Saab 9-3 TiD
Saab 9-3 TiD
nyt tuli meidänkin perheeseen ensimmäinen Saab.9-3 tid vm:99,ajettu tommoset 200000.kuukausi ajeltu ja emännän kans aika tyytyväisiä ollaan,
erittäin mukava ajettava.ainoo miinus näillä näkymin on toi kulkupuoli,aika laiskahkoja edelleen nämä dieselit.
erittäin mukava ajettava.ainoo miinus näillä näkymin on toi kulkupuoli,aika laiskahkoja edelleen nämä dieselit.
Saa siihen lastun millä sen parikymmentä hepoista paranee kulku. Tosin maksaahan sekin,esim. speedpartsilla hinta 6900 kruunua.
Tuolta noita löytyy ainakin:
http://www.speedparts.se
http://www.maptun.fi
http://www.tmuukkonen.fi
Ja varmaan on muitakin, noi nyt tuli äkkiä mieleen.
Ps. Onko noi muuten varsinaisesti lastuja, vai näitä "lisää taikalaatikko johtojen väliin" versioita, mitkä ei kait vaikuta ahtopaineeseen?
Ja onnea hankinnan johdosta.
Tuolta noita löytyy ainakin:
http://www.speedparts.se
http://www.maptun.fi
http://www.tmuukkonen.fi
Ja varmaan on muitakin, noi nyt tuli äkkiä mieleen.
Ps. Onko noi muuten varsinaisesti lastuja, vai näitä "lisää taikalaatikko johtojen väliin" versioita, mitkä ei kait vaikuta ahtopaineeseen?
Ja onnea hankinnan johdosta.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
oletkos varma
Niin se tuo suorituskyky riippuu vähän siitä mihin vertaa, mutta kyllä tuo TID minusta liikkuu maantienopeuksissa ihan kohtuu ripeästi JOS se ilmamassamittari on kunnossa.
Ainakin ne autot mitkä ovat olleet kunnossa ovat kulkeneet hyvin, mutta sitten taas vaivaisilla liikkuminen ollut huomattavasti hengettömämpää.
Tarkistappa asia ennen "lastutusta".
Ainakin ne autot mitkä ovat olleet kunnossa ovat kulkeneet hyvin, mutta sitten taas vaivaisilla liikkuminen ollut huomattavasti hengettömämpää.
Tarkistappa asia ennen "lastutusta".
Tuollapa lisää aiheesta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35544
ja
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29401
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35544
ja
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=29401
varmaankin on häikkää
Jos vertaat tuota dieseliä kakslitraseen vapari saabiin niin kyllä dieselin ei pitäisi suorituskyvyssä hävitä, pikemminkin päinvastoin.
9-3 2.0i, vääntö 177 Nm / 4300 rpm, 96 kW / 6100 rpm
9-3 tid, vääntö 260 Nm /1900 rpm, 85 kW / 4300 rpm
-01 mallista lähtien sitten
280 Nm / 1500 rpm, 92 kW / 4000 rpm
Eikös se mennyt vähän sinne päin että suurin teho määrää huippunopeuden ja auto kiihtyy väännön turvin.
9-3 2.0i, vääntö 177 Nm / 4300 rpm, 96 kW / 6100 rpm
9-3 tid, vääntö 260 Nm /1900 rpm, 85 kW / 4300 rpm
-01 mallista lähtien sitten
280 Nm / 1500 rpm, 92 kW / 4000 rpm
Eikös se mennyt vähän sinne päin että suurin teho määrää huippunopeuden ja auto kiihtyy väännön turvin.
Viimeksi muokannut mike, Ti Maalis 14, 2006 19:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: varmaankin on häikkää
Juuri olin samaa sanomassa että kyllä ainakin jos vertaa 2-litraseen vapari saabiin niin kyllähän Tidi on huomattavasti pirteämpi. En usko että autosi kymmenen puuttuvaa hevosvoimaa omaani verrattuna tekevät tuosta silti kovin laiskaa..mike kirjoitti:Jos vertaat tuota dieseliä kakslitraseen vapari saabiin niin kyllä dieselin ei pitäisi suorituskyvyssä hävitä, pikemminkin päinvastoin.
9-3 2.0i, vääntö 177 Nm / 4300 rpm, 96 kW / 6100 rpm
9-3 tid, vääntö 260 Nm /1900 rpm, 85 kW / 4300 rpm
-01 mallista lähtien sitten
280 Nm / 1500 rpm, 92 kW / 4000 rpm
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: varmaankin on häikkää
Vääntö on voiman suure, eikä kerro muuta kuin tietyllä kierrosluvulla esiintyvän moottorin tuottaman (vääntö)momentin. Pyörimisteho on momentti x kulmanopeus(kierrosluku korrelaatio). Eli saman tehon saavuttamiseksi on dieselin tuotettava suurempi momentti alhaisemmilla kierroksilla. Toki tämä tuo voiman tunteen arkiajossa, kun huipputeho esiintyy aikaisemmin. Mikään moottoritekniikan kehitys ei kuitenkaan muuta fysiikan lakeja vaan teho(painosuhde) on edelleenkin määräävin puhuttaessa kiihtyvyydestä.mike kirjoitti:Eikös se mennyt vähän sinne päin että suurin teho määrää huippunopeuden ja auto kiihtyy väännön turvin.
Monille itsestään selviä asioita, mutta tuntuu tällä suoraruiskunakujen-aikakaudella jotenkin unohtuneen perusfysiikka. Tämä teoriasta. Myös käytännössä on todistettu. Jos ei päivittäin niin ainakin viikottain

Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Tähän vielä pieni tarkennus.
Kun kiihdytetään autolla esim 3000->6000rpm, niin kiihtyvyyden ratkaisee TEHON KESKIARVO ko tapahtuman ajan. (Suhteutettuna tietysti auton painoon)
Esimerkkimoottoreita hupusta:
MOOTTORI 1
HUIPUT 200hp, ja vääntö tasaisen "pieni", eli tyypillinen bensakierroskone, esim.
100hp 3000 rpm
150hp 4500 rpm
200hp 6000 rpm, niin keskiteho kiihdyttäessä 3000>6000rpm on NOIN 150hp.. (riippuu hieman käyrän tasuudesta)
MOOTTORI 2
HUIPUT 175hp, ja alhaalta VÄÄNTÄVÄ (noin 1.75 kertainen vääntö 3000 rpm kohdalla verrattuna moottoriin 1, mutta 6000 kohdalla vain puolet moottoriin 1 nähden), tyypillinen turbodiesel, esim.
175p 3000 rpm
175p 4500 rpm
100hp 6000 rpm, niin tämänkin keskiteho ko kiihdytyksessä NOIN 150hp..
Mitä iloa moottorista 1 (max 200hp)?
Kun moottori pyörii 5..6000rpm tietämillä, niin se kiihtyy nopeammin, kun moottori 2 missään vaiheessa, jossa huipputehot vain 175hp.. Samoin välityksien ollessa sopivat, niin huippunopeus on suurempi, kuin 175hp moottorilla, kun on 200hp 6000 rpm kohdalla kumoamaan ilmanvastusta(+kitkaa).
Mitä iloa moottorista 2 (max 175hp)?
moottorin pyöriessä (miellyttävät?) 3000-4500rpm, saa siitä täydet 175hp ulos, joten on hetkellisen kiihtyvyyden kannalta sama, on sulla 3 vai nelosvaihde sisällä, jos kolmosella on 4500rpm, tai nelosella 3000rpm, jolloin moottori vääntää enemmän, mutta tehoja on samat 175hp. Tietysti 4 vaihteella voi vedättää 3000->4500, ilman että tehot putoaa, kun taas 3 vaihteella alkaa tehot pian tippua 4500-> jälkeen.
Oikeassa kiihdytyksessä, jossa vaihetaan vaihteita ja pähkäillään pitoa, merkitsee paljon välitykset ja vaihdot, mutta tässä käsittelinkin vain moottorin tehon ja väännön vaikutusta "samanlaisilla" vaihdelaatikoilla täydellisellä pidolla..
Tähän loppuun vielä ajateltavaa
. Mitenköhän kauan minulta kestäisi saada auto kiihdytettyä 100km/h vauhtiin kun saan itsestäni irti jopa 400nm kun pyörän navan 32mm pultista pyöritän jatkovarrella.
Voi olla että ranteesta loppuisi nopeus
Jos saan hyrrän pyörimään 3000rpm sormia napsauttamalla, niin mitehköhän lujaa auto liikkuisi, jos pyörittäisin kardaania samalla mentelmällä?
Voi olla että sormista loppuu vääntö.
Hook

Esimerkkimoottoreita hupusta:
MOOTTORI 1
HUIPUT 200hp, ja vääntö tasaisen "pieni", eli tyypillinen bensakierroskone, esim.
100hp 3000 rpm
150hp 4500 rpm
200hp 6000 rpm, niin keskiteho kiihdyttäessä 3000>6000rpm on NOIN 150hp.. (riippuu hieman käyrän tasuudesta)
MOOTTORI 2
HUIPUT 175hp, ja alhaalta VÄÄNTÄVÄ (noin 1.75 kertainen vääntö 3000 rpm kohdalla verrattuna moottoriin 1, mutta 6000 kohdalla vain puolet moottoriin 1 nähden), tyypillinen turbodiesel, esim.
175p 3000 rpm
175p 4500 rpm
100hp 6000 rpm, niin tämänkin keskiteho ko kiihdytyksessä NOIN 150hp..
Mitä iloa moottorista 1 (max 200hp)?
Kun moottori pyörii 5..6000rpm tietämillä, niin se kiihtyy nopeammin, kun moottori 2 missään vaiheessa, jossa huipputehot vain 175hp.. Samoin välityksien ollessa sopivat, niin huippunopeus on suurempi, kuin 175hp moottorilla, kun on 200hp 6000 rpm kohdalla kumoamaan ilmanvastusta(+kitkaa).
Mitä iloa moottorista 2 (max 175hp)?
moottorin pyöriessä (miellyttävät?) 3000-4500rpm, saa siitä täydet 175hp ulos, joten on hetkellisen kiihtyvyyden kannalta sama, on sulla 3 vai nelosvaihde sisällä, jos kolmosella on 4500rpm, tai nelosella 3000rpm, jolloin moottori vääntää enemmän, mutta tehoja on samat 175hp. Tietysti 4 vaihteella voi vedättää 3000->4500, ilman että tehot putoaa, kun taas 3 vaihteella alkaa tehot pian tippua 4500-> jälkeen.
Oikeassa kiihdytyksessä, jossa vaihetaan vaihteita ja pähkäillään pitoa, merkitsee paljon välitykset ja vaihdot, mutta tässä käsittelinkin vain moottorin tehon ja väännön vaikutusta "samanlaisilla" vaihdelaatikoilla täydellisellä pidolla..

Tähän loppuun vielä ajateltavaa



Voi olla että ranteesta loppuisi nopeus

Jos saan hyrrän pyörimään 3000rpm sormia napsauttamalla, niin mitehköhän lujaa auto liikkuisi, jos pyörittäisin kardaania samalla mentelmällä?



Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Tunnetusti TiD:it kulkee vakiona ihan kivasti, väliboksilla tai uudelleenohjelmoituina niin että posket tutajaa ja selkänoja naksuu
.
Harmittavin tyyppivika on noi naftaletkujen koveneminen jonka jälkeen kone saattaa ilman varoitusta seisahtaa. Kolmen vuoden välein näitä on vaihdettu...

Harmittavin tyyppivika on noi naftaletkujen koveneminen jonka jälkeen kone saattaa ilman varoitusta seisahtaa. Kolmen vuoden välein näitä on vaihdettu...
"Tant Lybia" 9-3 TiD SE -00
Eikös tuota varten juuri hommata vaakutukset? Ainakin muistaakseni IF korvaa vastaavat kulut (varmaan muissakin vakuutusyhtiöissä).Grendel kirjoitti:Harmittaa se kuitenkin kun varoittamatta tapahtuu kaukana kotoa hotellin parkkipaikalla, keskellä lumimyräkkää kun ei ole työkalujakaan mukana.
Hinaus lähimpään korjaamoon, taksit ja vuokraautot eikä vähiten se EUR 183 minkä merkkihuolto veloittaa...
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86