9-3 2.2 Dit koneen saastevehkeet ??

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
9-3Nokivasara
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 18:06

9-3 2.2 Dit koneen saastevehkeet ??

Viesti Kirjoittaja 9-3Nokivasara »

Tein tässä viikon loppuna pikku siivousta tuolla konehuoneessa, ja tuli mieleen että täällä palstalla on joskus ollut puhetta imusarjakotelon likaantumisesta... Eli tuumasta toimeen... Likaa oli aivan h****tisti... :oops: :oops: :cry:

http://kotisivu.mtv3.fi/j.kukkura/

imukanavaan ei tahtonut sopia edes pikkurilli... EGR- ventiili oli olevinaan aivan tolkuissaan, eli tämä likaantuminen ei siis ole vika... Mutta se on sellainen "ominaisuus", jonka haluaisin kytkeä heti pois.. kuten kuvat linkin takana helposti kertoo... ei varmaan lisää koneen käyttöikää...

Onkohan kukaan purkanu imusarjassa olevia läppiä pois ja tukkinut EGR:n? ja mitenköhän siinä onnistuttu...?

Itse laitoin alipaine letkut tukkoon... mut CERVICE ENGINE valo rupeaa vilkkumaan... tasakaasuajossa(eli silloin kun EGR:n pitäisi olla auki)
Johtuu varmaan siitä, että massamittarin läpi virtaa enemmän ilmaa kun pakokaasua ei tulekaan pakosarjasta... saiskohan rajaarvoa säädettyä huoltossa?

Onkohan kukaan lastuttaja kerennyt kurkkia imusarjaansa... ja tehdä uutta paremmin virtaavaa imusarjaa...?

Kuvat on otettu 99 vuosimallin 210 tkm ajetusta kärrystä..
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Sulla on näköjään erilainen imusarjan kansi kuin minun autossa MY01. Mulla on vaan imusarjan keskellä aika pieni kotelo, jossa egr kaasut sotkeentuvat. Kuvat oli pikkasen huonoja, ei nähnyt oikein selvästi, mutta onko sulla EGR sähköllä toimiva?
Alipaineläppiä ei kannattane ottaa pois. EGR:n voinee ottaa pois, mutta mitä hyötyä siitä on? Sehän toimii vaan alakierroksilla. Jos se on sähkökäyttöinen niin räppäseen vaan liittimen irti tai muutoin ottaa venttiilin pois ja laittaa peltilätkän tilalle...mutta voi olla että kojetaulussa rupeaa diskovalot vilkkumaan :roll:

Mites oletko lastuttanut autoasi? Kerrohan kokemuksiasi ja oletko käynyt dynossa. Dynossa voisi todeta tuon EGR:n poiston mahdollisen vaikutuksenkin, eikä vain tyytyä arvailuihin.
9-3Nokivasara
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 18:06

Viesti Kirjoittaja 9-3Nokivasara »

EGR- ja Läpät toimii alipaineella, mutta tietenkin sähköventtiilin ohjaamana... Dynossa en ole vielä kerennyt käydä... ja lastuakaan ei vielä ole laitettu... mutta hyöty putsauksesta oli kyllä huomattavissa...

EGR.n sulkemisen suurin huöty on mielestäni tämän lian pääsyn estäminen moottoriin... sillä sehän sotkee imuventtiilit ja palotilan... tukkii kanavat aiheuttaa lämmön johtumiseen ongelmia...yms
Tuntuu ihmeeltä että moottoriin tuleve ilma puhdistetaa hienoilla suodattimilla, mutta sitten imusarjaan lasketaan kuitenkin pakokaasua...?

Alipaineläpät toimii selvästi ilmavirtaa ahdistavana tekijänä, sillä uskoisin niiden tarkoituksen olevan vaan imukanava virtauksen nopeuttaminen.. että pakokaasut menisi paremmin sylinteriin...

En tarkoita sitä että kaikkien Tid omistajien kannattaa ruveta purkamaan ja muokkaamaan insinöörien hienoja pakokaasujen kierrätysjärjestelmiä, mutta itse teen kyllä kaikkeni että saan moottorin toimimaan ilman niitä...
Toivottavasti siihen löytyy jokin ratkaisu, vieläpä siten ettei CE-valo syttyisi... Koska CE-valon syttyminen tuntuu laittavan koneen perusarvoille.. ja silloinhan kaikki tehot ei ole käytössä..
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Jep, ei toi kyllä terve systeemi ole! Olisi kiva nähdä testitulokset paljonko päästöt pienenee tuon järjestelmän ansiosta!

Kokeilitko antaako vikakoodin, jos varmistaa että EGR venttiili kiinni / poistaa piuhan venttiilistä? Yksi hölmö vaihtoehto olisi vetää egr:ltä lähtö läpi imusarjan kannen...ts. johtaa paskat pihalle, ei vikakoodeja. Ja kaipa alipaineläpätkin voi nakata helkkariin, jättäen akselin ja alipainekellot paikalleen??

Parasta lienee olisi kuitenkin jos voisi tulpata egr:lle tulevat kaasut mahdollisimman aikaisin ja ohjata ne takaisin minne kuuluukiin...eli turbolle. Tällöin saattaisi olla jotain tehollistakin hyötyä?

Luulisi, että sähköisen EGR:n toimintaa voisi säädellä jotenkin? Kantsii melkein soitella jollekkin viriviriheebolle siitä ja lastusta...sun autoosi sen kun voi helposti tehdäkkin.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

9-3Nokivasara kirjoitti:... mutta hyöty putsauksesta oli kyllä huomattavissa...
Mitähän tuolta mahtaa löytyä, kun autolla on rullattu jo 260 tkm 8O

Täytyy avata imusarja joku viikonloppu ja putsata nokipallot pois. Tarvinneeko siihen vaihtaa samalla tiiviste :?:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
9-3Nokivasara
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Tammi 27, 2004 18:06

Viesti Kirjoittaja 9-3Nokivasara »

9-3Tid kirjoitti:
Kokeilitko antaako vikakoodin, jos varmistaa että EGR venttiili kiinni / poistaa piuhan venttiilistä?

Nyt vain alipaineletku tukossa, mut uskon et vikakoodi tulee jos johto irti.. kokeillaan tässä joutessaan..
Yksi hölmö vaihtoehto olisi vetää egr:ltä lähtö läpi imusarjan kannen...ts. johtaa paskat pihalle, ei vikakoodeja.
Aattelin itse samaa... mut toisin päin.. vetää egr-venttiilille putki ilmansuodatinkotelosta...
Tällöin kone saa puhdasta ilmaa pakokaasujen sijasta... Vaatii vaan kokonaan uuden imusarjan... (Suunnitelmissa kuitenkin on...)
Luulisi, että sähköisen EGR:n toimintaa voisi säädellä jotenkin?


Ainakin WV-huoto osaa säätää EGR:n avautumista ja toimintaa... Saabin miehet selvittelee... Sehän olisi helpoin keino, mutta ainakin maahantuojan neuvoja oli vähän sitä mieltä ettei onnistus..
PS: irroitukseen kannattaa varata uudet tiiivisteen, vaikkakin itse sain kui sainkin tiivisteet ehjänä irti
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

9-3Nokivasara kirjoitti:
9-3Tid kirjoitti:
Aattelin itse samaa... mut toisin päin.. vetää egr-venttiilille putki ilmansuodatinkotelosta...
Tällöin kone saa puhdasta ilmaa pakokaasujen sijasta... Vaatii vaan kokonaan uuden imusarjan... (Suunnitelmissa kuitenkin on...)

[
Niin ja vaatii mitä luultavimmin ECU:n uudelleen ohjelmoinnin??
jma82
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 19:25

Re: 9-3 2.2 Dit koneen saastevehkeet ??

Viesti Kirjoittaja jma82 »

itselläni olis kans egr vähä jumissa ja varmasti myös imusarjan putsauskin edessä.
kertokaas kokemuksia kun olette tehneet jo homman miten onnistu ja mitkä tiivisteet pitää hommata, olis hyvä olla kaikki tiivisteet etukäteen ni ei tarvii jättää hommaa kesken ainakaan sen takia? jos siis teidän kokemusten perusteella uskallan lähteä itse koittamaan!
itselläni ei mitään vikakoodeja anna ja mut nykii kovassa kiihdytyksessä ja jotenki välillä tuntuu ala vääntökin puuttuvan, öljyä vaihtaessani huomasin että egr venttiilistä oli öljyä tullut joten varmaan aika tukossa on.

kiitos vastauksista jo etukäteen!
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2.2 Dit koneen saastevehkeet ??

Viesti Kirjoittaja tturku »

Moro, oma auto on 2.2tid -00 115 hv alunperin. Tehoboxi kiinni, nyt 140hv ja 310 Nm. Putsasin oman imusarjan ja samalla poistin läpät sekä tulppasin egr venttiilin kesällä. Omassa oli juuri noin 3000 rundin kohdilla selvä "kuoppa" tehoissa. Tuli ostettua uuden ylä ja ala puolen venttiilit, uudet pultitkin (ehkä turhaan) sekä taisin vielä uusia egr venttiilin juuren tiivisteen. Omasta autosta oli aikaisemmin jo läppien ohjausventtiiliä muokattu siten, että se ei tainnut kääntää ollenkaan enää läppiä. 3/4 läpästä oli myös kierossa kun poistin ne. Ne oli pistehitsattuna kiinni tankoon. tangon jätin paikalleen. EGR:n sai tulpattua pistämällä vaan suoraan letkuihin ruuvit, kumpaankin päähän ja juottamalla sopivan vastuksen sinne IMMUn juureen oikeaan nastaan. Samalla kannattaa uusia polttoaineen paluuletkut ja muoviset haaroittimet imusarjan päältä. Ei ollut katsastuksessa mitään ongelmia.

Onkos toi Dit muuten malliltaan se uudempi 125 hv:n malli?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jma82
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 19:25

Re: 9-3 2.2 Dit koneen saastevehkeet ??

Viesti Kirjoittaja jma82 »

vanhempi 115hv. kiitos vastauksesta toivottavasti selviin pelkällä putsauksella :) kertokaa muutkin kokemuksia onnistumisen suhteen ja tosiaan mitkä kaikki tiivisteet pitäs hommata? mikäs tuo joillain käytössä ollut epc ohjelma on?
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 9-3 2.2 Dit koneen saastevehkeet ??

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

EPC=Electronic Pars cataloque, eli osakatalogi tietokoneelle
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 2.2 Dit koneen saastevehkeet ??

Viesti Kirjoittaja tturku »

Kaivelepa jm82 täältä foorumilta linkit EPC:hen ja WISsiin, niin auton laitto tulee huomattavasti helpommaksi. EPC:llä pystyy helposti etsimään saabiin komponentit, koska se on saabin varaosatietokanta ja WIS on Work Shop Information jotain, joka siis korjaamotietokanta, joka taasen kertoo kaiken miten mikäkin tehdään, mm. ton imusarjan purkamisen ja kasaamisen. Tämään jälkeen saabin ropaus on entistä helpompaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
jma82
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 19:25

Re: 9-3 2.2 Dit koneen saastevehkeet ??

Viesti Kirjoittaja jma82 »

tturku kirjoitti:Kaivelepa jm82 täältä foorumilta linkit EPC:hen ja WISsiin, niin auton laitto tulee huomattavasti helpommaksi. EPC:llä pystyy helposti etsimään saabiin komponentit, koska se on saabin varaosatietokanta ja WIS on Work Shop Information jotain, joka siis korjaamotietokanta, joka taasen kertoo kaiken miten mikäkin tehdään, mm. ton imusarjan purkamisen ja kasaamisen. Tämään jälkeen saabin ropaus on entistä helpompaa.
kiitos sen teen
Vastaa Viestiin