185hp vai Aero?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
hidaste
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 15:38
Paikkakunta: Hml

185hp vai Aero?

Viesti Kirjoittaja hidaste »

Tervehdys

Eli nyt sairastuin ja Saab on tuleva auto. Kävin koeajamassa -00 9-3t:tä ja
varmasti asian. Saab se on. Nyt on vain malli hakusessa. Tarkoitus on lähteä viikon päästä Ruotsiin hakemaan autoa ja tässä on nyt pää märkänä etsitty sopivia vaihtoehtoja.

Kysymykseen. Kumpi malli olisi parempi? Tiedän että Aero miehet/naiset älähtää :D. Onko teho ero merkittävä ja entä ajettavuus? Varustelu? Vai menetteleekö matalapaine malli? Muutenkin kaikki kommentit vm 00-01 9-3:sesta tervetulleita.

Ei ole ennen Saabia ollut joten aika vieras peli on. Mitä erityisesti tarvitsee tarkistaa ennen ostoa(tyyppivikoja)? Tuo B205/B235 topikki tuli jo luettua ja asia tiedostettua mutta yleisesti 9-3:sen heikot "kohdat". Ja jos on kokemuksia Ruotsin tuonnista niin ihmeessä vinkkiä vaan kehiin. Niin yleisesti kuin 9-3T:n ja Aeron kohdalta.

nim: voiko tästä parantua? :lol:
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

jos hyvinvarusteltu matalapaine, niin semmosen ottaisin ite jos hinta kohillaan...

ulkosesti -01-> aero on siistein... jos aero tarttee saara.

mutta ruottinpoijiilta varmasti löytyy stailattuja yksilöitä jos semmoista kaipaa.

trionic 5 viritysystävällisin, lastulla enemmän heppoja kuin aerossa vakiona...

lastulla saa matalapaineesta siis täyspaineen ja enemmän...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 185hp vai Aero?

Viesti Kirjoittaja Eski »

hidaste kirjoitti:Tervehdys
Kysymykseen. Kumpi malli olisi parempi? Tiedän että Aero miehet/naiset älähtää :D. Onko teho ero merkittävä ja entä ajettavuus? Varustelu? Vai menetteleekö matalapaine malli? Muutenkin kaikki kommentit vm 00-01 9-3:sesta tervetulleita.
9-3 Aerossa on myös hienot ja hyvät nahkapenkit, joita ei kesymmissä malleissa ole. Aerossa on aina hyvät varusteet, mutta matapaineturboissa on usein kangaspenkit, ilmastointi ja cruise puuttuu, peltivanteet jne. Aerossa on aavistuksen parempi alusta, mutta alustapäivityksen joutuu tekemään kaikkiin ysikolmosiin (iskarit, puslat, jouset). Itse ostaisin vain aidon Aeron tai Viggenin ;)

Tyyppivioista on jauhettu jo ainakin miljoona kertaa, joten haku-toimintoa kannattaa kokeilla...

Eski
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja renner »

Juu, kyllä jos ruotsiin saakka vaivaudut niin tuo Aero tai Viggen.
Eipähän tarvii jälkeenpäin lastutella tai hankkia palikoita erikseen,
edellämainituissa kun kaikki oleellinen jo on.
Ja ovathan ne myös ulkoisesti Sportin näköisiö verrattuna noihin "lättryckeihin".
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

renner kirjoitti:Juu, kyllä jos ruotsiin saakka vaivaudut niin tuo Aero tai Viggen.
Eipähän tarvii jälkeenpäin lastutella tai hankkia palikoita erikseen,
edellämainituissa kun kaikki oleellinen jo on.
Ainahan niitä tulee viritettyä :wink: Jos haluaa suhtkoht hyvännäköisen 9-3 Saabin hyvällä virityspotentiaalilla, niin vuosina 1999-2000 oli myynnissä Trionic 5 -moottorinohjausjärjestelmällä varustettu Turbo Sport, jonka orkkistehot oli 200 hv ja väännöt 282,5 Nm. Siinä on hyvä "aihio" virittelylle 8)
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
hidaste
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 15:38
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja hidaste »

Kiitoksia vaan.
Joo kyllä tota hakua on tullut käytettyä ja luettua monta tuntia.
Työkaveri kysy jo että koskas firma on ruvennut Saabeja tekeen kun en muuta teekkään kun lue tätä foorumia töissä :D

Toi viripotentiaali ei ehkä ole niin tärkeä. Tosin nälkä kasvaa syödessä.

Viggen taitaa mennä budjetin ulkopuolelle mutta kahtellaan.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

hidaste kirjoitti:...kun en muuta teekkään kun lue tätä foorumia töissä :D
Sama juttu "yllättävän" 8O monella :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Oma 900s -96 on peräisin ruotsista. Keväällä haettu. Hyvin on pelittänyt ja hyvillä varusteilla. Ainoa että bensapumppua on joskus jossain pajalla laitettu ja se on vähän laitetun näköisenä kiinni ja siitä vuotaa nyt bensaa tiellä välillä. mutta se nyt on tuollainen yksilövika joka pitää korjata pian.

Kannattaa katsella autoa mieluiten vähän tukholman ympäristön ulkopuolelta. mieluiten pohjoisemmasta. sieltä saa pelleiltään parempia autoja. ja auto on kätevä tuoda vaikka haaparannalta yli. tulli hommat sujui siellä mukavan notkeasti.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

hsivenius kirjoitti:Oma 900s -96 on peräisin ruotsista. Keväällä haettu. Hyvin on pelittänyt ja hyvillä varusteilla. Ainoa että bensapumppua on joskus jossain pajalla laitettu ja se on vähän laitetun näköisenä kiinni ja siitä vuotaa nyt bensaa tiellä välillä. mutta se nyt on tuollainen yksilövika joka pitää korjata pian.

Kannattaa katsella autoa mieluiten vähän tukholman ympäristön ulkopuolelta. mieluiten pohjoisemmasta. sieltä saa pelleiltään parempia autoja. ja auto on kätevä tuoda vaikka haaparannalta yli. tulli hommat sujui siellä mukavan notkeasti.
Auton tuonnista: Trollhättanissa taitaa olla Ruotsin halvimmat käytetyt Saabit. Työntekijät saavat nimittäin 20% alennusta ostohinnasta ostaessaan uuden Saabin ja tämä heijastuu myös jollain tavalla Trollhättanissa myytävien käytettyjen Saabien hintoihin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

hidaste kirjoitti:Kiitoksia vaan.
Joo kyllä tota hakua on tullut käytettyä ja luettua monta tuntia.
Työkaveri kysy jo että koskas firma on ruvennut Saabeja tekeen kun en muuta teekkään kun lue tätä foorumia töissä :D

Toi viripotentiaali ei ehkä ole niin tärkeä. Tosin nälkä kasvaa syödessä.

Viggen taitaa mennä budjetin ulkopuolelle mutta kahtellaan.
Tai sit eti ärrä jossei ikä pelota...
Saab 900 2.0t Cab -97
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Jos meinaat pitää auton pitkälti vakiona mutta haluaisit kuitenkin jonkun massasta erottuvan, niin ottaisin Aeron. Pikkasen enemmän potkua, yleensä hyvin varusteltuja, hyvät penkit, asiallinen korisarja jne.

Jos taas suunnitelmissa on mahdollisesti virittää autoa, laittaa alustaa ja ehkä muokata ulkonäköä, niin joku perusmalli voi olla ihan yhtä hyvä lähtökohta.
Alustaa ainakin joutuu kaikissa og9-3 laittamaan jos siitä haluaa ajettavan joten sen suhteen ei niin paljon väliä kumman valitsee..
Tex Willer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
Paikkakunta: Teksas

Viesti Kirjoittaja Tex Willer »

Turbo Sensonic kirjoitti:Jos haluaa suhtkoht hyvännäköisen 9-3 Saabin hyvällä virityspotentiaalilla, niin vuosina 1999-2000 oli myynnissä Trionic 5 -moottorinohjausjärjestelmällä varustettu Turbo Sport, jonka orkkistehot oli 200 hv ja väännöt 282,5 Nm. Siinä on hyvä "aihio" virittelylle 8)
Olen lukenut puolihuolimattomasti samansuuntaisen kommentin aikaisemminkin. Etsiskelen tuollaista vuosituhannen vaihteen 9-3:a ja kiinnostaisi tietää miksi B204 olisi parempi valinta kuin B205? Linkki jollekin asiantuntevalle moottorisivulle auttaisi.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tex Willer kirjoitti: kiinnostaisi tietää miksi B204 olisi parempi valinta kuin B205?
B204:ssa ei ainakaan ole surullisen kuuluisaa huohotusongelmaa. B204-koneissa on vielä T25M-ahdin, joka kestää vähintään tuplaten sen mitä GT17, joka on kaikissa B2x5-koneissa pl. Aerot ja Viggen. B2x4-koneissa on myös kestävämmät männät ja muutenkin kone on viritysystävällisempi B204-koneessa ei ole myöskään ilmamäärämittaria, kun B2x5-koneessa on...

Toisaalta B2x5-koneessa on 8v moottoritakuu (jos huollot on tehty) ja M2000-M2003 DI-kasettien takaisinkutsu, mutta B2x4-koneisiin saa ihan itse maksaa kaikki remontit...

Eski
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Eski kirjoitti:
Tex Willer kirjoitti: kiinnostaisi tietää miksi B204 olisi parempi valinta kuin B205?
B204:ssa ei ainakaan ole surullisen kuuluisaa huohotusongelmaa. B204-koneissa on vielä T25M-ahdin, joka kestää vähintään tuplaten sen mitä GT17, joka on kaikissa B2x5-koneissa pl. Aerot ja Viggen. B2x4-koneissa on myös kestävämmät männät ja muutenkin kone on viritysystävällisempi B204-koneessa ei ole myöskään ilmamäärämittaria, kun B2x5-koneessa on...

Toisaalta B2x5-koneessa on 8v moottoritakuu (jos huollot on tehty) ja M2000-M2003 DI-kasettien takaisinkutsu, mutta B2x4-koneisiin saa ihan itse maksaa kaikki remontit...

Eski
kaikki on suhteellista ;)
T5 koneissa on surkeampi kansi, huomattavasti surkeampi kykä, samoin loota, cooleri, röörit kauttaaltaan, putsarikotelo jne jne. ja T5:sen ECUsta ei ainakaan itsellä ole mitään hyvää sanottavaa T7:aan verrattuna. Toki purkkapatentit ei toimi T7:ssa...

Lyhykäisyydessä IMHO "parempaa" T5:ssa on männät ja muutaman hepan pidemmällä riittävät suuttimet ;)
Männät kestää 99%:lla tämän palstan lukijoiden käytössä vallan mainisosti
ja huohotusjärjestelmän voi vetää vaikka atmosfääriin jos rupeaa ahdistamaan.
Tuosta viritysystävällisyydestä kuuntelisin mielellään lisää
#1730
500whp.net member
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Tuota T5 on viriystävällisempi mantraa olen myöskin ihmetellyt jo jonkin aikaa. Käynnistyksen eston kanssa saattaa ollakkin näin asia, mutta MAF puute ja se että ko ecu hapottaa isoilla kierroksilla niin kovaa että ei pysty logia pukkaamaan ei mielestäni todellakaan ole mitään viriystävällistä toimintaa.

Loppupeleissä 98% virittäminen on sitä stage-1 kiinni ja menoks luokkaa, jolloin on ihan sama onko se T5 vai T7. stage-3 kohdalla sama asia vielä, paitsi että t5 ilmamassat on vaikeampi logata jos joku ei toimikkaan.
-
Janne #2769 stcf #40
Vastaa Viestiin