Laatikosta ja sen öljyistä vielä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Laatikosta ja sen öljyistä vielä

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Tere tere

Hei, innostuin samantien lukiessani, että laatikon öljyjen vaihto auttaa talvipakkasissa ajettaessa jouheampaan käyttäytymiseen.
Tuo minun hoppa on vähän vanhempi kuin teidän maantie nielijät. Mulla on 900c vm. -88. Elikkäs, voinko laittaa edellisissä viesteissä mainittua MTF: ää mun auton loodaan? Länsiauto oli sitä mieltä, että EI. Ehdotti ihan samaa kamaa, mitä moottoriin tungetaan??? Uskaltaako jotain synteettistä 10W40: stä tunkea laatikkoon edes...
Muitakin laatikon hoivaamisohjeita otetaan vastaan mielellään. Haluan pitää ko. laatikon mahd. pitkään kunnossa.

-H-
pka
"Saabisti"
Viestit: 101
Liittynyt: Su Huhti 21, 2002 19:35
Paikkakunta: Suur-Tampere

Viesti Kirjoittaja pka »

Mutta 10W-30 moottoriöljy EI ole oikeaa öljyä satkun laatikkoon.

Oikea öljy on SAE 75 Hypoidi mineraaliöljy. Löytyy ainakin Nesteen tekemänä 20L astioissa.
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Ainakin mun käsityksen mukaan tavallista 10W-30 tai 10W-40 voi käyttää...Normaalistihan laatikko öljyt on autoissa paljon jäykempiä kuin moottori öljyt. Saabissa taas perinteiset laatikko öljyt ei käy koska ovat liian jäykkiä eivätkä siten voitele kunnolla. Itse laitoin tonnarin laatikkoon mobilin 10W-40 mineraali öljyn enkä mitään saabin omia öljyjä. Synteettistä oljyä ei tietääkseni siksi saa laittaa laatikkoon koska se vaahtoaa sekoittuessaan laatikossa olevan mineraali öljyn kanssa mutta olen kuullut että mikäli laatikon saa puhtaaksi mineraali öljysta esim. laatikkorempan yhteydessä niin silloin voi laittaa myös synteettisiä litkuja...mene ja tiedä!?! Jos on epävarma uskaltaako laittaa tavallista moottori öljyä niin kannattaa laittaa saabin kyseiseen laatikkoon suosittelemaa öljyä,eipähän ainakkaan satu yllätyksiä.
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Muistaakseni käyttöohjekirjassa sanotaan että moottoriöljyä(10W-30 tai 10W-40) tulee käyttää ainoastaan LISÄTTÄESSÄ öljyä laatikkoon, korjaan tämän tarkistettuani myöhemmin jos muistan väärin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

SAE 75 Hypoidi

Viesti Kirjoittaja dimebak »

pka kirjoitti:Oikea öljy on SAE 75 Hypoidi mineraaliöljy. Löytyy ainakin Nesteen tekemänä 20L astioissa.
Se on parasta mitä vanhemman Saabin laatikkoon kannattaa laittaa, toimii parhaiten kesän kuumalla (kuten tänäänkin) ja talven hyisissä pakkasissa (siis, niitä kunnon pakkasia joita on täällä Lapissa). Ei sinne laatikkoon mitään moottoriöljyä kannata laittaa, kun sitä öljyä ei ole tehty sietämään jumalattoman suuria pintapaineita. Hypoidiöljy taas kestää lisäaineidensa ansiosta suuria pintapaineita, joita syntyy voimansiirron hammasratasosissa...

Itse ostin 20 litran astian Nesteen SAE 75 Hypoidia, ja en ole sekuntiakaan katunut ostosta. Aski toimii aivan mahtavasti ja pitkän matka-ajon jälkeenkin vaihteet vaihtuu aivan kuin olisi ajettu vasta kilometri...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Öljystä

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Mitäköhän kustansi moinen pytty?
similja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 19:43
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja similja »

sae 75 on ainoa laatu joka käy Saabin lootaan. Elekää ikinä panko muuta. Hakekaa sitä vaikka kiven silmästä, hinnasta viis. Katalookit ja "asiantuntijat" voivat ehdottaa moottoriöljyjä, mutta EI EI EI.
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Samaa mieltä edellisten kanssa. SAE 75 ja laatikko kiittää :)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nyt sain kysyttyä asian, ja se maksoi ainakin sen 250 markkaa, silloin markan aikana. Arviointi saattaa mennä pieleen, mutta Nesteen asemilta pitäisi löytyä tarkat hinnat. Ja sitä saa kuulemma nyt litran astioissa, ja litrahinta on puolet kalliimpaa (siis sillä litran astialla). Osta kaikki 20litraa, suosittelen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Nesteeltä tiedusteli ko. öljyä. Hymyssäsuin sanoivat ettei ole pelkkää 75 :sta vaan 75 / 90 ja synteettisenä??? 8O Eikä minkäänlaista keskustelua siitä että olisiko voinut tarkistaa jos sitä hyvinkin olisi olemassa, tämä on palvelua sanon minä. :evil:
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Öljyistä

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Nyt on tehty soittokierros, kaikki huoltamot tarjoavat ilmeisesti hyllytavarana vain 80W-90 mutta 75W saa myös tilattua, 20 litran puteli kustantaa yhdeltä huoltamolta kysyttäessä 52€. Laitan vielä suoran linkin nesteen sivulle kyseisestä öljystä.
Jotkut myyjistä alkoivat väittelemään että ei sellaista olekkaan mutta saivat sitten tarkistettuaan syödä sanansa. :lol:

Linkki: http://193.110.33.60/doc/ttiedote_acces ... 00&lang=fi
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Mites teboilin tavara?

Viesti Kirjoittaja patse »

Vaihdoin juuri sedältä saamaan teboilin "10-30" mineraali vaihteisto-öljyihin vastaa API GL4- ja -5 toimivuus on ainakin parempi kuin tavallisella moottoriöljyllä.

t. Pasi

ps. tässä teboilin sivuilta tietoa.
Niin ja vastaavia tuotteita löytyy varmasti myös muiltakin merkeiltä. Tämäkään ei varmasti ole esim. teboilin ainoa tuote joka voisi hyvin soveltua vaihteistoon perusmoottoriöljyn sijasta.

Monitra Plus SAE 10W-30 API: CF-4, CD/SF, GL-4/GL-5

Teboil Monitra Plus on lisäaine- ja traktorinvalmistajien kanssa yhteistyössä kehitetty maatalouskoneiden yleisöljy. Se soveltuu maatilakoneiden moottori-, vaihteisto-, vetopyörästö- ja hydrauliikkaöljyksi. Huolellisesti valittujen kitkaominaisuuksiensa ansiosta Teboil Monitra soveltuu myös useimpiin voimanulosottokytkimiin ja öljykylpyjarruihin.

Teboil Monitra Plus täyttää yllä mainittujen lisäksi mm. seuraavat laatuvaatimukset:
MIL-L-2104D; Massey Ferguson M1127, M1135, M1139 ja M1144;
Case-IH M1207; Ford M2C 86A, 134C/D ja 159B; John Deere J 20 A/C
ja J27; Allison C4; CAT TO-2; ZF TE-ML 06, 07 ja 12.

Pakkauskoot
Kontti, 1000 l: Varastotuote
1/1-astia, 180 kg: Varastotuote
20 l-astia: Varastotuote
10 l-kannu: Varastotuote
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Viesti Kirjoittaja samppa »

Hämmennänpä minäkin hieman. Tämmöstä infoa on Jenkeissä jaettu merkkiliikkeen huoltomiehille perusteluksi ja ohjeeksi öljyn käytöstä vaihdelootassa. Lyhykäisesti:
- vanhoihin, -78 asti, 99:n lootiin 75W
- uudempiin 99:n ja OG900:n 10W30, koska
* ensiöveto on vaihdettu ketjulle
* vanhenee hitaammin
* halvempi
* toimii paremmin
- mihinkään ei EP:tä
- ei synteettistä, kuin vasta NG900 ja uudempiin 9000:iin, koska
* on liian liukas
* turmelee vanhempia kumitiivisteitä

http://216.78.172.20/transmission_folde ... oxlube.htm
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Kattelin tuota Nesteen linkkiä ja mielestäni siinä on SAE 75 laadun kohdalla maininta että se on GL-5 luokituksen öljy!!

Eli EP ainetta on enemmän ja jos sitä kerran ei saisi laittaa niin...??

Mitä useampi kokki sen sakeempi soppa :P Eli miksi ei 2/3 10W40 Superia ja 1/3 GL-4 Mobilube GX:ää. Tulee nelosluokan seos eikä tahmi kesähelteillä :D
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Olen käyttänyt Mobil Super SAE 10W-40 moniaste moottoriöljyä kaikissa Saabeissani. Ei mitään ongelmia kesävyyden kanssa ja vaihteet toimii kunnolla.
Autot: Saab 90 -84 ajettu 301 000 km, Saab 90 -84 ajettu 291 000 km, kilometrilukemat myydessäni autot, toimivat edelleen.
Nykyiset autot: Saab 90 -84 ajettu nyt 268 000 km, Saab 900i -87 ajettu nyt 300 500 km ja Saab 900i -88 ajettu nyt 328 000 km. Ei mitään ongelmia toistaiseksi. Autoilla ajettu meillä 50 000 - 110 000 km per auto. Joten omien kokemusteni perusteella voi käyttää moottoriöljyä, kuten tehdas suosittelee.
Vastaa Viestiin