NG900 Turbo Sensonicin outo äännähtely

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
OrgTS
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 20:44

NG900 Turbo Sensonicin outo äännähtely

Viesti Kirjoittaja OrgTS »

Tiedän, että on lähes hakuammuntaa kysellä jonkun äänen alkuperää näin, mutta yritettävä on, koska edes Saabin omat asentajatkaan eivät löydä vikaa.

Eli ääni muistuttaa kuvitelmaani hukkaportin? tai bypass valven? toimintaäänestä, mutta se kuului aluksi vain pakkasella ja silloinkin kun kylmällä autolla kiihdytettiin aivan normaalisti muutamien minuuttien tyhjäkäynnin jälkeen. Aina kun tapahtui vaihto suuremmalle tai pienemmälle eli kun kierrokset laskivat kuului moottorista selvä vonkaisu. Nyt ääni on alkanut kuulua myös kesäkeleillä, mutta hiljaisempana. Ääni häviää toistaiseksi aina moottorin lämmettyä normaaliin käyntilämpötilaan.

Aluksi epäilin tuulettajanhihnan ohjainrullia, mutta ne olen nyt vaihtanut kahdesti uusiin pienen ajan sisällä, koska ensimmäisellä kerralla olin havaitsevinani äänen hävinneen joksikin aikaa. Nyt olen alkanut epäillä laturia, mutta kun ääni tuo mieleen ali tai ylipainevuodon, sillä se esiintyy vain kaasua nostettaessa vaihtamisen yhteydessä.

Ottaisin kaikki vinkit kiitollisena vastaan, mikäli vain jollakulla on jotain hajua asiasta
Orginaali Turbo Sensonic = hyvä lähtökohta auton paranteluun ja henkilökohtaiseen konkurssiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ekaksi tsekkaisin tietysti by-pass -venttiilin kalvon kunnon, jos sitä ei vielä ole tehty. Onko sinulla autossasi mitään virisettiä, joka antaisi suurempaa ahtopainetta kuin orkkisbypass kestää?

Mulla kuului vaihtaessa vinkaisu konepellin alta, kun kytkinlevyt ja painelaakeri alkoivat olla lopussa. Sensonicissa oli myös joku kosketusvika, mutta todennäköisesti tuo vinkaisu tuli ainoastaan kytkimestä.

Kuinka paljon autollasi on ajettu?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
OrgTS
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Heinä 24, 2003 20:44

Vinkaisuista

Viesti Kirjoittaja OrgTS »

By-pass -venttiiliä ei tosiaan ole tarkastettu, muutakuin omatoimisesti. Se ei tunnu vuotavan ainakaan ajamalla pientä painetta sisään kummastakaan suunnasta.

Kumpikaan mainitsemistasi vioista ei oikein tunnu sopivan omaani, koska ääni kuuluu vain moottorin ollessa kylmä. Luulisin ainakin kytkimen äänetelevän aina vaihtamisen yhteydessä riippumatta moottorin lämpötilasta. Samoin kuvittelisin by-pass -venttiilin tekevän.

Ääni kuuluu tosiaan vain kun kaasu nostetaan ylös kylmällä moottorilla.

Autossa ei ole vielä muuta viritystä kuin Simmonsin Saab 93:n pakoputkisto. Tämä johtuu tosin vain SP:n toimitusajoista. Steg 1 on tulossa. Autolla on ajettu n. 155 000 km.
Orginaali Turbo Sensonic = hyvä lähtökohta auton paranteluun ja henkilökohtaiseen konkurssiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Hmm, jos vika ei ole bypassissä tai kytkimessä, niin sitten meikäläinen ei ainakaan tähän hätään keksi, mistä tuo ääni voisi tulla :?: :?: :?:

Steg 1 tulossa? No jos tulee SP:ltä, niin sitten sitä saa odotella vielä "kotvan", ainakin mitä tulee SP:n viimeaikaisiin toimitusaikoihin :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin