9-3:sen manuaali-ilmastoinnin jumitus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
keto
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:41

9-3:sen manuaali-ilmastoinnin jumitus

Viesti Kirjoittaja keto »

Tervehdys,

2002-vuosimallin 9-3:sessani ilmenee enenevässä määrin ongelmia ilmastoinnin namiskoiden jumituksen muodossa. Ensin murtui oikeanpuoleinen, ilmanohjauksen hoitava säädin. Huollossa mainittiin että kyseessä on tyyppivika. Säätimelle tehtiin jotakin ja se on toiminut siitä lähtien OK. Äskettäin ilmeni sama ongelma vasemmanpuoleisen lämpötilansäätimen kanssa. Se toimi murtuneellakin säätimellä suhteellisen OK, kunnes erehdyin vaihdattamaan säätimen huollossa. Seurauksena lämpötila jumittui "helvetillisen kuuma"-asentoon, joka on tietysti kerrassaan mukavaa näin kesäkelien viimein koittaessa. Kyseinen namiska pyörii nyt käytännössä tyhjää. :evil:

Huollon mukaan vika on ilmastoinnin säätöboksissa, joka kuulemma alkaa jumittaa enenevässä määrin mm. lämpötilanvaihteluiden seurauksena. Boksin vaihdolle annettiin hinta-arvioksi nelinumeroinen summa euroja töineen kaikkineen, joten ko. toimenpide ei oikein houkuttelisi. 8O

Eipä tuolla autolla toisaalta mörkökään helteillä aja, jos ilmastointi pukkaa koko ajan jonkin verran kuumaa ilmaa poiskytkennästä huolimatta.

Löytyisiköhän vaivaan edullisempaa ratkaisua, onko kenelläkään kokemusta? Mikäli ei, osaisiko joku suositella paikkaa jossa tuon remontin saisi edes vähän järjellisemmällä hinnalla teetettyä?

T. Antti
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

ilmastointi

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

moro! vai on vika säätöboxissa....heh heh....ei siä mitään erillistä säätöboxia ole vaan se säätyy manuaalisesti.....ite avasin viime kesänä koko keskikonsolin kun lämmönsäädin pyöri tyhjää,siellä on tavalliset vivustot jotka säätää lämpöjä mekaanisesti :oops: ,sorry en osaa kertoa asiaa tarkemmin;( mulla oli vikana sellasen pitkän vivun "mutkakohta" johon tulee suoraan siitä konsolin pyöreästä säätimestä tanko,se ei ollu paikoillaan kunnolla :twisted: vi olla että sulla on muuta vikaa mutta ei toi ole vaikeaa ite avata ja katsoa.....p,sieltä saa ainakin käsin säädettyä ne lämmöt nyt kesällä pois! :lol: et varmaan tajunnu mun tyhmästä kirjoituksesta mitään,mutta sähköisesti säätyvää boxia siellä EI OLE LAINKAAN!
keto
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:41

Viesti Kirjoittaja keto »

Kiitos palautteesta! Tarkoittivat pajalla säätöboksilla käsittääkseni juuri tuollaista kuvaamaasi mekaanista muovihässäkkää vivustoineen ja läppineen. Eli se kuulemma jumittuu ja pitäisi kokonaisuudessaan vaihtaa joka taas on huollon mukaan päivän työ, koska koko kojelauta täytyy purkaa.

Mulla on tietyssä määrin peukalo keskellä kämmentä mutta jos tuo avaaminen ei tosiaan ole paha rasti, täytynee kokeilla. Tonni jonkin muoviosan vaihdosta kuulostaa melko karmaisevalta. Löytyisikö tuon keskikonsolin avaamiseen mistään ohjeita vai pitäisikö mennä ihan maalaisjärjellä (mukaanlukien kasaaminen?) :lol:
DDT
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Su Maalis 21, 2004 07:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja DDT »

Jos ei halua heti aloittaa koko konsolilla voi asiaa kuikkia/tiirailla esim. pelkääjän puolen jalkotilasta, irroittamalla hanskalokero ja sivuseinä.

Hanskalokeron valopiuha irti ja sen jälkeen muistaakseni viisi ruuvia (mulla roikkuu tuossa kuvassa tiellä sisälämppärinjohto)
Kuva

Sen jälkeen konsolin sivuseinä pois. 1(?) ruuvi ja sen jälkeen nitkuttamalla konesalia kohti.
Kuva

Jotain sieltä pystyy sitten fikkarilla tiirailemaan, jos ei ole aivan mahdoton johtohässäkkä tiellä.
3 * 99 75-84 (R.I.P.), OG900 -84 (R.I.P.) , NG900 -98
9-3 1.8t SC -07 ajossa
#2127
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Saabonly
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 19:34

Viesti Kirjoittaja Saabonly »

No voi elämä,

edellä olevan ohjeen mukaan "keton" sijaan huollossa on peukalo keskellä kämmentä. Päivä ja tonni? Taidan vaihtaa alaa.
keto
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:41

Viesti Kirjoittaja keto »

Kieltämättä käväisi itselläni ihan sama mielessä :roll: Kiitokset seikkaperäisistä ohjeista, luulisi homman näillä onnistuvan. Edelleen muuten kiinnostaa, kellä muilla tällä foorumilla on ollut ongelmia tuon säätöboksin kanssa. Huollon kaiffarin mukaan tuon säätöboksin vaihdon pitäisi tulla eteen vähintään 1-2 kertaa 9-3:sen elinkaaren aikana... :?
keto
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 07:41

Viesti Kirjoittaja keto »

Nonni, homma selvä. Kyseessä taisi olla sama vika josta Jykä puhuu, jokin akseli vain oli pois paikoiltaan ja asettui pienen suostuttelun jälkeen taas paikoilleen.

Uskomaton muovihässäkkä tuo koko säädinpaneeli kyllä on, soisi tämänkin hinta/laatuluokan autoon kyllä käytettävän vähän järeämpää ratkaisua. Nyt kuitenkin pelittää taas kuin se proverbiaalinen junan vessa, eikä "säätöboksin jumittamisesta" ole tietoakaan. :D Nimimerkillä seuraavaan pirssiin automaatti-ilmastointi...
smede
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Touko 04, 2005 14:55

Merkkiliikkeessä hyvä palvelu

Viesti Kirjoittaja smede »

8 vuotta vanhasta 9-3:sesta hajosi ensimmäinen puhalluksen suunnan säädin sen valkoisen akselin mennessä kovemmassa käsittelyssä poikki kojelaudan sisältä. Merkkiliikkeestä asiaa tiedusteltuani sain äärimmäisen hyvää palvelua ja erikoistarjouksen: koska kyseessä on tyypillinen, mutta harmittava vika, johon yleensä menee työtunteja puolentoista päivän edestä, minä saisin puhaltimen suunnan säätimen jälleen toimintaan vain varaosien hinnalla ja 8 tunnin työllä, 1050 euroa. Huoltoaikakin löytyisi kesälomista ja kiireestä huolimatta jo kolmen viikon kuluttua. Pelkkää rikkoutunutta muoviosaa ei kuulemma kannata missään nimessä vaihtaa koska ongelma ei poistu mihinkään ja vika uusii varmasti. Ostin tällä kertaa kuitenkin varaosan (23 euroa) ja joudun siis elämään pelossa että vika uusiutuu minä hetkenä hyvänsä. Kiitos forumille hyvistä ohjeista! :D
Vastaa Viestiin