Tid ja kampiakselin stefa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
saab9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 14:49

Tid ja kampiakselin stefa

Viesti Kirjoittaja saab9-3 »

Nyt pakkaskelien jälkeen näytti kone ryhtyvän heittämään hivenen öljyä vaihdelaatikosta kohdasta josta vaihteensiirtotappi tulee ulos laatikosta. Oma diagoonsi olisi, että itse laatikosta ei vuoda öljyä vaan kampiakselin stefa olisi alkanut vuotamaan.

Kysymys kuuluukin, että jos stefaa vaihtaa niin kytkinpaketti on varmaan järkevä vaihtaa samalla? Kuinka paljon asentajalta yleensä menee aikaa tuommoiseen eli minkä suuruisesta remontista olisi oikein kyse?

Tuosta stefan vuotamisesta ei sinällään taida olla juuri muuta haittaa, kuin että kytkinlevy kuluu vain nopeammin loppuun?

Kannattaako painelaakeri vaihtaa myös 230 tkm kohdalla?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eipä taida olla mitään järkeä olla laittamatta koko kytkin pakettia. Painelaakeri maksaa enää niin vähäntuossa lystissä. Samoin asetelma.
Työläs homma kuitenkin. Arvioisin noin 4-5h työ. Mutta jos välttämättä haluaa olla aukomassa laatikkoa usein niin vaihda vain mitä tarvii..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Eikös vaihteenvalitsimen akseli tule suoraan laatikosta eikä kytkinkopasta joten veikkaan, että öljy on suoraan laatikosta. Vaihteenvalitsimen akselin O-renkaan vuotaminen on ainakin minulla olleiden (ja olevan) saabien kohdalla vakio ominaisuus eikä sitä kannata korjata ellei öljyä tule ihan tiputtamalla.
saab9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 14:49

Olet oikeassa

Viesti Kirjoittaja saab9-3 »

Siinähän se vika oli, eli vaihteensiirtotangon stefa vuotaa. Ajoja on sen verran paljon ja kun tuo kyseinen laatikkoa ei kai ole muutenkaan ole kestävimmästä päästä niin ajattelimpa laitatuttaa samantien kuntoon vaikka sitä öljyä ei siltä juoksemalla tulekkaan.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tid ja kampiakselin stefa

Viesti Kirjoittaja rr »

saab9-3 kirjoitti:...230 tkm kohdalla?
Paljon 8O :?:

TiDissä 374 tkm...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: Tid ja kampiakselin stefa

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

rr kirjoitti: TiDissä 374 tkm...
Siis hei miten toi opelin kone on voinu kestää noin pitkään nipussa eiks sen pitänyt tän palstan tietäjien mukaan olla ihan paska kone! :wink:

Miulla näyttää muuten mehivän sama stefa? Onkohan vaihto pahakin rasti?
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Tid ja kampiakselin stefa

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

9-3Tid kirjoitti:
rr kirjoitti: TiDissä 374 tkm...
Siis hei miten toi opelin kone on voinu kestää noin pitkään?
Eikös se ole Isuzun kone eikä Opelin! Sillä perusteella (alkuperä aasiassa) koneen pitäisi kestää ikuisuuden. Vaihteensiirtimen O-renkaan vaihto ei ole kummoinen toimenpide. Muistaakseni tekivät töitä 1,5 h ja itse tiiviste maksoi ehkä kympin verran nykyrahassa.
Vastaa Viestiin