tasapaino akseli

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
sumppi
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 21:40

tasapaino akseli

Viesti Kirjoittaja sumppi »

Eli voiko tasapaino akselin ketjun ottaa pois ilman sivu vaikutuksia? eli vaikuttaako auton toimimiseen jotenkin? auto on 900 96.v
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Oman 30tkm kokemukseni mukaan ketjut aiheuttaa enemmän päänsärkyä kuin iloa kilometrien kasvaessa, joten jos ketju loppu tai eritoten hypii kampiakselin hampailta yli, niin suosittelen pikaisia toimenpiteitä eli ketjun poistoa omalla vastuulla, kun ei ole saabin virallinen suositus, mutta harrastajat ovat noita (varsinkin 9000:sta) poistelleet. Poisto operaatiosta löytyy juttua "HAKU" toiminnolla.

Kun ketkun ottaa pois, niin moottorin äänet kuuluu ehkä hieman voimakkaammin 4000->, joten ihan niin herkästi ei vedä "vahingossa" rajottajalle, mutta normi-ajossa äänieroa ei ole.

Moottori ottaa hieman herkemmin kierroksia, kun on vähemmän pyörivää massaa, (kuin kevennetty vauhtipyörä) joka aiheutti myös sen että vakio kytkin alkoi hieman luistaa minulla steg 3:lla matalilla kierroksilla noin 370-400nm väännöillä. (vakio kytkin suunniteltu noin 300nm väännöille, käytännössä 400nm on luiston rajoilla ja hieman yksilöllistä..)


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: tasapaino akseli

Viesti Kirjoittaja peinu »

sumppi kirjoitti:Eli voiko tasapaino akselin ketjun ottaa pois ilman sivu vaikutuksia? eli vaikuttaako auton toimimiseen jotenkin? auto on 900 96.v
Tasapainollisiahan ovat vain turbolliset mallit. Vapareista turha lähteä etsimään ketjua poistettavaksi - se on poistettu jo tehtaalla :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Vain moottorityypissä 206i ei ole tasapainoakseleita, jota on vain ng900 94-95 vuosina laitettu keulille tasapainoaksellisen 204i:n lisäksi.. -96-> on aina tasapainoakselit ja konetyyppi on aina 204i. (siis 4-cyl i-malleissa!)

Nippelitietoa excel taulukossa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=37150

Huom! Jostain syystä 206i:ssä on 3HP enemmän kuin 204i:ssä. Voiko tuo 3hp putoaminen 204i:ssä johtua pelkästään tasapainoakseleiden pyörittämisestä, vai onko muita eroja, eli tuleeko tuo 3hp poistamalla tp-ketju?

Olen lukenut jostain että jotkut vaihtaneet turbosaappaisiin 204L koneisiin tuota 206i lohkoa, että on päässyt tp-akseleista kokonaan eroon saabin osilla. :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6490
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hook kirjoitti: Olen lukenut jostain että jotkut vaihtaneet turbosaappaisiin 204L koneisiin tuota 206i lohkoa, että on päässyt tp-akseleista kokonaan eroon saabin osilla. :)
Kuten tässä kuuluisassa P-A Johanssonin 800hv "laitteessa":
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/photo ... G_3702.jpg

Eski
Tasapainoakseli
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 09:30
Paikkakunta: Häme

Re: tasapaino akseli

Viesti Kirjoittaja Tasapainoakseli »

peinu kirjoitti:
sumppi kirjoitti:Eli voiko tasapaino akselin ketjun ottaa pois ilman sivu vaikutuksia? eli vaikuttaako auton toimimiseen jotenkin? auto on 900 96.v
Tasapainollisiahan ovat vain turbolliset mallit. Vapareista turha lähteä etsimään ketjua poistettavaksi - se on poistettu jo tehtaalla :)
Omasta vaparistani (2.0, autom.) ketju poistettiin puoltoista vuotta takaperin. Eli kyllä sellainen tosiaan ainakin toisista vapareista löytyy. Kilometrejä on nyt kertynyt poiston jälkeen noin 20 tkm. Toistaiseksi suosittelen poistoa lämpimästi!

Koneesta tuli todellakin aavistuksen herkempi ottamaan kierroksia. Löysällä ketjulla oli lisäksi sellaisia sivuvaikutuksia, ettei auto toisinaan tahtonut paikaltaan lähtiessä ottaa kierroksia ollenkaan. Sai oikein houkutella. Myös hyvin hitaasta vauhdista kaasua voimakkaasti painettaessa ei ensin tapahtunut mitään. Luulin pitkään, että automaattiloota on menossa rikki (ei vaihda pienemmälle, tms.), mutta ketjun poiston jälkeen ongelma hävisi. Loistava juttu!!!

Niinpä hävisi myös koneen pitämä rallatus. Merkkiliike veikkasi aikanaan rallatusta moniurahihnan pyörästöksi, joka vaihdettiin > ei ääni lakannut. Seuraava veikkaus oli vesipumppu, mutta en suostunut vaihtoon. Enpä ole sen jälkeen merkkiliikkeessä poikennutkaan. Itse ehdotin tasapainoakselin ketjua, mutta ei soittanut siellä mitään kelloja... Onneksi löytyy muitakin Saabiin erikoistuneita korjaajia!
900 S aut. -95
sumppi
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 21:40

Viesti Kirjoittaja sumppi »

Hyvä homma ei muutakun ketju poikki ja kaivantoon ;)
sumppi
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 21:40

Viesti Kirjoittaja sumppi »

Jep eli ketju on kuopattu ja hyvin pelaa ilmankin,kaikki ylimääräinen ääni lähti pois :D
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: tasapaino akseli

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

herätelläämpäs vanhaa topiccia...

kertokaapas että millä olette tuon ketjun sieltä katki saaneet? on juuri palkki niin tiellä että ei hanki mitkään tongit siihen sopia..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: tasapaino akseli

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Ja jos jollakulla olisi kuvia laittaa, niin niiistä mielellään myös oppia ammentaisi ennen tuota pikku :saab: rojektia...
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: tasapaino akseli

Viesti Kirjoittaja Hook »

Dremel pienellä "rälläkkä" terällä mahtuu mainiosti väliin..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: tasapaino akseli

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Onko og 9-3:ssa tätä ketjua?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: tasapaino akseli

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

On
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3492
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: tasapaino akseli

Viesti Kirjoittaja SS »

Dremel pienellä "rälläkkä" terällä mahtuu mainiosti väliin..
Mihin se metalli- ja kivijauhe päätyy?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: tasapaino akseli

Viesti Kirjoittaja Hook »

osa tipahtaa suoraan lattialle, osa jää jakopään öljyisille seinille.. josta sitten vaikka brakecleanerilla valuttaa lattialle. sitä silppua ei paljoa tule, kun riittää että katkaisee toisen puolen ketjusta.
Loput sitten jää öljynsuotimeen, mihin jää muukin moottorin kulumisesta irronnut metalli...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin