tarttis tieto tdi 2.2

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
pecca
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 22:22
Paikkakunta: Nivala

tarttis tieto tdi 2.2

Viesti Kirjoittaja pecca »

Nyt on tullu viimmenen pisara noitten japanilaisten autojen kanssa ja palaan saabistiksi!! Tarttis apua, etsinnässä on vm 99-00 oleva 9-3 saab diisel koneella. Uudempaan ei rahat riitä :cry: Mihin kannattaa kiinnitää huomiota autoa etsiessä, tietyt tyyppiviat? Kannattaako ostaa 250tkm ajettua , jos aikoo pitää autoa noin 3-4 vuotta (20tuhatta tulee vuodessa) Nykysellä carinalla on jo jauhettu yli puolimiljoonaa niin varmaan saabinkin pitäs kestää? Onko noissa vanhemissakin Opelin diiselkone? Ja vanhana turbo saabistina kiinostaa heti tehon lisääminen..pystyykö tota vanhempaa mallia virittään miten helposti? Tarteeko boxin vai voiko jossakin pajalla käydä muokkaan "ohjelmistoa" sopivaksi? Kiitos etukäteen vastauksista :D
pecca
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 22:22
Paikkakunta: Nivala

joo,,

Viesti Kirjoittaja pecca »

joo,, eipä välttämättä tattte kuolettaakaan...mulla on kumma mieltymys diiseleihin muuten vaan 8O
Joo ,,innostuin asiasta äskeisen kirjotettuani ja tein yksinkertaisen laskelman.

Jos ajaa vaikka 15tuhatta vuodessa saabilla, bensa saab kulututtaa keskimäärin vaikka 8 litraa sadalle, ja diisseli 6litraa sadalle

Diselauto
6litraa sadalla, ajomäärä15tkm= 900 liraa diseliä, diselin hinta 1.0e =900e

Bensa:
8litraa sadalla, ajomäärä15tkm= 1200 litraa bensa, bens.hinta 1.3e=1560e

Eroa Diselin hyväksi tulee 660e josta pitää vähentää Diselvero, oiskohan saabissa jotain 500e. Voitoksi jää 160e vuodessa 15tuhannen ajolla.
8O Tulikohan laskettua oikein :D
pecca
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 22:22
Paikkakunta: Nivala

joo,mutta

Viesti Kirjoittaja pecca »

Puhunkin oman hintaluokan autoista. Eli jos mulla on rahaa pistää 9000 euroa saabbin niin saan sillä rahalla 230tuhatta ajetun 2.2tid tai vähän alle 200 tuhatta ajetun saman ikäsen bensan. Ja jos olen ymmärtänyt niin diisel on kestävämpi ja pitäähän bensa autoakin huoltaa. Joten käsittääkseni autot on saman hintaluokan. Uudet autot on sitte aivan eriasia. Niissähän diselvaihtoehto on kalliinpi ja silloin pitää ottaa huomioon auton hinta kun ylläpitoa/arvon alenemista laskee, eli yleistä ylläpito kustannuksia vuodessa. Oman kokemuksen perusteella diisel on halpa huoltaa ja ylläpitää (tosin jotkin osta on kallinpia,toiset taas halvempia), kokemusta on sekä bensaautoista ja diiseleistä.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Kyllähän sillä dieselillä on siinä mielessä mukavempi ajaa, kun ei tartte niin paljon ajamisia seurailla ja tulee paljon herkemmin halvemmalla polttoaineen hinnalla lähdettyä vaikkapa sukulaisissa käymään.

Toisaalta taas jos ostaa jonkun bensa turbon, niin on paljon mukavempi ajella tehojen suhteen kuin dieseliä ja lisäksi sitten talvella lämpeää nopeampaa, niin on siinä mielessä mielyttävämpi. Mulla on ajot lyhyessä ajassa jotain kaksinkertaistunut, johon yksi syy on varmaan se, että on paljon tehokkaampi ajettava kuin entinen. Tosin on siinä paljon mukavuus syitäkin (vanha auto vs uusi) ollut.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mimmi kirjoitti:Tuolla erotuksella sitten pitää huoltaa autoa ja maksaa rahoituksen erotus.
Nuo vanhat 9-3 TiDit on aika pitkälti samoissa hinnoissa kuin bensaturbot tai jopa halvempia. Omia kokemuksia ei pieniä koeajoja lukuunottamatta ole, mutta tuo 2.2TiD on kuulemani mukaan ihan luotettava ja toimiva peruskone, mutta sellainen maatalouskonemainen jyrisijähän se on. Koko auto tärisee tyhjäkäynnillä niin, että hampaat irtoaa :D Muuten kyllä kulkee ihan kohtalaisesti ja taloudellisesti. Varmasti tulee halvemmaksi kuin bensaturbo, vaikka huoltoväli on 15K, kun bensakoneessa on 20K. Lämpenemisestä ei ole kokemusta, mutta noissa diiseleissä on webasto vakiovarusteena, eikä bensa-9-3:kaan enää niin lämmin auto ole kuin OG900...

Eski
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Poy kirjoitti:Mulla on ajot lyhyessä ajassa jotain kaksinkertaistunut, johon yksi syy on varmaan se, että on paljon tehokkaampi ajettava kuin entinen. Tosin on siinä paljon mukavuus syitäkin (vanha auto vs uusi) ollut.
Taisin sulle sanoakin, että kun saat turbon alle, niin autolla ajaminen muuttaa merkityksensä. Enää se ei ole liikkumista paikasta a paikkaan b, vaan ajamisesta tulee AJAMISTA :) Rattiin on vaan aina päästävä ja pitempikin matka on huviajelua ;)

:saab:

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

peinu kirjoitti: Taisin sulle sanoakin, että kun saat turbon alle, niin autolla ajaminen muuttaa merkityksensä. Enää se ei ole liikkumista paikasta a paikkaan b, vaan ajamisesta tulee AJAMISTA :) Rattiin on vaan aina päästävä ja pitempikin matka on huviajelua ;)

:saab:
Niinpä taisit siitä mua varoittaa, mutta enpä ottanut sitä silloin vielä tosissaan :lol:

No kesällä tulee varmaan vielä enemmän kilometrejä, kunhan nuo lomat alkaa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: tarttis tieto tdi 2.2

Viesti Kirjoittaja snuggles »

pecca kirjoitti: Mihin kannattaa kiinnitää huomiota autoa etsiessä, tietyt tyyppiviat? Kannattaako ostaa 250tkm ajettua , jos aikoo pitää autoa noin 3-4 vuotta (20tuhatta tulee vuodessa)
No kato ainakin, että ilmastointi pelaa. Myös varmista, että Eeberi käy ja kukkuu. Päällelähteminen EI RIITÄ, kokeile kädellä, toimiiko kiertovesipumppu siinä, sekin on heti parinsadan euron remppa...
Sähköantenni voi tökkiä, pikkuvika. Lohkolämmitin kannattaa asentaa heti. Hehkuja voi kärytä, kerralla vaihtaa kaikki jos yksi menee. Startti voi kyrvähtää jo noilla kilometreillä, tunnustele käyntiinlähtöä. Jos tuntuu jotenki nuhaiselta ajaa se auto ja ei kulje huippunopeuksille niin ilmamassamittaria vaihtoon. Ei antanut itsellä vikakoodia ollenkaan!
Lisälaitehinaa ehkä joudut noilla kilometreillä vaihteleen jos ei oo vaihettu.
Tunnustele kanssa, että jarruttaessa ei puista. Tuo itsellä kaikista V-mäisin vika autossa.
Siinäpä noita jo onkin, osa pienenmpiä osa isompia :D
pecca kirjoitti: Ja vanhana turbo saabistina kiinostaa heti tehon lisääminen..pystyykö tota vanhempaa mallia virittään miten helposti? Tarteeko boxin vai voiko jossakin pajalla käydä muokkaan "ohjelmistoa" sopivaksi?

Vanha on helpompi piristää. Ainoastaan ohjelmisto uusiksi.
Laitoin itse ja suosittelen ehdottomasti omien kokemusten perusteella!
Kulutus ei nouse, vaikka ajotyyli hieman riuskempi ehkä kuin ennen.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Eski kirjoitti: Nuo vanhat 9-3 TiDit on aika pitkälti samoissa hinnoissa kuin bensaturbot tai jopa halvempia.
Tuota olen "ihmetellyt" itsekin.
Eski kirjoitti: Omia kokemuksia ei pieniä koeajoja lukuunottamatta ole, mutta tuo 2.2TiD on kuulemani mukaan ihan luotettava ja toimiva peruskone, mutta sellainen maatalouskonemainen jyrisijähän se on. Koko auto tärisee tyhjäkäynnillä niin, että hampaat irtoaa :D Muuten kyllä kulkee ihan kohtalaisesti ja taloudellisesti. Varmasti tulee halvemmaksi kuin bensaturbo, vaikka huoltoväli on 15K, kun bensakoneessa on 20K. Lämpenemisestä ei ole kokemusta, mutta noissa diiseleissä on webasto vakiovarusteena, eikä bensa-9-3:kaan enää niin lämmin auto ole kuin OG900...
Eski
Tärrää tyhjäkäynnillä kyllä pensaan verrattuna. Äänikin iso, ajettaessa vaimenee. Mielestäni kohtuutaloudellinen. Matka-ajo/kaupunkiajo 70%/30%, kulutus 5,8L/100 -> 6,6L/100 ilman minkäänlaista rekanperässä hissuttelua! Kesä- ja talvikulutus sama.

Itse huollattelen 10K -välein.

Lämpenee Eeberin kanssa riittävän nopeasti. Kaupunkiajossa säilyttää lämpönsä.
Ilman Eeberiä säilyttää lämpönsä taajamassa vielä -20°C asti. Ilman Eeberiä lämpenee taajamassa hitaasti.
pecca
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 22:22
Paikkakunta: Nivala

joo

Viesti Kirjoittaja pecca »

Mulle ois tarjottu nyt 9-3 saabbia vm 99 ajettu 210 tuhatta kilometriä, hintaan 8500e. Omasta mielestä hinta kohillaan. Ilmamassaanturi vaihdettu ja jarruulevyt uusittu 200 tuhnnenpaikkeilla. muutenkin huollot ois kaikki ok. Ainoaksi ongelmaksi jää että mahtuuko koira tarvittaessa saabin takakonttiin(kultainennoutaja)? Muuten ei heru vaimolta lupaa saabin ostoon.. :cry: Onko kellään muuten tietoa saako noihin semmosta "koirakalteria,tavaraverkkoa" taakse??
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: joo

Viesti Kirjoittaja snuggles »

pecca kirjoitti: Ainoaksi ongelmaksi jää että mahtuuko koira tarvittaessa saabin takakonttiin(kultainennoutaja)? Muuten ei heru vaimolta lupaa saabin ostoon.. :cry: Onko kellään muuten tietoa saako noihin semmosta "koirakalteria,tavaraverkkoa" taakse??
No penkithän siinä on eessä, jos koira kuletat. Voihan ne penkit tietty kaataa ja verkot laittaa jos haluaa. Tavaraa mahtuu ihan kohtuudella 9-3:seen. (4Kpl 16", 215/55, kontti menee kiinni) :)
Hattuhyllyhän sitten irtoaa hetkessä.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

snuggles kirjoitti:
Eski kirjoitti: Nuo vanhat 9-3 TiDit on aika pitkälti samoissa hinnoissa kuin bensaturbot tai jopa halvempia.
Tuota olen "ihmetellyt" itsekin.
Eski kirjoitti: Omia kokemuksia ei pieniä koeajoja lukuunottamatta ole, mutta tuo 2.2TiD on kuulemani mukaan ihan luotettava ja toimiva peruskone, mutta sellainen maatalouskonemainen jyrisijähän se on. Koko auto tärisee tyhjäkäynnillä niin, että hampaat irtoaa :D Muuten kyllä kulkee ihan kohtalaisesti ja taloudellisesti. Varmasti tulee halvemmaksi kuin bensaturbo, vaikka huoltoväli on 15K, kun bensakoneessa on 20K. Lämpenemisestä ei ole kokemusta, mutta noissa diiseleissä on webasto vakiovarusteena, eikä bensa-9-3:kaan enää niin lämmin auto ole kuin OG900...
Eski
Tärrää tyhjäkäynnillä kyllä pensaan verrattuna. Äänikin iso, ajettaessa vaimenee. Mielestäni kohtuutaloudellinen. Matka-ajo/kaupunkiajo 70%/30%, kulutus 5,8L/100 -> 6,6L/100 ilman minkäänlaista rekanperässä hissuttelua! Kesä- ja talvikulutus sama.

Itse huollattelen 10K -välein.

Lämpenee Eeberin kanssa riittävän nopeasti. Kaupunkiajossa säilyttää lämpönsä.
Ilman Eeberiä säilyttää lämpönsä taajamassa vielä -20°C asti. Ilman Eeberiä lämpenee taajamassa hitaasti.
Uudemmissa dieseleissähän on huoltoväli 20tkm. Tosin itse vaihdan öljyt 10tkm välein. Itsellä oli kanssa tuon Eberin kanssa aluksi ongelmia, ensiksi vaihdettiin hehku ja sitten pumppu. Nyt se on jotakuinkin kunnossa muttei pakkasella jaksa käydä kunnolla eli ottaa ja sammua tupsahtaa heti kohta.
Kytkin on menossa nyt sitten vaihtoon kun se keleen sylinteri siellä vuotaa.

Ja tuosta kulutuksesta. Itsellä taitaa olla pienin keskikulutus tankkaus.comin mukaan 6.2l/100km! Huomattava kulutus lisä tuli noista uusista 225 leveistä kumeista. Pienimmillään olen niillä tainnut päästä lukemaan 6.5l/100km joista matkaa varmaan 90%! Ja suurimmillaan tainnut olla 7.5 joilloin tosin katolla kaksi koskikajakkia. Tosin matka ja nopeusmittari näyttää nyt aika rajusti liian vähän eli se vääristää kanssa vähän lukemaan. Mitä muilla TiDit imee dieseliä leveillä nakeilla? Eikös ainakin 9-3TiDillä ole 225 leveät kumit?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
kmik
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 12:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Kuluttaa

Viesti Kirjoittaja kmik »

Mulla on nytten 93 TiD '01 ja sitä ennen 900 8v sekä 16v tbot ja 9000 2.0 t. 93:lla ajettu mun toimesta vasta 6000, kokonaislukema 150 000. Kulkeehan se dieseliksi aika mukavasti verrattuna vanhaan D-Golfiin jolla olen kanssa ajellut.

Kaupunkiajoa jos on mukana ehkä 30%, menee 6,3-6,5 satasella ja valtatiellä kuuden pintaan, 205 kesärenkailla. Talviajosta ei kokemusta, kun ostin tuon maaliskuussa.

Itse laskin kanssa että 15 000 vuodessa kuittaa eron bensakoneiseen. Tietysti pitää olla tottunut "traktorimeininkiin". Näiden vanhojen kanssa pelatessa en ole pääoman kuoletuksille jaksanut laskea painoarvoa, eli fiilispohjalta vaan.
Ajaja
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 17:37

Viesti Kirjoittaja Ajaja »

Tuommoisen '00 93 2,2Tid (ml. 258 tkm) kanssa olen kesällä päässyt ajotietokoneen mukaan 4,8 L/100km, kun mittarin mukaan ajelee 95km/h, tosin tyhjällä autolla mutta kuitenkin.

Talvella ei kannata päästää tankkia ihan viimeisille pisaroille, koska siitä Eberi ei kuulemma tykkää. Yksi vaihdettu

Jos vääntö on hävinnyt, niin pelkästään ilmamäärämittarin vaihto ei välttämättä auta. (Kysessä isän auto, mutta jo pitkään sillä ajellut ja vierestä katsonut) Merkkihuollossa oli pitkään piikki auki kun aina moottorin vikavalo syttyi ja autosta hävisi vääntö (jänniä ohitustilanteita) ja huoltomiehet etsivät vikaa moneen kertaan. Ilmamäärämittareita vaihdettiin pariinkin otteeseen, useampi magneettiventtiili vaihdettiin ja viasta johtuen moottorin nokeaminen melkein tukki jonkun palikan, en nyt muista mikä oli osan nimi, mutta kuitenkin.

Kotikonstein vika löytyi murtuneista alipaineletkuista, tai ainakin vielä ollaan siinä uskossa, koska nyt on auto toiminut jo jonkin aikaa moitteettomasti. Muuten ei ole juuri mitään vikoja ollut.

- Mikko
Saab 900i '88
Vastaa Viestiin