Moottorin häiriövalo

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Turbojubilee
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
Paikkakunta: alaviN

Moottorin häiriövalo

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Palaa jatkuvasti :( Autossa ei ole kuitenkaan ilmennyt minkäänlaista ainakaan havaittavaa vikaa, joka aiheuttaisi vikavalon palamisen :oops: Mikä ihme häiriö kyseeessä voi olla :?: 8O
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kohteita voi olla monia. Helpoimmalla pääset kun menet johonkin missä saadaan vikakoodit ulos :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Eilen syttyi minunkin saabelissa SHECK ENGINE valo.
Otin akkukaapelin varttitunniksi irti ja kas kummaa, kun laitoin kaapelin paikoilleen, niin valo ei enää palanut (oli luultavasti tilapäinen häiriö ja kun käytin virrat pois, niin joutui tsekkaamaan uudelleen eikä löytänyt vikaa uudelleen).

Saabissani on kyllä ilmeisesti termostaatti heikossa kunnossa, koska tielläajaessa ei lämmöt pysy normaalissa (viisari juuri ja juuri valken viivan alueella...kaupungissa ja pysähdyksissä nousee puoleenväliin)
... en tiedä ymmärtääkö CHECK ENGINE valo tämänkin vian?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Ymmärtää, vaikkei oman sabelin kohdalta tullut varmennusta tehtyä. Sen verran vatutti tuo valo, että tuli katkottua sähköä :roll:
Termari vaihtoon vaan heti, kun vähänkin jää tuosta klo 9 asennosta. Lämpiää kone ja kabiini ihan toiseen tyyliin uudella termarilla.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Turbojubilee
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 23:01
Paikkakunta: alaviN

Viesti Kirjoittaja Turbojubilee »

Joopa joo...mullakin tuo valo sammui, kun irrotin akun pluskaapelin noin vartiksi :lol: Eli sen syttymisen oli aiheuttanut varmaan jokin tilapäinen häiriö :roll:
SAAB 9-3 SE TurboJubilee vm. 2002, Musta 5 d ! Olen sairastunut vakavasti SAABISMIIN !
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja dq »

Mullakin rävähti joskus CE palamaan, siitä syystä että ajoin tankin likipitäen tyhjäksi, syttyi siis jo ensimmäisestä kunnon rykäisystä kun ei enää soppa riittänyt.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

dq kirjoitti:Mullakin rävähti joskus CE palamaan, siitä syystä että ajoin tankin likipitäen tyhjäksi, syttyi siis jo ensimmäisestä kunnon rykäisystä kun ei enää soppa riittänyt.
Sama kävi mullekin kerran :)
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

saabeli kirjoitti: Saabissani on kyllä ilmeisesti termostaatti heikossa kunnossa, koska tielläajaessa ei lämmöt pysy normaalissa (viisari juuri ja juuri valken viivan alueella...kaupungissa ja pysähdyksissä nousee puoleenväliin)
... en tiedä ymmärtääkö CHECK ENGINE valo tämänkin vian?
Mun tonnari on jo pitkään poltellut liian runsaan soppa-annoksen tähden CE-valoa, mut se vähän niinkuin kuuluukin asiaan. Kun sitten mamman 9-3:kin alkoi valoa vilkuttamaan niin ei enää tuntunut hauskalta että perheen molemmat saappaat moista valoa hehkuttivat. Oltiin menossa luetuttamaan tech:llä vikakoodeja, mut alhainen jäähdytysnesteen lämpö kiinnitti huomiota. Ostettiin Motonetistä uusi termari ja päätettiin vaihtaa se viikonloppuna ja mennä vast seuraavana maanantaina Tech:in narun päähän.

Eipä sit tarvinnutkaan mennä :wink: En ees meinannu uskoa että toi -check engine- reagoisi vialliseen termariin mutta on se viksu systeemi ja niin se vaan tekee. Pohjautuu varmaan siihen että nesteen lämpötila ei pysy suunniteltujan astelukemien välissä, eli jos viallisellakin termarilla lämmöt nousee normaaliin vaikka ruuhkassa kökkimisen tähden niin sammuu myös CE-valo siksi aikaa.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Moottorin häiriövalo

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Turbojubilee kirjoitti:Palaa jatkuvasti :( Autossa ei ole kuitenkaan ilmennyt minkäänlaista ainakaan havaittavaa vikaa, joka aiheuttaisi vikavalon palamisen :oops: Mikä ihme häiriö kyseeessä voi olla :?: 8O
Minun vastaavassa jubileenissa paloi n. kuukausisitten ja oli samat oireet. Silloin SAAB huollossa käytin Oulun aineella ja vaihtoivat BY-PASS venttiilin. Venttiili maksoi 30E ja lisäksi 1/2 h työt. Jäi kyllä vaivaamaan, että oliko vika sittenkään siinä by-pass venttiilissä, koska erehtyivät sanomaan laskuamaksaessani, että olivat uusineet jonkin letkun samalla (letkusta ei ollut mitään mainintaa laskussa... taisi olla letkussa se vika).

Myöhemmin taas ko. valo tillahti palamaan ja huomasin, että tiellä ajettaessa moottorilämpö ei pysy normaalissa. Ostin termostaatin, jolla vika korjaantui (vaihto maksoi 20E pikkukorjaamossa).

JOS LÄMMÖT ON NORMAALIT EIKÄ MUUTAKAAN HUOMAA, NIIN KOKEILISIN KYLLÄ ENNEN KORJAAMOLLE MENOA AKKUKAAPELI IRTI VARTTITUNNIKSI (joudut toimenpiteen jälkeen kellon ja päiväyksen laittamaan kohdalleen... on helppohomma).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Moottorin häiriövalo

Viesti Kirjoittaja peinu »

saabeli kirjoitti:AKKUKAAPELI IRTI VARTTITUNNIKSI (joudut toimenpiteen jälkeen kellon ja päiväyksen laittamaan kohdalleen... on helppohomma).
Ei tarvitse asettaa edes kellonaikaakaan, kun RDS RE-TIME hoitaa homman. Eli Ylen radiokanava päälle ja ajotietokoneen kaksi vasemmanpuoleista pikkunappulaa pohjaan muutaman sekunnin ajaksi kunnes RDS RE-TIME teksti tulee ruutuun. Hetken päästä radio on asettanut oikean ajan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Moottorin häiriövalo

Viesti Kirjoittaja patse »

peinu kirjoitti:...Eli Ylen radiokanava päälle ja ajotietokoneen kaksi vasemmanpuoleista pikkunappulaa pohjaan muutaman sekunnin ajaksi kunnes RDS RE-TIME teksti tulee ruutuun. Hetken päästä radio on asettanut oikean ajan.
Ahaa :idea:
Enpä olekkaan sitten hetkeen kuunnellut ylenantamia-kanavia :)
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Janezki
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2006 22:27
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Janezki »

Mulla paukahti 9-3:ssa moottorin vikavalo palamaan. Soitin huoltoon ja ottivat auton sisään. Oli kuulemma mennyt joku massailmamittari. No onnex meni uuden ostoksen piikkiin. Nyt auto pölläyttelee käynnistettäessä öljysavuja, joten taitaa mennä turbo samaan laskuun???
#2898
9000 CS, 2.0t -97
9-3, 2.0t -02
9-3 Monsterious RC
Vastaa Viestiin