Ilmastointi ongelmia

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Ilmastointi ongelmia

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Moikka,
Rupesi tuo ilmastointi (aut) vit....maan, puhaltaa vain kuumaa ilmaa (kierrättää)jos laittaa ekonin päälle rupeaa ottamaan kyllä viilempää sisään. Kylmä aineet laitettiin noin pari kuukautta sitten (oli tyhjät) ja samalla koe ponnistettiin. Missä tuo kompura sijaitsee, että voisin vähän vilkaista pyöriikö se (jos olisi kuva niin tällänen vanha ukkokin tajuisi jotain).
Auto on muuten 900 SE Sensonic 1995

Etu käteen kiittäen
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kompura löytyy Apumiehen puolen etunurkasta alimpaa. (siinä ohjaustehostimen ja vesipumpun alapuolelta.
Tunnistaa koosta, eli muistuttaa lähinnä isoa sileäpintaista sähkömoottoria.
Kompuran pyörimisen huomaa siitä, että pyöriikö myös hihnapyörän sisäosa, joka kytkeytyy pyöriväksi solenoidilla, kun ilmastoinnin laittaa päälle, kunnes tarvittava viileys on saatu aikaiseksi, tai lämmöt/paineet ilmastoinnin järjestelmässä nousevat/laskevat yli toleranssien.

Kompura ei pyöri, kun kompuran kaulalle menevä punaiseen herätejohtoon ei tule 12v jännitetä. Tällöin syynä esim: (Arvot ulkomuistista)
- Kenno "pakkasen puolella". (Kennossa jäätymisvaara..)
- Kylmäaineen paine alle 1 bar (Järjestelmä liian "tyhjä", eli kylmäaineet kadoksissa.. Anturi kuivaimen vieressä)
- Paineet yli 20..25 bar (Järjestelmä kuuma. Anturi kuivaimen vieressä)
- Ilmastointi OFF, ECON tai "ei tarvitse kylmää ilmaa".
- Saabeissa Kompuran päällä on vielä oma lämpö/painekytkin joka katkeaa, jos liian kuuma/kova paine. (myös tyypillinen vikapaikka, Itsellä ohitettu, :oops: kun kytkin nykyään vialla) Kuulemma harvemmissa kompuroissa on tälläinen "turha" kytkin, jonka voi ohittaa, kun hajoaa, koska kuivaimen luona on myös vastaava. (lainaten erään nimeltämainitsemattoman ilmastointihuoltoliikkeen sanoja.. :wink: )
Itse sanoudun vastuusta irti.. 8)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Hook kirjoitti: - Saabeissa Kompuran päällä on vielä oma lämpö/painekytkin joka katkeaa, jos liian kuuma/kova paine. (myös tyypillinen vikapaikka, Itsellä ohitettu, :oops: kun kytkin nykyään vialla) Kuulemma harvemmissa kompuroissa on tälläinen "turha" kytkin, jonka voi ohittaa, kun hajoaa, koska kuivaimen luona on myös vastaava. (lainaten erään nimeltämainitsemattoman ilmastointihuoltoliikkeen sanoja.. :wink: )
Itse sanoudun vastuusta irti.. 8)
Miten tuon kytkimen voi helposti ohittaa?
Käsittääkseni tuo kytkin voi estää kompuran käynnistymisen vaikka kompuralle syöttäisi suoraan 12V akulta?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tarkennus. :idea: kompuralle ei syötetä sähköä, vaan hihnapyörän juuressa olevalle solenoidille.
Plussajohto menee suurinpiirtein näin: jäähdyttimen apumiehenlaita-> kompuran anturi (kompuran kyljessä läpiviennin näköinen ruuvattu kumituti, jossa 2 johtoa, eli sisään ja ulos)-> kompuran hihnapyörä.
Ohitus on minulla toteutettu katkaisemalla kompuran päälle tulevat johdot ja yhdistetty, jolloin antursta törröttää vain 2 johdon päätä toimettomana. :wink:
Anturia ei pidä mennä irroittamaan jos ilmastoinnissa on aineet sisällä, kun tulevat varsin vauhdilla ulos... Itse anturi taisi maksaa joku 60e, mutta työt on vähintään toinen mokoma, kun järjestelmä pitää ensin tyhjentää ja sitten täyttää.

Tuon anturin voi testata sillä että syöttää 12v suoraan anturille menevään johtoon. Jos ei pyöri, niin anturi tai solenoidi vialla.
Jos syöttää 12v suoraan solenoidille (muistaaseni anturin ja solenoidin välissä(kin) on irroitettava liitin) ja lähtee pyörimään, niin vika jää anturiin.
Tietty jos haluaa varovaisemmin testailla asioita, niin voi mittailla, että mitenkä pitkälle tulee 12v.. Tuleeko edes anturille? entäpä Tuleeko solenoidille asti? Huonosta kontaktistakin voi tulla 12v yleismittariin, joten 100% varma mittausmenetelmä ei ole, mutta paljastaa varman vian.
Kuten sanottua. En ota vastuuta. Eräässä ilmastointiliikkeessä sanoivat, että "suurimmassa osassa kompuroita tuollaista "turhaa" ei ole ja sen voi varsin hyvällä omallatunnolla ohittaa.".. No Jokainen tehköön omalla vastuulla omat ratkaisunsa jos KYSEINEN anturi on vialla..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Viesti Kirjoittaja upi »

Kompuran päällä oleva kytkin on ainoastaan yliläpenemissuoja, joka katkaisee virran hihnapyörän magneettikytkimeltä, kun kompuran rungon lämpötila ylittää +140 C astetta.
Kytkin palautuu kiinni, kun lämpötila laskee +120C asteen alle.

Vaihdoin omassa NG900:ssa ko. lämpösuojan tyhjentämättä järjestelmää,
sillä rungossa on uppokierre, eli ei yhteyttä kompuran sisälle.

Virransyöttö kulkee tämän lämpösuojan kautta tai tarkemmin sanottuna maatetaan magneettikytkin.

Ps. Kannattaa varmistaa olisko sellaisia kompuroita, joissa ylikuumenemissuoja olisi yhteydessä kaasun kanssa mutta pitäisin aika
outona, sillä nimenomaan halutaan mitata kompuran rungon lämpötilaa ja ei
olisi mitään järkeä tehdä yhtä tiivistettävää reikää lisää!
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Ok, eli olenko ymmärtänyt oikein kun avaan kompuran päällä olevan liittimen ja syötän hihnapyörän keskelle menevään punaiseen johtoon +12V pitäisi kompuran käynnistyä, jos magneettikytkin on toiminnassa? Vai ohjataanko magneettikytkintä maadoittamalla?

Tarkoituksena olisi siis vain testata kompressorin ja magneettikytkimen toiminta.

Kompressoriin tulee yksi ohut punainen sähköjohto, pitääkö siinä olla +12V kun muut ehdot kompressorin kytkeytymiseen täyttyy?
Jos tähän tulee ohjaus, mutta kompressori ei silti kytkeydy, voi vika siis vielä olla joko tässä kompressorissa olevassa lämpötila-anturissa tai itse magneettikytkimessä?
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Viesti Kirjoittaja upi »

Muistin tuon maattamisen väärin, eli lämpösuoja ei maata, vaan on jännitesyötön välissä magneettikytkimelle! (demetia iskee on niin monta vuotta tapauksesta)
Itse mittasin yleismittarilla suojan ja siinä oli 0-vastus, eli poikki kylmänäkin.
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Viesti Kirjoittaja upi »

upi kirjoitti:Muistin tuon maattamisen väärin, eli lämpösuoja ei maata, vaan on jännitesyötön välissä magneettikytkimelle! (demetia iskee on niin monta vuotta tapauksesta)
Itse mittasin yleismittarilla suojan ja siinä oli 0-vastus, eli poikki kylmänäkin.
Ei tientenkään 0-vastus, vaan ääretön!!!
Markus boy
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 08:00

Ilmastointi ongelmia

Viesti Kirjoittaja Markus boy »

Kiitos vastauksista :D
Kyllä näillä eväillä yksi kompura löytyi. Mutta kylmä aineet ovat tainneet vuotaa pihalle. Huolto edessä Länsi-Autossa. Epäilivät kuivainta ja sanoivat, että jos kompuraa hajoaa (leikkaa kiinni) se yleensä katkaisee myös käyttöhihnan.

Mutta kiitos nyt vielä kauhiasta. :lol:
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Eipä katkaissut hihnaa vaikka kompura leikkasi kiinni, piti itse katkaista. Kyseessä oli vanha Volvo 244, ja siinä saman hihnan takana on myös ohjaustehostin, joten hihna luisti ilmastoinnin kompuran pyörän yli- seuraus: savuverho esti näkyvyyden.

Korjaus oli halpa ja helpohko- sopivan mittainen remmi maataloustarvikekaupasta ja ilmastoinnin ohitus. Nyt kun tarkemmin muistelen niin (maa)moottorilta lähtee remmi ilmastoinnille ja sieltä toinen remmi ohjaustehostimelle, piti siis siirtää tehostinta muutama sentti. Ei paljon huvittanut alkaa korjailemaan ilmaistointi -81 mallin vulvasta, joten toimi se niinkin...

Vähän aiheen vierestä, anteeksi.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
wilailak
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Kesä 17, 2005 11:20
Paikkakunta: Hollola

magneettikytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja wilailak »

Hei, onko kokemuksia tuon magneettikytkimen vaihdosta ? Sain omassa autossani vian paikallistettua magneettikytkimeen, joka ei kytkeydy ja nyt pitäisi vaihtaa uusi. Mitähän mokoma maksaa ?
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Re: magneettikytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

wilailak kirjoitti:Hei, onko kokemuksia tuon magneettikytkimen vaihdosta ? Sain omassa autossani vian paikallistettua magneettikytkimeen, joka ei kytkeydy ja nyt pitäisi vaihtaa uusi. Mitähän mokoma maksaa ?
Kysyin joskus tuon magneettikytkimen hintaa, taisi olla luokkaa 500€ halvimmillaan suomessa. Tähän sitten vaihto vielä päälle. Viime syksynä olisi saanut kokonaisen kompresessorin samaan hintaan tilamalla ulkomailta.

Taitaa tilanne olla se, että kompressoria tai magneettikytkintä ei juuri pysty/kannata korjailla.
tomppa3
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 07, 2005 20:40

Mihin kylmäaine häviää?

Viesti Kirjoittaja tomppa3 »

Täällä myös onkelmia ilmastoinnin kanssa. Koeponnistettiin viikko sitten (ei vuotoja) ja laitettiin kylmäaineet sisään. Tämän jälkeen tuli hemmetin kylmää muutaman päivän ajan, mutta nyt ei enää ilmastointi toimi. Onko muuta mahdollisuutta, kuin se, että aineet on päässeet ulos jostain paikasta koeponnistuksesta huolimatta? Auto on 900 saab vuosimallia -94.
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Auttakaa nyt minuakin ilmastoinnin kanssa...
Viikko takaperin vaihdettu aineet, mutta nyt ei tule kylmää.
Kompura pyörii, mutta apukuskin puolelta jalkatilasta kuuluu outoa suhinaa, aivan kuin alipaineletkusta. Pientä suhinaa olin kyllä kuulevani ennen vaihtoakin jo jonkun aikaa mutta ilmastointi toimi.
Otin pois hanskalokeron ja suhina tulee ala-osasta, pienen mustan laatikon tuntumasta joka käsittääkseni on joku lämpötila-anturi mikä on kiinni juuri ilmastointilaitteen kennossa...? Mistä ihmeestä se suhina tulee ?
Eihän kenno voi niin paljon vuotaa jos kerran kompurakäy yms. Eikös se pysähdy jos aineet karkaa.
EI Saabia...tällä erää.
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Siis juu, tarkoitin lähinnä voisiko paine-anturi olla viallinen eli luulla olevan aineet kohdallaan ja antaa järjestelmän toimia ja koska ainetta ei ole suhinan tulevan siitä syystä. Se "mötikkä" on kait joku puhaltimen "pääte-aste" koska kuumeni oitis kun oli irti, ja näytti olen siinä kiinni vain jäähdytys tarkoituksessa ja ääni tulee vai siihen kun se on yhteydessä kennoon (oliko se oikea nimi höyrystin tmv.).
Ääni ilmaantuu heti kun kompura kytkeytyy eli ei esim econ tai off asennossa kuulu, eikä johdu puhaltimesta.

Ei tässä muuten hätä olisi mutta pitäisi lähteä maanataina 700 km päästä koiranpentua hakemaan ja on kait luvattu mukavia kelejä 8O
EI Saabia...tällä erää.
Vastaa Viestiin