Jousi edestä poikki, huomaako katsastusmies

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Saab-Poika
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13

Jousi edestä poikki, huomaako katsastusmies

Viesti Kirjoittaja Saab-Poika »

Kuinkas varmasti kyyläinssi sen huomaa? ;) <-hymiö
Ja onkos kokemuksia pääkaupunkiseudulla jousen vaihtokustannuksesta (ng900 2.0i)?
Ei varmaan ole Länsi-Auto halvimmasta päästä. Tattis tiedoista.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kuuluu katsastuksen kohteisiin. veikkaan 10% mahis jäädä huomaamatta.
Tuo jousen poikki meneminen on kuitenkin aika yleistä. B-vectrasta perittyä. Menee niitä muistakin toki.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jousi edestä poikki, huomaako katsastusmies

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Saab-Poika kirjoitti:Ja onkos kokemuksia pääkaupunkiseudulla jousen vaihtokustannuksesta (ng900 2.0i)?
Ei varmaan ole Länsi-Auto halvimmasta päästä. Tattis tiedoista.
Tässä muutamia:

T. Värjölä, Tikkurilan Neste. Entinen Länsiauton asentaja.
Torek, Espoo. Entinen merkkihuoltamo.
Vähämaan Autopalvelu, Hyvinkää.

Kaikissa em. tuntiveloitushinta alhaisempi kuin Länsiautossa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Kipsu
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 19:51

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Yleensäkin painavimmista autoista menee enemmän jousia poikki. Mitä tiheämpi (stydimpi) jousi niin sitä enemmän se kantaa painoa, kuuluu 100% varmuudella tarkastuskohteisiin.

Ei ne välttämättä kaikista Mikroista jaksa niitä tarkastaa kun akselipainot on 300-400kg.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Heitä se katkennut pätkä metallinkierrätysastiaan ja pyöritä jousi kohdalleen joustintuessa, niin ei inssi siihen kiinnitä mitään huomiota.
supo
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Joulu 01, 2003 16:36

Viesti Kirjoittaja supo »

Itellä onnistunut jo kaksi kertaa poikkinaisella jousella. Ekalla kerralla oli 3 viikkoa töissä ollu inssi joka ei huomannu. Tokalla kerralla oli harjottelija ja esimies katsastamassa. Esimies kokeili takajouset ja ehjän etujousen. Harjoittelija katto just sopivasti poikkinaisen jousen eikä huomannu mitään.
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

btw. Onkohan jollain katkennu madallusjousiakin vai liekö aina alkuperäistä jousista kyse?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

NG900T kirjoitti:btw. Onkohan jollain katkennu madallusjousiakin vai liekö aina alkuperäistä jousista kyse?
Mulla napsahti just Eibachin takajousi alapäästä poikki. Klassinen 45ast. murtuma, varmaan kivi jäänyt alatuen ja jousen väliin. :roll:
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Ansis kirjoitti:Heitä se katkennut pätkä metallinkierrätysastiaan ja pyöritä jousi kohdalleen joustintuessa, niin ei inssi siihen kiinnitä mitään huomiota.
Just.
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

900i kirjoitti:Kuuluu katsastuksen kohteisiin. veikkaan 10% mahis jäädä huomaamatta.
Tuo jousen poikki meneminen on kuitenkin aika yleistä. B-vectrasta perittyä. Menee niitä muistakin toki.
paremminkin vectra on perinyt saabilta: oman ng900 on -94, ja b vectra tuli -96.

Ja oikea etujousi meni vuosi sitten poikki- madallussarja tilalle.

Ja jos katastushenkilö ei huomaa, niin se on mokannut.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Saab ei ymmärtääkseni tuolloin mitää kehitellyt. Gm ne on kehitelly. Keskustelua on kuitenkaan turha lähteä viemään Gm mollaamiseksi.

Jousia meni kyllä kiitettävästi poikki a-vectroistakin,ainakin itse niitä vaihtelin paljonkin.
Jokainen meistä niitä virheitä tekee. Ei ole olemassa täydellistä Katsari insinööriä tahi teknikkoa.

Vielä lisäisin sen verran että Vag laitteiden monimutkaisen pyöräntuennan kolinoita tullaan valittamaan vaikka on juuri leimattu auto. Tukivarsia väljänä kun herrat konttorilla ei tiedä mitenkä niitä väljiä kokeillaan niistä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

900i kirjoitti: Vielä lisäisin sen verran että Vag laitteiden monimutkaisen pyöräntuennan kolinoita tullaan valittamaan vaikka on juuri leimattu auto. Tukivarsia väljänä kun herrat konttorilla ei tiedä mitenkä niitä väljiä kokeillaan niistä.
Niin miten ne muuten kokeillaan? Itse sain omasta väljyyden selville vasta siinä vaiheessa, kun oli alatukivarsi kädessä ja niveltä pääsi pyörittelemään kunnolla. Ovat sen verta pänningillään, että purku hommiksi menee. KLONKSWAGEN! :D
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ei ole tähän mennessä tarvinnut ottaa pöydälle.
Niitä "kikotetaan" eri kohdista erilaisilla työkaluilla. Että ei tosiaankaan ole yhtähelppoa kuin 80luvulla. Ylimmät tukivarret pystyy näkemään pyörästä heiluttamalla,ja raidepään. Ylimpiä varsia heilutettaessa ei pidä heiluttaa siltä puolelta missä raidepää on vaan juuri toiselta puolelta.
Siihen hommaan harjaantuu.Kuten moneen muuhunkin.
Alimmat tukivarret tarvii sitten sitä tietoa. Esim nariseva passat ääntelee koska alaetummaiset varret on palloistaan kuivat.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Valistakaas joku minua, että miksi auto pitää saada rikkinäisenä katsastuksesta läpi vaikka väen vängällä ?
Eikös katsastuksen tarkoitus ole se, että tiellä liikkuu (periaatteessa) ehjiä autoja ?
9-5T kirjoitti: A vectra on luovuttaja ng900: kohdalla.
Tai jos haluaa hienostella, niin voi sanoa, että osat ovat Calibrasta :wink:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Saab-Poika
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13

Viesti Kirjoittaja Saab-Poika »

Anteeksi, olen pahoillani, että edes aloitin kyseisen aiheen.

Vaikkakaan kysei ei tuosta ollut, siis että väen vängällä, vaan huomaako.

Olen pahoillani, syvästi. Taidanpa mennä viiltelemään jalkapohjiani...
Vastaa Viestiin