9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI
Onko mitään toivoa onnistua korjaamaan 9-3 00 bensan ilmastoiti kompuran magneettikytkintä?
Kompura sanden TRS105R 3211
Viankuvaus: Ilmastointi puhaltaa kylmää kunnes kone ja kompura lämpenee, mutta sitten kompura pysähtyy vaikka 13volttia menee koko ajan kompuran magneettikytkimelle menevään johtoon (mitattu eristeen läpi mittapiikillä viimeisen liittimen ja ylilämpö suojan jälkeen). Mangneettikytkin ei vedä kela/magneetti testerinkään mukaan.
Kylmä aine täytetty 440g oli jäljellä nyt 770G (täyttö ei vaikuttanut vikaan).
Ja muut kompuran käyntiehdothan (paineet, jäätymis ja yms)on kunnossa, jos rele vetää ja jännite menee kompuran magneettikytkimelle.
Jos en ole aivan väärässä ole niin, eikö vika olisi mangneettikytkimen sisäisessä sähkökontaktissa tai mekaanisissa osissa joku lämpenemisestä johtuva vika, koska pelaa aina, kun kompura on kylmä.
Kertokaa vinkkiä korjaukseen tai kertokaa jos diaknoosini on väärä.
Kompura sanden TRS105R 3211
Viankuvaus: Ilmastointi puhaltaa kylmää kunnes kone ja kompura lämpenee, mutta sitten kompura pysähtyy vaikka 13volttia menee koko ajan kompuran magneettikytkimelle menevään johtoon (mitattu eristeen läpi mittapiikillä viimeisen liittimen ja ylilämpö suojan jälkeen). Mangneettikytkin ei vedä kela/magneetti testerinkään mukaan.
Kylmä aine täytetty 440g oli jäljellä nyt 770G (täyttö ei vaikuttanut vikaan).
Ja muut kompuran käyntiehdothan (paineet, jäätymis ja yms)on kunnossa, jos rele vetää ja jännite menee kompuran magneettikytkimelle.
Jos en ole aivan väärässä ole niin, eikö vika olisi mangneettikytkimen sisäisessä sähkökontaktissa tai mekaanisissa osissa joku lämpenemisestä johtuva vika, koska pelaa aina, kun kompura on kylmä.
Kertokaa vinkkiä korjaukseen tai kertokaa jos diaknoosini on väärä.
Viimeksi muokannut Antza, Pe Heinä 28, 2006 01:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Diagnoosisi vaikuttaisi oikealta.
Mun ilmastoinnissa oli vastaavanlaista vikaa, mutta sittemmin lopetti toimintansa täysin.
Olen käsittänyt että magneetikytkintä ei voi korjata(?) mutta vaihtaa voi.
Pelkän magneettikytkimen hinta on tosin ollut sen verran kova, että koko kompuran vaihto on ollut myös varteenotettava vaihtoehto.
Jos onnistut tuon magneettikytkimen korjaamaan, tai löydät paikan joka sen tekee, kerro ihmeessä!
Mun ilmastoinnissa oli vastaavanlaista vikaa, mutta sittemmin lopetti toimintansa täysin.
Olen käsittänyt että magneetikytkintä ei voi korjata(?) mutta vaihtaa voi.
Pelkän magneettikytkimen hinta on tosin ollut sen verran kova, että koko kompuran vaihto on ollut myös varteenotettava vaihtoehto.
Jos onnistut tuon magneettikytkimen korjaamaan, tai löydät paikan joka sen tekee, kerro ihmeessä!
Asiaan liittyen kysymys.. minulla taitaa mennä koko kompressori vaihtoon. Auto on 9-3 vm.2002.
Käykö tähän uudemman Sport Sedan 9-3:n kompressori vai onko tyyppi vaihtunut?
Istun nyt mökillä ja autolla ei voi tällä hetkellä oikein ajaa, kun pitää niin kauheaa ääntä. Kiitokset vastauksista.
Käykö tähän uudemman Sport Sedan 9-3:n kompressori vai onko tyyppi vaihtunut?
Istun nyt mökillä ja autolla ei voi tällä hetkellä oikein ajaa, kun pitää niin kauheaa ääntä. Kiitokset vastauksista.
9-3 1.8t SC BSR -06
9-3 1.9TTiD SC -09
9-3 1.9TTiD SC -09
Hip hurraa! Magneettikytkimen korjaus onnistui.
Hip hurraa! Magneettikytkimen korjaus onnistui.
Vika johtui siitä, kun kytkinpinnat olivat kuluneet ja likaiset niin kitka ei riittanyt pitamään pintoja yhdessä.
Korjaus onnistuu seuraavasti, jos kela ei ole poikki ja vian kuvaus on sama kuin minulla.
purku: auto ylös ja oikea pyörä pois.
Purku muovit: oikeasta pyöräkotelosta hihna pyörän suojamuovi pois, oikea pohjapanssari pois, raottaa lokarimuovia ja otin vielä otto ilman esisuodatin pöntön ja välilevy muovin pois, että sai reilusti työ tilaa(aika meni joku 45min kun ekaa kertaa teki). Purkaa ei ehkä tartte niin paljon, jos mahdutte pienemmästä kolosta.
Purku magneettikytkin: päästä mutteri auki ja vetämällä kytkin pinta pois(se uloin osa hihnapyörä jää paikoilleen). Tämän jälkeen paljaastuu akselilla sijaitseva 0.5mm paksu säätö prikka (en ite meinannut huomata prikkaa ja suunnittelin jo hihnapyörän irroitusta) sen otin pois ja viilasin kitkapinnoista enimmät rösöt pois ja pyyhin pölyt pois ja kasaan päinvastaisessa järjestyksessä ja AH kylmää kylmää.
Kelan ehjyyden voi mitata ohmi mittarilla kompuran kaulalle menevästä liittimestä ja magneettikytkimessä olevan kela rungon(tai jossain metalli pinnassa kytkimen sisällä) välistä pitäs olla yhteys joku noin 3-5 onhmia(varmasti epätodennäköisempää, että vika olisi kelassa, kuin kuluvissa kytkinpinnoissa).Eli jos ei ole mittaus mahdollisuutta niin ei muuta kuin prikka pois.
Korjas vinkkejä tiedustelin ammatti ihmisiltä.
Säätö prikkoja voi olla ehkä enemmän ottakaa ohuin pois oli suositus.
Tarkistaakaa sitten, kun muuten toimii, että kytkin pinta lopettaa pyörimisen, jos kompuran kytkee pois päältä ettei kompura jää pyörimään lisääntyneen kitkan takia koko ajan.
Homma ei sinänsä paljon vaikempi, kuin renkaanvaihto ja öljynvaihto yhteensä. Aikaa kannatta varata ainakin 3 tuntia.
En sitten ota vastuuta teidän korjauksista.
Oma homma kannatti ainaki ja makso 0€.
Vika johtui siitä, kun kytkinpinnat olivat kuluneet ja likaiset niin kitka ei riittanyt pitamään pintoja yhdessä.
Korjaus onnistuu seuraavasti, jos kela ei ole poikki ja vian kuvaus on sama kuin minulla.
purku: auto ylös ja oikea pyörä pois.
Purku muovit: oikeasta pyöräkotelosta hihna pyörän suojamuovi pois, oikea pohjapanssari pois, raottaa lokarimuovia ja otin vielä otto ilman esisuodatin pöntön ja välilevy muovin pois, että sai reilusti työ tilaa(aika meni joku 45min kun ekaa kertaa teki). Purkaa ei ehkä tartte niin paljon, jos mahdutte pienemmästä kolosta.
