![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Banjot
Banjot
Ahdin menee vaihtoon.
Kysymys kuuluu, että minkä kokoiset ovat NG900:ssa vesi- ja öljyputkien banjot koneen päässä ja ovatko kaikkien kolmen putken banjot saman kokoisia?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Tietoa tarvisin edelleen! Pitäis sopivilla banjoilla olevat letkut tilata hydrauliikka liikkeestä puhelimitse valmiiksi, että sais ahtimen vaihdettua viikonloppuna. Minulla ei ole mahdollisuutta päästä auton alle ennen lauantaita vilkaisemaan banjojen kokoa.
Ainut näkyvä banjo on ylävesiletkun, joka on kokoa 14, ovatko kampparin asentotunnistimen anturin vieressä oleva veden banjo myös 14?, entä mikä koko on öljyn tuloputken banjo öljynsuodattimen yläpuolella?
Ainut näkyvä banjo on ylävesiletkun, joka on kokoa 14, ovatko kampparin asentotunnistimen anturin vieressä oleva veden banjo myös 14?, entä mikä koko on öljyn tuloputken banjo öljynsuodattimen yläpuolella?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Muistaakseni öljynsuodattimen luona oleva on 14mm ja siihen tulee alle kumia/metallia+päälle kuparitiiviste. Vesipumpulla tais olla 12mm. Ja ylävesiputki on varmasti sen 14mm. Viimeviikonloppuna vaihdettiin yhteen 9-3:seen ahdin. Näin muistaakseni on. Garretissa kaikki 3=14mm ja Mitsussa kaikki 3=12. Öljyn paluu on 2kpl 6mm ruuvvia. Voit varmistaa tän vielä 9-5 osastolta jutusta "garrettin vaihto mitsuun" tjs. Jos lohkot on samat niin noin se on.
9-3.1972
Itse teetin vain tuon ylävesi"putken" uusiksi teflonteräspunosletkusta dunlop hiflexillä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=27192
Myös juusokas vaihtoi omansa samanlaiseen...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29121
Oma käsitykseni&tutkimukseni perusteella on että ainakin molempien vesiletkujen banjot ovat tuota samaa kokoa garretin 25:sesa ja B204:ssa.
Yläletkun teetin noin 2cm lyhemmäksi kuin alkuperäinen putki, joka tekee teräviä mutkia, kun tuo letku tuppaa oikomaan mutkat.
Ahtimeen ei pysty laittamaan paikallaan kuin tuon 12mm kannalla olevan onttopultin ylävesiletkuun, kun ainakin 17..19 kannalla olevia ei saa kierteileen ahtimeen, kun 17..19mm pultin kantit osuvat lohkossa olevaan ulokkeeseen. Samoin kannattaa pikkaisen viilata tuota banjon päälle tulevaa holkkia, kun se muuten painaa pikkaisen ahtimen tyyppikilpeä. (Riippuen letkun lähtökulmasta ahtimelta sekä kupariprikan paksuudesta).
Alaputki tulee varsin lähelle lohkoa (siellä asentoanturin luona) joten voi olla haasteita saada teflonteräspunosletku taipumaan riittävän jyrkästi irti lohkosta. Ehkä jatkoholkki&pidempi pultti tms ratkaisu saattaisi tulla kyseeseen?
Kerro kuinka onnistui, kun en lähtenyt tuota alaputkea vaihtamaan ja teettämään "huvinvuoksi". Etuna olisi kylläkin, että saisi hieman paksumman alavesiletkunkin ahtimelle![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Öljyputkesta en kylläkään mene takuuseen. Veikkaus&mielikuva on että saattaisi olla samanlainen banjoiltaan. Öljyputkissahan on myös noita öljynpaineen rajottimia yms.. (kuullut..)
Muistathan että noita letkuja tehdessä pitää ottaa huomioon myös päätykappaleiden kulmat, kun tuo ei juurikaan taivu tai varsinkaan pyöri, kuten ei "letkumeisselikään".
Hook
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=27192
Myös juusokas vaihtoi omansa samanlaiseen...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29121
Oma käsitykseni&tutkimukseni perusteella on että ainakin molempien vesiletkujen banjot ovat tuota samaa kokoa garretin 25:sesa ja B204:ssa.
Yläletkun teetin noin 2cm lyhemmäksi kuin alkuperäinen putki, joka tekee teräviä mutkia, kun tuo letku tuppaa oikomaan mutkat.
Ahtimeen ei pysty laittamaan paikallaan kuin tuon 12mm kannalla olevan onttopultin ylävesiletkuun, kun ainakin 17..19 kannalla olevia ei saa kierteileen ahtimeen, kun 17..19mm pultin kantit osuvat lohkossa olevaan ulokkeeseen. Samoin kannattaa pikkaisen viilata tuota banjon päälle tulevaa holkkia, kun se muuten painaa pikkaisen ahtimen tyyppikilpeä. (Riippuen letkun lähtökulmasta ahtimelta sekä kupariprikan paksuudesta).
Alaputki tulee varsin lähelle lohkoa (siellä asentoanturin luona) joten voi olla haasteita saada teflonteräspunosletku taipumaan riittävän jyrkästi irti lohkosta. Ehkä jatkoholkki&pidempi pultti tms ratkaisu saattaisi tulla kyseeseen?
Kerro kuinka onnistui, kun en lähtenyt tuota alaputkea vaihtamaan ja teettämään "huvinvuoksi". Etuna olisi kylläkin, että saisi hieman paksumman alavesiletkunkin ahtimelle
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Öljyputkesta en kylläkään mene takuuseen. Veikkaus&mielikuva on että saattaisi olla samanlainen banjoiltaan. Öljyputkissahan on myös noita öljynpaineen rajottimia yms.. (kuullut..)
Muistathan että noita letkuja tehdessä pitää ottaa huomioon myös päätykappaleiden kulmat, kun tuo ei juurikaan taivu tai varsinkaan pyöri, kuten ei "letkumeisselikään".
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kiitokset vastauksista! T25 vaihtuu TD04HL-15T #5, tai voi säkällä vaihtua vielä #6 pakopesällä olevaan. Mitsussa on tosiaan nuo kaikki kolme banjoa 12mm se on varma. Pitäis vaan saada ehdoton varmuus että kaikki koneen (B204L) puolella olevat banjot on 14mm. Olitko Hook myös tätä mieltä?
Öljyn tuloputki tossa ahtimessa (15T #5) on tallella mutta en tiedä käykö se putki suoraan mun lohkoon? ( Ahdin ollut kiiinni 9-5 Aerossa), banjo on 14mm. Öljyn paluuputki tiivisteineen oli myös tallella ahtimessa.
Vähän myös mietityttää ahtimen poikittais välys. Millaisia välyksiä mitsussa on/saa olla? Pitkittäisvälystä ei ole ollenkaan, eikä pakopesä ollut öljyinen, sekä siivet olivat hyväkuntoiset.
Öljyn tuloputki tossa ahtimessa (15T #5) on tallella mutta en tiedä käykö se putki suoraan mun lohkoon? ( Ahdin ollut kiiinni 9-5 Aerossa), banjo on 14mm. Öljyn paluuputki tiivisteineen oli myös tallella ahtimessa.
Vähän myös mietityttää ahtimen poikittais välys. Millaisia välyksiä mitsussa on/saa olla? Pitkittäisvälystä ei ole ollenkaan, eikä pakopesä ollut öljyinen, sekä siivet olivat hyväkuntoiset.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Koneen puolessa ja ahtimessa (garret) vesiputket ovat tuota 14mm. Öljyputkenkin olen keväällä (VAIN) irroittanut lohkon päästä ja mielikuva siitäkin olisi että olisi 12mm kannalla ja samankokoinen, mutta en katsonut sitä silloin silläsilmällä.
Asiaa wissistä tarkasteltuna:
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/banjot.GIF)
Vesiputkien 4x banjot (3) ovat kaikki saabin osanumerolla 9143967
Huomaa että ahtimessa käytetään 2xkupariprikkaa (4), kun taas lohkon päässä alkuperäiskasauksessa ulompi on kupariprikka ja sisempi (5) on peltiprikka, jossa kumia sisäkehällä. (Pysyy vedet 2x kuparisellakin)..
Samoin ALEMMAN vesiputken LOHKON pää näyttäisi tekevän 2 TERÄVÄÄ 90 asteen mutkaa heti lohkosta lähdettyään, jossa ei ole liiemmälti tilaa oikoa. Miten ajattelit tämän saada onnistumaan vähänkään paksummalla teflonteräspunosletkulla? Itseäni jäi ainakin hieman epäilyttämään...
Jos se menee oikeasti heittämällä, niin täytynee silloin itsellenikin vaihtaa![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Kuva](http://www.npr.fi/~heikki/banjot2.GIF)
Öljyputken lohkonpään banjo (9) on saabin numerolla 9143967, eli sama kuin vesiputkissa. Ahtimen puolen banjo 9136524, eli ERI. Koosta sen verran että 9136524 ruuvia löytyy 3x 9-5 Aeron ahtimesta, eli Mitsusta...
Hook
Asiaa wissistä tarkasteltuna:
Vesiputkien 4x banjot (3) ovat kaikki saabin osanumerolla 9143967
Huomaa että ahtimessa käytetään 2xkupariprikkaa (4), kun taas lohkon päässä alkuperäiskasauksessa ulompi on kupariprikka ja sisempi (5) on peltiprikka, jossa kumia sisäkehällä. (Pysyy vedet 2x kuparisellakin)..
Samoin ALEMMAN vesiputken LOHKON pää näyttäisi tekevän 2 TERÄVÄÄ 90 asteen mutkaa heti lohkosta lähdettyään, jossa ei ole liiemmälti tilaa oikoa. Miten ajattelit tämän saada onnistumaan vähänkään paksummalla teflonteräspunosletkulla? Itseäni jäi ainakin hieman epäilyttämään...
Jos se menee oikeasti heittämällä, niin täytynee silloin itsellenikin vaihtaa
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Öljyputken lohkonpään banjo (9) on saabin numerolla 9143967, eli sama kuin vesiputkissa. Ahtimen puolen banjo 9136524, eli ERI. Koosta sen verran että 9136524 ruuvia löytyy 3x 9-5 Aeron ahtimesta, eli Mitsusta...
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Välyksestä sen verran että se tosiaan katoaa heti kun tuuppaa öljyä ahtimeen (mielellään siitä ölyputken paikasta
Ja se93tbo muistaa ihan oikein koot, eli ei muuta kun näillä ohjeilla vaihtamaan.
Voin mittailla tuon öljyputken koon huomenna. Tai jos haluat ko. putken pistä vaikka YV.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja se93tbo muistaa ihan oikein koot, eli ei muuta kun näillä ohjeilla vaihtamaan.
Voin mittailla tuon öljyputken koon huomenna. Tai jos haluat ko. putken pistä vaikka YV.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
S-SK #2566, STCF #27
Tuon (3) putken paksuunden pystyy mittaamaan työntömitalla paikallaankin letkun ja putken välistä kun nostaa hieman keulaa ja ryömii alle
. Vaihdoin itselleni autonalla ryömien keväällä tuon ko. muhineen mutkaletkunpätkän ja varmuuden vuoksi tuon lohkon ja putken välisen O renkaan (nro ei näy kuvassa).
Hook
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Käsittäisin asian olevan niin, että kaikki 3 banjoa koneen päässä ovat 14mm ja mitsussa varmuudella 12mm.
-Hookille-
Luulisin että tuo homma onnistuu punotuilla letkuilla, mutkat on kyllä aika jyrkkiä.. Speedparts myy tuollaista letkukittiä TD04HL yhteydessä NG900:n.
-Hookille-
Luulisin että tuo homma onnistuu punotuilla letkuilla, mutkat on kyllä aika jyrkkiä.. Speedparts myy tuollaista letkukittiä TD04HL yhteydessä NG900:n.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Wisin mukaan ng900 ja 9-3 204 moottoriin tulevat vesiputkien pultit (ylä ja alaputkien) ovat samoja 9143967 pultteja, eli 14mm.deportivo kirjoitti:kampparin tunnistimen vieressä olevan vesiputken banjo 12mm.
Kiitos vielä se93tbo:lle avusta!
Mistäs tuo 12mm tieto on saatu?
wissistä pääteltyä
Mitsu:
vesi 12
vesi 12
öljy 12
Garret:
vesi 14 (ei pidä sotkea kannan kokoa, koska 14mm kierteeltään oleviin banjoihin käy 12mm avain..)
vesi 14
öljy 12 (putken muotoilu liene eri garret vs mitsu..)
B204:
vesi 14
vesi 14
öljy 14
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jotain hämärää on tuossa lyhyemmän vesiputken kiinnityskohdassa B204 ja B205 koneiden kohdalla.. Käsitykseni mukaan tuo lyhyt vesiputki kiinnittyy B204 koneessa kampparin as.tunnistimen viereen, kun taas B205 koneessa vesipumpun tienoille?
Voisikohan tällöin erona olla myös tuon banjon koko? Olisikohan se sittenkin B204 koneessa 14mm ja B205 koneessa 12mm?
Ahtimen (TD04HL) banjojen koosta kaikki lienevät samaa mieltä. (Kaikki 12mm)
Eli B204 arvailu (kuten myös Hook jo kirjoitti)
vesi 14mm
vesi 14mm
öljy 14mm
Ja
B205 arvailu
vesi 14mm
vesi12mm
öljy14mm
Kukahan saa tuotua ensin faktat pöytään?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Voisikohan tällöin erona olla myös tuon banjon koko? Olisikohan se sittenkin B204 koneessa 14mm ja B205 koneessa 12mm?
Ahtimen (TD04HL) banjojen koosta kaikki lienevät samaa mieltä. (Kaikki 12mm)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Eli B204 arvailu (kuten myös Hook jo kirjoitti)
vesi 14mm
vesi 14mm
öljy 14mm
Ja
B205 arvailu
vesi 14mm
vesi12mm
öljy14mm
Kukahan saa tuotua ensin faktat pöytään?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
(12) Banjoruuvi 9136524 (eli alempi vesiletku moottoriin, 12mm..)
(9) 2000-2002 B205R, B235R, M12 9136524...
(9) 2000-2003, M14 9143967...
(9A) Banjoruuvi 2000-2003 5125406
Jatkoholkkiin tuleva 9A on hieman erilainen pultti kuin tavalliset 12mm tai 14mm pultit, koska eri osanumerolla näinollen koosta EI VARMUUTTA EPC:stä osanumeron perusteella.
Tiiviste (10) on joko 12 tai 14mm riippuen moottorityypistä.
...MUTTA..MUTTA
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
samoin jatkopultti (27) ON aina SAMA.
joten EPC:ssä on ilmeisesti pikku BUGI, koska tuo tiivisteen 10 pitäisi olla aina samankokoinen moottorin päässä, mutta mahdollisesti erilainen ahtimen luona riippuen ahtimesta, joten EPC:stä ei pysty minun järjellä päättelemään bugista johtuen tuota ylävesiputken banjon pultin kokoa.
Lisäksi ylävesiputki on hieman vaikeammin korvattavissa teräspunosletkulla, kun siitä lähtee tuo haara tuonne ylös moottorinpäästä.. (28, 29)
Samoin näyttävät luopuneen moottorin päässä pelti&kumi tiivisteistä banjon lohkon puolella ja käyttävät aina samoja kuparisia (10&13) molemmin puolin.
Öljypuolella on pultti sama kuin 204:ssa, eli 14mm..
Samoin Molempien päiden banjot, pultit ja tiivisteet ovat samanlaisia Garretissa ja Mitsussa, mutta putki on ERI, koska tulee hieman eri kohtaan ahtimessa.
Öljyn paluuputken pätkä on eri garretissa ja mitsussa (Tokassa kuvassa ensimmäisessä kuvaviestissä, OSA NRO 1)
Mutta kaareva paluuletku (OSA NRO 2) on samanlainen mitsussa&garressa.
Eli arvailusi meni pitkälti oikein.. Paitsi tuosta (9A):sta ei varmuutta.. kiitos EPC:n Bugin.. Viitsisköhän joku mittailla tuota omastaan ja kertoa meille turhan nippelitiedon mestareille?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.