Tehtaan virisarja

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

Tehtaan virisarja

Viesti Kirjoittaja karote »

Kyselin tosta Metro-Autosta että mitä maksaa tehtaan hyväksymä alkuperäinen virisarja 9-3 T5 lpt kärryyn (154hv->185hv). Sanoivat hinnaksi asennettuna 1100 EUR. Onko paha hinta (haluan siis tehtaan hyväksymiä osia)?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tavallaan tehtaan hyväksymä virityssarja on myös Hirschin 222 hv:n virityssarja. Maksoi muistaakseni suurin piirtein saman verran kuin tuo Saabin alkuperäinen virityssarja.

Tuota em. virityssettiä ei enää valitettavasti löytynyt Hirschin sivuilta, mutta varmaan se on vielä saatavissa. Sitä täytyisi kuitenkin kysellä Hirschiltä.

Täältä löytyy Hirschin viralliset jälleenmyyjät Suomessa:

http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... DealerList
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Ilpo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 17:47
Paikkakunta: Sysmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilpo »

Elkpaerts sivuilla näytti olevan saabin virisarjaa myytävänä.Hinta alle 500 euroa.
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Turbo Sensonic kirjoitti:Tavallaan tehtaan hyväksymä virityssarja on myös Hirschin 222 hv:n virityssarja.
Jep jep, osat on kyllä hyväksyttyjä, mut muutoskatsastus sitten tuottaakin ongelmia jos haluat papereihinkin sen virisarjan.

EDIT: Ja näitä saa myös Metro Auton kautta.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuohon "virityssarjaan" kuuluu siis Trionicin boksi ja magneettiventtiili letkuineen. Itselläni oli tuollainen viritys 9-3t:ssa ja hommasin sen ProcarServicestä huomattavasti halvemmalla. Tuotakaan virityssarjaa ei tosin saa muutoskatsastettua, kysyin asiaa aikanaan Saabilta ja vain Trionic7:n löytyy virallisia virityssarjoja, joihin löytyy myös tarvittavat tekniset dokumentit, jotka tarvitaan muutoskatsastukseen...

Eski
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Limmo kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Tavallaan tehtaan hyväksymä virityssarja on myös Hirschin 222 hv:n virityssarja.
Jep jep, osat on kyllä hyväksyttyjä, mut muutoskatsastus sitten tuottaakin ongelmia jos haluat papereihinkin sen virisarjan.

EDIT: Ja näitä saa myös Metro Auton kautta.
Eikös tuon Hirschin sarjan mukana seuraa kaikki TÜV-paperit sun muut ?!
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

pade kirjoitti: Eikös tuon Hirschin sarjan mukana seuraa kaikki TÜV-paperit sun muut ?!
Ainakin ne mainostavat sivuillaan TÜV-hyväksyntää. Olisikin mielenkiintoista saada tuommoinen paperi ja se kourassa mennä katsastuskonttorille kyselemään suhtautumista muutoskatsastukseen ennen kuin ostaa satsin :lol:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Viime viikolla just kyselin omaan autoon virisarjaa kun hain sen "korjaussarjan" bagin ja ratin väliin. Tohon meikäläisen 9-3 t7 lpt:hen saa sitä saabin omaa (170 hv) papereilla ja sitten myös Metro Auton kautta saa tilattua sitä Hirchsin lastua. Tätä myydään "tarvikkeena" ja "tietämättä mihin autoon se asennetaan" eikä virisarjana koska katsastus kuulemma tuottaa ongelmia.

Olenkohan ihan hakoteillä, jos väitän, että ahdetun moottorin tehoja saa suomessa nostaa 20%, tämän jälkeen katsotaan koko moottori vaihdetuksi vaikka tehot nostaisi pelkästään lastuttamalla. Tästä nämä hankaluudet johtuu, huolimatta siitä, keneltä se virisarja tulee.
9-3SC 2.0t Aut. -08
turbo 9-3
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja turbo 9-3 »

Limmo kirjoitti:Viime viikolla just kyselin omaan autoon virisarjaa kun hain sen "korjaussarjan" bagin ja ratin väliin. Tohon meikäläisen 9-3 t7 lpt:hen saa sitä saabin omaa (170 hv) papereilla ja sitten myös Metro Auton kautta saa tilattua sitä Hirchsin lastua. Tätä myydään "tarvikkeena" ja "tietämättä mihin autoon se asennetaan" eikä virisarjana koska katsastus kuulemma tuottaa ongelmia.

Olenkohan ihan hakoteillä, jos väitän, että ahdetun moottorin tehoja saa suomessa nostaa 20%, tämän jälkeen katsotaan koko moottori vaihdetuksi vaikka tehot nostaisi pelkästään lastuttamalla. Tästä nämä hankaluudet johtuu, huolimatta siitä, keneltä se virisarja tulee.
Kävin äsken katsatamassa 9-3:n ja kysäsin siinä mielenkiinnosta tätä asiaa ja katsastusmies väitti, että tämä 20 % pätee ainoastaan mallisarjan suuritehoisimpaan malliin eli Viggeniin...Tähän saisi tämän tehonlisäyksen tehdä.

Muista virisarjoista kertoi sellasta, että lakipykälien varjolla pakokaasupäästöt ovat keskeisin ongelma. Eli boksien valmistajien pitäisi kuulemma hyväksyttää jossain (esim. VTT) heidän tekeleensä. Käytännössä katsastusmies ei kuitenkaan laitteillaan viristystä huomaa eikä tämä OBD-mittaus josta joku on joskus maininnut kuulemma paljasta viristyssarjan olemassa oloa. Voihan olla niinkin, että katsastusmies ei paljastanut minulle kaikkea... :roll:
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

koistha kirjoitti:
pade kirjoitti: Eikös tuon Hirschin sarjan mukana seuraa kaikki TÜV-paperit sun muut ?!
Ainakin ne mainostavat sivuillaan TÜV-hyväksyntää. Olisikin mielenkiintoista saada tuommoinen paperi ja se kourassa mennä katsastuskonttorille kyselemään suhtautumista muutoskatsastukseen ennen kuin ostaa satsin :lol:
Ainakin NG900 Turbo pitäisi periaatteessa pystyä muutoskatsastamaan tuolla Hirschin setillä. Setin antama teho on 222 hv, eli juuri 20% enemmän, kuin orkkis NG900 Turbon 185 hv. Eikös se 20% ollut tosiaan se maksimi, jonka tehoja sai nostaa malliston tehokkaimpaan malliin verrattuna? NG900:n tehokkain malli oli tuo Turbo, joten tarvitsiskohan noita jarrujakaan päivittää lainkaan?

OK, jokuhan voi silloin tietysti verrata NG900:sta ja OG9-3:sta toisiinsa, koska OG9-3:sta löytyy Aero- ja Viggen -malleja, mutta mielestäni tuo NG900:sta pitäisi käsitellä aivan omana mallinaan, koska mallimerkintä (NG900 :arrow: OG9-3) on muuttunut vuonna 1998.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Jep, totta taitaa olla molemmat edelliset vastaukset. Olen myös kuullut mainittavan tästä 20% tehonlisäyksestä nimen omaan tehokkaimpaan mallisarjan autoon. Unohdinpa sitten tämänkin.. :oops:

Ja todella nämä TÜV hyväksynnät nykyään taidetaan vaatia kaikkiin uudempiin autoihin asennettavilta palikoilta (mm. tuossa Konin Sport Kitissä tuli mukana kyseiset paperit) eli kaikki osat täytyy olla hyväksyttyjä juuri siihen autoon mihin ne asennetaan. En nyt muista vuosilukua mistä uudempiin autoihin nämä hyväksynnät vaaditaan, joku viisaampi täydennelköön puutteet tästä :) . Mutta käytännössä tarkoittanee sitä, että boksillakin pitäisi olla nuo hyväksynnät olemassa, en sitten tiedä, onko näitä mikään valmistaja hakenut.

Ja tosiaan, hyvä pointti on tuo 8v:n moottoritakuukin. Ei taida takuu säilyä muuta kuin Saabin omalla sarjalla. Eivät varmaan hyväksy tässä tapauksessa edes sitä "virallista" Hirschin virisarjaa.. Tämä on kyllä MuTua mutta onhan se kolmannen osapuolen valmistama.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Limmo kirjoitti:En nyt muista vuosilukua mistä uudempiin autoihin nämä hyväksynnät vaaditaan, joku viisaampi täydennelköön puutteet tästä :)
Olisko ollut vuodesta 1998 :arrow:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
koistha kirjoitti:
pade kirjoitti: Eikös tuon Hirschin sarjan mukana seuraa kaikki TÜV-paperit sun muut ?!
Ainakin ne mainostavat sivuillaan TÜV-hyväksyntää. Olisikin mielenkiintoista saada tuommoinen paperi ja se kourassa mennä katsastuskonttorille kyselemään suhtautumista muutoskatsastukseen ennen kuin ostaa satsin :lol:
Ainakin NG900 Turbo pitäisi periaatteessa pystyä muutoskatsastamaan tuolla Hirschin setillä. Setin antama teho on 222 hv, eli juuri 20% enemmän, kuin orkkis NG900 Turbon 185 hv. Eikös se 20% ollut tosiaan se maksimi, jonka tehoja sai nostaa malliston tehokkaimpaan malliin verrattuna? NG900:n tehokkain malli oli tuo Turbo, joten tarvitsiskohan noita jarrujakaan päivittää lainkaan?

OK, jokuhan voi silloin tietysti verrata NG900:sta ja OG9-3:sta toisiinsa, koska OG9-3:sta löytyy Aero- ja Viggen -malleja, mutta mielestäni tuo NG900:sta pitäisi käsitellä aivan omana mallinaan, koska mallimerkintä (NG900 :arrow: OG9-3) on muuttunut vuonna 1998.
Ymmärtääkseni nuo vertailuautot katsotaan mallivuosittain. Eli 900:n tehokkain malli on 185hp turbo ja siitä saa tehoja nostaa 20% muuttamatta alustaa ja jarruja. Tüv todistuksen pitäisi riittää muutoskatsastukseen, kunhan todistuksessa on selvitetty että melu- ja päästöarvot eivät muutu liikaa.
Mileo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 20:24
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Mileo »

Turbo Sensonic kirjoitti:Tavallaan tehtaan hyväksymä virityssarja on myös Hirschin 222 hv:n virityssarja. Maksoi muistaakseni suurin piirtein saman verran kuin tuo Saabin alkuperäinen virityssarja.

Tuota em. virityssettiä ei enää valitettavasti löytynyt Hirschin sivuilta, mutta varmaan se on vielä saatavissa. Sitä täytyisi kuitenkin kysellä Hirschiltä.

Täältä löytyy Hirschin viralliset jälleenmyyjät Suomessa:

http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... DealerList
Kyselin Hirchiltä virisarjaa vm 97 2.0t tonnariin ja vastaus oli seuraava:

"yes we have a power upgrade for your car, but we do not recommend it by cars with more then 100000km.

We would need your ECU here in Switzerland for upgrading, please check if you already have the solenoid valve installed in your car? "

Hinnasta ei mitään maininnut vaan en kyllä erikseen kysynytkään. Tonnarin mittarissa on 140000 joten eipä siihen sveitsin poikien mielestä enää kannata viriä laittaa... eivät sentään paalausta vielä ehdottaneet :?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Mileo kirjoitti:Kyselin Hirchiltä virisarjaa vm 97 2.0t tonnariin ja vastaus oli seuraava:

"yes we have a power upgrade for your car, but we do not recommend it by cars with more then 100000km.

We would need your ECU here in Switzerland for upgrading, please check if you already have the solenoid valve installed in your car? "

Hinnasta ei mitään maininnut vaan en kyllä erikseen kysynytkään. Tonnarin mittarissa on 140000 joten eipä siihen sveitsin poikien mielestä enää kannata viriä laittaa... eivät sentään paalausta vielä ehdottaneet :?
Aika ihme juttu. Ruotsalaiset virivalmistajat eivät aseta viritykselle mitään "takarajaa", joten ihme, että Hirschillä tekevät noin. Tästä saa vähän sellaisen käsityksen, että "viritä autosi meidän firman palikoilla, mutta myy se, ennen kuin 100000 km tulee täyteen" :wink:

Omassa NG900:ssa tulee kohta 215000 km täyteen ja pelittää Maptunin steg 4:n kanssa todella hyvin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin