ulisee & rahisee

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
karote
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Joulu 11, 2005 14:34
Paikkakunta: Tampere

ulisee & rahisee

Viesti Kirjoittaja karote »

Sellainen juttu, että kytkin pitää jonkinlaisen ihmeellisen ulinan seuraavanlaisessa tilanteessa: Ajan esim punaisiin liikennevaloihin hissukseen moottorijarrutuksella. Kun moottorin kierrokset on pudonneet noin tyhjkäyntitasolle kakkosen ollessa silmässä, yleensä painan kytkimen pohjaan ja annan auton vieriä eteenpäin toivoen valojen vaihtumista. Jos se edessä oleva autoletka lähteekin just liikkumaan ja itsekin olen kävelyvauhtia liikkeellä, niin tässä tilanteessa kytkimen nostaminen kakkonen silmässä aiheuttaa tän ulahduksen. Eli kun ei viitsi survaista ykköstä kehiin vaan kakkosella lähtee niin silloin ulahtaa. Ykkösellä ei koskaan, eikä myöskään normikiihdytyksessä ulise koskaan. Yleensähän se kone myös jurnuttaa tuossa tilanteessa, kun ei viitsis sitä kytkintä luistattaa niin paljoa korkeilla kierroksilla. Onko muilla samanlaisia kokemusia ja onko tämä ominaisuus vai vika?

BTW, ton T5 lpt:n alavääntö on vähän heikko, koska liikkeelle lähdettäessä kone tuppaa aina vähän murahtamaan... Vai pitäisiköhän painaa vähän sitä oikeanpuolimmaista pedaalia enemmän?
nahkis
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 20:21
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja nahkis »

Itsellä myöskin samantyyppisiä oireita. Itsellä tuollainen "ulina" kytkimestä tai jostain kuuluu ykkösellä paikaltaanlähdettäessä suht usein muttei kuitenkaan aina. Yleensä silloin kuuluu ainakin jos lähdetään paikaltaan ja auto on pienessä ylämäessä, tai muuten isossa lastissa.
900i -86 (KA), 900 Turbo -80 (MR), 96 GL Super -79 (MR), 99 LEA -73 (MR), 96 -73 (PR), 96 -65 (PR), 96 -63 (MR), Volvo S90 T8 -18 (KA)
#2819
Sammy 9-3
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ti Loka 18, 2005 17:46
Paikkakunta: ItäHellsinki

Viesti Kirjoittaja Sammy 9-3 »

Sama homma ja hävettää tollanen ulina. Mulla kuuluu ykkösellä ja pakilla varsinkin mäessä. Kytkin kuitenkin pitää ja autolla ajettu 78tkm.
Saab 9-3 2.0t sport business -00
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Mulla on kytkin ulahdellut silloin tällöin viimeiset 30tkm. Yleensä kun ykkösellä lähtee ylämäkeen. Ei liene mitenkään vaarallista tuollainen pieni ulahtelu.
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

mullakin alko just tänään ulisemaan...pieni mutta jyrkkä nyppylä ja liikeelle lähtiessä 1.vaihteella...suhteellisen rasittava ääni...mistäköhän toi vois johtuu...??? kytkin kumminkin pitää aivan normaalisti...oiskohan sinne voinu menna jostain reijästä esim. pölyä ku on ollu näin kuivat kelit...???
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Saapistelija
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Marras 21, 2005 18:26
Paikkakunta: Tampere

Ulinan syy?

Viesti Kirjoittaja Saapistelija »

Mulla ollu ihan samoja oireita koko kesän. Välillä ulisee enemmän välillä ei ollenkaan. Aina kuitenkin vain liikkeelle lähdössä. Mikähän mahtaa sen äänen aiheuttaa? Tarviiko kenties huolestua. Ei ainakaan mulle ole vielä varmasti selvinnyt forumin perusteella todellinen syy ja millä korjautuu. Kytkin pelaa muuten niinkuin sen pitääkin. 93 vm-01 tid
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kytkimen ulina on ehkä pienin murhe kun kolkista puhutaan.
Omani ulisi kaikki 76tkm mitä auto minulla oli.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Oma kolkkini myöskin ulvahtaa kun lähtee liikkeelle. Ei aina mutta aika useasti. Kun ostin auton pari vuotta sitten, käväsin näyttämässä sitä Olarin länkkärillä pari kuukautta oston jälkeen. Asentaja ajoi koelenkin ja sanoi ulinan olevan kovin yleistä, kolkille ominaista. Työsylinteriä mikä kai äänen pitää ei alettu vaihtamaan. Ääni on pysynyt 50tkm:n aikana melkopitkälti samana, ehkä nykyään useammin ulvahtaa. Täytyy vaihtaa tuo työsylkkä samalla kun viggen kytkinkin tulee. Kaippa se sylinteri pääsee nostattaessa hieman resinoimaan. Moottorijarrutuksessa myöskin ääni joskus tulee, mutta isommalle vaihdettaessa ei.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Meikäläisen NG:ssä kuuluu toisinaan ajossa pientä naputusta kytkinpolkimesta, joka loppuu, kun poljinta painaa kevyesti (noin puoli senttiä varovasti kengänkärjellä)... en tiedä onko tuossa muutenkin säädöt pielessä, kun tuntuu välillä liikkeellelähdöissä jännä ravistus.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Vastaa Viestiin