Xenon -ajovalot.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja pade »

nalleolut kirjoitti:mie pohdiskelin tuossa että aika paljon tilaa vaatii tuo sarja....eli jos laittaisi vanhanmallisiin h4 lisävaloumpioihin...... höh. sais lyhkäset samalla....
Ei tuossa tilaa vie oikeastaan muu kuin nuo kaksi ballastia. Tietty itse polttimo on hieman massiivisempi kuin normaalii H4-halogeni.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7355
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Vaihtoehto ksenonille

Viesti Kirjoittaja tetammi »

UAZ kirjoitti:Itse laitettiin 9-3 lisäpitkät ja olen erittäin tyytyväinen, miksi alkaa kikkaileen noilla ksenoneilla kun saa arvuutella et mitkä saa/ uskaltaa laittaa :roll: Ne valot mitkä laitettiin oli Hellan Rallyet 1000 FF.
Tää on nyt hieman myöhäinen kommentti mutta onko 9-3:ssa pienemmät reffit mitä ng:ssä kun ainakaan siihen ei noita laillisesti saa, tosin taidan laittaa silti.

Täällä ei ainakaan löydy kuin minimissään 17.5reffillä
http://www.hella.com/produktion/HellaCO ... ye1000.jsp

Sitten asiaan, mites tuon "front light failuren" saa puukotettua pois xenonien asentamisien jälkeen. Muistelisin että folion poikkaus valvontareleestä riittäis mutta kun en haullakaan keskustulua aiheesta löytänyt niin tarkemmatkin ohjeet kelpaisi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja SS »

En kyllä näe miten xenonit saisivat umpiot pilalle. Halogenit tuottavat huomattavasti enemmän lämpöä kuin xenonit.
Kyse lieneekin enemmän UV-säteilystä, jonka määrästä kaikkien Xenoneiden kanssa ei ole tietoa. Isossa osassa halogeenipolttimoitahan on nykyään merkintä siitä että lampun lasi blokkaa UV-säteilyn.

Lienee tosin aika hidasta tuo UV:n vaikutus.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja pade »

SS kirjoitti:
En kyllä näe miten xenonit saisivat umpiot pilalle. Halogenit tuottavat huomattavasti enemmän lämpöä kuin xenonit.
Kyse lieneekin enemmän UV-säteilystä, jonka määrästä kaikkien Xenoneiden kanssa ei ole tietoa. Isossa osassa halogeenipolttimoitahan on nykyään merkintä siitä että lampun lasi blokkaa UV-säteilyn.

Lienee tosin aika hidasta tuo UV:n vaikutus.
Juu siitä ei ole hajuakaan :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9390
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Voikohan valonvalvontarele vaurioitua Bi-xenonien vuoksi? Kokeilin ng-cabbeen sellaisia, ja nyttemmin (normaaleilla H4:silla) toinen pitkä ei pala, eikä mittaristoon syty pitkien merkkivaloa.
Tai emäntä siis näin raportoi, kuulemma joskus muutaman kerran oli toinenkin pitkä syttynyt ja samalla oli ilmestynyt se sininen merkkivalokin.
Viittaisikohan valonvalvontareleen vikaan vai mihin?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja Hook »

ng900aero kirjoitti:Voikohan valonvalvontarele vaurioitua Bi-xenonien vuoksi? Kokeilin ng-cabbeen sellaisia, ja nyttemmin (normaaleilla H4:silla) toinen pitkä ei pala, eikä mittaristoon syty pitkien merkkivaloa.
Tai emäntä siis näin raportoi, kuulemma joskus muutaman kerran oli toinenkin pitkä syttynyt ja samalla oli ilmestynyt se sininen merkkivalokin.
Viittaisikohan valonvalvontareleen vikaan vai mihin?
valojenvalvonta "rele" (jos ei siis ole rele, vaan oranssin värinen "virtamittauspalikka") ei xenoneista mene rikki, vaan yleensä "rikotaan" katkaisemalla puukonkärjellä tietty folio, ettei herja mene sidille asti. Saabin tässä oranssissa mokkulassa on kohtuu yleisenä vikana myös kylmäjuotokset, jotka vuosien kuluttua alkavat pätkiä. Korjauksena on avata tämä mötikkä ja tinata jalat uudelleen piirilevylle.

Yleisimmät sarjat ottavat sähkön suoraan akulta ja ottavat vain toiseen polttimon kannasta tiedon siitä, että milloin pitäisi pitkien ja milloin lyhyiden palaa...
Tästä syystä xenoneilla tulee herja palaneesta polttimosta, kun tonen polttimon jalka on ilman kuormaa.

summasummarum. Avaa sun oranssi mötikkä ja kolvaa jalat uudelleen. Kerro mitä kävi. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9390
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hook kirjoitti:
valojenvalvonta "rele" (jos ei siis ole rele, vaan oranssin värinen "virtamittauspalikka") ei xenoneista mene rikki, vaan yleensä "rikotaan" katkaisemalla puukonkärjellä tietty folio, ettei herja mene sidille asti. Saabin tässä oranssissa mokkulassa on kohtuu yleisenä vikana myös kylmäjuotokset, jotka vuosien kuluttua alkavat pätkiä. Korjauksena on avata tämä mötikkä ja tinata jalat uudelleen piirilevylle.

