SID2 korjausopas

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Pola kirjoitti:Itsellä tuo painelu toimi ainakin. :) Puolessa välissä alko kyllä näpit olemaan niin hapoilla että joutu vähän huilimaan. Mutta oli kyllä sen arvosta!
Itelläkin alkaa taas pikselit olla hukassa... pitää tuota koettaa seuraavalla kerralla. Millä piikillä te tuon painelun teette? Pitääkö olla terävää vai tylppää?
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Pola »

No joo. Tota työkalua sai sillon itsekin pohtia jonkin aikaa. Kun ei mitään paremmin asiaan sopivaa löytynyt niin piti kaivaa kouluajoilta jäänyt harppi laatikon pohjalta. Olis saanu tosin sekin olla vähän terävempi. Tylsä piikki tuppaa vähän lipsumaan. Hermoja raastavaa toimintaa mutta kyllä tässä ainakin toistaiseksi pikselit pysyneet ruudussa. Kun ennen korjausta niitä kun ei ollut kovinkaan monella rivillä.
#3272
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Harppi on varmaan hyvä, joskin se kahva ei välttämättä ole kädelle kaikista miellyttävin. Piikki kuin piikki ja terävä on hyvä. Ja tarkkana ettei lipsahda, kannattaa pitää taukoja ennen kuin alkaa kädet puutua ja silmät harittaa. 8)
9000CS 2,3
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Suosittelen tuohon painelu hommaan lisäapuna suurennuslasilla varustettua pöytävalaisinta, helpottaa tarkkaa työtä huomattavasti :D
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Huomasitte varmaan että kaikkia noita ei tarvi painella? Siellä oikeassa laidassa on muutama mitkä on kytketty mutta niiden vieressä pitkä rivi sellaisia jotka ei ole missään kiinni, (sid-korjaajani kertoi). Ne mitä ei ole paineltu piikillä näkyy tuossa kuvassakin.
9000CS 2,3
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Nyt on SID taas korjattu tällä "uudella" menetelmällä ja kaikki pikselit tulivat takaisin. :D Itse tein tuon hyvässä valossa harpin piikillä ja välillä tarkkailin tulosta suurennuslasilla. Suosittelen, on paljon helpompi kuin vaahtomuovit tai silitysrauta jos vain näköä riittää ja uskon että kestää kauemmin toiminta kunnossa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Hienoa jos "kikka" toimii. Juttelin tuossa taas kaverin kanssa jolta tuon opin ja hän siinä tarinoi että tuon tyyliset kaapelit on laitettu kiinni tipalla sähköä johtavaa liimaa. Mahdollisimman typerä viritys kuulemma (ja niinkuin kaikki tiedämme). Ei kestä tärinää eikä vuodenaikojen vaihtelua.
Mutta on nopea ja halpa kuulemma kasata tuotantolinjalla koneella eikä tarvitse ihmistä tökkimään liittimiä vastakkain.
Niin, siinä liimassa kuulemma se syy miksi silitys ei ole mikään oikea ratkaisu tuohon. Liima ei saa "pitoaan" takaisin lämmitettäessä, eli sitä ei sillä tavalla voi verrata esim. tinajuotosten korjaamiseen kolvilla. Kuulemma pikselit jos sillä menetelmällä palautuu niin se johtuu lähinnä siitä että pintoja tulee hangattua siinä toisiinsa. Vaahtomuovin palaselle tuli sama tuomio, kuoleutuuhan sekin siellä aikanaan.
Tuo kuoppien tökkiminen on siitä hyvä että se tekee ne pinnat epätasaisiksi toisiaan vasten, tavallaan "rikkoo" sen pinnan ja saa niiden kuoppien neunoille ja pohjiin kontaktipintaa parannettua.

Uskoisin että tätä kannattaa kokeilla sellaisiinkin näyttöihin mitkä on jo hylätty kun on esim. silitystä kokeiltu mutta ei ole toiminut. Silityshän varmaan vaan pilaa sen liiman jolla ei muutenkaan tee mitään.
9000CS 2,3
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omasta korjasin tänään painelemalla piikillä. On se hienoa. 8)
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Todellakin ohje toimii, yhden SIDin juuri korjasin tökkimällä pienen kellosepän ruuvarin kulmalla kaikki liitokset läpi. Aikaa meni kokonaisuutena noin 30min, josta osa ihmettelyä.
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Itsekin korjasin näytön piikillä n. kuukausi sitten ja on toiminut täydellisesti. Kiitos vinkistä :!:

Toimiikohan sama konsti ACC:n näyttöön? AUTO- ja ECON-tekstit puuttuvat, sekä ajoittain osa puhaltimen voimakkuuden palkeista.
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Itsekkin tein vastaavan painelun pikamenetelmällä. Naulun kärjellä vain kaksi kertaa vetäsin edes takas liitoksen ja toimii täysin. Aikaa meni koko hommaan n. 15 min josta suurin osa sidin irroittamiseen ja aukaisemiseen. Saa kokeilla omalla vastuulla :D
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Toimii! Vanhan ohjeen silitysrautamenetelmällä sain pikseleitä hieman enemmän näkyviin mutta nuo vasemman reunan tekstit josta näkee mikä toiminto on valittuna (TEMP, DTE ym.) eivät palautuneet. Nyt painelin ruuvinkärjellä jokaisen nastan kerran läpi, niin kaikki palautui! Jopa nuo toimintotekstit.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Täällä tuli täystuho yrityksessä korjata sid2. Näyttöä alemmasta piirilevystä irrottaessa nauhakaapeli lähti puoliksi irti liimauksen ollessa niin huonossa hapessa.
Itse en enää lähtisi yrittämään korjata muutaman puuttuvan pikselin takia.

Soitin tuonne huoltoliike Sytelään, tuloksena että koko näyttö menee uusiksi koska tuo liimaus on päässyt irti.

Paikallisessa saab-liikkeessä antoi uuden sidin hinnaksi 495e, on kuulemma hinta noussut viime aikoina!

Sattuisiko keneläkään olemaan ehjää tai edes melkein ehjää sidiä ylimääräsenä tai ideaa mistä sen saattaisi saada? Lappeenrannan seudulla ei ole kuin 2 autopurkaamoa joista ei ole iloa.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Osto ilmotusta ostetaan ja myydään palstalle tai koeta metsästellä vaikka tuolta:

http://www.autopurkamot.com/
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Jaahas, tänään oli himmentynyt kellosta "kymmenien minuuttien" numero, eli näytti 12: 4. Johan se yli 3 viikkoa toimikin kuin unelma. Noh, SID jälleen irti ja auki ja ei kun uudelleen pistelemään nastat läpi. Kellon puuttuvat segmentit palautuivat, mutta pari muuta pikseliä ylä- sekä alariveiltä meni pimeiksi. Vielä tuosta selvää saa, vaan kuinkahan kauan kestää että on taas entisessä kunnossaan missä se oli n. viisi vuotta, eli siellä täällä näkyy pari hassua pikseliä? Oli miten oli, enää en jaksa ton kanssa säätää, alkaa olemaan lattakaapeli jo sen verran läpipisteltyä tavaraa että irtoaa kohta kokonaan.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Vastaa Viestiin