Kolinaa saab 9oo etupäässä
Kolinaa saab 9oo etupäässä
Mikähän ääntää Ng 900 etupäässä? Onkohan olapallot, vai jotkin puslat?
No eipä noilla jousilla kauheeta bisnestä oltu tekemässä.. Jokuhan noita myy 20€ kierros tuolla myyntiosiossa. Otin talteen juurikin sen takia, et olin lueskellu noitten vanhempien ng900:en jousien katkeiluista. Ajatus oli luopua "pullakahvi"-hintaan noista, olispahan ainakin joku hyvää mieltä saanu.Hook kirjoitti: Että se siitä bisneksestä.![]()
Hook
Mut jos noi tosiaan on erilaiset, ni mitäs noita sitten säästelemään.
9-3SC 2.0t Aut. -08
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Veikkauksia kolinasta:
jos ei ole varsinaista narinaa, joka tulee pakkasella/kylmällä ilmalla kallistuksenvakaimien kumeista, niin aiheuttajana voisi olla:
1. väljä/rikkinäinen alapallonivel
2. rikkinäinen etujousen ylätukilaakeri
3. katkennut etujousi
4. tukivarren kiinnityspultti löysällä.
Itse olen törmännyt omassa autossa lähes kaikkiin edellämainituista katkennutta etujousta lukuunottamatta.
Mulla oli vielä vuosi sitten varastossa (ei omassa) NG900 Turbon alkuperäiset jouset, mutta ne saisivat mennä muutossa roskikseen
"Lääkkeet" kohtaan 1 ja 2: Motonetista saa ostettua NG900:n tukivarsia ja etujousen ylätukilaakereita kohtuuhintaan (siis verrattuna Saabin huoltokorjaamoiden hintoihin).
jos ei ole varsinaista narinaa, joka tulee pakkasella/kylmällä ilmalla kallistuksenvakaimien kumeista, niin aiheuttajana voisi olla:
1. väljä/rikkinäinen alapallonivel
2. rikkinäinen etujousen ylätukilaakeri
3. katkennut etujousi
4. tukivarren kiinnityspultti löysällä.
Itse olen törmännyt omassa autossa lähes kaikkiin edellämainituista katkennutta etujousta lukuunottamatta.
Mulla oli vielä vuosi sitten varastossa (ei omassa) NG900 Turbon alkuperäiset jouset, mutta ne saisivat mennä muutossa roskikseen

"Lääkkeet" kohtaan 1 ja 2: Motonetista saa ostettua NG900:n tukivarsia ja etujousen ylätukilaakereita kohtuuhintaan (siis verrattuna Saabin huoltokorjaamoiden hintoihin).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
.. Ja madallusjousilla vika voi olla myös heiluvassa jousessa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
ps. Shortsit kotona.. Kohta voi taas ottaa käyttöön, kun lumet sulaa
Hook
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=
ps. Shortsit kotona.. Kohta voi taas ottaa käyttöön, kun lumet sulaa

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Jos tuo kolahtava/helähtävä ääni kuuluu ainoastaan töyssyissä, niin sitten kyseessä on todennäköisesti etuiskarin ylätukilaakeri. Mikäli ulompi vetonivel olisi lopussa, siitä kuuluisi naputtava ääni, kun pyörät on vedetty "lukkoon" aivan ääriasentoon ja autolla ajetaan ympyrää.pulli kirjoitti:En usko et se kuuluu jousista.. Ääni kuuluu kun ajaa jäiellä,epätasaisella kadulla.. Enempi mutkissa.. Ei kai voi olla vetonivel?? ei äännä tasaisella alustalla...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ettei olis iskari ottanut siipeensä pakkasista kuten eräällä. Kauhea kolina mennen tullen.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Muistaakseni vaihto meni näin:pulli kirjoitti:ääni kuului jo ennen pakkasia.. minkalainen homma vaihtaa se laakeri? pitää koitaa kiristää ensin..
1. nosta auto ylös
2. irroita etupyörä
3. laita jousikiristin etujouseen
4. avaa konepelti ja avaa etujousitusrakennetta kiinni pitävät pultit
5. poista laakeri välistä ja laita tilalle uusi.
6. kokoa päinvastaisessa järjetyksessä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hetkonen..
Tuota laakeria ei saa vaihdettua ilman, että ottaa koko jousitolppaa ulos ja purettua sitä.
Eli siis joutuu irrottamaan tolpan autosta (vetarin mutteri, alapallon mutteri, raidetangon mutteri, abs anturi, jarrusatula, yläpään 3 mutteria).
Kun tolppa on erillään, niin jousipuristimet ympärille, iskarin yläpään iso mutteri irti, ja laakeri löytyy iskarin yläpään levyn (jossa sojottaa 3 pulttia, http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20214)
ja yli-jousillautasen välistä (joka on suoraan jousen yläkieroksia vasten).
Jos auto ensimmäisiä vuosimalleja ja puuttuu tälläinen osa
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29779
niin tuon puuttuminen voi aiheuttaa kolahteluja jousessa, kun alimmat kierrokset osuvat jousilautasen reunaan.
.. Tuossa pöydällä odottaa 2kpl kyseisiä aluslevyjä intoa asentaa ne jousilautasen pohjalle...
Hook
Tuota laakeria ei saa vaihdettua ilman, että ottaa koko jousitolppaa ulos ja purettua sitä.
Eli siis joutuu irrottamaan tolpan autosta (vetarin mutteri, alapallon mutteri, raidetangon mutteri, abs anturi, jarrusatula, yläpään 3 mutteria).
Kun tolppa on erillään, niin jousipuristimet ympärille, iskarin yläpään iso mutteri irti, ja laakeri löytyy iskarin yläpään levyn (jossa sojottaa 3 pulttia, http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20214)
ja yli-jousillautasen välistä (joka on suoraan jousen yläkieroksia vasten).
Jos auto ensimmäisiä vuosimalleja ja puuttuu tälläinen osa
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29779
niin tuon puuttuminen voi aiheuttaa kolahteluja jousessa, kun alimmat kierrokset osuvat jousilautasen reunaan.
.. Tuossa pöydällä odottaa 2kpl kyseisiä aluslevyjä intoa asentaa ne jousilautasen pohjalle...
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.