Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Iso-J
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 13:14
Paikkakunta: Kuopio

Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja Iso-J »

Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturin imuri siinä savukkeensytyttimen vieressä on alkanut pitämään melkoista pörinää. Onko se nyt hajoamassa? Mitä sille pörinälle voisi tehdä itse? Paljonkohan vaihto maksaa?

Muuten niin hiljainen auto, eikä aina viitsi stereoita luukuttaa. Kesällä pörinä oli vaimeampi ja kuului hetken moottorin sammutuksen jälkeen. Nyt se on alkanut kuulua jo selvästi ajomelun (kaupunkiajo) läpi.

J
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Iso-J kirjoitti:Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturin imuri siinä savukkeensytyttimen vieressä on alkanut pitämään melkoista pörinää. Onko se nyt hajoamassa? Mitä sille pörinälle voisi tehdä itse? Paljonkohan vaihto maksaa?

Muuten niin hiljainen auto, eikä aina viitsi stereoita luukuttaa. Kesällä pörinä oli vaimeampi ja kuului hetken moottorin sammutuksen jälkeen. Nyt se on alkanut kuulua jo selvästi ajomelun (kaupunkiajo) läpi.

J
Haku -toiminnolla pitäisi löytyä juttua tuosta anturista.

Anturin voi puhdistaa. Muistaakseni joidenkin johtojen irroittamiseen tarvitsi kolvia (siis kun on purkamassa tuota anturia), mutta muuten on melko helppo homma:

1. irroita apukuskin puoleinen keskikonsolin verhoilu. Näin pääset käsiksi anturiin.
2. irroita anturin liitin.
3. irroita anturi.
4. pura anturi niin hyvin kuin mahdollista ja puhdista se. Akseliin voi laittaa vaikkapa tilkan ompelukoneöljyä.
5. kokoa anturi.

Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Jos ääntelehtii vielä, niin sitten ostamaan uusi, jonka hinta oli muistaakseni aivan posketon, joku lähemmäs 100 euroa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Iso-J
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 13:14
Paikkakunta: Kuopio

Anturin imuri

Viesti Kirjoittaja Iso-J »

Jep. Hakua parantamalla selvisi sekin, että taitaa olla ihan tavallinen vika.

Taitaa putsaus onnistua imuroimalla ja öljyä akselille sumuttamalla anturia irroittamatta.

J
Happo
"Turbo"
Viestit: 293
Liittynyt: Ke Huhti 14, 2004 23:13
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Happo »

Näin tein itse:

-Poista ruuvitaltalla "tyhjän napin" kuori
-Työnnä ilmastointilaitetta takaa tuosta kolosta ja irroita ilmastointilaitteen kaapeli
-Paina oikeanpuoleisen penkinlämmittimen nappi pohjaan
-Poista ruuvitaltalla lämpötila-anturin suojamuovi
-Vapauta anturin klipsut varovasti ruuvitaltalla ja työnnä anturia eteenpäin
-Poista anturin johto

Sitten vaan rasvaa akselin päihin. Kannattaa laittaa pienen rasvauksen jälkeen ilmastointilaitteen ja anturin kaapelit kiinni hetkeksi ennen kuin kasaat kaiken takaisin niin voit varmistaa, että voitelu onnistui.
_________________
Saab 9³
Acid7
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 09:46
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

uusi anturi

Viesti Kirjoittaja Acid7 »

Minun Saabiin laitettiin pari päivää sitten ihan uusi anturi kun sitä vanhaa ei saatu hiljaiseksi (takuutyönä). Tänään olen viemässä autoa taas katsottavaksi kun se uusi pitää kovempaa meteliä kuin vanha.
Saab 9³ 2.0t -01
Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t -05
Mikke
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 12:14
Paikkakunta: Espoo

No just joo..

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Mullakin alkoi kuulua outoa surinaa tuolta. Avasin tuon systeemin, eli siis otin sen anturin ritilänkin pois. Sieltä löytyi about H-n mallinen piirilevyn pala, jossa on vastus. Alkaa hieman epäilyttää, että onkohan mun 6-vuotias tytär hiukan tutkinut mielenkiintoisen näköistä ritilää autossa odotellessaan. Mitään ei ainakaan myönnä. Meneeköhän tuo nyt sitten koko anturin vaihtamiseksi, vai saiskohan tuon vielä korjattua? Ko. piirilevyn pala on siis irtonaisena..

Mielenkiintoista nähdä, millainen lämpötila autoon tulee sisälle...
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja pade »

Mites, kun tuon anturin "napin kuoren" (siinä penkinlämmittimen vieressä) poistaa niin siinä näkyy heti pieni pätkä jotain piirilevyä.
No, fiksuna kun sitä vähän rynkytin niin se pirun piirilevyn pätkä katkesi.
Mihin tuo vaikuttaa/voi vaikuttaa? Kuuluuko se anturiin vai onko joku ihan muu osa. Meinaan vaan että saako sitä ylipäätänsä uusittua?
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja karote »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Iso-J kirjoitti:Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturin imuri siinä savukkeensytyttimen vieressä on alkanut pitämään melkoista pörinää. Onko se nyt hajoamassa? Mitä sille pörinälle voisi tehdä itse? Paljonkohan vaihto maksaa?

Muuten niin hiljainen auto, eikä aina viitsi stereoita luukuttaa. Kesällä pörinä oli vaimeampi ja kuului hetken moottorin sammutuksen jälkeen. Nyt se on alkanut kuulua jo selvästi ajomelun (kaupunkiajo) läpi.

J


Haku -toiminnolla pitäisi löytyä juttua tuosta anturista.



Anturin voi puhdistaa. Muistaakseni joidenkin johtojen irroittamiseen tarvitsi kolvia (siis kun on purkamassa tuota anturia), mutta muuten on melko helppo homma:



1. irroita apukuskin puoleinen keskikonsolin verhoilu. Näin pääset käsiksi anturiin.

2. irroita anturin liitin.

3. irroita anturi.

4. pura anturi niin hyvin kuin mahdollista ja puhdista se. Akseliin voi laittaa vaikkapa tilkan ompelukoneöljyä.

5. kokoa anturi.



Asennus päinvastaisessa järjestyksessä. Jos ääntelehtii vielä, niin sitten ostamaan uusi, jonka hinta oli muistaakseni aivan posketon, joku lähemmäs 100 euroa :roll:
Monellakos ruuvilla tuo apukuskin puoleinen keskikonsolin verhoilu on kiinni? Onko sen ehjänä irroittamiseen joku ohje olemassa? Just kun sain vetelyt kuriin asennettuani Tevisun clämpin niin koeajolenkillä alkoi tuo ilmastoinnin anturi surrata... :mrgreen: Pitää jatkaa näitä korjaushommia.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja hz81 »

karote kirjoitti: Monellakos ruuvilla tuo apukuskin puoleinen keskikonsolin verhoilu on kiinni? Onko sen ehjänä irroittamiseen joku ohje olemassa? Just kun sain vetelyt kuriin asennettuani Tevisun clämpin niin koeajolenkillä alkoi tuo ilmastoinnin anturi surrata... :mrgreen: Pitää jatkaa näitä korjaushommia.
Happo kirjoitti:Näin tein itse:

-Poista ruuvitaltalla "tyhjän napin" kuori
-Työnnä ilmastointilaitetta takaa tuosta kolosta ja irroita ilmastointilaitteen kaapeli
-Paina oikeanpuoleisen penkinlämmittimen nappi pohjaan
-Poista ruuvitaltalla lämpötila-anturin suojamuovi
-Vapauta anturin klipsut varovasti ruuvitaltalla ja työnnä anturia eteenpäin
-Poista anturin johto

Sitten vaan rasvaa akselin päihin. Kannattaa laittaa pienen rasvauksen jälkeen ilmastointilaitteen ja anturin kaapelit kiinni hetkeksi ennen kuin kasaat kaiken takaisin niin voit varmistaa, että voitelu onnistui.
Kuten tuossa ylempänä tässä ketjussa on ohjeet, niin sitä verhoilua ei tarvitse irroittaa että pääsee käsiksi tuohon lämpöanturiin.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja rr »

Ja kun voitelee vaikka notkealla moottoriöljyllä sen akselin, ei tarvitse jatkuvasti olla tiputtelemassa lisää öljyä sinne.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

Se piirilevy ja diodi siinä on aikas tärkeä osa sitä toimintaa. Sillä diodilla meinaan mitataan se lämpötila. Tarkemmin ottaen sen diodin kynnysjännitteen muutoksesta määritetään ilman lämpötila joka se potkuri sinne imasee..
9000:sen anturissa oli diodi mutta 9-3 anturia ei ole vielä tarvinnut tutkia.
Sitten tuon ropellin "laakerin" öljyämisestä en olis ihan satavarma. Ennemmin jotain teflon pohjaista "rasvaa" käyttäisin.

Korjatkaa joku jos oon väärässä.
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja rr »

oh6hfj kirjoitti:Sitten tuon ropellin "laakerin" öljyämisestä en olis ihan satavarma. Ennemmin jotain teflon pohjaista "rasvaa" käyttäisin.
Ei siellä juuri laakereita tainnut olla. Ompelukoneöljyä sai laitella uudelleen parin kuukauden välein, kunnes laitoin tipan ralliformulaa akselin molempiin päihin. Sen jälkeen on ollut 2,5 vuotta äänetön ja toimii yhä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
oh6hfj
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Marras 13, 2007 23:54

Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja oh6hfj »

"Laakerilla" lainausmerkeissä tarkoitin sitä reikää johon tuo akselinpää tulee.... ;)
#3659
9000CS 2.0lpt -96
9-3 Cabriolet 2.0t/185hp -01
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja karote »

oh6hfj kirjoitti:Se piirilevy ja diodi siinä on aikas tärkeä osa sitä toimintaa. Sillä diodilla meinaan mitataan se lämpötila. Tarkemmin ottaen sen diodin kynnysjännitteen muutoksesta määritetään ilman lämpötila joka se potkuri sinne imasee..
9000:sen anturissa oli diodi mutta 9-3 anturia ei ole vielä tarvinnut tutkia.
Sitten tuon ropellin "laakerin" öljyämisestä en olis ihan satavarma. Ennemmin jotain teflon pohjaista "rasvaa" käyttäisin.

Korjatkaa joku jos oon väärässä.

Eikös siinä ollut NTC vastus eikä diodia...? Toki diodikin kelpaa lämpötilan mittaamiseen, mutta muistaakseni kolkissa käytettiin lämpötilan mukaan säätyvää vastusta. Meinasin aseöljyä akseliin laittaa, jottei kylmäkään kangistaisi.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Automaattisen ilmastoinnin lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

rr:n ohjeen mukaisesti itse korjasin yli 2kk sitten omasta tuon ropellin meluamisen. Puhaltelin pahimmat pölyt paineilmalla pois ja jotain satunnaista varastosta löytynyttä 10w40 puolisynt. moottoriöljyä valelin akselille wd-40 kera. Sen jälkeen hiljeni ja on pysynyt hiljaisena. Ja kyllä, pyörii ongelmitta pakkasillakin ja ilmastointi toimii oikein (eli ei hiljeneminen johtunut totaalisesti mykistymisestä :)). Pelkällä wd-40:llä ei hiljentynyt ainakaan kuin hetkeksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin