Xenon -ajovalot.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Xenon -ajovalot.

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Xenon ajovaloja tuossa mieluilin.

Tuli mieleen, että niissähän hyviin puoliin luetaan ainakin parantunut valoteho ja ilmeisesti polttimon kestoikä.

Huonoja lienevät kalliimmat polttimot ja ilmeisesti niihin tulee jonkinmoinen jännitteenmuuntoyksikkö, joka pitää sijoittaa jonnekkin autoon. Onko muita?

Onko kukaan moisia asennellut 9-3:seen, onko vinkkejä tai vihjeitä, hintoja tms. jäänyt mieleen?

Pitääköhän muuten vaihtaa kokonaan tuo umpio erilaiseen?
Sehän ei isokaan homma ole, varmaan vaan nostaa tuota hintaa :(
Itselläni on siis 9-3 -00 vuosimallia.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Ok, kiitoksia vinkeistä.
Pikaisesti kattelin tuossa niin sattui silmään just semmoinen H4 -kantaan asennettava "sovite"satsi. Pitkät ja lyhyet samalla polttimolla.
Hinta vaan tuntu nii pirun suolaselta, että pitää kyllä vielä harkita, 700€:tä ois ollu xenonvalot.commissa niien hinta.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

snuggles kirjoitti:Ok, kiitoksia vinkeistä.
Pikaisesti kattelin tuossa niin sattui silmään just semmoinen H4 -kantaan asennettava "sovite"satsi. Pitkät ja lyhyet samalla polttimolla.
Hinta vaan tuntu nii pirun suolaselta, että pitää kyllä vielä harkita, 700€:tä ois ollu xenonvalot.commissa niien hinta.
Itsekkin olen katellut xenoneita ja tuolla länsinaapurissa ovat hinnat paljon halvempia joten seuraavalla reisulla tartee katsella josko ostaisi sieltä.

esim: http://www.blocket.se/vi/7109986.htm?ca=2_s ja useita muitakin suurinpiirtein samoissa hinnoissa on näkynyt.

tässä hakutulos blocketista : http://www.blocket.se/li?q=xenon&ca=2_s&th=1&c=5&w=3
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

valtteri kirjoitti:Itsekkin olen katellut xenoneita ja tuolla länsinaapurissa ovat hinnat paljon halvempia joten seuraavalla reisulla tartee katsella josko ostaisi sieltä.
Aika karski on hintaero kieltämättä...
Tuossa linkittämässäsi kun vielä ilmeisesti oli sekä pitkät, että lyhyet.
On se niin väärin! :x
nupa
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 18:12
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja nupa »

snuggles kirjoitti:Ok, kiitoksia vinkeistä.
Pikaisesti kattelin tuossa niin sattui silmään just semmoinen H4 -kantaan asennettava "sovite"satsi. Pitkät ja lyhyet samalla polttimolla.
Hinta vaan tuntu nii pirun suolaselta, että pitää kyllä vielä harkita, 700€:tä ois ollu xenonvalot.commissa niien hinta.
http://www.mhturva.com / http://www.halytin.com

Näissä molemmissa myynnissä Bi-xenon muutossarja H4- umpioon ajoneuvoihin 359€.
9-5 XWD Aero -11, 96 V4 -72, 99 LEA -73, 96 2-t -65
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

nupa kirjoitti:Näissä molemmissa myynnissä Bi-xenon muutossarja H4- umpioon ajoneuvoihin 359€.
Nyt täytyy kyllä harkita jo kovasti tuota satsia. Kiitoksia vain vinkistä! Se on ens tilistä laitto jos ei Eeberin remppa ylitä budjettia... Ensin tekniikat kuntoon ja sitte tuninkia vasta.
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

nupa kirjoitti: Näissä molemmissa myynnissä Bi-xenon muutossarja H4- umpioon ajoneuvoihin 359€.
Miten kaasupurkausvalo voisi kunnolla toimia umpiossa, joka on suunniteltu H4 halogeenille? Juu, helvetisti saa valoa vastaantulevien silmiin, mutta mita muuta hyotya siita on, paitsi etta on laiton?

Polttimo- ja valotesteissa tulee suuria eroja valotehoon jo siita, etta halvoissa H4-polttimoissa lanka ei ole riittavan tarkasti siina mihin se on oikeasti speksattu...
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja nerola »

Jos xenonkitti on helppo asentaa, kannattaa varmaan kesäksi vaihtaa
normaalit h4:set.Niin ei kalliit vehkeet kulu.

1500 tunnin jälkeen xenonin valoteho, aika huono verrattuna uuteen :?
eki saabi 9-3s -00 2.0t
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Sattuneesta syystä kun alalla olen niin tulee kommentoitua tätä aihetta. H4 umpio ja lasi on suunniteltu vain H4 polttimolle. Toisin sanoen E hyväksynnän täyttämiseksi on heijastimen valokuvio suunnitelu tietyllä tavalla koska käytössä on H4 polttimolla vain 1650/1000 lumenia. D2S poltinta käytettäessä valotehoa on 3200 lumenia joten valoa on tavallaan liikaakin jotta valaisin täyttäisi E hyväksynnän. Tällöin osa valokuviosta suunnataan esimerkiksi leveämmälle alueelle mitä standardi määrittää. Toisin sanoen laittamalla H4 umpioon D2S polttimen saat kirkkaan valokuvion lahes vastaavalle alueelle kuin mitä H4 antaa mutta et niin laajaa aluetta kuin D2S:lle suunnitellulla valaisimella.

Huomatkaa myös että D2S:n valoteho ei ole kuin kaksinkertainen normaali H4 polttimeen verrattuna. Sinertävä aiheuttaa osittain luulon ylivoimaisesta kirkkaudesta. Huomattavaa on myös että D2S ottoteho on 35W kun taasen H4 ottaa 55W. Toisin sanoen jos johdoissa riittää paksuutta on köyhän miehen Xenon laittaa 100W H4:set
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jep. Noin kymmenkunta vuotta olen käyttänyt noita "köyhän miehen Xenoneita". Tasaisin väliajoin joku sanoo, että johdot palaa tms. sähkösysteemi pettää niiden takia. Kolmessa eri autossa ollut joko 100/55 tai yleisemmin 120/90.
Myös usein kuulee, että umpio menee pilalle, jos ei jopa sula noiden kanssa.

Väittäisin seuraavaa: valoumpio on kuumimmillaan, kun sitä lämmittää 55W polttimo ja kun seistään kesäkuumilla päivällä ruuhkassa. Pitkiä käytellään yleensä sitten, kun ajoviima/pakkanen jäähdyttää jo mukavasti...

Kyllä silmämääräisesti tarkasteltuna tuntuu melkoisen vähältä, jos 55W -> 100W antaa vain 10% lisää valotehoa. Voi toki olla totta ja ehdoton fakta mutta ei siltä tunnu. :roll:
Jotkut halpis 100Wattiset kyllä on niin keltaisia valoltaan, että ne varmaan häviää laadukkaille normipolttimoillekkin... :D
nerola kirjoitti:1500 tunnin jälkeen xenonin valoteho, aika huono verrattuna uuteen
No jos ajatellaan, että edes tuon aikaa kestää se polttimo, niin onhan se jo erittäin jees :) Tuohan tarkoittaa äkkiseltään noin 75tkm -> 90tkm ajomatkaa, joka meikäläisenkin ajoilla kestää melkein 2 vuotta saavuttaa.
Halogeenilamput saa vaihtaa vähintään kerran, pari vuodessa.

Mielestäni MYÖS halogeenipolttimot menettävät iän myötä valotehoa.

Kommenttia kommenttia, laulakaa suohon perättömät väitteet
:D
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Tuo 10% valotehon nousu ei pidä paikkaansa. Kävin vielä äsken valolaboratoriossa mittaamassa 55W ja 75W eron ja se oli aika tarkalleen 40%. Voi johtua polttimoiden yksilöeroista että tehoero oli noinkin suuri, mutta ei kyllä lähelläkään kymmentä prosenttia. Johtimien paksuudella on merkitystä jos aiotaan hyödyntää kaikki teho.

Yleisin autoihin myytävän xenon polttimen värilämpötila on 4250K ja jos katsot spektristä niin se on sinertävää valoa. Halogeenipolttimoiden värilämpötila on yleensä vähän päälle 3000K ja se on jo selkeästi kellertävää valoa. Tästä johtuu siis voimakas mieltymys siitä että Xenon valo on sinistä, vaikkakin sinertäväähän se on.

:D
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Onkos noilla bi-xenon valmistajalla väliä? Mikä huono & mikä hyvä. Halytin.com tarjoaa kahta erityyppistä polttimoa. Puhuvat jotain liikkuvista osista polttimossa :?: :?:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

patse kirjoitti:Halytin.com tarjoaa kahta erityyppistä polttimoa. Puhuvat jotain liikkuvista osista polttimossa
No sen verran oon tajunnu noista, että kun H4:sessa on 2 hehkulankaa, jotka ovat pitkittäissuunnassa polttimoonnähden eripaikoissa niin Xenon-polttimossa on vain yksi "valonlähde", jota siirretään eteen- ja taaksepäin.
Toinen polttimotyyppi siirtyy itsessään eteen ja taaksepäin, tuossa toisessa ilmeisesti sitte on jonkinsortin heijastin/varjostuslevy niitä lyhyitä varten, vähän niinkuin H4:sessakin on polttimon sisällä.

Mutta siitäpä sitte ei oo kyllä mitää hajua, että kumpi on huonompi taikka parempi. Saati sitten, että minkä valmistajan ja minkälaiset polttimot olisi hyvät :?

Tota halytin.comin satsia hieman katselin itekkin jo...
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja nerola »

Ilman mittareita silmämääräinen koe osoitti H4 80W/100W( halpa)
oli sama valoteho kuin H4 55W/60W +30% ...
Siis silmämääräinen .

Joten H4 80W/100W (halpa) voi olla 10% kirkkaampi kuin
H4 55W/60W +30% , mutta jos kyseessä normaali 55W niin ero on varmasti suurempi :?
eki saabi 9-3s -00 2.0t
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

mimmi kirjoitti:snuggles kirjoitti:
Jep. Noin kymmenkunta vuotta olen käyttänyt noita "köyhän miehen Xenoneita". Tasaisin väliajoin joku sanoo, että johdot palaa tms. sähkösysteemi pettää niiden takia. Kolmessa eri autossa ollut joko 100/55 tai yleisemmin 120/90.
Myös usein kuulee, että umpio menee pilalle, jos ei jopa sula noiden kanssa.

Polttimon ENSIMMÄINEN luku on PITKIEN teho ja jälkimmäinen on LYHYIDEN teho. Eli olet käyttänyt 55 tai 90W lyhyitä ja 100 tai 120W pitkiä.
Kyllä! Olette aiiivan oikeassa!
Semmosia oon käyttänyt.
Vastaa Viestiin