut 9-3:n katolle takaikkunaa kolhimatta. Boksissa on pituussuuntaan n. 30-40 cm säätövaraa. Riittää mainiosti. Kiinnitys pikalukoilla, "keskuslukitus", kevyesti toimiva kansi pumpuilla. TM:n testivoittaja parin vuoden takaa, hinnaltaankin huomattavasti edullisempi kuin vaikkapa Thule. Olen ollut tyytyväinen. Mallinumeroa en muista...
topi
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mutsi on ostanut varmarigolffia varten jonkun ad-myymälän boksin. Saas nähdä jos vaikka Lapin reissua varten joutuu sovittamaan sen katolle. Kait se olis koeponnistettava ennen sitä.

Sehän tässä vaan mietityttää, että pysyykö kolkki pystyssä tollasen lootan kanssa sivutuulessa ja paljonko se nostaa kulutusta?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

peikko13 kirjoitti:Kiitos vinkeistä! Olin pohtinut uudessa Fixus -lehdessä mainostetavan Calixin 225x80 boksin hankkimista. Boksi näyttäisi kuvan perusteella olevan kovasti samanlainen kuin Psychocowboyn Calix, joten oletettavasti sekin
nasahtaisi takaikkunaan. Pitää etsiskellä noita "Jetbag made by Thule" -bokseja, muistaakseni ainakin AD on niitä kaupitellut.
Jos ei löydy niin ei toi Calixikaan ole pahimmasta päästä. Luukkua ei jää aukeamatta varmaan kuin sentin verran eli tuskin rikki menee. Ihan uusilla pumpuilla on pari kertaa unohtunut tuo boxi vielä on ikkuna tallella :D . Ainoa hämäävä seikka oli boxin sisällä tarra: max speed 110km/h 8O . No kyllä sen huomaa jos lähtee :wink:
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
peikko13
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 23:03

Viesti Kirjoittaja peikko13 »

Topin kehotuksesta kävin tutustumassa Mont Blancin malleihin ja niistä löytyikin sopiva musta Colorado -malli (223x70x38), jonka säätövarat riittivät siihen, että boksin ja takaikkunaan väliin jäi noin puolen sentin turvaväli - ja on hyvän tuntuinen boksi muutenkin. Olettaisin, että myös monissa muissa Mont Blancin malleissa boksin säätövara riittää 9-3:n hatchbackiin.

Kiitokset kaikille pähkäilyprosessissa avustaneille :D
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Hyvä että löytyi! Ensi kerralla parempi onni itselläänkin :D Oliko pahan hintainen?
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
peikko13
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 23:03

Viesti Kirjoittaja peikko13 »

Ei ollut hinnaltaankaan paha: 268 euroa. Ostopaikka oli Oulutarvike Oy, joka on näitä Osaset -ketjun liikkeitä.
Vastaa Viestiin