Ohjaustehostin öljy

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Ohjaustehostin öljy

Viesti Kirjoittaja Hook »

Pakko se oli saada tälläinen topic tällekkin merkkikohtaiselle osiolle :lol:
.. Kun haulla ei löytynyt.

Wissistä luettua ohjaustehostimen öljystä.
-------------------
Kyseeseen tulevat autot saab 900/9000 (ilmeisemmin -94>, joska wis ng900, versio 1.0 (uusi käli, tiedostot vuodelta 07/2000).

Taustaa:
Huoltovaikeuksien vuoksi poistuu Saab Power Steering Fluid 1890 (tuoten:o 45-3002995)

Toimenpiteet:
Käytä vanhaa PS-öljyä Saab Steering Fluid 4634 (tuote nr:o 45-3009800) odotattessa korvaajaa 1890:lle. Vaihto vanhaan öljyyn voi aiheuttaa kylmäkäynnistyssuorituskyvyn heikkenemistä ja ääntä tehostimen pumpusta. Hätätilassa voidaan käyttää myös ATF- öljyjä lyhyen jakson ajan, kunnes normaalia öljyä on saatavana.

1890:n korvaajan tuotenumero ja toimitusaika ilmoitetaan huoltotiedotteella.
-----------------------

Nyt sitten vähän ihmettelen, että mitäs siellä on sitten ollut ja mitä pitäisi laitella? Huoltovaikeuksia (?!) Onko joku kuullut jo uudemmasta nesteestä tms?

edit:
Lisäys edelliseen soppaan..

Synteettinen ohjaustehostimen öljy varaosana.

Saab 900 3d/5d M97 alustanumerosta V2022750 alkaen.
Saab 900 cv M96 alustanumerosta T7003151 alkaen.

Uusi synteettinen ohjaustehostimen öljy CHF 11S, jota käytetään Saab 900 em. autoissa alkaen, on nyt saatavana myös varaosana tuotenumerolla (16) 3032380.
Autot näistä alustanumeroistas alkaen on sovitettu CHF 11S:lle, minkä vuoksi vain tätä öljyä saa käyttää.


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kannattaisi varmaan kysyä tuota ohjaustehostinöljyasiaa vaikka PCS:ltä. He vaihtoivat mun autoon tuon uuden ohjausvaihteen (ohjausräkin) ja siinä samassa tehostinöljyt. Vaan eipä tullut koskaan kysyttyä sitä, että mitä tehostinöljyä se käyttivät.

Vaihdelaatikkoremontin jälkeen älysin sentään kysyä, mitä vaihdelaatikkoöljyä laatikkoon laitettiin. MTF0063.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
9ooTbo
"Saabisti"
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 15:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjaustehostin öljy

Viesti Kirjoittaja 9ooTbo »

Hook kirjoitti:Taustaa:
Huoltovaikeuksien vuoksi poistuu Saab Power Steering Fluid 1890 (tuoten:o 45-3002995)

Toimenpiteet:
Käytä vanhaa PS-öljyä Saab Steering Fluid 4634 (tuote nr:o 45-3009800) odotattessa korvaajaa 1890:lle.
1890:n korvaajan tuotenumero ja toimitusaika ilmoitetaan huoltotiedotteella.


Hook
Onkohan tämä suositeltu öljymalli jo tarkentunut? Uskaltaako tuota 4634-öljyä käyttää (NG900 -94), kun pitäisi lisätä pikkaisen öljyä tehostimeen?
<-------------------------------->
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Summasumarum. Eli osta sitä perinteistä -97 asti olevaa "saab powersteering fluidia" merkkihuollon tiskiltä, joka maksaa noin 15eur/L. Luulisi että tuo vuoden 2000 "tilanne" olisi jo ratkennut, eli myyvät viimeisintä sopivaa :roll:

Muuta pohdintaa aiheeseen liittyen.

Tässä kuukausi sitten asentelin itselleni uudemman ohjaustehostimen kiinni osittain klämppien saatavuuden takia, joka oli ruuvattu irti ng900 "-97" autosta, joka oli tullut hihnalta -98 alkuvuonna (kaiken järjen mukaan pitäisi olla -98.. mutta auton vuosimalli on -97 noissa viimeisimmissä ng900:ssa.. lukuunottamattaa ihan viimeisiä, jotka olivat käsittääkseni vuosimallia -98?).
Kun olin ostamassa uutta öljyä Länsiautosta asennusta varten, niin ensin olivat myymässä minulle "Saab powersteering fluidia" joka olisi ollut purkin mukaan "saab 900 ->97 V2022749 asti", kunnes selvittelin tuon auton (mistä ohjaustehostin alkujaan) runkonumeron, jolloin kävi ilmi, että piti olla em. uudempaa synteettistä "GM" nestettä, koka auton alustanumero oli V2032xxx.

