Pientä öljyn vuotoa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Pientä öljyn vuotoa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Omassa on alkanut hieman vuotamaan öljyä, joka on tosin hyvin pieni määrä, mutta kuitenkin, turbon ja ilmanottoputken liitoksesta. Onko tämä mitenkään vaarallista?

Entisessä NG900 Turbossa vm. 1994 vuosi myöskin ja sitä oli vuotanut enemmänkin, mutta turbo pelasi siinä ilmeisimmin hyvin, vaikka kilometrejä oli kasassa 280 000. Nykyisellä on ajettu vähän päälle 110 000. Ovatko siis venttiilivarrenkumit vuotaneet?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tonnarissa turbon ja "ilmanottoputken" liitoksen (ilmeisestii puhutaan imuputkesta ennen turboa, ei paineputkesta turbon jälkeen?) tienoille tulee venakopan huohotusputki. Sieltähän se huohottaa hiukan öljyä turbon imupuolelle, ja saattaa imuputkikin hiukan "liejuuntua" ajan saatossa. Lienee samantapainen järjestely ysi-viiva-kolkissa? Jos näin, niin ei mitään kovinkaan vakavaa...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tuota tarkoitinkin. Korjaantuuko vuoto varovasti kiristämällä imupuolen ja turbon liitoksessa olevia pultteja? Ja jos sitten huohotusputken kautta on öljy tullut, niin onko se venttiilivarren kumista vuotanut?

Kone tuntuisi kyllä muuten pelaavan oikein hyvin. Onkohan muilla ollut vastaavanlaisia onkkelmia? Ei kait kerro venttiilivarrenkumien löysyydestä tai muuten koneen puristamattomuudesta?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

... vai olisiko turbon kutsutaanko sitä nyt turbiinipuoleksi vuotanut öljyä kompressoripuolelle ja sitä kautta sitten vuotanut liitoksesta läpi?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Huohotusilman joukossa on AINA öljyä, ihan sama vaikka liimaisit kahdet uudet venttiilinvarrenkumit peräkkäin joka venttiiliin :) Ja ei kait siinä liitoksessa mitään pultteja ole, tonnarissa ainakin on vaan letkuklemmareita...Niitäkään ei kannata hampaat irvessä kirrailla, korkkaavat penteleet melko helposti :roll:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Niin epäilinkin. Putki vaikutti olevan ihan puhdas sisältä ja eikä mitään ylimääräistä tullut. Ja liitokset aukaistuani kiinnityspultti imuputkessa oli puhtaassa öljyssä kuten toinenkin pää, joka on siis kumiletkussa kiinni, niin luultavammin se on tullut huohottimen kautta.

Ja ei kait noilla kilometreillä pitäisi vielä vakio matala-ahtopaineilla pelaava turbo särkyä. :)
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pientä öljyn vuotoa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Garretit paukkuu sadantuhannen välein.
Nimim. Kokemusta omaava.

Huomasin että rupesi tiputtelemaan öljyä
turbon luota. Laitoin tulille -30°c ilman lämmitystä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pientä öljyn vuotoa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Välijäähylle menevä paineputki alapinnasta aivan öljyinen, taitaa pentele vuotaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Pientä öljyn vuotoa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ohoh, legendaarista. Vanhaan viestiin vastasit. Niin se aika kulkee...
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pientä öljyn vuotoa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jatkoin vanhaa, en viitsinyt tehdä uutts.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Pientä öljyn vuotoa

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Ok!

Onko kaikissa Garretteissa heikkoutta? Eli onko heikko ahdinmerkki?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13204
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Pientä öljyn vuotoa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei ole, Garrett osaa kyllä tehdä hyviä ahtimia. Esim T5-koneissa käytetty Garrett T25 on hyvinkin kestävä hyrrä. Heikkous koskee yleisesti T7-koneissa käytettyjä Garrett GT17-ahtimia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pientä öljyn vuotoa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kaksi garrettia on levinnyt, ensimmäinen siinä 40000 paikkeilla toinen n.90000km.
Enää ei garret leviä, nyt siellä on mitsun puhallin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Pientä öljyn vuotoa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Pieni epäilys heräsi tuon öljy vuodon takia, lohkolämmittimen ylenmääräisen käytön takia moottori on hikoillut.
Etenkin huohotus järjestelmä, esim kampiakselin stefastakin oli vuotanut, ja tämä kun vaihdettiin uuteen n.vuosi sitten.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2155
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pientä öljyn vuotoa

Viesti Kirjoittaja anv »

9000CD23T kirjoitti:
Ma Tammi 08, 2024 07:15
Pieni epäilys heräsi tuon öljy vuodon takia, lohkolämmittimen ylenmääräisen käytön takia moottori on hikoillut.
Etenkin huohotus järjestelmä, esim kampiakselin stefastakin oli vuotanut, ja tämä kun vaihdettiin uuteen n.vuosi sitten.
Voiko tuota lohkaria ylenmäärin edes käyttää? Paitsi tuossa mun edellisessä Hyundaissa. Siinähän oli yksi aamu moottorin lämmöt 130 astetta ja flektit huusi, vaikka ulkona oli -30 astetta pikkupakkanen. Kone oli jääkylmä kädellä kokeillen, nestettä oli tarpeeksi jnejne. Huollon kommentti asiaan oli "liian kauan esilämmitetty". Ja tuossa oli vielä säteilylämmitin!
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin