Viggen IC:n letkut T5 lpt:hen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viggen IC:n letkut T5 lpt:hen

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Tein tuossa kauppoja ruotsalaisten kanssa, käytetyn Viggen IC:n ostin. Uudet letkut tietysti puuttuu joten siitä kysymys. Esim Speedparts myy silikoni satsia T7:lle. Käyköhän ne nyt mun yhdistelmään T5 ja läpivirtaus IC. Olisikohan parempi paremmin virtaavan IC:n jälkeen hommata customi softa, eiköhän se Maptunilta (SWE) onnistu.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

mitäs muute maksoit? ja kerroks vähä tarkemmin mitä kautta toi tulee sulle, postin kautta? Mitä tommosen rahtaaminen tänne suomeen maksaa?
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Hintaa Ic:llä on 1500kr. Rahdin hinnasta ei vielä tarkempaa tietoa, jos vaikka ostelisi muutakin, mankkuvenaa, niitä letkuja, jne...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Viggenin ic:llä on vaiktuksena lähinnä ahtoilman paremmin virtaaminen eli ahdot nousevat hieman nopeammin sekä pysyminen viileämpänä, jolloin apc voi antaa enemmän ahtoja ilman että joudutaan rikastamaan seosta, myöhästämään sytkää tai puottamaan ahtoja (ei lpt), joten softassa ei isompaa IC:tä tarvitse ottaa huomioon, kun trionic on rakennettu ottamaan huomioon ahtoilman lämpötilan vaihtelut.

Normaali-ajossakin imuilman lämpötilaan vaikuttaa mm. ulkolämpötila, vauhti (jäähtyy paremmin), ahtimen koko, ahtimen lämpötila, ic:n koko, ic:n lämpötila, ahtopaine, kesto edellisestä polkaisusta, yms...

Joten jos tuota lämpötilaa ei käytettäisi suoraan arvioimaan (jatkuvasti oppivaa) nakutusherkkyyttä, niin kyllä trionicillä olisi vaikeata laskea imuilman lämpötilaa edellisistä tapahtumista ja ympäröivistä tekijöistä.. :wink:

Niin. Letkuina käy siis trionic 7:n letkusetti (2kpl), joka maksaa saabin omina osina (Procar service) noin 250 euroa, Länsiauto/laakkoshinnoilla noin 400 euroa tai speedpartsin (procarin kautta) siliconisena 350 euroa.. jolloin katsastusmies ja kaverit voivat ihailla sinisiä letkuja konehuoneen pohjalla :wink:

hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Hook-

Eiköhän tuon voi tehdä niin, että vaihtaa vaan tuon turbo ja ic välisen letkun uuteen (4729950) ja tuon ic ja kaasuläppäkotelo väliseen letkuun tekee pienen jatkon, koska viggen ic :n lähtö on alempana kuin tuon orkkis ic:n lähtö. Näin ei tarvi vaihtaa sitä letkua. Eikö vaihtaa pidä myös alavesiletku, koska orkkisvesiletku on muuten tiellä? Tilalle siis uusi vesiletku (4963872).
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Käytettynäkö ostit? Hinta ei kuulosta kyllä pahalta, mitä tuo uutena nyt uutena maksaa.

Jos tätä Viggenin IC:tä vertaa vaikka saman kokoiseen AMWorksin tekemään IC:hen, niin onko paljon laatueroa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kuskinpuoleisen letkun voi tehdä vanhasta katkaisemalla sen ja jatkamalla joku 5-10cm.. "hyvää" jatkoputkea saa vanhasta 30cm ala-poikki-putkesta leikkaamalla. (joka meni ahtimelta ic:lle). Tietysti hommassa tarvitsee 2 uutta klemmaria.

Itse otin molemmat letkut uusiksi, koska tuolla viritelmällä säästää sen reilu 100 euroa, mutta turhia liitoksia tulee lisää.. ja sen on näköinenkin.

Ainakin ne muutamat vuoden 2000 9-3 T5:lla olevat, jotka olen tarkistanut ovat oleet valmiiksi sianhäntä-kippura alavesiletkulla, Joten on hyvin mahdollista, että ei tarvitse vaihtaa, mutta ng900:ssa on kaikki "suoralla" S letkulla, joten alavesiletku täytyy vaihtaa..

Uusi vesiletku alas on melko edullinen. Muistaakseni jotain 10 euron nurkilla, kun sen laakkoselta ostin.

Mitä olen kuullut, niin T7-IC on tehokkuudeltaan alkuperäisen T5 ic:n ja AMW/koolerjonssonin "puolivälistä".

T7-ic on siis selkeästi parempi kuin original, mutta niin on tuo täys-alumiininen amw/kj verrattuna T7-IC:hen.

syitä amw/KJ ic:n lisätehoon (versus T7-IC) on mm. lämpöä sitovat alumiini päädyt, hieman isompi koko, sekä todennäköisimmin sisäinen kennotus on tehokkaampi&paremmin virtaava.

http://www.elkparts.com/index.php/cPath/74_139_591
http://www.abbottracing.com/2003/tuning ... cooler.htm


.. Loppuviikkoa ja Pcs:n lähetystä ootellessa, jossa mm. KJ-IC&letkut.. :D

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

OK. Hookki. Itse taidan vaihtaa vaan tuon turbo ja ic välisen letkun 110e ja vesiletkun 10e=120e, kun tuo Amw-cooleri joskus tulee. Amw- cooleri lienee aikalailla suurempi kun toi kylarjonssoni. Lieneekö jäähdytystehossa paljon eroa?

Hyvää asennus intoa hookille.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

deportivo kirjoitti:Eiköhän tuon voi tehdä niin, että vaihtaa vaan tuon turbo ja ic välisen letkun uuteen (4729950) ja tuon ic ja kaasuläppäkotelo väliseen letkuun tekee pienen jatkon, koska viggen ic :n lähtö on alempana kuin tuon orkkis ic:n lähtö. Näin ei tarvi vaihtaa sitä letkua. Eikö vaihtaa pidä myös alavesiletku, koska orkkisvesiletku on muuten tiellä? Tilalle siis uusi vesiletku (4963872).
Tuolla jotain vastauksia.

http://www.lehigh.edu/~cak7/Upgrades/St ... ooler.html
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

deportivo kirjoitti:Amw- cooleri lienee aikalailla suurempi kun toi kylarjonssoni. Lieneekö jäähdytystehossa paljon eroa?
Enpä tiedä, onko tuo AMW:n cooleri suurempi kuin Kylar Jonsonin (mitat 550x220x62 mm) ja "virtausvertailua" noille kahdelle coolerille ei valitettavasti ole tehty.

Kylar Jonsonin IC:n muoto on mielestäni parempi, koska sen voi laittaa orkkiscoolerin tilalle pienillä modifikaatioilla:
Kuva
AMW:n coolerissa täytyy esim. äänitorvet asentaa johonkin muuhun paikkaan.

Eskin sivuilta voit nähdä orkkis-coolerin ja Kylar Jonsonin coolerin kokoeron:

http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/cooleri.htm

P.S. Kylar Jonsonin coolerin hintakin on laskenut ihan kilpailukykyiselle tasolle. Taitaa olla niin, että kun nuo uudet 9-3:t yleistyvät Ruotsissa, niin noiden NG900/OG9-3:n coolereiden menekki on sen verran vähäistä, että hintaa täytyy laskea. Alkuperäinen 950 euron hinta pisti kyllä funtsimaan vähän aikaa, että ostaako vai eikö :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Itse en näe kyllä mitään ongelmaa vaihtaa äänitorven paikkaa. Pieni vaiva. Kyllä toi Amw- cooleri on tietääkseni toiminut hyvin, rajusti modifioiduissa 9-3 saabeissa suomenmaalla. :D Kyllä kai toi kyylarjonssoni suht saman asian ajaa mutta hinta on kova.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tossa vertailun vuoksi viggenIC, k-jönssön ja amw paikoillaan.

KuvaKuvaKuva
Muuta muokkausta ei tarvita kun äänitorvipaketin siirto pois tieltä, ja vasemmalta filtterikotelon imuputken tienoolta löytyy tälle mainiosti sopiva kolo.

hintaero on yhä KJ:n hinnan laskusta huolimatta mielestäni aika suuri - amw eduksi kun käsittääkseni puhutaan n.250 eurosta.
Viimeksi muokannut NG900T, Ma Tammi 30, 2006 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

deportivo kirjoitti:Kyllä kai toi kyylarjonssoni suht saman asian ajaa mutta hinta on kova.
Kysypäs piruuttasi PCS:stä, mikä sen hinta on tänä päivänä :wink: On mielestäni suht kohtuuhintainen verrattuna alkuperäiseen hintaansa. Eikös se AMW:n coolerikin maksanut jonkun 500-600 euroa?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti: Eikös se AMW:n coolerikin maksanut jonkun 500-600 euroa?
Ei. ;)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Kyllä kokoero ja hintaero on selvä amw:n hyväksi, sen tiesin kyllä.

Kiitos NG900T kuvista, niin ei tarvi loppuporukan arpoa mitä tarkoitetaan. :lol:

Toki kukin laittaa sen coolerin kiinni minkä haluaa ja hyvänä pitää.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Vastaa Viestiin