Uudemmassa purkissa luki jotain tyyliin "powersteering/transmission... " ja kuitissa saab 9-3 -98->... Väri oli SINISTÄ (?) Hinta oli noin 11eur/L.

.. Ja että homma ei olisi niin selkeää, niin miksiköhän kaverin 9-3 vm01 tehostimessa on kellanruskeaa ja on kuulemma oikeaa... Hmm... 8O :?:

Samoin jännään, että mitenköhän pitkään minun "-94" tehostimen pumppu jaksaa "väärällä" uudemman mallin öljyllä mikäli punpuissa(kin) on eroa... kun wisin mukaan järjestelmissä on eroa, jotka on tehty uudemmille öljyille eikä näihin voi saa laittaa vanhaa öljyä ja päinvastoin.
Toisaalta halvempi on uusia pumppu kuin tehostin :wink:

Hook
Viimeksi muokannut Hook, Ti Huhti 18, 2006 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
9ooTbo
"Saabisti"
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 15:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 9ooTbo »

öh, taitaa mennä mulla kohta puurot ja vellit sekaisin, enkä uskalla laittaa mitään ainetta tehostimeen.. :wink: Minulla olisi pullo tuota 4634-öljyä, eli se lienee juuri sitä perinteistä?
<-------------------------------->
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

http://www.speedparts.se/prod/kem_motorolja.shtml

Kaikki mitä speedparts osaa asiasta kertoa varsin yksiselitteisesti..
jos tuo "huoltovaikeuksien takia" tarkoittaa jotenkin saatavuutta, niin mitä sitä murehtimaan, jos autossasi on "alkuperäistä", niin tuo vanhempi liene juuri sitä samaa oikeata..
Enkä ole törmännyt ohjeistuksiin järjestelmän huuhtomisesta, joten liene vain lisäys paikallaan.
Milloinkas tuo purkkisi on valmistettu. Näkyykö pvm?

Se mitä tässä olen ihmetellyt, että onko vanhempiin 94-97 ollut kahta erilaista mineraaliöljyä kuten ilmeisimmin myös 97-02 kahta erilaista synteettistä?...


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ohjaustehostin öljy

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Nostetaas vanhaa taas. Autoni on 9-3 2.0T vuosimallia 1998.

1) Mitä litkua laitan tuonne, kun tikku ei kastu? Säiliössä on kuitenkin reilusti öljyä.

2) Mistä saan öljyä sunnuntaina? :)

3) Mikä on WIS :?:
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Ohjaustehostin öljy

Viesti Kirjoittaja hz81 »

KAPU2 kirjoitti:Nostetaas vanhaa taas. Autoni on 9-3 2.0T vuosimallia 1998.

1) Mitä litkua laitan tuonne, kun tikku ei kastu? Säiliössä on kuitenkin reilusti öljyä.

2) Mistä saan öljyä sunnuntaina? :)

3) Mikä on WIS :?:
1. Marmoritiskiltä myytävää alkuperäistä ohjaustehostinöljyä jonka ostat autosi vuosimallin mukaan.

2. Todennäköisesti et mistään. Saabisti toverilta?!

3. Workshop Information System eli tietokoneeseen asennettava sähköinen korjausopasohjelma.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ohjaustehostin öljy

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Noniin täällä on sitten mahdollisesti puurot ja vellit sekaisin. Kävin hakemassa Vantaan Magneetista ohjaustehostinöljyä, kuitissa seisoo:

GM TEHOSTINÖLJY SYNTEETTINEN 98-
93160548

Pyysin nimenomaan ohjekirjassa ('98) mainittua öljyä CHF 11S ja tätä sain, myyjän mukaan "tämä on oikeaa öljyä autooni". Lisäksi "käy kaikkiin malleihin lähtien '98". Onko nämä nyt samaa litkua vai ei? Minulle myydystä pullosta tuota CHF 11S -koodia ei tietenkään löydy. :(
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Ohjaustehostin öljy

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Ei olis taaskaan pitänyt foorumia selata ja löytää tätä topiccia... :( Tajusin juuri että mulla on vissiinki ATF:ää siellä. Epätietoisena sitä viimeksi laittanut :oops: Mitenkäs tuo huuhdellaan ja vaihdetaan litkut?
Kannatusjäsen
#3382
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ohjaustehostin öljy

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

tlaakso kirjoitti:Ei olis taaskaan pitänyt foorumia selata ja löytää tätä topiccia... :( Tajusin juuri että mulla on vissiinki ATF:ää siellä. Epätietoisena sitä viimeksi laittanut :oops: Mitenkäs tuo huuhdellaan ja vaihdetaan litkut?
Itse vaihdoin kolkista nesteet imemällä tehostin säiliön tyhjäksi ja irrottamalla paluu letkun säiliön pohjasta. Sen jälkeen aletkun pää purkkiin ja auto käymään (etupää ilmassa kevyempi) ja kääntelin äärilaidasta toiseen. Kun öljy on pois niin auto sammuksiin ja letkut kiinni ja uudet öljyt sisään. Uusien öljyjen kanssa ohjauspyörä muutaman kerran laidasta laitaan, jonka jälkeen auto käymään. Mieluusti ohjaustehostimen käyttö auton käydessä ilman öljyjä olisi mahdollisimman lyhytaikaista.

Sinun kannattaa homma tehdä kahteen kertaan, jotta saat kaikki ATF:t pois.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Ohjaustehostin öljy

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Kuinkahan herkkä tuo pumppu mahtaa olla, eli onko välttämätöntä nostaa keula ylös ohjauksen keventämiseksi litkuja poistaessa?
Kannatusjäsen
#3382
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ohjaustehostin öljy

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

tlaakso kirjoitti:Kuinkahan herkkä tuo pumppu mahtaa olla, eli onko välttämätöntä nostaa keula ylös ohjauksen keventämiseksi litkuja poistaessa?
Keulan nosto ei ole tehostimen säästämistä varten, vaan rattia on kevyempi pyöritellä paikallaan etupyörät ilmassa. Vaatii jonkinverran voimaa kääntää pyöriä paikallaan, jos ei ole irtosoraa alla :wink:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Re: Ohjaustehostin öljy

Viesti Kirjoittaja AC »

Minulle myivät "Saab transmission power steering fluid"-nimistä ainetta reilun kympin litrahintaan. Autona -96 NG jossa nykyisellään -94 tehostajan pumppu.

Ilmeisesti ei tuo merkkihuoltokaan tiedä mitäs pitäs myydä.
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ohjaustehostin öljy

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

http://www.taligentx.com/passat/info/fl ... HF_11s.pdf

All Pentosin Green Top steering Fluid meeting CHF 7.1 standards Pentosin
CHF 7.1 is a special hydraulic fluid mineral oil with typical functions, such as level control, shock absorbing, power steering etc Operates from -40 degrees C up to + 100 degree C. Its use is especially recommended for vehicles of older ( OG900 ) construction. It should NOT be mixed with the Pentosin Red or any other hydraulic oil. 1

All Pentosin Red Top ( NG 900 Cars ) meeting CHF11s standards Pentosin
NOTE: Pentosin (RED TOP) CHF 11S is a special synthetic hydraulic fluid with a temperature range -40° C up to min. 130° C., within which perfect operating is guaranteed. Due to this fact Pentosin CHF 11S is especially suitable for a variety of hydraulic network and steering of latest vehicle developments, where the applied fluid has a direct influence on safety and driving comfort. Pentosin CHF 11S guarantees a perfect operation of all hydraulic systems, such as power steering, rear axle steering, level control, hydro pneumatic suspension, shock absorbers, active damping of engine fixtures, hydrostatic drive for fan, generator and air condition, stability and traction systems (ABS/ASR/ASC), electro hydraulic cabriolet top actuation, central locking systems etc. Pentosin CHF 11S is therefore not only used in many vehicles of well known European automotive manufacturers, but also in engines of agricultural and other special vehicles.

Ja VAG leiristä tätä löytyy...Bilstein 7.1 Mineral Base Audi Hydraulic Fluid
Equivalent to Audi hydraulic fluid part number G 002 000 (G002000).
Due to its excellent features it's suitable for Vw, BMW, Mercedes Benz, Porsche, Saab, Volvo System and hydraulic suspension systems

Pentosin 11S Synthetic Mineral Base Audi Hydraulic Fluid
This is the top line Audi hydraulic fluid, especially designed for hydraulics of the highest technical requirements
Equivalent to Audi hydraulic fluid part number G 002 000 (G002000).
Due to its excellent features it's suitable for Vw, BMW, Mercedes Benz, Porsche, Saab, Volvo System and hydraulic suspension systems
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin