Holkki remontti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Teukka.k kirjoitti:
tlaakso kirjoitti:Siinä on tällä hetkellä poikittaisvälystä 5-10mm ja vemputtaa jonnin verran ajossa.
Onko kokemuksia miten loppuun tuon voi ajaa, ja miten se hajoaa kokonaan?
Vaihteistoöljyt ei pysy laatikossa jos holkki on todella kulunut, vaikka miten stefoja vaihtaisi. Myöskin vetoakseli alkaa hangata stefan metallikehykseen ja lopulta vetoakselin tiivistepinta raapiintuu urille. Näin kävi itselle 297tkm kohdalla. Tosin vetoakselin naarmut olivat vielä kosmeettisella tasolla.

Vetarin vemputtaminen tuskin tekee hyvää murrosnivelille. Jos ei nyt niitä suoraan rikokkaan. Epänormaalia kulumista varmaan jollain aikavälillä aiheuttaa.

Itse holkki ei kyllä voi kulua "puhki". Ajaminen loppuu aikaisemmin vaihteistorikkoon öljyn karatessa lootasta.

Pitänee hiukan kurkkia alle onko öljyä valunut. Vaihteisto tuntuu kohtuuhyvin toimivan, että kai siellä vielä öljyä on. Tuli vaan mieleen kun pitäisi Turusta PCS:lle asti ajaa viikon päästä.
Kannatusjäsen
#3382
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

No niin. Holkki vaihatettu PCS:llä :D Pienenpieni ravistaminen ratista katos kokonaan :D Aikaa meni kaikkiaan pari tuntii, samalla reissulla vaihettiin myös apparin puolen vuotava vetarin stefa ja moottoriöljyt sekä suodatin. Erittäin postiivisenä yllärinä oli et aikaa ei menny parii tuntia pidempään koko hommaan ja hinta jäi edulliseksi :D Suur kiitos PCS:n porukalle, hienoa työtä!
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Saabisti -77 kirjoitti:No niin. Holkki vaihatettu PCS:llä :D Pienenpieni ravistaminen ratista katos kokonaan :D Aikaa meni kaikkiaan pari tuntii, samalla reissulla vaihettiin myös apparin puolen vuotava vetarin stefa ja moottoriöljyt sekä suodatin. Erittäin postiivisenä yllärinä oli et aikaa ei menny parii tuntia pidempään koko hommaan ja hinta jäi edulliseksi :D Suur kiitos PCS:n porukalle, hienoa työtä!
Itselläkin varattu juuri aika PCS:ltä samaan hommaan. Eli jo syksyllä huollossa PCS:llä huomattiin tuo holkin löysyys ja nyt keväällä alkoi tiputteleen öljytippoja parkkiruutuun, arvelin että olisi tuo holkin puolen stefa mennyt rikki, mutta olikin apparin puolen stefa rikki. Nyt menee sitten vaihtoon holkki ja apparin puolen stefa. PCS:n Riku sanoi, että heillä on nyt keväällä ollut oikein holkinvaihtobuumi :)
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

TeppoY kirjoitti: PCS:n Riku sanoi, että heillä on nyt keväällä ollut oikein holkinvaihtobuumi :)
Oma kolkki oli juuri viime torstaina kyseisessä toimenpiteessä. Ei se näköjään paljon yli 300tkm kestä :?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja ah79 »

9000LPT kirjoitti:Oma kolkki oli juuri viime torstaina kyseisessä toimenpiteessä. Ei se näköjään paljon yli 300tkm kestä :?
No mulla oli vajaa 130 tkm taulussa kun homma tuli eteen. Kyselin vielä PCS:n kavereilta, voiko holkki todella mennä jo noilla kilsoilla vai onko syytä alkaa epäilemään mittarilukemaa ja kuulemma niitä on vaihdettu jo alta 100tkm ajettuihinkin eikä tuo 130 ole mitenkään poikkeuksellisen vähän holkin eliniäksi, turbolla ainakaan :roll: .

Pitää vielä omasta puolestanikin todeta, että vaikka PCS:stä olen paljon hyvää kuullut ja sen mukaisesti asiallista toimintaa odotin, niin siitä huolimatta yllätyin positiivisesti. Kaverit tarjosivat heti aamukahvit pitkän ajomatkan päälle, vastauksia :saab: -aiheisiin kysymyksiin sai niin paljon kuin juttua mieleen tuli ja itse korjausoperaatio (holkkiremppa + toinen alatukivarsi) sujui suorastaan salaman nopeudella ja laskukin jäi reilusti alle sen, mitä olin kuvitellut vähintään köyhtyväni :D . Jos tulevaisuudessa tulee asiantunteville korjaamopalveluille tarvetta, niin kynnys muutaman sadan kilsan ylimääräiseen ajoon on tämän kokemuksen perusteella jatkossa todella matala.
#1970
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja arttu »

Gm ysisatkussa 2.3:ssa kesti toi holkki 300 000 km ja tuossa 2.0 turbossa hiukan stefa märkänä vaihteistoöljystä. Mittarissa vähän reilu 200 000 km.

Holkki ja stefa valmiina tämän kesän vaihto operaatiota varten, niin eipä talvella tarvi katsella Saabin merkkailuja. :)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja peinu »

mulla oli satkun nurkalla. Ilmeni ensin öljyvuotona, eikä kerinnyt edetä tärinöihin astil. Minun autoni taisi olla "pilottijakso" PCS:llä, se ei silloin vielä ollut parin tunnin homma.

*EDIT* muistakaa sitten mua, kun kehutte, että oli nopea ja halpa homma. Mä olen teidän oppirahat maksanut :) (tai ainakin osan)
Viimeksi muokannut peinu, Ke Touko 14, 2008 08:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Juu oma kävi myös PCS:llä ja ensikokemuksena on kyllä paras lafka missä ikinä olen autoani käyttänyt. Kyllä kannattaa ajaa satoja kilsoja tuon takia.

Niin ja mittarissa oli n. 120tkm ja holkki vipatti jonkin verran jo, öljyvuotoa ei ollut.
Kannatusjäsen
#3382
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

peinu kirjoitti:mulla oli satkun nurkalla. Ilmeni ensin öljyvuotona, eikä kerinnyt edetä tärinöihin astil. Minun autoni taisi olla "pilottijakso" PCS:llä, se ei silloin vielä ollut parin tunnin homma.

*EDIT* muistakaa sitten mua, kun kehutte, että oli nopea ja halpa homma. Mä olen teidän oppirahat maksanut :) (tai ainakin osan)
Kiitoksia siitä :wink:

Kaikki värinät eivät lähteneet vielä holkkirempalla, mutta eilen vaihdoin alatukivarren keskihelat uusiin ja nut menee kolkki suoraan eikä hae suuremmin urissa. Myös ihmeelliset tärinät ratista hävisivät samalla. Onneksi Pete tarkasti autoa pikkuisen holkkirempan yhteydessä :D .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja 900i »

Minun autosta ei hävinnyt heti tärinät holkki homman jälkeen vaan meni pari viikkoa ja katosi itsekseen. Olin jo ostamassa sisäpään maljaa mutta eipä tarvinut..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Washburn
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Touko 10, 2005 21:46

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Washburn »

Tulipahan tuo holkkikin vaiheltua viime viikolla.

Vanha holkki pois;
-tein m30 kierteen holkin sisään,
-hitsasin m30 pultin kantaan bilteman liukuvasaraan sopivan mutterin (liukuvasaran
Tuotenro: 19906)
-jäähdytin holkkia
-pyörittelin pultin holkkiin ja liukuvasaran mutteriin kiinni
-naputtelin liukuvasaralla holkin pois

Uusiholkki paikalleen jäähdyttämällä ja naputtelemalla pultin, mutterin ja prikan avulla.

Kunnon jäähdyttäminen helpottaa hommaa kummasti ja stefan saa puolet halvemmalla kun ottaa chevroletin vastaavan.
Saab 900s -94 2.3i
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja pade »

Mitäs kaikkia osia tähän remppaan siis tarvitsee?
Alkanu täristää ihan kunnolla +80km/h nopeuksissa joten vähän epäilen, että on tuo holkkiremppa edessä jossain vaiheessa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Hook »

Viggenissä oli ainakin eri tasauspyörästö, isommat vetarit, eri kokoinen holkki, jos sellainen on jne... joten Tuossa ei ihan sama ongelma ole...?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ihan mielenkiinnosta selasin EPC:tä ja kuten Hook mainitsee, Viggenissä on eri tasauspyörästö, eri vetarin maljat, apurin puolella on laakerin istukka ei tiivisteen pidintä, mutta tuosta holkkihommasta ei saa selvyyttä. EPC ei erottele malleja holkin osalta, mutta ehkä VIN-koodin avulla turhat osat rajautuu pois ja asia alkaa selkiytyä.

Noita vetarin maljan tiivisteitä(mikäli saman kokoinen osa) löytyy pöydältä 2 kpl ylimääräisenä, jos tarvitset.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

G-mies kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta selasin EPC:tä ja kuten Hook mainitsee, Viggenissä on eri tasauspyörästö, eri vetarin maljat, apurin puolella on laakerin istukka ei tiivisteen pidintä, mutta tuosta holkkihommasta ei saa selvyyttä. EPC ei erottele malleja holkin osalta, mutta ehkä VIN-koodin avulla turhat osat rajautuu pois ja asia alkaa selkiytyä.
Samoinkuin automaatissa tuota holkkia ei ole :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin