Kylmää ohjauspyörästä :)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kylmää ohjauspyörästä :)

Viesti Kirjoittaja patse »

Kyllä, tähänkin on olemassa korjauspäivitys :D

WIS kertoo.
Kun auto on seissyt kylmässä ympäristössä jonkin aikaa, ohjauspyörässä oleva turvatyynymoduuli jäähtyy. Tämä saa aikaan kylmää ohjuspyörän ympärille ja kuljettajan kädet ja polvet palelevat, vaikka lämpötila on haluttu. Turvatyynymoduulin massa on suuri ja sen lämpeneminen kestää kauan.
Asiasta valittavia asiakkaita voidaan auttaa asentamalla tiivistelista turvatyynymoduulin ympärille ja näin vähentää kylmän vaaraa.

Tarvikkeet: (10) 51 70 774 Tiivistelista, turvatyyny EPDM
Ihan heti en osaisi lähteä valittamaan :o
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

...mutta tuossa on kyllä vinha perä! Mulla on aina polvet ja näpit ihan jäässä ku ajaa pakkasilla!
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Joo. Nyt kun sitä on oikein ihmetellyt ja tunnustellut, niin kyllä sieltä ratin ja bagin raosta pitkään kylmää hohkaa. Täytyykin lisätä tuo tiiviste ostoslistaan :)
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Sama täällä, ainakin ton 900:n kolmipuolaratin keskiosan raoista suorastaan puhaltaa näpeille kylmää ilmaa pakkasella... ongelma on siis vanha muttei korjattu 9-3:ssakaan? :roll:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

9-5T kirjoitti:
NG900T kirjoitti:Sama täällä, ainakin ton 900:n kolmipuolaratin keskiosan raoista suorastaan puhaltaa näpeille kylmää ilmaa pakkasella... ongelma on siis vanha muttei korjattu 9-3:ssakaan? :roll:
Ei ole korjattu missään, ongelmasta valittajia on vain muutamia(ilman nettiä olisi vielä vähemmän) joten on turha laittaa kaikkiin autoihin tiivistettä jo tehtaalla.
Jajaa taitavat suurin osa sitten olla näitä "vatasia" ajohanskoineen. :D

Itse ainakin pidän tuota melko häiritsevänä, mutta olen pitänyt sitä ominaisuutena jonka kanssa vaan on elettävä ja lisännyt puhallusta näppejä kohti.

Hanskoja en kyllä käytä, vielä siinä tapauksessahan enää puuttus vaan karvalla päällystetty ratinkehä ja villakankainen äijälippalakki päähän :mrgreen:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Joo, mun NG900:ssa on ihan sama homma ja olen lukenut tuon saman tekstin WISsistä. Välillä tuolta airbagista hohkaa kylmää oikein kunnolla :evil:

Sport Sedanissa en ole vielä törmännyt samaan ongelmaan. Olisivatkohan tuotekehittelijät osanneet ottaa tuon ongelman huomioon uutta rattia kehitellessään?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

En ainakaan 9-5 ajellessa ole moiseen törmännyt, on ilmeisesti suunniteltu jo tehtaalla paremmin. :D :D :D
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

Teillä on selvästi liian vähän jänniä tilanteita kun kerkeette tollasii huomata :lol:
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

No, tämän topicin innoittamana otinkin yhteyttä tuonne paikalliseen Metro Autoon, missä myyjäkään ei ollut kuullut kyseisestä viasta. Eli eipä ihmiset tuosta varmaankaan sitten paljoa ole valitelleet. Noh, oikea osa kuitenkin löydettiin kunhan löytyi se WIS:n vihje vai mikä lie se lisäys/huomautus siellä onkaan.

Tiiviste ratin ja airbagin väliin merkkiliikkeestä huikeat 2,38€. Tänään sitten asentelemaan. Saa nähdä, tuleeko vielä sellaisia pakkasia, että pääsee testailemaan vaikutusta.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Nostellaas tätä välillä kun kerran lupasin noita kokemuksia laittaa, vaikkei tämä nyt ehkä enää niin ajankohtaista ole.

Eli vihdoin ja viimein sain asenneltua sen tiivisteen sinne bagin ja ratin väliin. Täytyy myöntää, että on kyllä vaikea sanoa, onko sillä nyt sitten mitään vaikutusta sillä tiivisteellä. Emännän kanssa kun olen jutellut, niin ollaan kyllä todettu, että jalat siitä polvien yläpuolelta ei enään ole palelleet, mutta eipä täällä nyt enää ole niitä 20 asteen pakkasiakaan ollut.

Todetaan nyt vaikka näin: On varmaan hintansa väärti jos itse laittaa sen tiivisteen paikalleen. Asennus kestää ensikertalaiselta n. 10 minuuttia ja onnistuu auton omilla työkaluilla. Varaosan mukana ei kyllä tullut asennusohjeita eikä itsellä tuo WIS ole nyt asennettuna koneella, mutta asensin itse seuraavasti:

1) Älä missään nimessä laita autoon virtoja päälle koko asennuksen aikana! Akunkenkää ei tarvitse irroittaa, jos virtoja ei kytke päälle airbagin ollessa irti autosta.

2) Tyynyn ruuvit irti. (tässä vaiheessa auton avaimet on varmaan kaikilla takapenkillä takin taskussa :wink: ) 1 ruuvi / puoli, tyynyn molemmilla puolilla.

3) Tyyny irtoaa kevyesti vetämällä. Kaikki tyynyn piuhat irti.

4) Puhdistin tyynyn alareunan ja liimasin tiivisteen.

5) Kasaus käänteisessä järjestyksessä.

Kun tyynyn piuhat on kiinni, voi virrat taas laittaa päälle jos tarvista on. Virrat on syytä jättää kytkemättä sen takia, että kun autoon tulee virrat päälle, järjestelmä tarkistaa turvatyynyn räjähdyspanoksen mittaamalla sen vastuksen. Jos vastusarvo poikkeaa normaalista (näin siis tietysti tapahtuu jos turvatyyny on irti) järjestelmä herjaa turvatyynyviasta. Se mikä tässä on kenkkumaista on se, että turvatyynyherja on pysyvä vaikka vika poistuisikin, eli vaati huollossa käyntiä herjan nollaamiseksi. Siitä nyt en ole ihan varma, että nollaantuuko irrottamalla akunkenkä sen 10-15 minuutin ajaksi.

Tuli vähän turhaan ehkä kirjoteltua näitä asennusohjeita, mutta eipähän tässä nyt ole muitakaan kiireitä.
9-3SC 2.0t Aut. -08
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ainakin 9-5:stä poistuu airbagin herja irrottamalla akunkenkä, tuskin 9-3 on tuossa suhteessa alkeellisempi?
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Toisesta topicista:
peinu kirjoitti:yleensä tuohon riittää akkukaapelin irrottaminen viideksi minuutiksi, mutta on sellaisiakin koodeja joita ei voi poistaa muutenk kuin huollossa. esim. turvalaitteisiin liittyvät.
9-3SC 2.0t Aut. -08
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuohon lisään nyt sen verran, että herja varmaankin poistuu, mutta vikamuistiin jää ilmoitus, mikä saattaa olla katsastuksessa hylkäyksen syy. En tiedä miten tarkaan noita syynäävät. Voihan olla että esim. ranskalaiset autot on tehneet sen palveluksen, että noita vikamuistikoodeja ei syynätä. Muutenhan ykskään ranskalainen ei pääsisi katsastuksesta läpi.

Koskee siis vm.2000 ja uudempia mitä syynätään OBD2-väylän kautta.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin