Koeajossa 9-3 2.0t

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Koeajossa 9-3 2.0t

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Mahdollista autonvaihtoa ajatellen sain otsikon mukaisen Saabin koeajolle ja tässäpä hieman kommentteja/kysymyksiä.

Auto on vuosimallia 2000 (loppuvuotta, huolto- ja käyttöohjekirja vm. 2001), ajettu reilu 130 tkm. Auto tuntuu pirun pirteältä verrattuna tonnariin, toki on manuaalilootalla. Maalipinnassa näkyy toistuneet konepesut, auto on näköjään ollut yrityksen käytössä. Ruostetta ei missään ja ei ilmeisesti pitäisikään. Renkaat uudennihkeät ja molemmat peltivanteilla, jotka todella hyväkuntoiset. SID-2:n näytöstä puuttuu perinteisesti osa segmenteistä, audiot ilmeisesti AS3 CD-vaihtajalla kaiuttimia laskin olevan kuusi kpl (lieneekö laskin oikein). Cruiset sun muut sähköhärpäkkeet löytyy ja pelavaat ok. Sisusta todella siisti ja penkit mukavat istua. Auto siis siisti swirl markseja/pieniä kiveniskemiä lukuunottamatta, myös moottoritila on siisti.

Kysymys herää huoltokirjan merkinnöistä eli:

- Luovutus ja 10 tkm huolto ok
- 30 tkm huolto tehty 31200 km kohdin
- 50 tkm huolto tehty 57600 km kohdalla!!
- 70 tkm huolto tehty 73000 km kohdalla

- 90, 110 ja 130 tehty ok.

Olisko tuossakin moottorissa se 8 vuoden takuu (T7), mikäli huollot ok ja miten se takuu onnistuu mikäli tollainen 7600 km:n ylitys on tehty. Vai olenko vain vainoharhainen.

Mites 9-3 expertit kommentoivat aihetta ja mikäli kommentoivat niin kiitän jo etukäteen :)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Heikoltahan tuo näyttää, kun vertaa mitä nuo on kirjotelleet. 3000km on ollut se maksimi mistä on mainittu. Ei mahda näkyä mitään tietoja väliöljynvaihdoista? Voisi olla pelastus.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Pysy erossa ko. kiesistä.
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Kiitokset infosta molemmille. Kerroin myös myyjälle, etten uskalla ostaa autoa, jossa huollot tehty tuollaisella holkkumalla. Tutkiskeli huoltokirjan tämän jälkeen tarkkaan ja ymmärsi yskän.
Harmi vaan, oli muuten kiinnostava peli.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jarmo900 kirjoitti:Kiitokset infosta molemmille. Kerroin myös myyjälle, etten uskalla ostaa autoa, jossa huollot tehty tuollaisella holkkumalla. Tutkiskeli huoltokirjan tämän jälkeen tarkkaan ja ymmärsi yskän.
Harmi vaan, oli muuten kiinnostava peli.
Joo, oon samaa mieltä kuin Tevisu. Vm. 2001 9-3:sta ei kannata mennä ostamaan, ellei autosta ole kunnon huoltokirjaa ja turboa vaihdettu takuuseen. Ja sittenkin täytyisi tarkkaan harkita, ostaako vai eikö.

Eikös tällainen olisi paljon parempi vaihtoehto?:

http://www.metroauto.fi/vinfo.asp?vid=AIX287&osio=

Oli siisti peli, kun kävin katsomassa.
Eikä ole moottorinhuohotusongelmia ja riskiä, että moottori leviää sen takia :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Jepjep, tuostahan luurissa keskulteltiinkin, mielessä on käynyt myös tämä http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=532538 Hintaahan tuolla on aika reilusti.....
Turbo Sensonic kirjoitti:
Jarmo900 kirjoitti:Kiitokset infosta molemmille. Kerroin myös myyjälle, etten uskalla ostaa autoa, jossa huollot tehty tuollaisella holkkumalla. Tutkiskeli huoltokirjan tämän jälkeen tarkkaan ja ymmärsi yskän.
Harmi vaan, oli muuten kiinnostava peli.
Joo, oon samaa mieltä kuin Tevisu. Vm. 2001 9-3:sta ei kannata mennä ostamaan, ellei autosta ole kunnon huoltokirjaa ja turbota vaihdettu takuuseen. Ja sittenkin täytyisi tarkkaan harkita, ostaako vai eikö.

