Vikakoodi P0116 <--- kannentiiviste vuotaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Vikakoodi P0116 <--- kannentiiviste vuotaa

Viesti Kirjoittaja citizen »

Tuommonen löytyi kun testerillä kutiteltiin saappia.

WIS sanoo:

Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, jännite ohjausyksikölle matala/korkea, viallinen, katkos tai oikosulku maahan/akkujännitteeseen.

Vian oireet: Check Engine valo palaa, kylmäkäynnistysvaikeuksia.
-----------------------------------------------------------------------------------

Oireet täsmää.
Täytynee siis vaihtaa jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, eikö vaan?

Auto 9-3, 2.0i -99 :lol:
Viimeksi muokannut citizen, Pe Maalis 24, 2006 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja citizen »

Vaihdoin anturin, maksoi Laakkosella 30€.
Taas toimii.
9-3 2.0i SE vm-99
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja citizen »

No halavattu!
Taas syttyi Check Engine valo kun aamulla lähdin autolla liikenteeseen.
Menin luetuttamaan vikakoodit ja löytyi sama p0116 koodi, ei siis auttanut jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vaihto.
Auto toimii lämpimänä normaalisti, mutta kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle niin n. 3km:n jälkeen syttyy tuo valo.

Tarviikos toi systeemi jotenkin nollata tms. korjauksen jälkeen vai riittääkö pelkkä viallisen osan vaihto?
9-3 2.0i SE vm-99
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja citizen »

Kurkkasin paisuntasäiliöön tarkistaakseni jäähdytysnesteen määrän.
Olihan sitä, mutta seassa lillui öljyklimppejä 8O !

Onneks vika ilmeni nyt jo, auton ostosta kun on vasta viikko. Saan kansirempan siis myyjäliikkeen piikkiin... :D

Tosin "Haku" toimintoa käytettyäni huomasin että vika saattaa olla pelkkä kannenpulttien löystyminen, mut tehkööt nyt remontin kun suostuivat. :mrgreen:

Mitäs muuta kannattais samalla uusia kun kerta kannen irrottaa?
9-3 2.0i SE vm-99
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

citizen kirjoitti: Mitäs muuta kannattais samalla uusia kun kerta kannen irrottaa?
Kannattaa ainakin varmistaa, että remontti tehdään kunnolla, eli kansi oikaistaan koneistamolla. Venttillinvarren tiivisteet ainakin kannattaa vaihtaa samalla. Jakopää/tasapainokettinki kannattaa ainakin tarkistaa, niitä on korjattu jo vapareihinkin...

Eski
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja citizen »

Eski kirjoitti:
citizen kirjoitti: Mitäs muuta kannattais samalla uusia kun kerta kannen irrottaa?
Kannattaa ainakin varmistaa, että remontti tehdään kunnolla, eli kansi oikaistaan koneistamolla. Venttillinvarren tiivisteet ainakin kannattaa vaihtaa samalla. Jakopää/tasapainokettinki kannattaa ainakin tarkistaa, niitä on korjattu jo vapareihinkin...

Eski
Nyt on remontti tehty.
Toivottavasti toimii ja pitkään, alkaa hiukka arveluttamaan tämä Saabin "laatu".

Ihmettelen tätä Saabbaassa tämän foorumin mukaan ilmenevää vikamäärää.
Onko noi viat tuliaisia GM (GeneralMistages) leiristä, vai onko saappi muuten vaan niin helekutan heikko auto.

Tuskimpa kauaa viitsin ajella autolla, joka jo 7v vanhana tuntuu olevan aika pommi... :(
9-3 2.0i SE vm-99
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

citizen kirjoitti: Ihmettelen tätä Saabbaassa tämän foorumin mukaan ilmenevää vikamäärää.
Onko noi viat tuliaisia GM (GeneralMistages) leiristä, vai onko saappi muuten vaan niin helekutan heikko auto.
Moottorista ei voi GM:ää syyttää, se on ihan Saabin omaa suunnittelua. Jos Saab on heikko auto, niin mikähän sitten ei ole? Jos näiden harrastajafoorumien perusteella tekee päätöksen auton laadusta, niin hyvää autoa et löydä mistään :D

Eski
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Vikakoodi P0116 <--- kannentiiviste vuotaa

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

Lämpötila-anturin johto kannattaa tarkastaa mahdollisten kulumien varalta aina moottorinohjausyksikölle asti. Saattaapi olla jostain kohtaa hankautunut johdon/johtojen muovikuori puhki ja kuparisäikeet ottavat kontaktin auton runkoon tai moottoriin ja sen takia ilmestyy tuo ''oikosulku maahan''viesti. Kutistesukka tai vulkanoituva teippi korjaa kyllä tuollaiset ongelmat eikä maksa kuin hieman aikaa ja vaivaa :)
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Vastaa Viestiin