900 ja Keskuslukko-ongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tomppa3
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 20:40

900 ja Keskuslukko-ongelma

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Eli kyseessä 900 se vm-95 ja ongelma seuraava: Kuskin oven lukkoa avaimella kääntämällä lukittuu (tai aukeaa) vain kuljettajan ovi ja takaluukku, Muut ovet ei reagoi. Apukuskin oven lukkoa avaimella kääntäessä sama juttu; muut ovet "kuolleita" paitsi apukuskin ovi ja takaluukku jonka sähkölukko aukeaa. Keskikonsolin lukkonappulasta kun painaa niin vain kuljettajan ovi reagoi.Mistä voi johtua? Vika ilmeni tänään yllättäen eikä voi johtua pakkasesta.....
Saab900SE_1995
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:07

Viesti Kirjoittaja Saab900SE_1995 »

Tarkoittanet takaluukulla bensaluukkua?

Keskuslukituksen ohjausyksikkö toimii, jos kuljettajan ovi avautuu ja sulkeutuu konsolin kytkimestä.

Vika näyttäisi Haynesin kirjan kytkentäkaavoin mukaan olevan kuljettajan oven takalukitukseen liittyvän kytkimen Vt/Wh (violetti/valkoinen) johdon katkoksessa oviliittimessä tai itse kytkimessä. Pitäisi olla normaalitilassa maissa. Jos ikkuna toimii, maajohto (musta) ei ole poikki liiittimessä. Vt/Wh-johdon katkos estää takaovien ja oikeanpuoleisen oven keskuslukituksen toiminnan ja nähtävästi myös kuljettajan oven toiminna oikean etuoven ohjaamana (vaikeaselkoinen moninapakytkin).
tomppa3
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 20:40

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Mimmi kirjoitti:Keskuslukon releboxin juotosten uudelleenlämmittämisellä aloittaisin.
Tämä varmaan voisi olla paras vaihtoehto aloittaa...Tänään nimittäin vika laajeni niin, ettei keskuslukitus toimi ollenkaan enää mistään ovesta. Kaikki sähköikkunan kuitenkin toimii normaalisti.
tomppa3
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 20:40

Ei toimi keskuslukko

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Vaihdoin keskuslukon ohjausyksikön...ei auttanut. Napsahdus kuuluu boxista aina kun painaa keskikonsolissa olevaa lukkokytkintä, mutta mikään ovi ei lukkiudu. Voiko vika olla sittenkin kuljettajan ovessa olevissa kytkimissä? Kulkeeko kaikki ovet ja luukut kuskin oven kytkimien kautta ja mikä "kytkin" sieltä ovesta kannattaa uusia? Kiitollisena apua odotellen.....
tomppa3
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 20:40

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Mimmi kirjoitti:Ei, kuskin oven kautta ei kulje muiden ovien sähköt.
Kuskin (ja pelkääjän) ovessa on lukossa kytkin ja erillinen moottori keskuslukolle.
Tätä pelkäsinkin..kummastuttaa vaan kun vika ilmeni päivän sisällä kaikkiin oviin ja pienen oireilun jälkeen hajosi koko keskuslukitus. Tiedä häntä..sähköviat on p..seestä!
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Kyllä se on se apukuskin oven moottori. Sen kun vaihdat tai purat ja katot mitä on syöny, niin pitäs lähtee pelittää. (Jos kyseessä oli 3d). Voihan olla myös johto poikki apukuskin ovelle saranan kohdasta.
tomppa3
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 20:40

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Merkkihuoltamossa eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata, mutta lähden nyt liikkeelle vaihtamalla kuskin oven lukon moottorin ja katotaan sitten...nyt tänään taas kun lukitsin apukuskin oven, meni myös kuskin ovi lukkoon. Muille saman ongelman parissa tiedoksi: keskuslukon ohjausyksikkö ei ole tämän vuotisessa Saabissa pelkääjän jalkatilan päällä, vaan apukuskin oikealla puolella olevassa "seinässä" verhoilun takana.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tomppa3 kirjoitti:Merkkihuoltamossa eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata, mutta lähden nyt liikkeelle vaihtamalla kuskin oven lukon moottorin ja katotaan sitten...
Onko sulla sitä lukitusmoottoria kuskin oveen? Mulla on muistaakseni yksi tallessa, jos kiinnostaa. Tarkoitan siis sitä sähkömoottoria, joka kytketään kuskin oven lukkoon.

Ja miksi mulla on tuo sähkömoottori? No kun tuli aikanaan vaihdettua autoon molempien vasemmanpuolisten ovien lukot ja lukot olivat vanhemmasta (vanhempi kuin vm. 1997) NG900:sta, niin purkuosalukon sähkömoottorin liitin oli erilainen kuin mun autossa. Siksi jouduin irrottamaan nuo sähkömoottorit lukoista ja laittamaan mun auton alkuperäisen sähkömoottorin tuohon ostamaani purkuosalukkoon. Purkuosalukon sähkömoottori jäi sitten käyttämättä, mutta laitoin sen jemmaan, jossa se on vieläkin...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tomppa3
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 20:40

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
tomppa3 kirjoitti:Merkkihuoltamossa eivät osanneet sanoa juuta eikä jaata, mutta lähden nyt liikkeelle vaihtamalla kuskin oven lukon moottorin ja katotaan sitten...
Onko sulla sitä lukitusmoottoria kuskin oveen? Mulla on muistaakseni yksi tallessa, jos kiinnostaa. Tarkoitan siis sitä sähkömoottoria, joka kytketään kuskin oven lukkoon.

Ja miksi mulla on tuo sähkömoottori? No kun tuli aikanaan vaihdettua autoon molempien vasemmanpuolisten ovien lukot ja lukot olivat vanhemmasta (vanhempi kuin vm. 1997) NG900:sta, niin purkuosalukon sähkömoottorin liitin oli erilainen kuin mun autossa. Siksi jouduin irrottamaan nuo sähkömoottorit lukoista ja laittamaan mun auton alkuperäisen sähkömoottorin tuohon ostamaani purkuosalukkoon. Purkuosalukon sähkömoottori jäi sitten käyttämättä, mutta laitoin sen jemmaan, jossa se on vieläkin...
Ei ole ja merkkiliikkeessä maksaa 40 euroa tilattuna..eli jos sulta löytyy edullisempi vastaava, niin kiinnostaa toki.
Saab900SE_1995
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:07

Viesti Kirjoittaja Saab900SE_1995 »

Bensaluukun moottorille menee ohjausjohdot (2 kpl) suoraan ohjausyksikön releiltä. Lepotilassa molemmat maissa. Avattaessa ja suljettaessa toisessa johtimessa lyhyt 12 v pulssi. Pitäisi kuulua selvästi avautumisen ja sulkeutumisen ääni. Samoja johtoja käytetään kaikissa ovissakin, muttei ihan suoraan. Eikö bensaluukkukaan toimi?

Ovien lukituksen toiminta on takalukituksen takia jonkin verran monimutkaiseisempaa. Ks piirikaavio. Löytyy kirjastoista.
tomppa3
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 20:40

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Bensaluukkukaan ei toimi (piti avata manuaalisesti että sai tankattua, ja kaikkein hassuinta oli kun yritin avata luukun ohjekirjan mukaan...ei vaan auennut) mutta mielestäni takaluukun siis tavaratilan lukko toimii, ainakin sieltä kuuluu selvä ääni, kun keskuslukkoa käyttää. Välillä apukuljettajan ovi tosiaan sulkee kuskin oven, mutta yleensä ei mistään tapahdu mitään. Kai sitä tarvii hakea se kytkentäkaavio ja alkaa purkamaan...tai sitten tyytyä tilanteeseen. Tuntuu vaan hirvittävältä alkaa purkamaan autoa.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tomppa3 kirjoitti:Ei ole ja merkkiliikkeessä maksaa 40 euroa tilattuna..eli jos sulta löytyy edullisempi vastaava, niin kiinnostaa toki.
Siis oliko kyse tällaisesta osasta:

Kuva

Jos oli, niin mulla on yksi tuollainen jemmassa ja voin myydä sen kohtuuhintaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Saab900SE_1995
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:07

Viesti Kirjoittaja Saab900SE_1995 »

Takaluukku ei ole mukana keskuslukituksessa. Sitä varten on oma kytkin kuljettajan ovessa. (Näin aiankin minulla. Pitäisi olla sama auto.) Kuulemasi ääni tulee bensaluukusta. Avaa bensaluukku ja käy katsomassa liikkuko lukitussalpa sisään ulos. Toimii vaikka luukku on auki.

Etuovien moninapaliittimet on helppo avata. Käännä muistaakseni puolikierrosta ja vedä pois. Voi olla hapettumia. Kokeile myös kuljettajan oven avaimella toimivaa takalukitusta useamman kertaan. (Ylimääräinen neljänneskierros myötäpäivään.) Tapahtuuko mittään? Kaikkien sivuovien pitäisi lukittua mekaanisesti) Kytkinhäiriö voi korjautua.
Saab900SE_1995
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 14:07

Viesti Kirjoittaja Saab900SE_1995 »

Kokeilin ihan mielenkiinnosta kuljettajan oviliittimen irroittamista. Muut ovet toimivat vaikka liitin oli irti. Sama juttu etumatkustajan oviliittimen kanssa. Vaikka molemmat liittimet olivat irti, takavet ja bensaluukku toimivat. (Haynessn kirjan kytkentäkaavio on hiukan harhaanjohtava ovimoottorien kytkennän osalta.) Vian pitäisi haarukoitua, sillä kaikki ei voi olla yhtäaikaa rikki, jos on aikaisemmin toiminut.

Keskuslukituksen toimintaan ei vaikuta mitenkään minkään oven avoinna olo. Laitoin takalukituksen päälle kuljettajan oven ollessa auki. Takalukitus purkautui muista ovista, kun otin kuljettajan oviliittimen irti.
tomppa3
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 20:40

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Täytyy kai jättää ostamatta, kun tuntuu ettei vika ole tuossa osassa. Kiitos kuitenkin tarjouksesta. Aina on tietenkin olemassa se häviävän pieni mahdollisuus, että keskuslukituksen ohjausyksikkö jota kokeilin, oli myös rikki (se oli nimittäin autopurkaamolta). Nyt on itseasiassa tosi idioottiolo, jos vika olikin siinä.
Turbo Sensonic kirjoitti:
tomppa3 kirjoitti:Ei ole ja merkkiliikkeessä maksaa 40 euroa tilattuna..eli jos sulta löytyy edullisempi vastaava, niin kiinnostaa toki.
Siis oliko kyse tällaisesta osasta:

Kuva

Jos oli, niin mulla on yksi tuollainen jemmassa ja voin myydä sen kohtuuhintaan.
Vastaa Viestiin