Holkki remontti
Re: Holkki remontti
Minkä ihmeen takia et sahannut sitä holkkia irti? Itsellä oli paineilmasaha käytössä, 3min ja lähti ekalla vedolla pois.. kylmäspraytä uuteen holkkiin ja hylsy + vasara combolla uusi paikoilleen.. nopea toimenpide.
Simmilevyt on ilmeisesti vetarin + vaihdelaatikon kohdistamista varten, laitettu jo tehtaalla. Puhdista ja laita takas holkin vaihdon jälkeen.
Työkalut
http://i8.photobucket.com/albums/a43/bu ... uva658.jpg
Ennen sahausta, talouspaperia ym. holkin taakse, jotta sahanpurut ei mene laatikkoon.
http://i8.photobucket.com/albums/a43/bu ... uva653.jpg
Sahattu holkki (ei edes läpi asti) + simmilevyt
http://i8.photobucket.com/albums/a43/bu ... uva657.jpg
Vetari
http://i8.photobucket.com/albums/a43/bu ... uva654.jpg
Vetari + uuden holkin sovitus
http://i8.photobucket.com/albums/a43/bu ... uva655.jpg
Uusi tiiviste ja läpivienti pussissa
http://i8.photobucket.com/albums/a43/bu ... uva656.jpg
Simmilevyt on ilmeisesti vetarin + vaihdelaatikon kohdistamista varten, laitettu jo tehtaalla. Puhdista ja laita takas holkin vaihdon jälkeen.
Työkalut
http://i8.photobucket.com/albums/a43/bu ... uva658.jpg
Ennen sahausta, talouspaperia ym. holkin taakse, jotta sahanpurut ei mene laatikkoon.
http://i8.photobucket.com/albums/a43/bu ... uva653.jpg
Sahattu holkki (ei edes läpi asti) + simmilevyt
http://i8.photobucket.com/albums/a43/bu ... uva657.jpg
Vetari
http://i8.photobucket.com/albums/a43/bu ... uva654.jpg
Vetari + uuden holkin sovitus
http://i8.photobucket.com/albums/a43/bu ... uva655.jpg
Uusi tiiviste ja läpivienti pussissa
http://i8.photobucket.com/albums/a43/bu ... uva656.jpg
Re: Holkki remontti
Holkkiremontti on tehtynä. Mutta vapaalla ja varsinkin tyhjäkäynnillä kuuluu edelleen jännä rallatus tuolta tasauspyörästöstä. Mistähän tuo voisi johtua?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Re: Holkki remontti
Jep, homma tehtynä ja vetarinmalja välyksetön sekä öljyt pysyvät laatikon sisäpuolella. Yllätyksekseni tuossa -98 900:ssä ei ollutkaan sisempänä vetonivelenä tripoidia vaan kuusikuulainen murrosnivel. Myös alkuperäisessä holkissa oli vetopyörästön sisällä, holkin ulkokehällä lukitussokka. No aina oppii uutta. Muuten juttu meni kuten edellä kuvattu, holkki sahaamalla/viilaamalla (5h ) halki jne.
Kiitokset kuuluvat nimimerkille "baasenar" uustuotantoholkista sekä myös Saabeihin erikoistuneen Hervannan Hepo-Auton tuoreehkolle omistajalle oikeasta asiakaspalvelusta oikeanlaisen stefan nopeasti löytämiseksi.
E: Ja tärkein meinasi tottakai unohtua, eli Kiitokset asian tiimoilta pioneerityötä tehneille, kokemuksiaan sekä kuvia julkaisseille!
Kiitokset kuuluvat nimimerkille "baasenar" uustuotantoholkista sekä myös Saabeihin erikoistuneen Hervannan Hepo-Auton tuoreehkolle omistajalle oikeasta asiakaspalvelusta oikeanlaisen stefan nopeasti löytämiseksi.
E: Ja tärkein meinasi tottakai unohtua, eli Kiitokset asian tiimoilta pioneerityötä tehneille, kokemuksiaan sekä kuvia julkaisseille!
Viimeksi muokannut Minuteman, Ma Elo 02, 2010 16:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Holkki remontti
Kun puhutaan manuaalivaihteisista, niin tripodit löytyy vain turboista.
Automaattivaihteisista muistaakseni molemmista.
Automaattivaihteisista muistaakseni molemmista.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Holkki remontti
Onko Hookilla tai muilla tietoa, kummassa voisi olla vika.. pyörän laakeri vai tripodi.
Oikealle käännettäessä (veto pois) vasemmalta edestä kuuluu katkonaista ääntä (narinaa), kuuluu selvästi myös auton ulkopuolella oleville.. jarrusatula paloineen käytetty irti ja pyöritetty rengasta, eli ei ole laahaava jarrupalakaan.
Kyseinen ääni kuului jo ennen holkkiremonttia, joten sekin poissuljettu.
Oikealle käännettäessä (veto pois) vasemmalta edestä kuuluu katkonaista ääntä (narinaa), kuuluu selvästi myös auton ulkopuolella oleville.. jarrusatula paloineen käytetty irti ja pyöritetty rengasta, eli ei ole laahaava jarrupalakaan.
Kyseinen ääni kuului jo ennen holkkiremonttia, joten sekin poissuljettu.
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1774
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Holkki remontti
Ahah, täältäkö se nyt sitten löytyikin syy kolkin jumalattomaan vipotukseen maantienopeuksissa. Puslia epäiltiin, vanteita epäiltiin, kaikkea mahdollista teoriaa sai kuulla, itseä eniten epäilytti eniten että vetarin maljat "muljuu". Tokkopa Seinäjoen merkkihuollossa mitään remonttia noin halvalla saa aikaiseksi viitaten aiempiin 175e korjauskuluihin..
EDIT: Toki tuossa kun pääsin nosturilla käymään, ja retuttamaan vetareita, ei pelkääjänpuoleinen nitkunut yhtään, ja kuskinpuoleisessakin sellainen klappi että se ehkä millin liikahti?
EDIT: Toki tuossa kun pääsin nosturilla käymään, ja retuttamaan vetareita, ei pelkääjänpuoleinen nitkunut yhtään, ja kuskinpuoleisessakin sellainen klappi että se ehkä millin liikahti?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: Holkki remontti
Ois auto ilmeisesti holkkiremppa vailla. Autona 200tkm ajettu, vm-98 9-3, oireena on ravistus vedon ollessa päällä 4 ja 5 vaihteilla 2500 kierroksesta eteenpäin niin pitkälle kun uskaltaa kierroksia nostaa, siis siihen asti kun auto tärisee niin paljon ettei enää ota selvää paljonko kierroksia on taulussa.. Kylmänä täristys on hyvin hyvin pientä, mutta auton kun ajaa lämpimäksi (20+km) tärinä voimistuu ja esim. pitkää matkaa ajaessa tärinä on pahimmillaan.
Tästä ketjusta vähän muitten autojen oireilua kattelin, niin ilmeisesti yleistä on, että ensiksi alkaa öljyä tihkumaan ja sitten vasta ravistus? Mun autossa öljyä ei näkynyt kuskin puolen maljan ympärillä tippaakaan, mutta klappia on sellanen vähän vajaa puol senttiä kaikkiaan. Vänkärin puolella taas loota on kostea siitä vetarin juuresta, eli ilmeisesti stefa vuotaa sielläpäässä.
Täältä ei oikein löytynyt sellasta ketjua mikä täsmäis mun auton oireiluun täysin. Esimerkiksi moottorin tukipuslia epäilin ensiksi, mutta kiihdytellessä rajusti ja päästäessä vetoja pois, vaihdekeppi ei liiku kun korkeintaan 2cm. Muutenkin vaikka miten moottoria heiluttaa, niin ei oo havaittavissa mitään erikoista.
Tuosta holkkirempan tarpeesta saa joku oikasta, jos oon väärässä. Tuntuu jotenkin hullulta, että jos väljää on korkeintaan puoli senttiä, niin se saisi auton vatkaamaan noin. Saa ehdottaa muuta tarkastettavaa kohdetta tuon holkin lisäksi mistä moinen vapina vois johtua. Auto on tosiaan katsastettu nyt viimevuoden lopulla ja meni läpi ilman huomautuksia edes nivelistä(!).
Tästä ketjusta vähän muitten autojen oireilua kattelin, niin ilmeisesti yleistä on, että ensiksi alkaa öljyä tihkumaan ja sitten vasta ravistus? Mun autossa öljyä ei näkynyt kuskin puolen maljan ympärillä tippaakaan, mutta klappia on sellanen vähän vajaa puol senttiä kaikkiaan. Vänkärin puolella taas loota on kostea siitä vetarin juuresta, eli ilmeisesti stefa vuotaa sielläpäässä.
Täältä ei oikein löytynyt sellasta ketjua mikä täsmäis mun auton oireiluun täysin. Esimerkiksi moottorin tukipuslia epäilin ensiksi, mutta kiihdytellessä rajusti ja päästäessä vetoja pois, vaihdekeppi ei liiku kun korkeintaan 2cm. Muutenkin vaikka miten moottoria heiluttaa, niin ei oo havaittavissa mitään erikoista.
Tuosta holkkirempan tarpeesta saa joku oikasta, jos oon väärässä. Tuntuu jotenkin hullulta, että jos väljää on korkeintaan puoli senttiä, niin se saisi auton vatkaamaan noin. Saa ehdottaa muuta tarkastettavaa kohdetta tuon holkin lisäksi mistä moinen vapina vois johtua. Auto on tosiaan katsastettu nyt viimevuoden lopulla ja meni läpi ilman huomautuksia edes nivelistä(!).
9-3 SE 2.0l -99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Holkki remontti
Renkaiden tasapainotus kunnossa?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Holkki remontti
Samaa mietin itsekin, samoin kuin mahdollisia lumen jäätymisiä vanteen sisäreunalle. Mutta jos täristää vain veto päällä (tämähän on varmaankin varmistettu?), niin kuulostaisi pyöriin liittyvät viat kummallisilta.
Re: Holkki remontti
Kyllä tuolla välyksellä vatkaa varmasti, sen sisämaljan välys tarkoittaa samalla myös sitä että koko vetoakseli pääsee pyörimään epäkeskeisesti ja se akseli nivelineen painaa jo useammankin kilon.Anza kirjoitti:Tuntuu jotenkin hullulta, että jos väljää on korkeintaan puoli senttiä, niin se saisi auton vatkaamaan noin.
Re: Holkki remontti
Renkaiden tasapainosta en tiedä, mutta jäätä ei ole vanteissa. Senverran oon kumminkin autoilla ajanut joissa on pyöristä johtuvaa vapinaa/täristystä, että sen voi sulkea pois tässä tapauksessa.Saabisti -77 kirjoitti:Renkaiden tasapainotus kunnossa?
Tuo on tosiaan pelkästään veto päällä ilmenevää täristystä. Kävin tänää tarkotuksella tekemässä pidemmän lenkin isommalla sekä pienemmällä tiellä ja kokeilin miten ravistus muuttuu lämmetessä. Alkuun lähdin isommalle tielle, jossa ravistus tuntui pelkästään 4 ja 5 vaihteilla juuri tuolla 2500+ kierrosta. Pienemmillä vaihteilla samoilla kierroksilla ravistus lähes huomaamatonta kylmänä. Auton lämmetessä ravistus voimistui, mutta pysyi samalla kierrosalueella. Lenkin jälkeen auto lämpimänä kaupungista kotiin ajaessa ravistaminen alkoi jo 4 vaihteella vajaa 60km/h nopeudesta.
Vielä semmonen lisäys tähän, että tuo ravistaminen alkoi ihan yhtäkkiä pitempää matkaa ajaessa reissunpäällä, jolloin se johtui ulommasta vetonivelestä, joka kävi kuivana. Se on nyt korjattu, mutta vapina jatkuu. Voiko olla, että tuo murroksen pyöriminen kuivahkona parisataa km aiheutti holkin nopean kulumisen?
Tuosta vielä juuri sitä mietin, että vois luulla, että jos välystä on se puolisen senttiä, niin vatkaa, mutta miten ne öljyt pysyy vielä lootassa? Tätä ketjua lueskellessa sai semmosen kuvan, että öljyä antaa ekana pihalle, ja sitten vasta ravistaa. Kaikki on tietenkin mahdollista.Minuteman kirjoitti:Kyllä tuolla välyksellä vatkaa varmasti, sen sisämaljan välys tarkoittaa samalla myös sitä että koko vetoakseli pääsee pyörimään epäkeskeisesti ja se akseli nivelineen painaa jo useammankin kilon.
9-3 SE 2.0l -99
Re: Holkki remontti
On nähty sellainenkin tapaus, että väljää on selvästi ja ravistusta mutta öljyä ei vuotanut vielä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Holkki remontti
Selvä homma. Pitää nyt vielä miettiä lähtiskö käymään reissussa Jyväskylässä vai rohkenisko kokeilla itse laittaa (ja mahd. seisottaa kaaraa muutaman päivän ).
9-3 SE 2.0l -99
Re: Holkki remontti
Olipas helppo homma ku leikkas paineilmasahalla ruuvipenkissä holkin irti. Asennus sitte prässissä kuumaan perämurikkaan kylmä holkki. Humpsahti aika kivasti paikalleen.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: Holkki remontti
vaikka myöhässä tuleekin vastaus niin ne shimmit on juurikin sen laakerin välyksen säätämistä varten. Eli jos se ulkokooli nyt sattu tulemaan vähä ulospäin rytkytyksessä niin laipan takaslaitossa se painuu oikeaan kohtaan takas...jos siis ne samat shimmilevyt sinne muistit tunkea. Jos et ni äkkiä on lootaporsimusta oottamassa . Sillä massavasaralla pätkimisellä ite laakeria ei kovin iisisti kyl paskaks saa, mutta toki kaikki on tässä yhteisössä mahdollistastage4 kirjoitti: Näytti että tuo koko laakeripaketti ois tullut jonku millin ulos päin. Yritin tuosta laakerista ettiä kuvaa, laakeri oli on tyypiltää 32010 x/q ja fks:n. Nyt sielä on reilu välys joka suuntaa laakerissa vaikka kaikki neulat on tallessa... Niin ja mitä merkitystä noilla simmilevyillä on tuossa lautasen takana jossa on se stefa kiinni?
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!