Kesärenkaat
Kesärenkaat
Mulla on edessä tuo (ensimmäisien) kesärenkaiden ja vanteiden osto edessä 9-3:een..niin kertokaas enemmän Saabilla ajaneet et minkä kokoiset olis hyvät..ajattelin et 16"-17"..mut minkä levyisillä renkailla ko.auto on mukava ajella..nääs kun on ihan "vakio" et ei ole tehty alustalle mitään.
#2675
96 vm.75
96 vm.75
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kesärenkaat
Jos haluat hyvännäköiset 17" vanteet OG9-3:een, niin Ruotecompanyltä löytyy Saabin replica -vanteet nimeltä Vector:MAKE62 kirjoitti:Mulla on edessä tuo (ensimmäisien) kesärenkaiden ja vanteiden osto edessä 9-3:een..niin kertokaas enemmän Saabilla ajaneet et minkä kokoiset olis hyvät..ajattelin et 16"-17"..mut minkä levyisillä renkailla ko.auto on mukava ajella..nääs kun on ihan "vakio" et ei ole tehty alustalle mitään.
Toisaalta jos autossa on vakioalusta, niin 16" renkaat ja vanteet voisivat olla sopivammat vakioalustalle.
Renkaiden koko voisi olla 17 -tuumaisissa 215/45/17 tai 225/45/17 ja 16 -tuumaisissa 205/55/16 tai 215/55/16.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Valitettavasti eiJokke A kirjoitti:Ei noita kopioita sattuisi saamaan 4*108-jaolla.
https://www.gpmesiranta.fi/cgi/vc_ruote ... ANI=Vector
Huomaa, että tuo on suositusvähittäishinta eli uskoisin, että vanteiden hinnassa on tinkivaraa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tuolla on joitakin foorumilaisten ehdotuksia vanteiden valintaan 9-3:een.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33081
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=33081
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Re: Kesärenkaat
Suosittelen goodyear F1 eagle GS-D3MAKE62 kirjoitti:Mulla on edessä tuo (ensimmäisien) kesärenkaiden ja vanteiden osto edessä 9-3:een..niin kertokaas enemmän Saabilla ajaneet et minkä kokoiset olis hyvät..ajattelin et 16"-17"..mut minkä levyisillä renkailla ko.auto on mukava ajella..nääs kun on ihan "vakio" et ei ole tehty alustalle mitään.
Kuulemma kuluu 20tkm:ssä, mutta tosi hyvät ajella, hiljaiset sekä pehmeät.
Viime kesän ajoin ja olin tyytyväinen
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Re: Kesärenkaat
Kuinka paljon nämä ruotecompanyt aiheuttavat vetelyä, kun ovat muistaakseni 38et:llä?Turbo Sensonic kirjoitti:Jos haluat hyvännäköiset 17" vanteet OG9-3:een, niin Ruotecompanyltä löytyy Saabin replica -vanteet nimeltä Vector:MAKE62 kirjoitti:Mulla on edessä tuo (ensimmäisien) kesärenkaiden ja vanteiden osto edessä 9-3:een..niin kertokaas enemmän Saabilla ajaneet et minkä kokoiset olis hyvät..ajattelin et 16"-17"..mut minkä levyisillä renkailla ko.auto on mukava ajella..nääs kun on ihan "vakio" et ei ole tehty alustalle mitään.
Toisaalta jos autossa on vakioalusta, niin 16" renkaat ja vanteet voisivat olla sopivammat vakioalustalle.
Renkaiden koko voisi olla 17 -tuumaisissa 215/45/17 tai 225/45/17 ja 16 -tuumaisissa 205/55/16 tai 215/55/16.
Omassa alla kesällä 7.5-17 et 40 ja auto on niilläkin aivan hirveä ajettava.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kesärenkaat
Ei mitään hajua, sillä mulla on NG900:ssa kesägummit aitojen Vector -vanteiden päällä, joiden ET=49.MrG kirjoitti:Kuinka paljon nämä ruotecompanyt aiheuttavat vetelyä, kun ovat muistaakseni 38et:llä?
Omassa alla kesällä 7.5-17 et 40 ja auto on niilläkin aivan hirveä ajettava.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
kesärenkaat
Moro, Ajatetkaas asiaa myös renkaan kannalta,jos olette uhranneet eeroja
kovastikkin alustaan ja sitten säästätte renkaissa, niin menee alustan rakentelu vähän hukkaan. Olen itse verrannut ns. normaaleja nopeusluokkia ja kovempia keskenään ja ero on huima.Vakio alustalla ja
Y nopeus luokalla päästään melko hyvään loppu tulokseen, puhumattakkaan siitä jos jotain on tehty alustalle.
kovastikkin alustaan ja sitten säästätte renkaissa, niin menee alustan rakentelu vähän hukkaan. Olen itse verrannut ns. normaaleja nopeusluokkia ja kovempia keskenään ja ero on huima.Vakio alustalla ja
Y nopeus luokalla päästään melko hyvään loppu tulokseen, puhumattakkaan siitä jos jotain on tehty alustalle.
Jos et aio rata-ajoa harrastaa niin osta hyvä mies195-65-15". Mitä leveämpi ja matalampi nakki niin sitä hurjemmin mennään nastaurien mukana. Itse palasin vakioon takaisin matalan kokeilusta enkä kadu.
Lätyt on epämukavan kovia ja säälittävän näköisiä vakioalustaisessa ja pikkusen kaikissa, sori vaan matalien kannattajat.
Tilannenopeus kunniaan!
Lätyt on epämukavan kovia ja säälittävän näköisiä vakioalustaisessa ja pikkusen kaikissa, sori vaan matalien kannattajat.
Tilannenopeus kunniaan!
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
Itselläni oli alunperin ysikolkissa 195/60R15 Michelinin Pilotit, jotka vaihdoin 205/50R16 Michelin Primacyihin. Mielestäni tämä oli paras kompromissi ajettavuuden ja kokonaisuuden suhteen (melu, renkaiden hinta jne). Varsinkin moottoritienopeuksissa (>100kmh) autosta tuli selvästi rauhallisempi ajettava kuin 15" -kumipalloilla.
Sitten autoon tehtiin alustapäivitys Aeron jousilla ja Bilstein Sprint -iskareilla, jonka jälkeen piti saada hienot 17-tuumaiset 3 Spoke Doublet alle, eikä ajettavuus mitenkään mahdoton ollut niilläkään, oikeastaan vain melua tuli lisää, mutta renkaatkin oli Minervat (215/45R17). Urissa vetelykään ei pahentunut yhtään noilla 17" kiekoilla, mutta autossahan olikin vain 185hv.
Eli vakioalustalla suosittelisin 16" -kiekkoja ja isompia vain alustapäivityksen jälkeen.
Eski
Sitten autoon tehtiin alustapäivitys Aeron jousilla ja Bilstein Sprint -iskareilla, jonka jälkeen piti saada hienot 17-tuumaiset 3 Spoke Doublet alle, eikä ajettavuus mitenkään mahdoton ollut niilläkään, oikeastaan vain melua tuli lisää, mutta renkaatkin oli Minervat (215/45R17). Urissa vetelykään ei pahentunut yhtään noilla 17" kiekoilla, mutta autossahan olikin vain 185hv.
Eli vakioalustalla suosittelisin 16" -kiekkoja ja isompia vain alustapäivityksen jälkeen.
Eski
Edellisessä -01 kolkissa vakioalustalla 205/50R16 PilotPremacyt ja ihan perinteinen seilaajahan se oli.
SachsPerformanceSet alustasarja, PU-puslat ja sitten tuo tekemäni clamppi tekivät ajosta jo ihan mukavaa.
Nykyinen tonnari 205/55R16 kiekoilla hakee enemmän kuin kolkki päivityksen jälkeen. Syynä ilmeisesti jotain alustahäikkää, katsotaan sitten kun saan tuon Saabin sporttialustan alle ja käyn nelipyöräsuuntauksessa. Tai sitten puheet tonnarin suuntavakaudesta ovat legendaa....
SachsPerformanceSet alustasarja, PU-puslat ja sitten tuo tekemäni clamppi tekivät ajosta jo ihan mukavaa.
Nykyinen tonnari 205/55R16 kiekoilla hakee enemmän kuin kolkki päivityksen jälkeen. Syynä ilmeisesti jotain alustahäikkää, katsotaan sitten kun saan tuon Saabin sporttialustan alle ja käyn nelipyöräsuuntauksessa. Tai sitten puheet tonnarin suuntavakaudesta ovat legendaa....
3-spoke doublet ovat muistaakseni 46 ET:llä (eli lähes vakio) tuo pienenevä ET aiheuttaa vetelyä vaikka vanteet olisivat 15tuumaiset.Eski kirjoitti:Itselläni oli alunperin ysikolkissa 195/60R15 Michelinin Pilotit, jotka vaihdoin 205/50R16 Michelin Primacyihin. Mielestäni tämä oli paras kompromissi ajettavuuden ja kokonaisuuden suhteen (melu, renkaiden hinta jne). Varsinkin moottoritienopeuksissa (>100kmh) autosta tuli selvästi rauhallisempi ajettava kuin 15" -kumipalloilla.
Sitten autoon tehtiin alustapäivitys Aeron jousilla ja Bilstein Sprint -iskareilla, jonka jälkeen piti saada hienot 17-tuumaiset 3 Spoke Doublet alle, eikä ajettavuus mitenkään mahdoton ollut niilläkään, oikeastaan vain melua tuli lisää, mutta renkaatkin oli Minervat (215/45R17). Urissa vetelykään ei pahentunut yhtään noilla 17" kiekoilla, mutta autossahan olikin vain 185hv.
Eli vakioalustalla suosittelisin 16" -kiekkoja ja isompia vain alustapäivityksen jälkeen.
Eski
http://www.elkparts.com vannekataloogista näkee myös useimpien Saabin vanteiden ET:t ja sen mukaan 3SpokeDouble ET on 45. Viggenin orggisvanteen ET näytti olevan peräti 42, joten olisiko se yksi lisäsyy siihen miksi Viggen on varsinainen vetelyn (torque steering) mallisuoritus...MrG kirjoitti: 3-spoke doublet ovat muistaakseni 46 ET:llä (eli lähes vakio) tuo pienenevä ET aiheuttaa vetelyä vaikka vanteet olisivat 15tuumaiset.
Eski