synkkä päivä saabismille.. (ei se nyt niin synkkä ollutkaan)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

synkkä päivä saabismille.. (ei se nyt niin synkkä ollutkaan)

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

ja vielä synkempi kuskille. Nyt meinaa hymy hyytyä. Eilen ajelin Oulusta Kajaaniin kun yht'äkkiä huomasin että joku kolisee/ratti täristää. Hetken ajettuani ratti alkoi hetkittäin todellakin ravistaa vasemmalle. Päätin ajaa sivuun ja katsoa onko renkaissa tms. jotain häikkää. Kun löysin kaasua, niin siitä se riemu vasta alkoi. Hyvä että sain auton tiellä pidettyä, sen verran reipasta oli vatkaus ratissa 8O . No siinä parkissa aikani katselin ja ihmettelin ja mitään sen kummempaa en huomannut ja jatkoin matkaa. Koko loppumatkan auto veivasi oman mielensä mukaan. 8O 8O

Jep, eli perille päästiin ja siellä havaitsin, että pakoputkestä työntää jotain skeidaa ulos. Lähempi tarkastelu osoitti sen olevan jotain kuitua ja sitä tuli sieltä ihan reilusti :?: tms. Eli mistähän tämä on lähtöisin?

Vähän myöhemmin kävin pienen koelenkin ajamassa ja tärinä oli loppunut mutta jotain lonksetta kuuluinkuin ajoi oikealle päin ympyrää.

Onko jollain ollut vastaavia ongelmia? Olen nyt yrittänyt selvittää asiaa ei vielä ole asiaan selvyyttä tullut. Väljyyttä kuskin puoleisen vetoakselin vaihdelaatikon puoleisessa päässä ainakin on. Toimenpiteistä ja vaihdettavista osista ei ole vielä varmuutta. Merkkiliikkeessä olisivat mielellään vaihtamassa koko vetoakselia ja paljon muuta. PCS:ssa arvelivat holkkirempan auttavan asiaa. PCS:llä nyt niin kova kiirus että sinne ei autoa saa, joten merkkihuolto kutsuu. Vähän sellainen hytinä nyt että rahaa palaa ja samalla merkkiuskollisuuskin on aikamoisessa tulessa... 8)
Viimeksi muokannut Sam76, Ke Heinä 19, 2006 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Niin ja kyseessä 9-3 2.0t -00 ajettu 160tkm.
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: synkkä päivä saabismille..

Viesti Kirjoittaja MrG »

Sam76 kirjoitti: Vähän myöhemmin kävin pienen koelenkin ajamassa ja tärinä oli loppunut mutta jotain lonksetta kuuluinkuin ajoi oikealle päin ympyrää.

.
Tuo nyt ainakin viittaisi ulompaan vetoniveleen.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Vetarin holkista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35968

ja ne rehut siellä pakoputkessa on takaäänenvaimentimen vaimennusmatskua, mikä on päässyt omille teilleen vaimentajan ruostuneen sisustan johdosta. Uusi takapönttö auttaa asiaa. Bosalin tms. tarvikepöntöt on luokkaa 120e ja on myös orkkiosan valmistaja.

Äänenvaimentajan vaihto onnistuu helposti kotikonstein. Muista varata myös klemmari ja pakoputken tiivistetahnaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
karvalakki
"Turbo"
Viestit: 289
Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

peinu kirjoitti: ja ne rehut siellä pakoputkessa on takaäänenvaimentimen vaimennusmatskua, mikä on päässyt omille teilleen vaimentajan ruostuneen sisustan johdosta. Uusi takapönttö auttaa asiaa. Bosalin tms. tarvikepöntöt on luokkaa 120e ja on myös orkkiosan valmistaja.

Äänenvaimentajan vaihto onnistuu helposti kotikonstein. Muista varata myös klemmari ja pakoputken tiivistetahnaa.
Kannattaa tosiaan vaihtaa, mulla veti tukkoon koko putken mikä hyydytti menon pahemman kerran.

Vaihtaminen on kyllä tosiaan leikin laskua. Omaani vaihdoin vaimentajan motarin levikkeellä. Homma kesti käsien pesuineen alle 30min. Putki oli oireillut jo aiemmin ja oli luojan kiitos tullut ostettua peräkonttiin jo valmiiksi :) Ja taas mentiin! :P
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: synkkä päivä saabismille..

Viesti Kirjoittaja Poy »

Sam76 kirjoitti: Jep, eli perille päästiin ja siellä havaitsin, että pakoputkestä työntää jotain skeidaa ulos. Lähempi tarkastelu osoitti sen olevan jotain kuitua ja sitä tuli sieltä ihan reilusti :?: tms. Eli mistähän tämä on lähtöisin?
Itselläni meni joskus 900:sta noi villat ulos ja sehän oli uuden pakoputken vaihto. Aika hupaisa näky kun noin 15m pitkä vana roikkui autonperässä maantiellä ajaessa.
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Ok. Pakoputki siis vaihtoon. Vois nyt kerätä kaikki mahdolliset viat ja liittyä jäseneksi klubiin ja mennä korjauttaan kootusti PCS:lle. Näistä merkkiliikkeiden asiantuntemuksesta on tullut nyt mitta täyteen. Oottelen vaikka vuoden, että pääsen asiantuntevaan putiikkiin asioimaan. Siis sellaiseen missä ollaan aikuisten oikeesti asiantuntevia. 8) 8)
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla ysitonnisesssa rupes vatkaan kun vetari tuli tiensä päähän. Vatkaus oli aivan käsittämätöntä ja siitä kertoo kaksi katkennutta pyörän pulttia. Uusi vetari sisään ja matka jatkui täysin normaalisti ilman mitään ongelmia.
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Vielä sellainen kysymyse että paljon orkkisputki maksaa? jos Tarvikeosana saa jotain 120 niin onkohan alkuperäinen paljon hinnakkaampi? Siis nyt kyse vaan siitä loppupätkästä mikä oksensi sisuksensa ulos..
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Vielä sellainen kysymys että paljon orkkisputki maksaisi? jos Tarvikeosalla hintaa jotain 120 niin onkohan alkuperäinen paljon hinnakkaampi? Siis nyt kyse vaan siitä loppupätkästä mikä oksensi sisuksensa ulos..
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos tuo Bosalin takapönttö alkuperäisen kaltainen/näköinen vaiko ihan orkkisosa?
Kuinkas ylös perä pitäisi saada vaihtoa varten, nosturia kun ei ole käytössä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

juu vetari kuntoon, ja takapönttö uusiksi, niin ei tarvi kanssa-autoilijoiden ihmetellä sitä putkesta lentävää villaa...

eipä noi nyt kummia vikoja ole..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Jep, hommat on niiltä osin korjattu. Eivät olleet kovinkaan kummosia vikoja mutta rupesi hirvittämään kuin merkkiliikkeessä juttelivat sellaisesta reilun tuhannen euron rempasta pelkäästään tähän ravisteluun liittyen. Onneksi kuitenkin on tämä foorumi :D 8) sekä yksi kaveri joka selvitti tilannetta. Ravistelu hiljentäessä johtui jarruista, palat hankasi ja pitemmässä matka-ajossa ne kuumeni ja alkoi ottamaan hiukan kieroon levyyn kiinni, josta tämä ravistelu johtui.

Sitten nämä holkit ja pakoputket sekä vähän muuta tuli vahdatettua PCS:llä.
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti:Onkos tuo Bosalin takapönttö alkuperäisen kaltainen/näköinen vaiko ihan orkkisosa?
Kuinkas ylös perä pitäisi saada vaihtoa varten, nosturia kun ei ole käytössä?
Samanlainen pönttö on tarvike-Bosal, samoin -Walker. Ainakin saman näköinen siis. Autoa ei tartte paljoo nostaa, hoikka poika kun olet :) Liitoshan on just taka-akselin etupuolella. Osta samalla uusi liitinklemmari ja asennustahnaa. Nuo klemmarit ruostuu ensimmäisenä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

peinu kirjoitti:
Autoa ei tartte paljoo nostaa, hoikka poika kun olet :) Liitoshan on just taka-akselin etupuolella.
Ainakaan lihakset eivät ole asennuksen tiellä :lol:

Edelliseen ng-Saabiin asennutin laiskuuttani takapöntön kytkinrempan yhteydessä, siihen jouduttiin muistaakseni vaihtamaan myös pöntöltä eteenpäin lähtevä pätkäkin. Tuon -96:n takapöntön ulompi kerros puuttuu alaosasta kokonaan ja pörinästä päätellen sisemmässäkin osassa lienee reikiä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin