tasapaino akseli
tasapaino akseli
Eli voiko tasapaino akselin ketjun ottaa pois ilman sivu vaikutuksia? eli vaikuttaako auton toimimiseen jotenkin? auto on 900 96.v
Oman 30tkm kokemukseni mukaan ketjut aiheuttaa enemmän päänsärkyä kuin iloa kilometrien kasvaessa, joten jos ketju loppu tai eritoten hypii kampiakselin hampailta yli, niin suosittelen pikaisia toimenpiteitä eli ketjun poistoa omalla vastuulla, kun ei ole saabin virallinen suositus, mutta harrastajat ovat noita (varsinkin 9000:sta) poistelleet. Poisto operaatiosta löytyy juttua "HAKU" toiminnolla.
Kun ketkun ottaa pois, niin moottorin äänet kuuluu ehkä hieman voimakkaammin 4000->, joten ihan niin herkästi ei vedä "vahingossa" rajottajalle, mutta normi-ajossa äänieroa ei ole.
Moottori ottaa hieman herkemmin kierroksia, kun on vähemmän pyörivää massaa, (kuin kevennetty vauhtipyörä) joka aiheutti myös sen että vakio kytkin alkoi hieman luistaa minulla steg 3:lla matalilla kierroksilla noin 370-400nm väännöillä. (vakio kytkin suunniteltu noin 300nm väännöille, käytännössä 400nm on luiston rajoilla ja hieman yksilöllistä..)
Hook
Kun ketkun ottaa pois, niin moottorin äänet kuuluu ehkä hieman voimakkaammin 4000->, joten ihan niin herkästi ei vedä "vahingossa" rajottajalle, mutta normi-ajossa äänieroa ei ole.
Moottori ottaa hieman herkemmin kierroksia, kun on vähemmän pyörivää massaa, (kuin kevennetty vauhtipyörä) joka aiheutti myös sen että vakio kytkin alkoi hieman luistaa minulla steg 3:lla matalilla kierroksilla noin 370-400nm väännöillä. (vakio kytkin suunniteltu noin 300nm väännöille, käytännössä 400nm on luiston rajoilla ja hieman yksilöllistä..)
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: tasapaino akseli
Tasapainollisiahan ovat vain turbolliset mallit. Vapareista turha lähteä etsimään ketjua poistettavaksi - se on poistettu jo tehtaallasumppi kirjoitti:Eli voiko tasapaino akselin ketjun ottaa pois ilman sivu vaikutuksia? eli vaikuttaako auton toimimiseen jotenkin? auto on 900 96.v
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vain moottorityypissä 206i ei ole tasapainoakseleita, jota on vain ng900 94-95 vuosina laitettu keulille tasapainoaksellisen 204i:n lisäksi.. -96-> on aina tasapainoakselit ja konetyyppi on aina 204i. (siis 4-cyl i-malleissa!)
Nippelitietoa excel taulukossa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=37150
Huom! Jostain syystä 206i:ssä on 3HP enemmän kuin 204i:ssä. Voiko tuo 3hp putoaminen 204i:ssä johtua pelkästään tasapainoakseleiden pyörittämisestä, vai onko muita eroja, eli tuleeko tuo 3hp poistamalla tp-ketju?
Olen lukenut jostain että jotkut vaihtaneet turbosaappaisiin 204L koneisiin tuota 206i lohkoa, että on päässyt tp-akseleista kokonaan eroon saabin osilla.
Hook
Nippelitietoa excel taulukossa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=37150
Huom! Jostain syystä 206i:ssä on 3HP enemmän kuin 204i:ssä. Voiko tuo 3hp putoaminen 204i:ssä johtua pelkästään tasapainoakseleiden pyörittämisestä, vai onko muita eroja, eli tuleeko tuo 3hp poistamalla tp-ketju?
Olen lukenut jostain että jotkut vaihtaneet turbosaappaisiin 204L koneisiin tuota 206i lohkoa, että on päässyt tp-akseleista kokonaan eroon saabin osilla.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Kuten tässä kuuluisassa P-A Johanssonin 800hv "laitteessa":Hook kirjoitti: Olen lukenut jostain että jotkut vaihtaneet turbosaappaisiin 204L koneisiin tuota 206i lohkoa, että on päässyt tp-akseleista kokonaan eroon saabin osilla.
http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/photo ... G_3702.jpg
Eski
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Tammi 04, 2005 09:30
- Paikkakunta: Häme
Re: tasapaino akseli
Omasta vaparistani (2.0, autom.) ketju poistettiin puoltoista vuotta takaperin. Eli kyllä sellainen tosiaan ainakin toisista vapareista löytyy. Kilometrejä on nyt kertynyt poiston jälkeen noin 20 tkm. Toistaiseksi suosittelen poistoa lämpimästi!peinu kirjoitti:Tasapainollisiahan ovat vain turbolliset mallit. Vapareista turha lähteä etsimään ketjua poistettavaksi - se on poistettu jo tehtaallasumppi kirjoitti:Eli voiko tasapaino akselin ketjun ottaa pois ilman sivu vaikutuksia? eli vaikuttaako auton toimimiseen jotenkin? auto on 900 96.v
Koneesta tuli todellakin aavistuksen herkempi ottamaan kierroksia. Löysällä ketjulla oli lisäksi sellaisia sivuvaikutuksia, ettei auto toisinaan tahtonut paikaltaan lähtiessä ottaa kierroksia ollenkaan. Sai oikein houkutella. Myös hyvin hitaasta vauhdista kaasua voimakkaasti painettaessa ei ensin tapahtunut mitään. Luulin pitkään, että automaattiloota on menossa rikki (ei vaihda pienemmälle, tms.), mutta ketjun poiston jälkeen ongelma hävisi. Loistava juttu!!!
Niinpä hävisi myös koneen pitämä rallatus. Merkkiliike veikkasi aikanaan rallatusta moniurahihnan pyörästöksi, joka vaihdettiin > ei ääni lakannut. Seuraava veikkaus oli vesipumppu, mutta en suostunut vaihtoon. Enpä ole sen jälkeen merkkiliikkeessä poikennutkaan. Itse ehdotin tasapainoakselin ketjua, mutta ei soittanut siellä mitään kelloja... Onneksi löytyy muitakin Saabiin erikoistuneita korjaajia!
900 S aut. -95
Re: tasapaino akseli
herätelläämpäs vanhaa topiccia...
kertokaapas että millä olette tuon ketjun sieltä katki saaneet? on juuri palkki niin tiellä että ei hanki mitkään tongit siihen sopia..
kertokaapas että millä olette tuon ketjun sieltä katki saaneet? on juuri palkki niin tiellä että ei hanki mitkään tongit siihen sopia..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: tasapaino akseli
Ja jos jollakulla olisi kuvia laittaa, niin niiistä mielellään myös oppia ammentaisi ennen tuota pikku rojektia...
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Re: tasapaino akseli
Dremel pienellä "rälläkkä" terällä mahtuu mainiosti väliin..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: tasapaino akseli
On
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: tasapaino akseli
Mihin se metalli- ja kivijauhe päätyy?Dremel pienellä "rälläkkä" terällä mahtuu mainiosti väliin..
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: tasapaino akseli
osa tipahtaa suoraan lattialle, osa jää jakopään öljyisille seinille.. josta sitten vaikka brakecleanerilla valuttaa lattialle. sitä silppua ei paljoa tule, kun riittää että katkaisee toisen puolen ketjusta.
Loput sitten jää öljynsuotimeen, mihin jää muukin moottorin kulumisesta irronnut metalli...
Loput sitten jää öljynsuotimeen, mihin jää muukin moottorin kulumisesta irronnut metalli...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.