Holkki remontti
Re: Holkki remontti
T7 vm. 2001 9-3
Re: Holkki remontti
Pääpiirteittäin kyllä. Erona, että 9-3 viggenissä 9-5:sen perä ja vetarit.
Samoin 9-3 turbot on 4.05:sen perällä. (poislukien -02 b205e eu, joka 3.82)
ng900 turbon perä 3.82
ng900 94-95 tasauspyörästö sekä lautaspyörä on erilainen.
Mitä tietoa tarvitset?
Samoin 9-3 turbot on 4.05:sen perällä. (poislukien -02 b205e eu, joka 3.82)
ng900 turbon perä 3.82
ng900 94-95 tasauspyörästö sekä lautaspyörä on erilainen.
Mitä tietoa tarvitset?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Holkki remontti
Kiitos tiedosta. Lähinnä haen sitä, että voinko tulostaa kyseisen kuvan mukaan korjaajalle selventääkseni vaihdettavan holkin sijainnin. Kaveri ei ole holkkiremonttia ennen saabiin tehnyt. Jos jollain on jakaa vastaava kuva kolkista niin sekään ei haittaa.
T7 vm. 2001 9-3
Re: Holkki remontti
Tuo kuva passaa siihen hyvin.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Holkki remontti
Hyvä juttu. Niin onko tossa mitään haittaa jos muutaman päivän ajelee väljällä holkilla? Ettei syö mitään muita osia tai vastaavaa?
T7 vm. 2001 9-3
Re: Holkki remontti
Ei ole haittaa... stefanhan vaihdat kuitenkin siihen, koska se on vaihtokunnossa sekin.Koskimaa kirjoitti:Hyvä juttu. Niin onko tossa mitään haittaa jos muutaman päivän ajelee väljällä holkilla? Ettei syö mitään muita osia tai vastaavaa?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Holkki remontti
Molemmille puolille olisi tarkoitus tehdä holkkiremppa nyt alkukesän aikana, kunhan sopivasti löytyisi aikaa, molemmilta puolilta hiljalleen tiputtelee alleen. Tarkistin mielenkiinnosta miten paljon on öljyä kadonnut matkan aikana, syksyisestä vaihdelaatikon öljynvaihdosta on mennyt n. 12tkm.
Yllätys oli suuri kun 1,4 litraa sai punaviiniä kaataa laatikkoon, ennen kuin tarkistusaukosta alkoi tulvimaan. Laatikko kuitenkin toimi täysin moitteettomasti, lisäyksen jälkeen muuttui aavistuksen pehmeämmäksi käytöltään.
Ilmeisen paljon kestää saabin vaihdelaatikko väärinkäyttöä, kun 317tkm ajettu laatikko toimii alle puolella litralla öljyä stage1 tehoilla vedättelemistä ilman nurinoita.
Eli lyhyesti sanottuna: mikäli holkit fuskaa eikä niitä pääse vielä vaihtamaan, parempi uhrata yksi puolituntinen ja tarkistaa onko öljyjä enää sisällä.
Yllätys oli suuri kun 1,4 litraa sai punaviiniä kaataa laatikkoon, ennen kuin tarkistusaukosta alkoi tulvimaan. Laatikko kuitenkin toimi täysin moitteettomasti, lisäyksen jälkeen muuttui aavistuksen pehmeämmäksi käytöltään.
Ilmeisen paljon kestää saabin vaihdelaatikko väärinkäyttöä, kun 317tkm ajettu laatikko toimii alle puolella litralla öljyä stage1 tehoilla vedättelemistä ilman nurinoita.
Eli lyhyesti sanottuna: mikäli holkit fuskaa eikä niitä pääse vielä vaihtamaan, parempi uhrata yksi puolituntinen ja tarkistaa onko öljyjä enää sisällä.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Re: Holkki remontti
miten viallinen holkki oireilee?
kun tossa mun ng 900sessa ratti vähän "vapisee" puolelta toiselle. se vapina väheni vähän renkaiden tasapainotuksella mutta ei loppunut kumminkaan.
myös vetoakselin kannatin laakerissa on pientä väljää voisiko se aiheuttaa tätä vapinaa?
kun tossa mun ng 900sessa ratti vähän "vapisee" puolelta toiselle. se vapina väheni vähän renkaiden tasapainotuksella mutta ei loppunut kumminkaan.
myös vetoakselin kannatin laakerissa on pientä väljää voisiko se aiheuttaa tätä vapinaa?
saabeja jo toisessa polvessa
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Re: Holkki remontti
No en tiedä holkin löysyyden aiheuttamista vapinoista. Itsellä (siis autolla) ilmeni aikoinaan aika kova vapina noin 80 nopeudessa, kun oikean puolen sisempi vetonivel meni väljäksi. Oli suojakumi asennettu huonosti ja pääsi aukeamaan. Onneksi oli vielä takuu voimassa. Nyt on kilsoja takana liki 400 000, eikä holkit tunnu löysiltä. Ajan tosin pääasiassa maantieajoa, jossa tasauspyörästö ei paljonkaan elä. Käsittääkseni k.o. hollkki rasittuu lähinnä jyrkissä käännöksissä.
Saabisti vuodesta-76
Re: Holkki remontti
Veikkaaasin, että kuoppaaasilla teillä se on lujimmillaan, eli vetarin ylös alas liike pahin.Josu kirjoitti: Käsittääkseni k.o. hollkki rasittuu lähinnä jyrkissä käännöksissä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Holkki remontti
Juu tossa kans vapina ja vatkaus lisääntyy vauhin mukaan. Ja sillon myös pahenee jos kääntää rattia vähän mutta lakkaa melkien kun kääntää enempi.
saabeja jo toisessa polvessa
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Re: Holkki remontti
Juu. Väljä holkki varmaan voi oireilla kuopissa. Rasituksella tarkoitin sitä, että suoraan ajettaessa vetoakseli ei pyöri holkin sisällä kun tasauspyörästö ei liiku. Siis holkki kuluu vain mutkissa!
Saabisti vuodesta-76
Re: Holkki remontti
no niin nyt alkaa tutinat selviään. oikeen puolen vetoakselinsisäpää aivan väljä.
mistäs tälläsiä osia kannatta kysellä ja käykö tähän esim 9-3 vetoakseli?
mistäs tälläsiä osia kannatta kysellä ja käykö tähän esim 9-3 vetoakseli?
saabeja jo toisessa polvessa
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
- 9-3 1.9tids sportcombi aut -10
-900 2.0i 3d Coupe -92
- Lada 1200s -88,1500s -90
Muutakin sekalaista kalustoo.. 😂
#7189
Re: Holkki remontti
Tarkoitat varmaan sisempää niveltä. Autopurkaamoista kannattaa katsella. (Esim autopurkaamot.com) Satasen paikkeilla saa koko paketin. Oikealla puolella tuskin holkki on kovin kulunut kun siellä on tukilaakeri välillä.
Saabisti vuodesta-76
Re: Holkki remontti
ng900 turboissa kuluu ajan kanssa oikean puolen sisemmän nivelen maljan boorikiinnitys apuakseliin väljäksi, jolloin oikean puolen malja alkaa lenksumaan samaan malliin kuin vasemman puolen malja kuluneen holkin takia.
Edeullisempana korjauksena joko etsiä käytetty parempikuntoinen apuakseli sekä/tai malja...
tai sitten vaihtaa 9-3:sen (turbon tai vaparin) koko oikean puolen vetoakseli apuakseleineen ja korvakkoineen. 9-3:ssa malja on kiinteästi kiinni apuakselissa.
Edeullisempana korjauksena joko etsiä käytetty parempikuntoinen apuakseli sekä/tai malja...
tai sitten vaihtaa 9-3:sen (turbon tai vaparin) koko oikean puolen vetoakseli apuakseleineen ja korvakkoineen. 9-3:ssa malja on kiinteästi kiinni apuakselissa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.