Kolinaa saab 9oo etupäässä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
pulli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 19:01
Paikkakunta: Kajaani

Kolinaa saab 9oo etupäässä

Viesti Kirjoittaja pulli »

Mikähän ääntää Ng 900 etupäässä? Onkohan olapallot, vai jotkin puslat?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Pitää testata. Pyörä ylös ja heilutusta. Vai onko tuossa jo kallistuksen vakaajat ,joidenka puslat pakkasella varsinkin paukkuu?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

ettei olisi jousi poikki...
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Jos on jousi poikki, niin itsellä tallissa alustapäivityksen jälkeen ylimääräiseksi jääneet orkkis jouset allekirjoituksen mukaisesta pelistä irrotettuna. Kilometrejä tuossa vaiheessa takana <90tkm.

YV:tä vaan, jos tarvetta ilmenee.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

.. muistutettakoon että Ng900:sen ja og9-3:n ETUjouset ovat ERILAISET..
Että se siitä bisneksestä. :!:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos sulla Hook vielä shortsit jalassa? :D

joo ne jouset on erilaiset, taakse passaa samat.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Hook kirjoitti: Että se siitä bisneksestä. :!:

Hook
No eipä noilla jousilla kauheeta bisnestä oltu tekemässä.. Jokuhan noita myy 20€ kierros tuolla myyntiosiossa. Otin talteen juurikin sen takia, et olin lueskellu noitten vanhempien ng900:en jousien katkeiluista. Ajatus oli luopua "pullakahvi"-hintaan noista, olispahan ainakin joku hyvää mieltä saanu.

Mut jos noi tosiaan on erilaiset, ni mitäs noita sitten säästelemään.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Veikkauksia kolinasta:

jos ei ole varsinaista narinaa, joka tulee pakkasella/kylmällä ilmalla kallistuksenvakaimien kumeista, niin aiheuttajana voisi olla:

1. väljä/rikkinäinen alapallonivel
2. rikkinäinen etujousen ylätukilaakeri
3. katkennut etujousi
4. tukivarren kiinnityspultti löysällä.

Itse olen törmännyt omassa autossa lähes kaikkiin edellämainituista katkennutta etujousta lukuunottamatta.

Mulla oli vielä vuosi sitten varastossa (ei omassa) NG900 Turbon alkuperäiset jouset, mutta ne saisivat mennä muutossa roskikseen :roll:

"Lääkkeet" kohtaan 1 ja 2: Motonetista saa ostettua NG900:n tukivarsia ja etujousen ylätukilaakereita kohtuuhintaan (siis verrattuna Saabin huoltokorjaamoiden hintoihin).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

.. Ja madallusjousilla vika voi olla myös heiluvassa jousessa.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... highlight=

ps. Shortsit kotona.. Kohta voi taas ottaa käyttöön, kun lumet sulaa :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
pulli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 19:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja pulli »

En usko et se kuuluu jousista.. Ääni kuuluu kun ajaa jäiellä,epätasaisella kadulla.. Enempi mutkissa.. Ei kai voi olla vetonivel?? ei äännä tasaisella alustalla...
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pulli kirjoitti:En usko et se kuuluu jousista.. Ääni kuuluu kun ajaa jäiellä,epätasaisella kadulla.. Enempi mutkissa.. Ei kai voi olla vetonivel?? ei äännä tasaisella alustalla...
Jos tuo kolahtava/helähtävä ääni kuuluu ainoastaan töyssyissä, niin sitten kyseessä on todennäköisesti etuiskarin ylätukilaakeri. Mikäli ulompi vetonivel olisi lopussa, siitä kuuluisi naputtava ääni, kun pyörät on vedetty "lukkoon" aivan ääriasentoon ja autolla ajetaan ympyrää.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Ettei olis iskari ottanut siipeensä pakkasista kuten eräällä. Kauhea kolina mennen tullen.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
pulli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 19:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja pulli »

ääni kuului jo ennen pakkasia.. minkalainen homma vaihtaa se laakeri? pitää koitaa kiristää ensin..
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

pulli kirjoitti:ääni kuului jo ennen pakkasia.. minkalainen homma vaihtaa se laakeri? pitää koitaa kiristää ensin..
Muistaakseni vaihto meni näin:

1. nosta auto ylös
2. irroita etupyörä
3. laita jousikiristin etujouseen
4. avaa konepelti ja avaa etujousitusrakennetta kiinni pitävät pultit
5. poista laakeri välistä ja laita tilalle uusi.
6. kokoa päinvastaisessa järjetyksessä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Hetkonen..

Tuota laakeria ei saa vaihdettua ilman, että ottaa koko jousitolppaa ulos ja purettua sitä.

Eli siis joutuu irrottamaan tolpan autosta (vetarin mutteri, alapallon mutteri, raidetangon mutteri, abs anturi, jarrusatula, yläpään 3 mutteria).

Kun tolppa on erillään, niin jousipuristimet ympärille, iskarin yläpään iso mutteri irti, ja laakeri löytyy iskarin yläpään levyn (jossa sojottaa 3 pulttia, http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=20214)
ja yli-jousillautasen välistä (joka on suoraan jousen yläkieroksia vasten).

Jos auto ensimmäisiä vuosimalleja ja puuttuu tälläinen osa
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29779
niin tuon puuttuminen voi aiheuttaa kolahteluja jousessa, kun alimmat kierrokset osuvat jousilautasen reunaan.
.. Tuossa pöydällä odottaa 2kpl kyseisiä aluslevyjä intoa asentaa ne jousilautasen pohjalle...

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin