Sivuikkuna temppuili/jumiutui
Sivuikkuna temppuili/jumiutui
Taisin taas löytää opel-osan taas tuosta 9-3:stani.
Kävi nimittäin niin että laskin sivuikkuan alas, ja yrittäessäni nostaa sitä takaisin ylös, se nousi 1/3matkasta, jonka jälkeen jumiutui siihen, melko hassuun kulmaan vielä
Sain kuitenkin käsin väkisin oikomalla lasin parempaan kulmaan, jonka jälkeen sai taas edistettyä nostoa, taas meni vinoon, jne. Näin jatkettiin kunnes lasi oli ylhäällä ja näpit kuin jääpuikot.
Kysymykseni kuuluukin, miten tuo nostomekanismi on rakennettu, onko todennäköistä että seuraavan kerran kannattaa laskea lasin alas korjaamon pihalla, vai onko mekanismi rakennettu siten että tällainen ilmiö on mahdollista ilman suurempaa vauriota?
Tiedän vaan että sakussa kun sähkönostin petti (lasi irtos kiskosta joka on pultattu nostimeen) niin lasi tipahti kolinalla alas, ja edessä oli lasin vaihto. Tämähän ei olisi kovin mielyttävää näin reilummalla pakkaskelillä...
Niin, tyhmänähän laskin sen lasin n.20ast. pakkasella, mutta jotenkin olen tottunut siihen että saabissa kaikki toimii kuten suunniteltu niin kesällä kun talvellakin... Tietäis mitkä osat ovat ooppelista niin vois välttää niiden käyttöä kovilla pakkasilla
Kävi nimittäin niin että laskin sivuikkuan alas, ja yrittäessäni nostaa sitä takaisin ylös, se nousi 1/3matkasta, jonka jälkeen jumiutui siihen, melko hassuun kulmaan vielä
Sain kuitenkin käsin väkisin oikomalla lasin parempaan kulmaan, jonka jälkeen sai taas edistettyä nostoa, taas meni vinoon, jne. Näin jatkettiin kunnes lasi oli ylhäällä ja näpit kuin jääpuikot.
Kysymykseni kuuluukin, miten tuo nostomekanismi on rakennettu, onko todennäköistä että seuraavan kerran kannattaa laskea lasin alas korjaamon pihalla, vai onko mekanismi rakennettu siten että tällainen ilmiö on mahdollista ilman suurempaa vauriota?
Tiedän vaan että sakussa kun sähkönostin petti (lasi irtos kiskosta joka on pultattu nostimeen) niin lasi tipahti kolinalla alas, ja edessä oli lasin vaihto. Tämähän ei olisi kovin mielyttävää näin reilummalla pakkaskelillä...
Niin, tyhmänähän laskin sen lasin n.20ast. pakkasella, mutta jotenkin olen tottunut siihen että saabissa kaikki toimii kuten suunniteltu niin kesällä kun talvellakin... Tietäis mitkä osat ovat ooppelista niin vois välttää niiden käyttöä kovilla pakkasilla
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Kyllähän tuo Sinikankin lasi vähän väpätti kun joutui lasin käyttämään alhaalla kulunvalvontalätkän näyttämistä varten. Pakkasta 26 astetta.
Mahtaiskohan nuo ikkunan alareunan poikkituen päät olla ruuvattu samanlailla sivukiskoihin kuin ogsatkussa - siinä ainoassa oikessa Saabissa
Mahtaiskohan nuo ikkunan alareunan poikkituen päät olla ruuvattu samanlailla sivukiskoihin kuin ogsatkussa - siinä ainoassa oikessa Saabissa
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Sivuikkuna temppuili/jumiutui
En ole itse ikinä purkanut NG900/OG9-3:n ikkunannostajakoneistoa, koska koneisto on popniitattu kiinni oveen, eli niitti olisi porattava auki, ennen kuin koneiston voisi vaihtaa.Nappe kirjoitti:Kysymykseni kuuluukin, miten tuo nostomekanismi on rakennettu, onko todennäköistä että seuraavan kerran kannattaa laskea lasin alas korjaamon pihalla, vai onko mekanismi rakennettu siten että tällainen ilmiö on mahdollista ilman suurempaa vauriota?
Näin ulkomuistista muistellen sähkömoottorista lähtee vaijeri, joka on yhdistetty ikkunanreunaan, joka sitten nostaa tai laskee ikkunaa. Ikkunan (=lasin) tukireunat vaikuttavat hieman huterilta, joten ne kannattaa kiinnittää mahdollisimman hyvin, jos purkaa ja kasaa koko "ikkuna-asetelman".
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ma Helmi 06, 2006 20:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ei ollut kontaktia...
Vuoden 1996 900 S:n oikea ikkuna jäi viime kesänä jumiin kyläreissulla. Onneksi oli lämmintä eikä satanutkaan - ihme todellakin, kun tällainen vahinko tapahtuu. Ajoin pikkuteitä kotio, minkä jälkeen ryhdyin tutkimaan asiaa. Valmistelin jo oven purkua, mutta suihkutin kuitenkin keskikonsolissa olevan nostimen kytkimeen CRC:tä, minkä jälkeen 10 sekunnin odotus ja kokeilu - ja kas kummaa, ikkuna nousi ja laski jälleen. Sen jälkeen varmuudeksi muihinkin kytkimiin suihkaus CRC:tä.
Varovaisen kokeilun tuloksena, ikkuna liikkuu, mahdollisista vaurioista en tiedä vielä mitään. Kyselin varaosamyyjältä mikä siinä on voinut käydä, ja hän kertoi että siinä olis jotain muovisia ohjaimia jotka hajoaa, ja lupasi lähettää tarvittavat osat samalla kun muutkin tilauksessa olevat palikat...
Sitten kun osat on kädessä niin ihmetellään lisää
Sitten kun osat on kädessä niin ihmetellään lisää
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Kuinkas Nappe tuo ikkuna on pelannut? Meidän 9-5:stä romahti lasi kanssa alas. EPC:n mukaan noissa olisi aika samanlaiset nostosysteemitkin.. lasin etupää tuntuisi olevan täysin tiedoton, ja takapäässä taas jotain on vielä kiinnikin, ja moottori jaksaa sitä nostaa ainakin sentin
Tilasin etupäähän kiskoon menevän nailonholkin, silä saabinkorjaajan mukaan todennäköisesti juurikin se olisi kuluneisuuttaan hypännyt ulos kiskolta.
Sain kammetttua lasin ylös asti ja se tuntuisi pysyvän siellä ihan hyvin teipin voimalla
Eli puran potilaan vasta kun saan varaosan siihen.
Tässä tapauksessa lasi oli rämähtänyt alas kabiinin ollessa lämmin, vaimo oli avannut ikkunaa huoltsikan pihassa ja ikkuna halusi mennä loppumatkan alaspäin vauhdilla ja kolinan säestämänä, enempää en tapauksesta tiedä
Tilasin etupäähän kiskoon menevän nailonholkin, silä saabinkorjaajan mukaan todennäköisesti juurikin se olisi kuluneisuuttaan hypännyt ulos kiskolta.
Sain kammetttua lasin ylös asti ja se tuntuisi pysyvän siellä ihan hyvin teipin voimalla
Eli puran potilaan vasta kun saan varaosan siihen.
Tässä tapauksessa lasi oli rämähtänyt alas kabiinin ollessa lämmin, vaimo oli avannut ikkunaa huoltsikan pihassa ja ikkuna halusi mennä loppumatkan alaspäin vauhdilla ja kolinan säestämänä, enempää en tapauksesta tiedä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ikkuna liikkuu, mutta vältän turhaa käyttöä eteenkin pakkasilla. Vielä ei ole tullut tilaamani varaosat, joten en ole kurkannut tuonne sisälle. Muutenkin lähiaikoina on tiedossa ovipahvien purkua, joten toivottavasti tässä yhteydessä selviää mahdolliset vauriot.
Minullahan ikkunalla ei ollu haluja liikkua alas ominpäin, mutta nostaminen oli sentti-kerrallaan peliä. Tämän jälkeen siis ajoin lämpimässä hallissa ikkunan muutaman kerran alas-ylös, ja toiminta palautui suhteellisen normaaliksi.
Minullahan ikkunalla ei ollu haluja liikkua alas ominpäin, mutta nostaminen oli sentti-kerrallaan peliä. Tämän jälkeen siis ajoin lämpimässä hallissa ikkunan muutaman kerran alas-ylös, ja toiminta palautui suhteellisen normaaliksi.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Hieno paluu loman jälkeen töihin. Tänä aamuna työpaikan parkkipaikan puomilla laskin ikkunan näyttääkseni taas kulkulätkää. Lasi irtosi kokonaan ja tippui poikittain oven sisään. Lasi on ihan hervottomana, tuntuu kun se olisi irronnut alareunastaan kokonaan. Sain hilattu lasin sormin suurin piirtein paikalleen.
Ei mitkään houkuttelevat remppakelit tuolla totuuden luona. (Out there)
Onko havaintoja millä tuo lasi on alareunasta kiinni? onko se liimattu tai puristettu johonkin alareunan mittaiseen tukikiskoon vai mikä tsydeemi siellä on. Pitäis pikkasen varata sopivaa työkalua ja välinettä, ennen kuin lähtee askasrtelemaan vaikka Keljon Prisman parkkihalliin.
Ei mitkään houkuttelevat remppakelit tuolla totuuden luona. (Out there)
Onko havaintoja millä tuo lasi on alareunasta kiinni? onko se liimattu tai puristettu johonkin alareunan mittaiseen tukikiskoon vai mikä tsydeemi siellä on. Pitäis pikkasen varata sopivaa työkalua ja välinettä, ennen kuin lähtee askasrtelemaan vaikka Keljon Prisman parkkihalliin.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Olisikohan siellä samanlainen ratkaisu kuin isoveljessä...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35985
Eski
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35985
Eski
Sekä Laakosella että PCS:llä nuo rullat maksavat YLI 3e kpl ja ovat tilaustavaraa. Pitää vissiin illalla ensin räplätä ja katella aamusella tilauksia uudestaan. Pikaliimaa vaan yläreunaan
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11