OG ->NG

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
ou812
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:36

OG ->NG

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Tervehdys

Olen ajellut tovin 900i 1993 OG-Saabilla, nyt olen saanut päähäni että vaihdan pari vuotta tuoreempaan.
Olisinkin kysellyt että mitä voita / häviän tässä kaupassa paitsi vanhan hyvän auton ja hiukan rahaa :?:

Olen lukenut NG:n vaivoista seuraavaa:

-venttiilinvarren kumit alkaa vuotamaan
-kannenpultit venyy
-etujousia katkeillut
-ei niin lämpimiä kuin OG:t

tuleeko nuo ja mitä muuta eteen kun kiikarissa on 94-97 vuoden parisataatuhatta ajetut mallit?

Mitä tuonikäisistä kannatta maksaa mielestänne, pyynnit näkyy liikkeissä (kun vanha pitää saada meneen vaihdossa)olevan 5-7 t€ paikkeilla
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

vanha _ei_ pidä saada menemään vaihdossa. Myy se erikseen muualle, eivät nimittäin hyvitä muuta kuin sen tinkivaran, mitä hinnassa on.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ou812
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:36

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Viisainta olisi juu myydä vanha ja ostaa uusi käteisellä
Ei vaan taida olla Saabin myynti herkkua ainakaan tällä foorumilla, vaikuttasi oleva kovia vaatimuksia vanhoillekin pirsseille. Kokeeksi voi tietenkin laittaa myyntipalstalle.
Vaihdossa olen saanut kuitenkin pari ihan kohtalaista tarjousta.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Itse kyttäsin tuollaista (hyvin varusteltua ja kohtuu edullista) vuoden vaihteessa muutaman kuukauden, mutta aina ne parhaiten varustellut edulliset menivät heti, jos oli päivääkään myöhemmin kyselemässä. Lopulta päädyin 9-3:n kun oli kauttaaltaan paremmat varustelut tarjolla (nälkä tuli syödessä :) ).
fireman
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 16:50
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja fireman »

Itse ostin noin kuukausi sitten parisataatuhatta ajetun 900s vm.-95 kaksi viikkoa niin hajosi bensapumppu osa 590 euroa plus työt 200euroa ja nyt vuotaa takavalojen tiivisteet ja vettä peräkontissa reilusti. Muuta vikaa ei ole (vielä) löytynyt, mutta aina kannattaa ostaa saappi! :P
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Re: OG ->NG

Viesti Kirjoittaja citizen »

ou812 kirjoitti:Tervehdys

Olen ajellut tovin 900i 1993 OG-Saabilla, nyt olen saanut päähäni että vaihdan pari vuotta tuoreempaan.
Olisinkin kysellyt että mitä voita / häviän tässä kaupassa paitsi vanhan hyvän auton ja hiukan rahaa :?:

Olen lukenut NG:n vaivoista seuraavaa:

-venttiilinvarren kumit alkaa vuotamaan
-kannenpultit venyy
-etujousia katkeillut
-ei niin lämpimiä kuin OG:t

tuleeko nuo ja mitä muuta eteen kun kiikarissa on 94-97 vuoden parisataatuhatta ajetut mallit?

Mitä tuonikäisistä kannatta maksaa mielestänne, pyynnit näkyy liikkeissä (kun vanha pitää saada meneen vaihdossa)olevan 5-7 t€ paikkeilla
Vikalistaan vielä lisäisin vetarien holkit. Täristää v...ttumaisesti vedättäessä.
Huonoja ominaisuuksia näin kuukauden 9-3 omistaneena:
Huonot penkit, surkea alusta (anopin -88 mikrassakin on parempi), alusta narisee pakkasella ja kovaa, ahtaat sisätilat, mitätön alavääntö (ainakin vaparissa), ym ym.

Osta multa -99 9-3 2.0i, viat onkin jo tuossa mainittu... :lol:

Mitään et voita vaihtaessasi OG:n NG.hen, päinvastoin, jos et sit arvosta ylikaiken ilmastointia tms.
Suosittelisin etsimään hyvän tonnarin, tai vaihtamaan merkkiä. Itse aion tehdä näin vuoden, parin sisällä...
9-3 2.0i SE vm-99
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Itse ostin tänään hyvin varustellun 900:sen vuosimallia 96. Automaatti-ilmakoneella yms. herkuilla. Nyt sitten kanssa pitäisi ruveta OG:ta kauppaamaan.

Tuon uutukaisen pyyhkijät pitäis saada pelaamaan. Ilmeisesti rele paskana, kun eivät osaa välillä lopettaa ja kertapyyhkäisyllä jäävät matkanvarrelle kun päästää viiksestä irti (käytän kyllä hakua kunhan ehdin)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: OG ->NG

Viesti Kirjoittaja peinu »

citizen kirjoitti: Vikalistaan vielä lisäisin vetarien holkit. Täristää v...ttumaisesti vedättäessä.
Huonoja ominaisuuksia näin kuukauden 9-3 omistaneena:
Huonot penkit, surkea alusta (anopin -88 mikrassakin on parempi), alusta narisee pakkasella ja kovaa, ahtaat sisätilat, mitätön alavääntö (ainakin vaparissa), ym ym.

Osta multa -99 9-3 2.0i, viat onkin jo tuossa mainittu... :lol:

Mitään et voita vaihtaessasi OG:n NG.hen, päinvastoin, jos et sit arvosta ylikaiken ilmastointia tms.
Suosittelisin etsimään hyvän tonnarin, tai vaihtamaan merkkiä. Itse aion tehdä näin vuoden, parin sisällä...
Ikävä, että et ole ollut tyytyväinen. Viathan saa kyllä korjattua, joitakin ominaisuuksia voi parantaa. Harva auto on kaikilta ominaisuuksiltaan tyydyttävä.

-Penkit ei ilmeisesti sovi kaikille, itse olen tykännyt kovasti.
-Kokoa ei saa lisää kuin isomman ostamalla. Tavaratilaa ja etumatkustajien tilat on mielestäni ruhtinaaliset.
-Alustahan on suorastaan loistava jos tykkää mukavuuspainotteisesta, useimmilta ei ole kuulunut valituksia. Vähänkin vauhdikkaampaan pyöritykseen kannattaa aloittaa jäykemmistä iskareista. Entisessä vaparisatkussa en osannut valittaa, mutta turbon tehoille vakioalusta on löysän oloinen, mutta ottaakin sitten epätasaisuudet todella nätisti. Narinathan saa kyllä hoidettua pois jos osaa tehdä muutakin kuin narista, rasva auttaa.
-Alavääntöä on tasan sen verran kuin 2-litrasessa on. Pitkät välityset ei sitä auta. Kannattaa siis ajaa pikkasen isommilla kierroksilla. Erittäin kumallinen kommentti...

Tuosta OG->NG -kommentista....puuhh, ilmeisesti harppaus ei tunnu suurelta näin päin, mutta lähdepä OG:n rattiin sen jälkeen kun olet GM-tuotteisiin tottunut...ei kovin paljoa hyvää sanottavaa löydy. Ehkä hieman isommat takatilat ja tassut leveämmällä. Vanhat autot ne vaan on vanhoja, eikä niistä saa uusia.

Jos meinaa säästyä korjauksista halvalla, en todellakaan suosittele ogsatkua, enkä tonnaria muuta kuin tee-se-itse-miehelle. 9-3:lla pysyvät vielä pääomakulut hansikkaasta, kun arvo on jo laskenut.

"Kaiken" kokeneena suositelen 9-3:a, toivottavasti vaan osuu hyvällä pidolla ollut yksilö kohdalle.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ou812 kirjoitti:Viisainta olisi juu myydä vanha ja ostaa uusi käteisellä
Ei vaan taida olla Saabin myynti herkkua ainakaan tällä foorumilla, vaikuttasi oleva kovia vaatimuksia vanhoillekin pirsseille. Kokeeksi voi tietenkin laittaa myyntipalstalle. Vaihdossa olen saanut kuitenkin pari ihan kohtalaista tarjousta.
Kokeile ehdottomasti ekaksi myydä jollekin Saabeihin vihkiytyneelle, sillä ne mitä todennäköisimmin arvostavat autoasi enemmän kuin jobbarit.

Offtopic -kysymys: oletko Van Halen -fani? Nimimerkistäsi päätellen olet :wink:
Jos joku muu ei tiedä, mikä juttu tuohon nimimerkkiin liittyy, niin se lausutaan seuraavasti:

Oh you ate one too? :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ou812
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:36

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Offtopic -kysymys: oletko Van Halen -fani? Nimimerkistäsi päätellen olet :wink:
Jos joku muu ei tiedä, mikä juttu tuohon nimimerkkiin liittyy, niin se lausutaan seuraavasti:

Oh you ate one too? :wink:
Ai sinäkin söit yhden myös? Kyllähän VH menettelee 8) . Tuo tuli vaan mieleen sopivan kryptisenä nimimerkkinä kun rekisteröidyin ja kaikki Saa... alkuiset oli jo menneet :lol:

Tarvii kai alkaa myynti-ilmoa laatimaan, tästä harrastajat maksaa varmaan ihan mitä vaan kehtaa pyytää
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Re: OG ->NG

Viesti Kirjoittaja citizen »

peinu kirjoitti:
citizen kirjoitti: Vikalistaan vielä lisäisin vetarien holkit. Täristää v...ttumaisesti vedättäessä.
Huonoja ominaisuuksia näin kuukauden 9-3 omistaneena:
Huonot penkit, surkea alusta (anopin -88 mikrassakin on parempi), alusta narisee pakkasella ja kovaa, ahtaat sisätilat, mitätön alavääntö (ainakin vaparissa), ym ym.

Osta multa -99 9-3 2.0i, viat onkin jo tuossa mainittu... :lol:

Mitään et voita vaihtaessasi OG:n NG.hen, päinvastoin, jos et sit arvosta ylikaiken ilmastointia tms.
Suosittelisin etsimään hyvän tonnarin, tai vaihtamaan merkkiä. Itse aion tehdä näin vuoden, parin sisällä...
Ikävä, että et ole ollut tyytyväinen. Viathan saa kyllä korjattua, joitakin ominaisuuksia voi parantaa. Harva auto on kaikilta ominaisuuksiltaan tyydyttävä.

-Penkit ei ilmeisesti sovi kaikille, itse olen tykännyt kovasti.
-Kokoa ei saa lisää kuin isomman ostamalla. Tavaratilaa ja etumatkustajien tilat on mielestäni ruhtinaaliset.
-Alustahan on suorastaan loistava jos tykkää mukavuuspainotteisesta, useimmilta ei ole kuulunut valituksia. Vähänkin vauhdikkaampaan pyöritykseen kannattaa aloittaa jäykemmistä iskareista. Entisessä vaparisatkussa en osannut valittaa, mutta turbon tehoille vakioalusta on löysän oloinen, mutta ottaakin sitten epätasaisuudet todella nätisti. Narinathan saa kyllä hoidettua pois jos osaa tehdä muutakin kuin narista, rasva auttaa.
-Alavääntöä on tasan sen verran kuin 2-litrasessa on. Pitkät välityset ei sitä auta. Kannattaa siis ajaa pikkasen isommilla kierroksilla. Erittäin kumallinen kommentti...

Tuosta OG->NG -kommentista....puuhh, ilmeisesti harppaus ei tunnu suurelta näin päin, mutta lähdepä OG:n rattiin sen jälkeen kun olet GM-tuotteisiin tottunut...ei kovin paljoa hyvää sanottavaa löydy. Ehkä hieman isommat takatilat ja tassut leveämmällä. Vanhat autot ne vaan on vanhoja, eikä niistä saa uusia.

Jos meinaa säästyä korjauksista halvalla, en todellakaan suosittele ogsatkua, enkä tonnaria muuta kuin tee-se-itse-miehelle. 9-3:lla pysyvät vielä pääomakulut hansikkaasta, kun arvo on jo laskenut.

"Kaiken" kokeneena suositelen 9-3:a, toivottavasti vaan osuu hyvällä pidolla ollut yksilö kohdalle.
No niin.
Tapanani on verrata autoa niihin autoihin mitä mulla on aiemmin ollut.
Edelliseen 12v vanhaan B*W:hen verrattuna penkit ja alusta (bimmerissä oli alkuperäiset iskarit...!) ovat kamalat.
Alustaan on tulossa päivitys, penkeille ei kai voi muuta kun voivotella, jos ei sit löydy jotain sopuhintaisia sporttijakkaroita.
Minusta tuo alusta ei ole edes mukava, tuntuu että se on jotenkin "alimitoitettu" tuohon auton painoon tms.
Veljen vanhassa Xantiassa on oikeesti "mukavuuspainotteinen" alusta ja se sopii siihen autoon.

Kummastuttaa vaan tämä GM saabbaiden "laatu", -84 OG satkua mun ei juuri tarvinnut korjailla, vaikka mittarissa oli yli 400tkm. Nykyiseen tehtiin just kansiremontti ja uusia korjauskohteita on niin paljon kun vaan viitsii korjata...

edit: kai mulla on sit joku maanantaikappale Saabas tai itse olen liian vaativa.
9-3 2.0i SE vm-99
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla on 155tkm ajettu, joista itse viimeiset 75tkm kolmen vuoden aikana. Remonttia on ollut takaiskarit ja tuo holkki. No muutama pikseli on hävinnyt ja tuulilasin pesimen letkusta takaisku venttiili on vaihdettu jo pariin kertaan. Kyllä pientä kulumaa alkaa olemaan siellä sun täällä, mutta pirun tyytyväinen olen ollut. No pientä modifikaatiota on tehty toki, alustaa, puslaa, klämppiä, stegiä...nahkajakkaroissakaan ei ole mitään valittamista. Optimaalinen asento löytyy 187cm hepulle ja niskatuki on paras mitä koskaan olen koittanut.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: OG ->NG

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

peinu kirjoitti: Tuosta OG->NG -kommentista....puuhh, ilmeisesti harppaus ei tunnu suurelta näin päin, mutta lähdepä OG:n rattiin sen jälkeen kun olet GM-tuotteisiin tottunut...ei kovin paljoa hyvää sanottavaa löydy.
Sivukommenttina tuohon. Itselläni oli vielä ysiysi jonkin aikaa sen jälkeen, kun oltiin ostettu NG900. En ollut tuplaysillä ajanut varmaan pariin kuukauteen, kunnes sitä sitten piti lähteä potentiaaliselle ostajalle näyttämään. Voin sanoa, että olipa oikeasti mahtavaa ja hauskaa ajaa ysiysillä NG:n jälkeen. Eikä minulla todellakaan ollut mikään timmi alusta. En sen 70tkm:n aikana kertaakaan vaihtanut ysiysiin iskareita ja siinä oli kuitenkin 245tkm mittarissa, kun sen ostin. NG900 oli mukava ajettava (ainakin alkuun) mutta ysiysissä oli ajamisen meininkiä - ja täysin positiivisessa mielessä. Se kulki edelleenkin kuin juna, vaikka mittarissa olikin yli 300tkm ja tuntuma tiehen oli loistava.

Silti, NG900:ssakin oli kaikista murheistakin huolimatta hyviä puolia, mm. loihakka tavaratila. Ainakin kahdelle hengelle se on mukava matkakulkine, eikä takanakaan tule ahdasta, ainakaan, jos kuskin penkki on minun (173cm) mukaan säädetty. Vaimokin tykkäsi NG-satkusta kovasti. Loppupään OG9-3 rieselillä on meidän huushollille aika vahva ehdokas seuraavaksi Saabiksi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: OG ->NG

Viesti Kirjoittaja Eski »

peinu kirjoitti: Tuosta OG->NG -kommentista....puuhh, ilmeisesti harppaus ei tunnu suurelta näin päin, mutta lähdepä OG:n rattiin sen jälkeen kun olet GM-tuotteisiin tottunut...ei kovin paljoa hyvää sanottavaa löydy. Ehkä hieman isommat takatilat ja tassut leveämmällä. Vanhat autot ne vaan on vanhoja, eikä niistä saa uusia.
Älähän Peinu yleistä, on meitä hulluja moneen junaan :lol: Piti viime kesänä valita pidetäänkö perheessä 21 vuotta vanha OG900Aero vai 5 vuotias 9-3TurboSport ja 9-3 sai lähteä... Nyt on tullut enemmän ajettua itse 9-5AeroWagonilla ja kun vaihteeksi ajelin satkulla, niin täytyy sanoa, että kyllä siinä satkussa on vain aito ja oikea "Saabin henki" enemmän läsnä :D

Eski
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: OG ->NG

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Eski kirjoitti:
peinu kirjoitti: Tuosta OG->NG -kommentista....puuhh, ilmeisesti harppaus ei tunnu suurelta näin päin, mutta lähdepä OG:n rattiin sen jälkeen kun olet GM-tuotteisiin tottunut...ei kovin paljoa hyvää sanottavaa löydy. Ehkä hieman isommat takatilat ja tassut leveämmällä. Vanhat autot ne vaan on vanhoja, eikä niistä saa uusia.
Älähän Peinu yleistä, on meitä hulluja moneen junaan :lol: Piti viime kesänä valita pidetäänkö perheessä 21 vuotta vanha OG900Aero vai 5 vuotias 9-3TurboSport ja 9-3 sai lähteä... Nyt on tullut enemmän ajettua itse 9-5AeroWagonilla ja kun vaihteeksi ajelin satkulla, niin täytyy sanoa, että kyllä siinä satkussa on vain aito ja oikea "Saabin henki" enemmän läsnä :D

Eski
Kaikilla meillä on omat pikku perverssiot :wink: . Kyllä aika kauheelta tuntui ajaa og900 parin vuoden tauon jälkeen kun on ajellut ng900 ja 9-3:lla. Kyllä aika ja kehitys on tuonut paljon mukavuutta mukanaan Silti jos olis rahaa kakkos autoon olisi se varmasti og900. Silloin voisi "leikkiä" ihan oikeaa saabistia ja käydä fiilistelemässä välillä. Kumminkin 10 vuotta tuli ajeltua 99:llä ja og900:lla. Ne hurjat nuoruus vuodet :wink: :wink: :D
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Vastaa Viestiin