Huolia 900 NG:n kanssa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Saab-Poika
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13

Huolia 900 NG:n kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab-Poika »

Huolestuttaa, vaikkakin auto tuntuu toimivan.

Kaksi huolta:

Moottoritilasta kuuluu outoa nakutusta. Ääni ei ole tasainen vaan siinä on havaittavissa pientä vaihtelua. Ja ääni tulee jostain sieltä moniurahihnan tai rullien tienoolta. Aluksi luulin, että kyseessä olisi joku venttiileistä, mutta ääni on kumeampaa ja eikä tasaista, kuten voisi venttiilien tapauksessa luulla.

Toinen asia on pakoputkesta tuleva savu/höyry. Se ei ole sinistä ja jäähdytysneste ei katoa. Mutta sitä tulee aina ja valoissa seissessä auto päästää aina suhteellisen paljon pakokaasua. Täyskiihdytyksessä pakokaasua tulee runsaasti. Öljyä auto tietysti vie vähäisen määrän 1-0,5 l / 10000 km.

Onkos ideoita mikä 900:a vaivaa?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mikä moottori ja mikä vuosimalli. Kannattaisi lisätä nuo tiedot vaikka signatureen, niin tälläiset kyselyt on silloin turhia.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Meikäläisen 9-3TA työntää mielestäni myös reilusti pakokaasua/höyryä, tiedä sitten onko normaalia, mutta näin minullakin... Ja kerta nesteitä ei katoa niin en ole huolia ottanut :)

Nakutukseen en osaa ottaa kantaa.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
lumikki
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 12:16

Viesti Kirjoittaja lumikki »

Ensimmäinen voisi viitata moniurahihnan ohjainrullien laakeriin joka on kypsähtämässä. Onko ohjainrullat vaihdettu ajallaan, ts. 110tkm huollossa? Jälkimmäinen voisi johtua esim. venttiilin ohjurikumin vuotamisesta. Mitä öljyä kaytät? Paljonko autolla on ajettu ja onko vapari vai puhallin?
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Nappe kirjoitti:Meikäläisen 9-3TA työntää mielestäni myös reilusti pakokaasua/höyryä, tiedä sitten onko normaalia, mutta näin minullakin... Ja kerta nesteitä ei katoa niin en ole huolia ottanut :)
Meikäkäisen ex ng900 ja nykyinen 9-3 on aika "höyrykoneita" og:hen verrattuna. Ja faijan tomatti vielä pahempi. Ja ne kerrat kun on vettä mennyt väärään paikkaan on sen kyllä tuoksusta huomannut käynnistettäessä.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Saab-Poika
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13

Viesti Kirjoittaja Saab-Poika »

Joo olen pahoillani, unohtui faktat liian huolen ahdistamana.

-95 ilmeisesti kuitenkin 96 vuoden mallia, 2,0i 115000 km ja rullat vaihdettu mutta eivät kadonneet äänet mihinkään.

Ajattelin myös rullia, mutta silloin äänen tulisi mielestäni olla tasainen/ saman jaksoinen, koska tyhjäkäynti ei seilaa, eli hihna pyörii samalla nopeudella, mutta äänessä on huomattavissa että nakutus ei ole tasainen.
vaan taajuus vaihtelee
Voiko öljyn merkki vaikuttaa savutukseen, mielestäni 0w-40 ja joku Neste-öljy.
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Kaikista helpoin tapa eliminoida kaikki mitä hihna pyörittää nii
kampeat sen moniurahihnan pois päältä..Pistät hetkeks
koneen käymään ja meet kuuntelee..

Jos kuuluu naputusta ni sit tulee koneen sisältä..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Huolia 900 NG:n kanssa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Saab-Poika kirjoitti: Moottoritilasta kuuluu outoa nakutusta. Ääni ei ole tasainen vaan siinä on havaittavissa pientä vaihtelua. Ja ääni tulee jostain sieltä moniurahihnan tai rullien tienoolta. Aluksi luulin, että kyseessä olisi joku venttiileistä, mutta ääni on kumeampaa ja eikä tasaista, kuten voisi venttiilien tapauksessa luulla.
Kuuluu vaimeana nakutuksena sisälle muttei ulkona koneen metelin seasta? Pieni äänen vaihtelu on mahdollista. Eikä nakutusta kuulu kylmän koneen startin jälkeen pariin minuuttiin?

Jos nuo osu kohdalleen niin äänen aiheuttaja voi olla EGR venttiili jos kiinitys on liikahtanut ja ottaa runkoon kiinni ja vekottimen normaali toimintaääni pääse kulkeutumaan rungon kautta sisälle.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Saab-Poika
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13

Viesti Kirjoittaja Saab-Poika »

Mainitsemasi asiat tuntuisivat olevan niin kuin minulla on. Mikähän tuo EGR on? Ideoita korjaukseen?
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Saab-Poika kirjoitti:Mainitsemasi asiat tuntuisivat olevan niin kuin minulla on. Mikähän tuo EGR on? Ideoita korjaukseen?
Joku muu voi selittää miten se toimii, mutta kyseinen musta n. kananmunan kokoinen murikka löytyy sieltä taaempaa moniurahihnan ja vakionopeuden säädinboksin välistä kumitutilla kiinnitettynä nojaamassa siihen mihin iskaritolppa jousineen pultataan.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Sam76
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2005 21:50
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sam76 »

Mulla 9-3 työntää savua/höyryä talvella ihan tosissaan. Mitään sen kummempaa ilmiöön ei ole liittynyt joten olen ajatellut sen kuuluvan asiaan.

Mulla aiemmasta 9-3 vaparista kuului myös epäsäännöllistä rohinaa/nakutusta. Kuului ilmastoinnin kompurasta. Toivottavasti sulla joku toinen vika, ovat kohtalaisen kalliita korjata... 8O Tosin ulkomailta tilaamalla saa siihenkin varaosat/koko kompuran huomattavasti halvemmalla
9-3 2.0t sport vm-00
#2895
Saab-Poika
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 23:13

Viesti Kirjoittaja Saab-Poika »

Joo tässä karvalakissa ei ole ilmastointia, onneksi, ehkä....
Nyt vielä pitää selvittää EGR:n olemassa olon syy ja mitä sille tulee tehdä.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Saab-Poika kirjoitti:Joo tässä karvalakissa ei ole ilmastointia, onneksi, ehkä....
Nyt vielä pitää selvittää EGR:n olemassa olon syy ja mitä sille tulee tehdä.
Siis jos kyseisen nakutuksen aiheuttaja on EGR venttiili kuten mulla oli, ei sun sille tarvii muuta tehdä kuin siirtää venan kiinnitystä vaikka muutama millli niin ettei se osu runkoon ja että pysyy irti. Letkuja veivaamalla toiseen asentoon tai nippusiteellä.,,
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
sumppi
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 21:40

Viesti Kirjoittaja sumppi »

Epäilen vahvasti tasapainoakselin ketjua koneen nakuttamiseen/kilinää/kolinaan liittyen.. itse poistin juuri kyseisen ketjun..
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Selviskö tää?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin