Holkki remontti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
TimoA21
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Loka 14, 2021 12:39

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja TimoA21 »

Vanhan aiheen nosto. Holkin vaihto edessä, mutta homma jäi lähtökuoppiin, kun kuskinpuolen vetoakseli ei tullutkaan laatikosta suosiolla. Muitakin vastaavia huomasin tässä ketjussa, mutta monella ilmeisesti tuo on jäänyt käteen ihan helposti. WISsistä katselin, että siellä oli ulosvetäjä kuvassa. Onko siis vain voimankäyttökysymys vai onko tässä jokin kikka? Nyt yritin vain käsipelillä, kun monesti isompi vasara ja pidempi vipu on tuonut vain murhetta. Kyseessä 9-3t -00 manuaali.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Hook »

Voimankäyttö kysymys. Siellä on vetarin päässä urassaan sellainen pyöreä "C" jousi rengas joka edellyttää terävää alku voimaa, että lähtee vetari tulemaan ulos.
Itse käytän isoa sorkkarautaa maljan ja laatikon väliin alku sysäykseen.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
TimoA21
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Loka 14, 2021 12:39

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja TimoA21 »

Jotakuinkin näin se meni. Sain takavasemmalta vielä vinkin, että sorkkaraudalla kohtuullinen vääntö laatikon ja malja välistä ja samalla napauttaa kevyesti kumivasaralla maljan päästä laatikkoon päin. Tuolla sai terävän liikkeen ja yllättävän vähällä voimalla sanoi "plops" ja vetari oli irti.
TimoA21
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Loka 14, 2021 12:39

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja TimoA21 »

Tämä nyt menee ehkä asian vierestä, mutta liittyy kuitenkin samaan projektiin. Vastaan tuli eh-nimittäin lisää pulmatehtäviä. "Samalla vaivalla" ajattelin vaihtaa myös apukuskin puolen vetoakselin stefan. WISsiä seuraten hihnan kiristimen lukitus, laturin alapultti irti, tukilaakeripukin kolme pulttia auki ja ... ihmetys. Laturin alapaa liikkuu noin 3cm ja sitten laturin runko tökkää apulaitehihnan kiristimen runkoon. Tämä ei näytä olevan tarpeeksi, että laakeripukki mahtuisi tulemaan sivusuunnassa laturin takaa pois. Lohkossa oleva laakeripukin kohdistintappi vielä estää, että laakeripukki voisi liukua lohkoa vasten vaan sen pitää olla vajaan sentin irti. Paljosta ei ole kiinni, ehkä maks. 5mm, mutta kun joka paikassa on metalli metallia vasten, niin ei se siitä. Äkkiseltään en keksi muuta kuin koko laturin irrotus. Sen yläpään pultti taas näytti olevan hihnan ohjainrullan takana eli rulla pitäisi irrottaa. Tässä kohtaa ajattelin, että nyt on jotain mitä en ole ilmeisesti ymmärtänyt ja kysytään ennen erehdystä. Vertailin vielä kiinni olevaan laturia toiseen irrallaan olevaan OG9-3:n laturiin ja tuo irrallinen laturi oli kyllä kuoreltaan erilainen ja näytti sirommalta. Olen kuitenkin melko varma, että tähän nyt remontissa olevaan autoon ei ole koskaan laturia vaihdettu.
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Vänkärin puolen vetarinhan saa nätisti pois tukilaakerista, joten jos vain Stefan vaihdat niin turha sitä tukilaakeria on edes lohkosta irrottaa.

Tuli kanssa nyt itse tehtyä tuo holkkiremppa. Oivalliseksi välineeksi osoittautui Motonetin laakerin ukosvedin. Pieni siivu piti leukojen viistosta pinnasta rälläkällä ottaa, jotta nokat yksi holkin taakse asti.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/7009286 ... a-13-50-mm
'01 9-3 2.0 turbo
Avatar
shamrock
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Saako mistään pelkästään noita vetarien sisäpäitä, siis käytönnössä se malja kuskinpuolelle, ja väliakseli vänkärin puolelle? Tuossa holkkirempan yhteydessä otin sekä auton omat että varavetarit pöydälle, ja rakensin kaksista parhaat osat keräten jotakuinkin hyvät. Molemmissa oli kuitenkin maljoissa jonkinverran kuoppaa, ja suurin syy tärinäänkin löytyi lopulta vänkärin puolen maljasta. Kaikki muut osat olis kuitenkin priimaa yhä, ei huvittais koko vetareita ostaa noiden takia. Ulompia niveliä saa, tripodia saa ... mutta sitten toisaalta sisäpäätä en ole löytänyt kuin koko vetarin kanssa.
'01 9-3 2.0 turbo
Vastaa Viestiin