Moniurahihnan vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

KESKI ohjainpyörä on se, joka on koneen päässä keskimmäisenä painamassa hihnaa alaspäin. Tosin kaikissa versioissa tuota ei edes ole jolloin hihnakin on lyhyempi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Juurikin näin eli tässä autossa ei tuota KESKI ohjainpyörää edes ollut. Samaan syssyyn huomattiin iloisena yllätyksenä, että auton vuosimalli onkin -99 eli kaikki ostetut rullat oli vääränlaisia. Ajatuksena oli samalla vaihtaa varmuudeksi kiristimen rulla, mutta sitä ei motonetistä saanut ja tuo KESKI rulla on siihen liian pieni/erilainen. No tulipahan käytettyä kiristinkin irti. Summa summarum, helppo homma lämpimässä tallissa, hihna ja vasen ohjainrulla vaihdettuna (oli ihan loppu), manulle kiits tiloista/kyydistä motoon :mrgreen:
KTM SD
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Perjantaina pitäisi käyttää auto 110 tkm huollossa ja siinähän vaihdetaan mm. käyttöhihna. Mitä terveisiä kannattaa sanoa asentajille noiden rullien suhteen? Kannattaako vaatia ne vaihdettaviksi, vaikka asentaja väittäisi niitä vielä hyväkuntoisiksi. Tällä foorumilla mainostetaan kovasti, että rullatkin kannattaisi aina vaihtaa samalla tai muuten ne laukeavat takuulla 150 tkm mennessä. Uudet rullat näyttävät maksavan ihan mukavasti. "Perushintakin" 110 tkm:n huollolle Saabin huollossa on pöyristyttävä, kun siinä on valohoidon lisäksi monenmoista nesteen ja suodattimen vaihtoa sekä platinatulppien vaihto. Kuinka monta rullaa muuten ilmastoinnilla varustetussa Saabissa on? Taitaisi tulla uusille rullille n. 100 € lisähintaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja NG900T »

peukalokeskellä kirjoitti:Perjantaina pitäisi käyttää auto 110 tkm huollossa ja siinähän vaihdetaan mm. käyttöhihna. Mitä terveisiä kannattaa sanoa asentajille noiden rullien suhteen? Kannattaako vaatia ne vaihdettaviksi, vaikka asentaja väittäisi niitä vielä hyväkuntoisiksi. Tällä foorumilla mainostetaan kovasti, että rullatkin kannattaisi aina vaihtaa samalla tai muuten ne laukeavat takuulla 150 tkm mennessä. Uudet rullat näyttävät maksavan ihan mukavasti. "Perushintakin" 110 tkm:n huollolle Saabin huollossa on pöyristyttävä, kun siinä on valohoidon lisäksi monenmoista nesteen ja suodattimen vaihtoa sekä platinatulppien vaihto. Kuinka monta rullaa muuten ilmastoinnilla varustetussa Saabissa on? Taitaisi tulla uusille rullille n. 100 € lisähintaa.
Kyllä kannattaa vaihdattaa rullat samalla,hihnan katkeamisen syynä monesti onkin juuri rullan laakerin kiinni leikkaaminen.

Itellä oli exässä taulussa tasan 110tkm ja huolto tilattu viikkoja aiemmin seuraavaksi päiväksi kun rulla leikkas kiinni sopivasti tuota edeltävänä iltana.
Viimeksi muokannut NG900T, Ti Joulu 11, 2007 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Saapas kirjoitti:Summa summarum, helppo homma lämpimässä tallissa, hihna ja vasen ohjainrulla vaihdettuna (oli ihan loppu), manulle kiits tiloista/kyydistä motoon :mrgreen:
No keskirulla on sitten orkkista?
Kauanhan se kestää, mulla sama tilanne ja auto -99 ja myös tuli väärä rulla motosta hankittua ja palautettua takasin kun sopivaa ei tilalle löytynyt.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

^ Saappaan autossa ei keskirullaa ollut, kuten edellä todettiin :)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Saapas »

SS kirjoitti:^ Saappaan autossa ei keskirullaa ollut, kuten edellä todettiin :)
Joo ei ollu keskirullaa koko autossa ei ja itseasiassa koko autokaan ei ollut mun :mrgreen: kuhan nyt pitää saada välillä vähän nyrkkejä mustattua vaikka sitte vieraissa autoissa..
KTM SD
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Oli se mikä rulla tahansa niin se yks jäi vaihtamatta kun ei sopivaa löytyny.. halkaisija jotain 80mm luokkaa
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

NG900T kirjoitti: Kyllä kannattaa vaihdattaa rullat samalla,hihnan katkeamisen syynä monesti onkin juuri rullan laakerin kiinni leikkaaminen.
Tietämättä kovinkaan paljon asiasta, niin vaihdetaanko yleensä kaikki rullat vai vain jotkut muoviset (kiristys tai ohjain rullat)? Osa rullista on kait metallisia vai onko? Kiitokset tiedosta!
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Saapas »

NG900T kirjoitti:Oli se mikä rulla tahansa niin se yks jäi vaihtamatta kun ei sopivaa löytyny.. halkaisija jotain 80mm luokkaa
Onko sulla tollanen samanlainen se hihnan reitti? Ei mekään saatu motonetistä kuin tuo nro.3 eli vasen ohjainrulla. Nro 2. on kiristimen rulla (sellanen sileä) ja sitä ei sitten motosta saanutkaan, olis muuten vaihdettu sekin samalla ku oli kiristinkin jo otettu irti.. Tiiä sitte, että kuinka helposti siitä leipoo laakerit kiinni.
KTM SD
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Saapas kirjoitti:Onko sulla tollanen samanlainen se hihnan reitti? Ei mekään saatu motonetistä kuin tuo nro.3 eli vasen ohjainrulla. Nro 2. on kiristimen rulla (sellanen sileä) ja sitä ei sitten motosta saanutkaan, olis muuten vaihdettu sekin samalla ku oli kiristinkin jo otettu irti.. Tiiä sitte, että kuinka helposti siitä leipoo laakerit kiinni.
Jep, ton Kolmosen mäkin vaihdoin, samalla kakkonen oli jalkoineen irti ja vaihtorulla pöydällä odottamassa, mut ei se käynykkään ja palautus motoon. Vanha rulla siinä pyörii edelleen tasan 120tkm ajettuna

Haluaisinkin kuulla yleisön kokemuksia kauanko toi alkuperäinen rulla kakkonen pyörii ?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mites tuo rulla 2 jalka lähtee irti?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Hook »

8mm kuusiokolo keskellä kiristäjän niveltä. (ei siis rullan keskellä..)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ilmeisesti helpompi ottaa koko jalka pöydälle kun vaihtaa tuota rullaa. Vai onko siinä jotain muuta mukavaa vielä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ilmanmuuta koko jalka irti yhdellä pultilla. Pöydällä on sitten helppo irroittaa itse rulla kiristäjästä.. joka muuten on aika keljussa välissä irroittaa... :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin