Äänentoisto uusiksi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Äänentoisto uusiksi

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Tää ei ole ollenkaan mun alaa ja oon ihan pihalla. Tavoitteena olis laittaa äänentoisto uusiksi. AS2 saa nyt siirtyä mun 9-3:sta ajasta iäisyyteen.

Ostettuna:
Clarion 6CD-jukebox

Ostamatta:
6,5" kaijarit
Diskantit
Takakajarit
Vahvistin
Johtoja?

Ja tässä se mun ongelmani mitä ostaa kohtuuhinnalla? Millaset kajarit, vahvari ja kannattaako noille takana oleville tehdä jotain kans? Niin ja mistä ostaa? Kuten huomaatte mä en ole kierrellyt vielä hifi liikkeitä.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Jotain...

Viesti Kirjoittaja AC »

Eli onko toi boxi se mikä toimii ton AS-2-radion kans, vai heivatkaa senkin pois?

No kuitenki joku 2-tie-erillissarja eteen. Taakse voi ostaa kans uudet 6x9", tai sit katkasta johdot niistä orggiksista ja sanoo takapenkkiläisille et ääni on mua varten :D Siitä riippuen 2- tai 4-kanavainen vahvari, jos subia ei oo tulos. Ilman noita takaämyreitä budjetti pysyy kasas vaffanki puolesta.

Halvinta vahvistinta ei kannata ostaa, mut joku 200e ja ylöspäin kakskanavainen vaffa vois olla hyvä. Kunnon virtajohto akulta sulakkeen kans takakoppiin ja pätkä maakaapelii myös. Paksuus ihan virrantarpeen mukaan (liikkees kyllä kertoo). Sit 5-6m RCA herätepiuhalla. Ja kaiutinjohtoo riittävästi (varmaan 2,5mm2).

Esim.
Next ALS 16.com ... 193e
Next Q 12 ... 220e

+johdot ja sulake, joku ~60e

(noi hinnat oli Powersetin nettisaitilta)

Ja tietysti joku soitin jos sen AS-2 heität kiertoon, tarttee sit sen tavaralaatikon tupla-Din aukkoon[/url]
BMW 320dA Coupe LCI
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

säästän

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Jep ton AS3 raadion meinasin säästää ja kajarit vaihtaa sekä lisätä vahvarin
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
pertti666
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:47
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja pertti666 »

Itellä on tuo As2:n soitin paikallaan, mutta takaluukkuun vararengaskoteloon työnnettiin 4-kanavavahvari, oviin 17 cm bassot, diskantit sinne kojetaulun päälle ja kyllä mä ne ruipelo 6x9":kin korvasin järeämmillä..olivat aika onnettomat ne vakiot..eli toi vahvari korvasi ton as2:n oman "vahvistimen"..soi kyllä pirun hyvin

niin ja vahvarille tosiaan paikkajippona: vararengaskoppaan vanteen kokoinen "kiekko" jostain levystä ja siihen vahvari kiinni..piilossa ja silti helposti säädettävissä
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Miten te olette kytkeneet lisävahvistimen saabin omiin soittimiin. Itsellä on tarkoituksena laittaa omaan 9-5:seen pari 10" subaria ja niitä pyörittämään kunnon kokonen vahvistin ja lisätä hattuhyllylle 6.5" erillissarja. Autossa on tuo AS2:n!

Ainoa ongelma on tuo rca- linjan saaminen vahvarille, eihän saabin omassa soittimessa/vahvarissa ole linjalähtöjä. Tarkoitus ei ole poistaa kumpaakaan.
Miten ja mistä sen saa helpoiten.

Löysin netista jonkin adapterin teko-ohjeet, mutta en tajua siitä mitään.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6448
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Äänentoisto uusiksi

Viesti Kirjoittaja Eski »

potkuhousu kirjoitti:Tää ei ole ollenkaan mun alaa ja oon ihan pihalla. Tavoitteena olis laittaa äänentoisto uusiksi. AS2 saa nyt siirtyä mun 9-3:sta ajasta iäisyyteen.

Ostettuna:
Clarion 6CD-jukebox
Richard Bevanin SaabAudio-sivujen http://www.saabnet.com/sites/richard.bevan/ mukaan 9-3:n AS2-soittimen kanssa ei toimi mikään muu cd-vaihtaja kuin Saabin oma. GM900:n soittimen kanssa toimii Clarioinin CDC605, mutta ei onnistu 9-3:ssa... Muutenkin tuolta Richardin sivulta löytyy aika paljon asiaa aiheesta.
NS83
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Kesä 26, 2003 20:42
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja NS83 »

Kyllä toi vanha mankka systeemi oli parempi! Uusista halppis integroiduista audiojärjestelmistä, ei ole muuta kun vaivaa. On todella vaikeaa mennä jälkikäteen parantelemaan tai korjaamaan, jos tulee vikaa. Integroidut soittimet on OK, jos puhutaan valmiiksi hyvistä audiojärjestelmistä(esim. se harman kardon). On oikeen ilo viritellä tohon omaan 9000seen jotain, toisin kuin tohon 9-3seen. 9000ses on tilaa vetää niitä johtoja ristiin rastiin ja se on kaiken lisäksi helppo koota ja purkaa. Mutta niistä kajareista sen verran, että JBL on minusta hinta-laatu suhteeltaan aika hyvä. Vahvistimen ostaisin melkein Alppinelta, jonku V12 missä n. 4x75w ja yks kanava subikalle. Sais kätevästi kaikki kajarit kiinni tohon. Budjettikin pysyis jotenkin aisoissa.
Ensin vähän hutkitaan ja sitten vasta tutkitaan.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Eipä oo kuulemma se Harman/Kardoninkaan integroitu systeemi kovin hyvä, varsinkaan hintaan nähden. Sama homma ku Audiin laitetaan Bosen vehkeet tehtaalla, Bose on kotivehkeissäikin halpissoundia kromikuoriin pakattuna.

Mutta totta on että ku kojetaulua yritetään saada yhtenäisen näköseks niin laitteiston vaihto käy hankalaksi. Eipä oo NG-satkun mankan takana turhasti tilaa RCA-piuhoille sun muille. Mutta kun ajatellaan Passattia johon Laakkoselta haettu muutossarja DIN-mankalle ei mene paikalle heittämällä vaan vaatii muutostöitä, niin se vasta on hauskaa.

Ja jos vahvistimeen haluaa panostaa niin Audisonin 5-kanavainen on hyvä myös (~500e). Ja sit naapurimaan DLS tekee myös hyviä kaiutinsettejä.


9-52.3t:

Eikö ainakin 9-3:sen AS2-mankas oo ne linjalöhdöt jossakin liittimes mis on 10 nastaa, olisko 9-5:ses sama homma?
BMW 320dA Coupe LCI
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

elkää nyt alkako

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Just kun sain ostettua ton Clarion jukeboxin 80 Eurolla niin te menette sanomaan että se ei käykkään :(

No voi sun siunaus sentään, täytyypä lukasta tuo englanninpojan sivusto läpi.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Raadio irti

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Millaisilla ruuveilla radio on kiinni kojelaudassa. Neljä syvää reikää olen havainnut ja vielä en sinne mitään ole tunkenut. Vaan irti pitää saada jotta vois edes näyttötaulua alkaa korjaamaan kun menee rivejä pimeeksi nyt oikeen urakalla.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Raadio irti

Viesti Kirjoittaja Vigge »

potkuhousu kirjoitti:Millaisilla ruuveilla radio on kiinni kojelaudassa. Neljä syvää reikää olen havainnut ja vielä en sinne mitään ole tunkenut. Vaan irti pitää saada jotta vois edes näyttötaulua alkaa korjaamaan kun menee rivejä pimeeksi nyt oikeen urakalla.
Yleensä radiot eivät ole ruuveilla kiinni ja sellaisilla pikakiinnittimillä vai miksikä niitä nyt haukutaan. Ne reiät siinä mankassa on ulosvetäjää varten. Käytin sanaa yleensä, koska en tiedä onko saabilla jotkut omat viritykset käytössä. Viisaammat korjatkoon jos tarvetta on.
#1730
500whp.net member
NS83
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Kesä 26, 2003 20:42
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja NS83 »

Eiköhän ne ole jotain ulos vetäjän paikkoja, samantyyppiset ulosvetäjän kolot on vanhoissa blaubunkeissa.

Itse olen laittanu 9000seen uudet erillis sarjat eteen ja taakse viikonloppuna. Perjantaina saan uuden JBL:n 10":sen, vahvari antaa vain 200rms vähän pelottaa ettei se riittää alkuunkaan ton soittamiseen. Mistä kannattaa vetää maajohto tohon vaffariin. Vanhassa 900sa vedin tuolta takapenkin alta, mut se ei oikeen tuntunu hyvältä paikalta, vai oliko vika vaan asennuksessa.
Ensin vähän hutkitaan ja sitten vasta tutkitaan.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6448
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Raadio irti

Viesti Kirjoittaja Eski »

potkuhousu kirjoitti:Millaisilla ruuveilla radio on kiinni kojelaudassa. Neljä syvää reikää olen havainnut ja vielä en sinne mitään ole tunkenut. Vaan irti pitää saada jotta vois edes näyttötaulua alkaa korjaamaan kun menee rivejä pimeeksi nyt oikeen urakalla.
AS2-soittimen irroittamiseen tarvitsee ulosvetäjät ja ne neljä reikää on juuri niitä varten. SIDin korjaamiseen löytyy muuten tällainen ohje: http://www.users.waitrose.com/~randmwilliams/
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Potkuhousulle:
mankka on kiinni kehikossaan kielekkeillä jotka vapauttamalla mankan saa vedettyä irti. Joku kapea naula, ruuvimeisseli tms. on ihan passeli siihen tarkoitukseen, mikäli alkuperäinen mankan ulosvedintyökalu ei ole tallessa. Naula/ruuvari ujutetaan rei'ästä sisään ja väännetään nauloja/ruuvaria hieman mankasta poispäin, jotta naulan/ruuvarin pää kampeaisi mankkaa kiinnittäviä kielekkeitä vasten. Samalla vedetään ulospäin, niin mankan pitäisi irrota.

Mankan voi vetää rauhassa ulos, siinä ei mene mikään paikka rikki, ellei sitten satu olemaan autossa AS3 -päivityssettiä. Tällöin on irroitettava vahvistimen liitin ensin purkamalla hieman keskikonsolia, jotta saa vedettyä mankan irti niin, ettei vahvistimen liitin kanita kehikkoa vasten mankkaa ulosvedettäessä.

Mankan takana on liitin kaiuttimille, moottoriantennille, nopeusmittarille (mankan "speed" -toiminto) jne. Piuhat ovat tarpeeksi pitkät, jotta mankan voi vetää kehikon suulle ja sitten irroittaa liittimen.

Eskille: NG900:n AS2:n jukeboksista: Clarionin CDC605 on vanha malli, jota voi vielä löytyä Saabin varastoista törkeään kiskurihintaan. Uudet mallit ovat CDC634 ja CDC635, jotka ovat hieman pienempiä kuin tuo CDC605 ja huomattavasti halvempia, kun ostaa Clarionin jälleenmyyjältä. CDC635:ssa on optinen ulostulo, jolla ei tee mitään NG900:n AS2:n kanssa. Itsellä on käytössä CDC634, johon olen ollut TODELLA tyytyväinen. Kansi on peltiä, joten se kestää vähän kovempiakin kolhuja. CDC634:n kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmia, toisin kuin JVC:n kanssa, joka minulla oli kiinni OG900:ssa ja Grundigin kanssa, joka oli kiinni nykyisessä hopassa ennen Clarionia.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

No niin

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Nyt alkaa sitten korjauskurssi.

Ja kuten jo tossa aiemmin tuli ilmi Clarion ja AS2 (uudempi 2001) ei kuulemma pelitä yhteen. Haluuks joku ostaa reippaaseen 100 Eurion hintaan Clarionin CDC605 jukeboxin, itsehän ostin ton 80 Euroon ja meinaan kiskurihintaan sen eteenpäin myydä. Kapitalimi rulaa
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vastaa Viestiin