Eikös tällainen olisi paljon parempi vaihtoehto?:

http://www.metroauto.fi/vinfo.asp?vid=AIX287&osio=

Oli siisti peli, kun kävin katsomassa.
Eikä ole moottorinhuohotusongelmia ja riskiä, että moottori leviää sen takia :wink:
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Jarmo900 kirjoitti:Jepjep, tuostahan luurissa keskulteltiinkin, mielessä on käynyt myös tämä http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=532538 Hintaahan tuolla on aika reilusti.....
Juuri tuosta autosta en tiedä, mutta itse kävin samaisessa liikkeessä katsomassa sitä hopeata 9-5, siinä esim. tuo "täydellinen huoltokirja" oli jotain aivan muuta. Huoltokirjassa viimeinen merkintä ~110tkm kohdalla ja mittarissa oli silloin kun kävin 140tkm ja risat ja ollut yhtään merkintää tuon ~110tkm jälkeen. En sitä sano, että tuossa sinisessä olisi välttämättä jotain vikaa tms. mutta vähän epäilyttää tuon liikkeen tuontiautot. Olihan tuo sininenkin ainakin päältäpäin hieno, mutta tuon hinnan takia en sen enempää katsonut.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

No kuitenkin itselleni jäi todella hyvä kuva 9-3:sta autona ja varsinkin sen moottorista. Jotenkin moottori tuntui yllättävän tehokkaalta, ehkä alavääntö oli hieman hentoinen, ei kuitenkaan häiritsevästi. Kun turbo tuli sitten "matalapaineineen" mukaan, levisi hymy meikäläisen naamalle. Ohitukset sujuivat todella vaivatta ja näin ollen turvallisesti.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse henk.koht näkisi mitään riskiä ostaa tuollaista autoa. Tuohon kun vaihtelee 10tkm välein tulevaisuudessa öljyt ja varmistaa että huohotus systeemit pelaa kuten pitääkin niin tuskin mitään ongelmia tulee. :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Jep... jep... :roll:

edit: tiedän eräänkin -01 kolkin joka olisi todella huikea ostos...kone pelkkää puuroa ja n. 130 tkm mittarissa... toivottavasti ei ole klubilaisen murheena tällä hetkellä...
Ville79
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 18:20
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Ville79 »

Terve vaan kaikille.

Olen tässä jo jonkin aikaa seuraillut merkkisivujenne kirjoittelua ja päätin nyt rohkaistua ja osallistua keskusteluun.

Minua on nimittäin viime aikoina alkanut vaivaamaan kummallinen tauti. Sitä kutsutaan Saab-kuumeeksi, se on auto-kuumeen huomattavasti vakavampi esiintymismuoto. Huhujen mukaan siihen ei vielä ole edes keksitty mitään parannuskeinoa. :D

No niin, vitsailu sikseen ja asiaan.
Eli olen (Aina!) aikeissa vaihtaa autoa viimeistään kesällä ja yhtenä itsenikin täysin yllättäneenä vaihtoehtona esiin on noussut Saabin 9-3. (Muita ehdokkaita: Volvo 40 tai 70, BMW 300 tai 500 ja Alfa 156, kyllä mainitsin Alfan anteeksi!) Nimenomaan viimeiset "vanhakoriset" 9-3:t vm.1999-2001 kiinnostavat ja Turbokin saisi mieluusti pellin alla olla. Esim. Saab 9-3 2,0t SE Business, olisi juuri minun mieleen ja semmoiset reilu 100 000km ajettuna.
Tällähetkellä ajan muuten Japaninraudalla (Honda Accord 2,0is 16v -95 203700km sisäänajettu).

Nämä teidän sivujenne kauhutarinat alkavat kuitenkin saamaan minusta hiljalleen otteen ja harkitsemaan asiaa vakavammin. Tuntuu melkein siltä, ettei Saabissa ole mitään hyvää, mutta täytyyhän siinä olla, kun sen on niin moni teistäkin tullut ostaneeksi. Joten laittakaahan puolustuspuheita hajonneiden turbojen tai rikkinäisten DI-korttien sijaan.

PS. eräs teknillinen asia kiinnostaa minua myös. Onko 9-3:n koneet varustettu nokkaketjulla vai -hihnalla ja onko nokkaketjulle/hihnalle annettu minkälainen vaihto-/kiristysväli?
V.G.
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

vanhassa vara parempi

Viesti Kirjoittaja karote »

Jos ostat vm 99 -01 9-3 niin osta tuolloin sellainen jossa on B204 kone (T5) Ei huohotusongelmaa ja muutenkin taitaa olla koneessa enemmän rautaa. Käsittääkseni kestää hyvin viritykset ja ehkä sen T5:n DI boksikin kestää paremmin kuin T7:n vastaava boksi. Muut voi korjata jos olen väärässä...
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Heh, oli näköjään hinta pudonnut tuosta koeajamastani autosta. Liekö mutinani huoltokirjan merkinnöistä vaikuttanut?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ville79 kirjoitti: Nämä teidän sivujenne kauhutarinat alkavat kuitenkin saamaan minusta hiljalleen otteen ja harkitsemaan asiaa vakavammin. Tuntuu melkein siltä, ettei Saabissa ole mitään hyvää, mutta täytyyhän siinä olla, kun sen on niin moni teistäkin tullut ostaneeksi. Joten laittakaahan puolustuspuheita hajonneiden turbojen tai rikkinäisten DI-korttien sijaan.

PS. eräs teknillinen asia kiinnostaa minua myös. Onko 9-3:n koneet varustettu nokkaketjulla vai -hihnalla ja onko nokkaketjulle/hihnalle annettu minkälainen vaihto-/kiristysväli?
Suurin piirtein samoja autoja aikanaan itsekin katsellut.

Kaikissa autoissa tuntuu olevan vikoja - täällä puhutaan asioista avoimesti, koska tietoa on. Monet Saab-harrastajat ovat teknisesti suuntautuneita ja ottavat asioista selvää, joten suurimmatkin painajaiset muodostuvat mm. tämän forumin ansioista lähinnä "pikkuharrastukseksi" ja "kuljettajan ja avoneuvon suhdetta lähentäviksi hetkiksi". :)

DI-kasetti ei ole mikään iso ongelma, jos malttaa ottaa takaloosteriin vaihto-osan. DI-kasetilla on kahden vuoden takuu ja hintaa sille tulee n. 200e/kpl, joten kovin suuirista uhrauksista ei puhuta. Henkilökohtaisesti neljän vuoden ja 120tkm aikana kerran kasetin vaihtanut.

Saabin 2.0 - ja 2.3-litraisissa koneissa on aina nokkaketju ja sen vaihtamista aletaan yleensä miettimään siinä vaiheessa kun saman ikäiset patongit on jo ajat sitten paalattu ja hihna vaihdettu puolen tusinaa kertaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Menee ot:ksi, mutta menkööt.
Peinu puhuu asiaa. Enemmän olen joutunut tappelemaan saksalaisten tai japanilaisten (Huom!) uusien autojen kanssa, kuin tuon vanhan tonnarin parissa. Saabeissa "viat" tuntuvat näinkin vähäisen kokemuksen perusteella selkeiltä ja suht helposti korjattavilta. Lisäksi olen aina saanut tältä foorumilta apua, joko hakua käyttämällä tai kysymällä aiheesta.

Valtakunnasta löytyy useita pelkästään Saabin sielunelämään keskittyneitä korjaamoita, joissa huollattaminen on edullista ja asiantuntevaa. Kyseisten paikkojen huoltoleimaa osaavat arvostaa myös merkkiliikkeet (vaihdon yhteydessä), mikäli tarvetta päivittää uudempaan Saabiin. Kokemusta on.

Ja mikä parasta: Näillä Saabeilla on helevetin hauska ajaa, vaikka huvikseen, viis bensan hinnasta. Lähdenkin tästä juuri tutustumaan vaihteeksi vähän tuoreempaan "lentokoneeseen".
Vastaa Viestiin