Merkkiliikkeen "palvelusta" ja SID:n huoltoilmoitu

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Merkkiliikkeen "palvelusta" ja SID:n huoltoilmoitu

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Auto on parhaillaan 90 tkm huollossa käyttäjätietojen mukaisen paikkakunnan merkkiliikkeessä, mutta auton huoltoon viemisestä tulikin vähän merkillisiä ja ristiriitaisia ohjeita. Autolla on nyt ajettu 87 tkm, mutta edellinen huolto on tehty 12.11.-04 eli vuosi ja kuukausi sitten. Soittelin Metro-Autoon juurikin kuukausi sitten, kun autolla oli ajettu 85 tkm ja keskustelin siellä nimen omaan Saab:n takuu asioista vastaavan henkilön kanssa.

Koska tietysti olen huolissani moottoritakuun säilymisestä, kyselin, että olisiko auto jo syytä tuoda huoltoon kun edellisestä huollosta on kulunut vuosi. Tähän merkkiliikkeen edustaja totesi: "Ei sillä ajalla ole niin merkitystä, ne on ne kilometrin minkä mukaan mennään. Tuo sitten kun se 90 tkm alkaa olla täynnä." No, nyt kun tuo 87 tkm täyttyi, niin soittelin liikkeeseen kyselläkseni, että mikäs se on se marginaali siinä huollossa, että jokos auton saisi tuoda, niin tällä kertaa toinen merkkiliikkeen edustaja totesi: "Jos vuosi on täynnä, niin auto tänne vaan vaikka olisi ajettu vasta 80 tkm." Eli auto mahdollisimman pian huoltoon. Ja näinhän siellä huoltokirjassakin sanotaan, enpä vain tullut lukeneeksi sitä, kun sain merkkiliikkeestä ohjeistuksen, miten seuraavan huollon kanssa tulisi toimia! :evil:

Täytyy sanoa, että kyllä _hieman_ ihmetyttää tämä merkkiliikkeen "ohjeistus"! Voisihan sitä kuvitella, että valtuutetun merkkiliikkeen edustaja tuntisi auton huolto-ohjelman sen verran hyvin, että osaisi antaa oikeanlaisia neuvoja tällaisessa tilanteessa..? Kai sekin oli sitten liikaa vaadittu.. :?

Onkohan kellään tietoa tuosta vuosittaisesta huollosta ja takuun siihen sallimasta marginaalista? Eli paljonkohan tuosta vuodesta saa heittää, että takuu säilyy? Huoltokirjassahan mainitaan vain "...vähintään kerran vuodessa", ei "vähintään vuoden välein".

Mutta varsinainen kysymys liittyykin tuohon SID:n huoltoilmoitukseen. Eikö SID osaa huomioida ollenkaan tätä edellisestä huollosta kulunutta aikaa vaan ilmoittaa huollosta pelkästään kilometrien perusteella? Vai onkohan sinne nyt sitten ohjelmoitu joku väärä huolto-ohjelma? Auto on kuitenkin ihan Suomi-auto.

Ja nyt kun tuli tuota merkkiliikettä rienattuakin, niin on pakko kyllä antaa kiitosta kuitenkin siitä, että kun huolto nähtiin vähintäänkin ajankohtaiseksi, ellei jopa kiireelliseksi, niin aika huollolle järjestyi kuitenkin nopeasti; soitin torstaina ja huolto sovittiin seuraavan viikon tiistaille. Viimeksi kun soittelin Metro-Autoon ja kyselin huoltoon olevasta jonosta, kerrottiin sen olevan luokkaa hieman reilu kaksi viikkoa.

Niin, ja kyseessähän on siis tuo allekirjoituksen mukainen menopeli.
9-3SC 2.0t Aut. -08
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Kyllä sen SIDin pitäisi ilmoittaa, kun edellisestä huollosta on kulunut 365 päivää. Lisäksi se seuraa tuota kilometrilukemaa. Sinun tapauksessasi huollot sattuvat niin lähekkäin, että tuntuisi hassulta, jos eivät yhdistäisi niitä: ensin vuosittainen "pikkuhuolto", kuukauden päästä taas 90tkm huoltoon..?
Itse en ole ollut kovin huolissani vuosittaisesta huollosta, siihenhän taitaa sisältyä moottorin osalta lähinnä öljynvaihdot+suodatin? Tuohan onnistuu millä tahansa nyrkkipajalla ja leiman saa sieltäkin vihkoon toimenpiteestä.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Joo,

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

kannattaa varmaan tuossa tapauksessa yhdistää huollot.

Eikä tuo "vuosihuolto" ainakaan Tampereen Metro-Autossa kauheasti maksanut, muistaakseni 100 e:n pintaan. Vuosihuoltohan on hyvä yhdistää katsastuksen yhteyteen (jos mahdollista), niin tulee perustarkistukset tehtyä samalla.
tk60382
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 07:27

Viesti Kirjoittaja tk60382 »

Eikös huoltovihossa (ainakin 9-3 vm. 2000) sanota, että tämä vuosihuolto (symboli muistaakseni B) tehdään kilometrien mukaan tai yhden vuoden välein (kumpi täyttyy ensin), eli näitä "B-huoltoon" liittyviä toimenpiteitä ei tarvitse tehdä kuin korkeintaan kerran vuodessa!

Mutta, muihin huoltoihin (esim 90 tkm) littyy liuta muita toimenpiteitä C+ D + E ..., jotka tulee tehdä kilometrilukemaan perustuen.

Eli rautalankamallina: tee vuosihuollot vuoden välein ja muut huoltotoimenpiteet kilometrien mukaan. Kilometrien mukaan määräytyvässä huollossa jätät vain vuosihuoltoihin liittyvät toimenpiteet tekemättä!?!
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Olen kyllä samaa mieltä 9-5T:n kanssa tuosta vuosihuollosta. Näin ainakin ymmärsin siitä keskustelusta tämän jälkimmäisen merkkiliikkeen edustajan kanssa. Eli auto 90 tkm huoltoon jos vuosi on täynnä vaikka kilometrejä olisi vasta 80 tkm.

Noh, tässä tapauksessa ei nyt hirveästi poiketa tuosta alkuperäisestä suunnitelmasta, kun kilometrejä oli jo 87 500, eli ei mitään älytöntä heittoa.

Mielenkiintoista tässä huollossa oli sekin, että autosta meni takajarrulevyt ja -palat vaihtoon huollon yhteydessä, kun olivat kuulemma ihan alamitoissa jo. Vähän kuulostaa merkilliseltä, että mitenkäs nuo levyt voi olla loppu jo 90 tkm jälkeen..? Siinä yhteydessä tietysti vähän tuo huollon hintakin pompsahti (lue: vähän yli kaksinkertaistui).

Toiminta oli kyllä liikkeen osalta ripeää. Huolimatta tästä odottamattomasta jarrurempasta, sain tekstiviestin huollon valmistumisesta puoli tuntia aiotun alkamisajankohdan jälkeen :) Olivat ilmeisesti ajoissa päässeet aloittelemaan.. :roll:
9-3SC 2.0t Aut. -08
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Limmo kirjoitti:Mielenkiintoista tässä huollossa oli sekin, että autosta meni takajarrulevyt ja -palat vaihtoon huollon yhteydessä, kun olivat kuulemma ihan alamitoissa jo. Vähän kuulostaa merkilliseltä, että mitenkäs nuo levyt voi olla loppu jo 90 tkm jälkeen..?
Katsoivat varmaan etteivät ne kestä 110tkm huoltoon asti.

Kyllä mullakin takapalat meni vaihtoon 110tkm kohdalla, kun olivat halkeilleet. Ois niitä voinu varmaan aikaisemminkin tarkastella, kun 90tkm huollon teki myyjäliike, niin eivät varmasti laittaneet mitään ylimääräistä osaa saabiin. Nyt olen katsellut takalevyjä sillä silmällä, jotta vaihtoon nekin vois laittaa (120-130tkm) On suomen kelit tehneet tehtävänsä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Jyrki73
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 09:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Limmo kirjoitti:Mielenkiintoista tässä huollossa oli sekin, että autosta meni takajarrulevyt ja -palat vaihtoon huollon yhteydessä, kun olivat kuulemma ihan alamitoissa jo. Vähän kuulostaa merkilliseltä, että mitenkäs nuo levyt voi olla loppu jo 90 tkm jälkeen..? Siinä yhteydessä tietysti vähän tuo huollon hintakin pompsahti (lue: vähän yli kaksinkertaistui).
Mulla meni 50 tkm huollossa takajarrulevyt -ja palat vaihtoon. Autolla ajettu enimmäkseen kaupunkiajoa ja siksi ei kunnolla jarruteltu, tämä pilannut takajarrut ennenaikojaan.
Ja auto on 9-3t vm 2002.

Johtuen vähistä vuosittaisista kilometreistä, mulla meni 30 tkm ja 50 tkm huollon välillä 1,5 vuotta (silti 50 tkm huolto tehtiin lukemalla 48 tkm). Moottoriöljyt vaihdoin kerran välillä.
Perhana, pitäisköhän olla huolissaan moottoritakuun suhteen... Pitänee pelata varman päälle ja vaihtaa auto 9-3 sport sedaniin :wink:
Vastaa Viestiin