Kesärenkaat

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
MAKE62
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Marras 12, 2005 14:02
Paikkakunta: Heinola

Kesärenkaat

Viesti Kirjoittaja MAKE62 »

Mulla on edessä tuo (ensimmäisien) kesärenkaiden ja vanteiden osto edessä 9-3:een..niin kertokaas enemmän Saabilla ajaneet et minkä kokoiset olis hyvät..ajattelin et 16"-17"..mut minkä levyisillä renkailla ko.auto on mukava ajella..nääs kun on ihan "vakio" et ei ole tehty alustalle mitään. 8O
#2675
96 vm.75
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesärenkaat

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MAKE62 kirjoitti:Mulla on edessä tuo (ensimmäisien) kesärenkaiden ja vanteiden osto edessä 9-3:een..niin kertokaas enemmän Saabilla ajaneet et minkä kokoiset olis hyvät..ajattelin et 16"-17"..mut minkä levyisillä renkailla ko.auto on mukava ajella..nääs kun on ihan "vakio" et ei ole tehty alustalle mitään. 8O
Jos haluat hyvännäköiset 17" vanteet OG9-3:een, niin Ruotecompanyltä löytyy Saabin replica -vanteet nimeltä Vector:

Kuva

Toisaalta jos autossa on vakioalusta, niin 16" renkaat ja vanteet voisivat olla sopivammat vakioalustalle.

Renkaiden koko voisi olla 17 -tuumaisissa 215/45/17 tai 225/45/17 ja 16 -tuumaisissa 205/55/16 tai 215/55/16.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Ei noita kopioita sattuisi saamaan 4*108-jaolla. :)
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jokke A kirjoitti:Ei noita kopioita sattuisi saamaan 4*108-jaolla. :)
Valitettavasti ei :wink:

https://www.gpmesiranta.fi/cgi/vc_ruote ... ANI=Vector

Huomaa, että tuo on suositusvähittäishinta eli uskoisin, että vanteiden hinnassa on tinkivaraa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Tuolla on joitakin foorumilaisten ehdotuksia vanteiden valintaan 9-3:een.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33081
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
nerola
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 22:45
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kesärenkaat

Viesti Kirjoittaja nerola »

MAKE62 kirjoitti:Mulla on edessä tuo (ensimmäisien) kesärenkaiden ja vanteiden osto edessä 9-3:een..niin kertokaas enemmän Saabilla ajaneet et minkä kokoiset olis hyvät..ajattelin et 16"-17"..mut minkä levyisillä renkailla ko.auto on mukava ajella..nääs kun on ihan "vakio" et ei ole tehty alustalle mitään. 8O
Suosittelen goodyear F1 eagle GS-D3
Kuulemma kuluu 20tkm:ssä, mutta tosi hyvät ajella, hiljaiset sekä pehmeät.
Viime kesän ajoin ja olin tyytyväinen :wink:
eki saabi 9-3s -00 2.0t
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Kesärenkaat

Viesti Kirjoittaja MrG »

Turbo Sensonic kirjoitti:
MAKE62 kirjoitti:Mulla on edessä tuo (ensimmäisien) kesärenkaiden ja vanteiden osto edessä 9-3:een..niin kertokaas enemmän Saabilla ajaneet et minkä kokoiset olis hyvät..ajattelin et 16"-17"..mut minkä levyisillä renkailla ko.auto on mukava ajella..nääs kun on ihan "vakio" et ei ole tehty alustalle mitään. 8O
Jos haluat hyvännäköiset 17" vanteet OG9-3:een, niin Ruotecompanyltä löytyy Saabin replica -vanteet nimeltä Vector:



Toisaalta jos autossa on vakioalusta, niin 16" renkaat ja vanteet voisivat olla sopivammat vakioalustalle.

Renkaiden koko voisi olla 17 -tuumaisissa 215/45/17 tai 225/45/17 ja 16 -tuumaisissa 205/55/16 tai 215/55/16.
Kuinka paljon nämä ruotecompanyt aiheuttavat vetelyä, kun ovat muistaakseni 38et:llä?

Omassa alla kesällä 7.5-17 et 40 ja auto on niilläkin aivan hirveä ajettava.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kesärenkaat

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MrG kirjoitti:Kuinka paljon nämä ruotecompanyt aiheuttavat vetelyä, kun ovat muistaakseni 38et:llä?

Omassa alla kesällä 7.5-17 et 40 ja auto on niilläkin aivan hirveä ajettava.
Ei mitään hajua, sillä mulla on NG900:ssa kesägummit aitojen Vector -vanteiden päällä, joiden ET=49.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
SHaka
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 12:27
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

kesärenkaat

Viesti Kirjoittaja SHaka »

Moro, Ajatetkaas asiaa myös renkaan kannalta,jos olette uhranneet eeroja
kovastikkin alustaan ja sitten säästätte renkaissa, niin menee alustan rakentelu vähän hukkaan. Olen itse verrannut ns. normaaleja nopeusluokkia ja kovempia keskenään ja ero on huima.Vakio alustalla ja
Y nopeus luokalla päästään melko hyvään loppu tulokseen, puhumattakkaan siitä jos jotain on tehty alustalle.
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

onko kellään kokemuksia vakio alustasta ja 7x17 et 40 vanteista?
iskarix
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 23:35

Viesti Kirjoittaja iskarix »

Jos et aio rata-ajoa harrastaa niin osta hyvä mies195-65-15". Mitä leveämpi ja matalampi nakki niin sitä hurjemmin mennään nastaurien mukana. Itse palasin vakioon takaisin matalan kokeilusta enkä kadu.
Lätyt on epämukavan kovia ja säälittävän näköisiä vakioalustaisessa ja pikkusen kaikissa, sori vaan matalien kannattajat.
Tilannenopeus kunniaan!
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itselläni oli alunperin ysikolkissa 195/60R15 Michelinin Pilotit, jotka vaihdoin 205/50R16 Michelin Primacyihin. Mielestäni tämä oli paras kompromissi ajettavuuden ja kokonaisuuden suhteen (melu, renkaiden hinta jne). Varsinkin moottoritienopeuksissa (>100kmh) autosta tuli selvästi rauhallisempi ajettava kuin 15" -kumipalloilla.

Sitten autoon tehtiin alustapäivitys Aeron jousilla ja Bilstein Sprint -iskareilla, jonka jälkeen piti saada hienot 17-tuumaiset 3 Spoke Doublet alle, eikä ajettavuus mitenkään mahdoton ollut niilläkään, oikeastaan vain melua tuli lisää, mutta renkaatkin oli Minervat (215/45R17). Urissa vetelykään ei pahentunut yhtään noilla 17" kiekoilla, mutta autossahan olikin vain 185hv.

Eli vakioalustalla suosittelisin 16" -kiekkoja ja isompia vain alustapäivityksen jälkeen.

Eski
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Edellisessä -01 kolkissa vakioalustalla 205/50R16 PilotPremacyt ja ihan perinteinen seilaajahan se oli.

SachsPerformanceSet alustasarja, PU-puslat ja sitten tuo tekemäni clamppi tekivät ajosta jo ihan mukavaa.

Nykyinen tonnari 205/55R16 kiekoilla hakee enemmän kuin kolkki päivityksen jälkeen. Syynä ilmeisesti jotain alustahäikkää, katsotaan sitten kun saan tuon Saabin sporttialustan alle ja käyn nelipyöräsuuntauksessa. Tai sitten puheet tonnarin suuntavakaudesta ovat legendaa.... :wink:
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

Eski kirjoitti:Itselläni oli alunperin ysikolkissa 195/60R15 Michelinin Pilotit, jotka vaihdoin 205/50R16 Michelin Primacyihin. Mielestäni tämä oli paras kompromissi ajettavuuden ja kokonaisuuden suhteen (melu, renkaiden hinta jne). Varsinkin moottoritienopeuksissa (>100kmh) autosta tuli selvästi rauhallisempi ajettava kuin 15" -kumipalloilla.

Sitten autoon tehtiin alustapäivitys Aeron jousilla ja Bilstein Sprint -iskareilla, jonka jälkeen piti saada hienot 17-tuumaiset 3 Spoke Doublet alle, eikä ajettavuus mitenkään mahdoton ollut niilläkään, oikeastaan vain melua tuli lisää, mutta renkaatkin oli Minervat (215/45R17). Urissa vetelykään ei pahentunut yhtään noilla 17" kiekoilla, mutta autossahan olikin vain 185hv.

Eli vakioalustalla suosittelisin 16" -kiekkoja ja isompia vain alustapäivityksen jälkeen.

Eski
3-spoke doublet ovat muistaakseni 46 ET:llä (eli lähes vakio) tuo pienenevä ET aiheuttaa vetelyä vaikka vanteet olisivat 15tuumaiset.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

MrG kirjoitti: 3-spoke doublet ovat muistaakseni 46 ET:llä (eli lähes vakio) tuo pienenevä ET aiheuttaa vetelyä vaikka vanteet olisivat 15tuumaiset.
http://www.elkparts.com vannekataloogista näkee myös useimpien Saabin vanteiden ET:t ja sen mukaan 3SpokeDouble ET on 45. Viggenin orggisvanteen ET näytti olevan peräti 42, joten olisiko se yksi lisäsyy siihen miksi Viggen on varsinainen vetelyn (torque steering) mallisuoritus...

Eski
Vastaa Viestiin