Yleisimmät sarjat ottavat sähkön suoraan akulta ja ottavat vain toiseen polttimon kannasta tiedon siitä, että milloin pitäisi pitkien ja milloin lyhyiden palaa...
Tästä syystä xenoneilla tulee herja palaneesta polttimosta, kun toinen polttimon jalka on ilman kuormaa.

summasummarum. Avaa sun oranssi mötikkä ja kolvaa jalat uudelleen. Kerro mitä kävi. :mrgreen:
Ilmeisesti kuitenkin kokeilemassani (uudessa) xenonsysteemissä oli toinen ballasti rikki (tai sitten Saab sen rikkoi). En ole tehnyt mitään ranetuksia mihinkään folioille tai muuallekaan.
Mikä ihmeen oranssi mötikkä, missä se majailee?
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7355
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti: Ilmeisesti kuitenkin kokeilemassani (uudessa) xenonsysteemissä oli toinen ballasti rikki (tai sitten Saab sen rikkoi). En ole tehnyt mitään ranetuksia mihinkään folioille tai muuallekaan.
Mikä ihmeen oranssi mötikkä, missä se majailee?
Mötikkä sijaitsee konehuoneen puolella olevassa releboxissa.

Ballastithan saa sähkönsä erillisen relesysteemin kautta ja vain ohjaus tulee pitkät/pätkät tulee alkuperäisiltä valoilta joten aika epätodennäköistä että se olisi rikkonu mitään.

Tuohon mun kyselemään sidin mykistämiseen tuli useampikin vinkki ja jopa Kuva
julkaistavaksi kun tuntuu tarvetta olevan.

Lähivaloilla vaikutus oli selkeesti suurempi mitä pitkillä, mikä olikin tärkeämpää kun ei työmatkalla juuri pitkiä pääse polttamaan ja noi FFtonnit tuossa vielä oottais...
Viimeksi muokannut tetammi, Ma Tammi 11, 2021 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9390
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tetammi kirjoitti: Mötikkä sijaitsee konehuoneen puolella olevassa releboxissa.

Ballastithan saa sähkönsä erillisen relesysteemin kautta ja vain ohjaus tulee pitkät/pätkät tulee alkuperäisiltä valoilta joten aika epätodennäköistä että se olisi rikkonu mitään.
Lähivaloilla vaikutus oli selkeesti suurempi mitä pitkillä, mikä olikin tärkeämpää kun ei työmatkalla juuri pitkiä pääse polttamaan ja noi FFtonnit tuossa vielä oottais...

Tattis. Kokeilemassani xenonsarjassa oli vikana se ettei toinen polttimo osannut vaihtua pitkille/lyhyille, ja sainkin uudet polttimot. Ilmeisesti siis ballasti on rikki, ja polttimokin oli rikki kun ei liikkunut sisään/ulos.
No jahka saan uuden ballastin niin lyön nuo 99:in noukalle niin näkeekin jotain :D
Ihan yhtä laittomat ovat 99:issä kuin ng900:ssakin ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Tilasin sitte AMP:n H4 sarjan. Pääsispä jo asentelemaan. :twisted:
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9390
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tetammi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Ilmeisesti kuitenkin kokeilemassani (uudessa) xenonsysteemissä oli toinen ballasti rikki (tai sitten Saab sen rikkoi). En ole tehnyt mitään ranetuksia mihinkään folioille tai muuallekaan.
Mikä ihmeen oranssi mötikkä, missä se majailee?
Mötikkä sijaitsee konehuoneen puolella olevassa releboxissa.
.
Valonvalvontarele tuli kuntoon kun käytin kaikki juotokset sulana, nyt toimii pitkät ja merkkivalokin :D
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Nyt sain paketin :twisted: eikun asentamaan.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

Paikallaan ovat. Paden asennuskuvat olisivat auttaneet, mutte ei ollu enää missään. Aikaa meni himpun verran enemmän, mutta saipahan harrastaa :saab:
Lediparkit ois kova sana!
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja Hook »

9-3:ssa parkki ei ole ihan suoraan keskellä eteenpäin, vaan laidassa, mutta parkeiksi tarkoitetut ledit, jossa päässä "poraus" joka levittää valoa ympäriinsä, toimii moitteetta ja valoteho silmämääräisesti alkuperäistä vastaava.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Re: Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Kertokaas vinkkejä mihinkä te olette sijoitelleet noita ballisteja? Et onko niille löytynyt jotain hyvää "piilopaikkaa"??
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Vastaa Viestiin