Purku magneettikytkin: päästä mutteri auki ja vetämällä kytkin pinta pois(se uloin osa hihnapyörä jää paikoilleen). Tämän jälkeen paljaastuu akselilla sijaitseva 0.5mm paksu säätö prikka (en ite meinannut huomata prikkaa ja suunnittelin jo hihnapyörän irroitusta) sen otin pois ja viilasin kitkapinnoista enimmät rösöt pois ja pyyhin pölyt pois ja kasaan päinvastaisessa järjestyksessä ja AH kylmää kylmää.
Kelan ehjyyden voi mitata ohmi mittarilla kompuran kaulalle menevästä liittimestä ja magneettikytkimessä olevan kela rungon(tai jossain metalli pinnassa kytkimen sisällä) välistä pitäs olla yhteys joku noin 3-5 onhmia(varmasti epätodennäköisempää, että vika olisi kelassa, kuin kuluvissa kytkinpinnoissa).Eli jos ei ole mittaus mahdollisuutta niin ei muuta kuin prikka pois.
Korjas vinkkejä tiedustelin ammatti ihmisiltä.
Säätö prikkoja voi olla ehkä enemmän ottakaa ohuin pois oli suositus.
Tarkistaakaa sitten, kun muuten toimii, että kytkin pinta lopettaa pyörimisen, jos kompuran kytkee pois päältä ettei kompura jää pyörimään lisääntyneen kitkan takia koko ajan.
Homma ei sinänsä paljon vaikempi, kuin renkaanvaihto ja öljynvaihto yhteensä. Aikaa kannatta varata ainakin 3 tuntia.
En sitten ota vastuuta teidän korjauksista.
Oma homma kannatti ainaki ja makso 0€.
Kyllä sitä laakeria tuli tunnusteltua ei se varmaan ihan uuden veroinen enään ole muttei aivan sökökään.
Onko kellään kokemusta hihnapyörän laakerin vaihdosta ja löytyykö laakeri laakeriliikkeestä (koko)? Miten hihna pyörän saa helpoiten varmasti irti ehjänä?
Akselin päässä on kuoppa ulosvetäjää varten, mutta hihnapyörässä ei kyllä kovin kestävän näköisiä reunoja ole. Onkohan pyörä kuinka tiukasti kiinni laakerissa.
Meneekö kompuran akselin laakeri rikki helposti?
Minun kompura muuten pyörinyt 180 000km.
Onko kellään kokemusta hihnapyörän laakerin vaihdosta ja löytyykö laakeri laakeriliikkeestä (koko)? Miten hihna pyörän saa helpoiten varmasti irti ehjänä?
Akselin päässä on kuoppa ulosvetäjää varten, mutta hihnapyörässä ei kyllä kovin kestävän näköisiä reunoja ole. Onkohan pyörä kuinka tiukasti kiinni laakerissa.
Meneekö kompuran akselin laakeri rikki helposti?
Minun kompura muuten pyörinyt 180 000km.
Omani pyörinyt 155tkm .Antza kirjoitti:Kyllä sitä laakeria tuli tunnusteltua ei se varmaan ihan uuden veroinen enään ole muttei aivan sökökään.
Onko kellään kokemusta hihnapyörän laakerin vaihdosta ja löytyykö laakeri laakeriliikkeestä (koko)? Miten hihna pyörän saa helpoiten varmasti irti ehjänä?
Akselin päässä on kuoppa ulosvetäjää varten, mutta hihnapyörässä ei kyllä kovin kestävän näköisiä reunoja ole. Onkohan pyörä kuinka tiukasti kiinni laakerissa.
Meneekö kompuran akselin laakeri rikki helposti?
Minun kompura muuten pyörinyt 180 000km.
Paitsi hihnapyörä on uusi.
Mulla on vanha osa tallessa voin ottaa kuvan ja lähettä jos panet
mailisi vaikka yv:nä.
eki saabi 9-3s -00 2.0t
Vanhaa aiheeseen palaten.
Kovasti kuulostaa, että joku itsellä kilisisi tasaisesti auton käydessä tyhjäkäyntiä tuolla repsikan puolella.
No jonkin verran olen asiaa jo tutkinu ja ihmetelly.
Moniurhahihnan ohjainrullat vaiheltu ja apulaitteet tutkittu ja kaikki pitäisi olla ok.
Epäilisin kovasti kuitenkin ilmastoinnin kompuraa syylliseksi vai voisiko tasapainoakselienketju pitää tuollaista ääntä?
Tänää Laakkosella asioidessa kävin huollosta kyselemässä ilmastoinnista ja kilintästä. Sieltäkin sanoivat tuosta magneettikytkimen ulomman kytkinpinnan alta paljastuvasta säätöprikasta jos pintojen väli on liian suuri voi kolkotus tulla siitä.
No äsken sitten otin sen prikan sieltä pois ja kasaan. Hyvin tuntuu vanhaan malliin pelaavan, mutta kolkotus ei kyllä hävinny mihinkään.
Tuossa seurasin tilannetta ja ilmeni sellasta et tasaisin väliajoin kompura sammuu hetkeksi pois pelistä ja magneettikytkimen
ulompi kehä pysähtyy silloin "töksähdellen".
Onko normaalia?
Olisiko kompurasta menossa laakeri rikki eikä kolkotuksella/kilinällä ole mitää tekemistä magneettikytkimen kanssa?
Pitää asiaa tutkia itse lisää ja ihmetellä jotta ylimääräisen äänen aiheuttaja selviää, tekisi melkein mieli ottaa äänitallenne kolinasta.
Tai sitten olen vaan liian tarkkakorvainen eikä autossa ole mitää normaalista poikkeavaa.
Toivottavasti ei ole liian sekavasti kirjoteltu.
Kovasti kuulostaa, että joku itsellä kilisisi tasaisesti auton käydessä tyhjäkäyntiä tuolla repsikan puolella.
No jonkin verran olen asiaa jo tutkinu ja ihmetelly.
Moniurhahihnan ohjainrullat vaiheltu ja apulaitteet tutkittu ja kaikki pitäisi olla ok.
Epäilisin kovasti kuitenkin ilmastoinnin kompuraa syylliseksi vai voisiko tasapainoakselienketju pitää tuollaista ääntä?
Tänää Laakkosella asioidessa kävin huollosta kyselemässä ilmastoinnista ja kilintästä. Sieltäkin sanoivat tuosta magneettikytkimen ulomman kytkinpinnan alta paljastuvasta säätöprikasta jos pintojen väli on liian suuri voi kolkotus tulla siitä.
No äsken sitten otin sen prikan sieltä pois ja kasaan. Hyvin tuntuu vanhaan malliin pelaavan, mutta kolkotus ei kyllä hävinny mihinkään.
Tuossa seurasin tilannetta ja ilmeni sellasta et tasaisin väliajoin kompura sammuu hetkeksi pois pelistä ja magneettikytkimen
ulompi kehä pysähtyy silloin "töksähdellen".
Onko normaalia?
Olisiko kompurasta menossa laakeri rikki eikä kolkotuksella/kilinällä ole mitää tekemistä magneettikytkimen kanssa?
Pitää asiaa tutkia itse lisää ja ihmetellä jotta ylimääräisen äänen aiheuttaja selviää, tekisi melkein mieli ottaa äänitallenne kolinasta.
Tai sitten olen vaan liian tarkkakorvainen eikä autossa ole mitää normaalista poikkeavaa.
Toivottavasti ei ole liian sekavasti kirjoteltu.
-
- "Viggen"
- Viestit: 528
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Viime kesänä mulle maksoi tuolla http://luettelomedia.fi/F-Thermohuolto- ... 225892.htm 700g kylmä ainetta jotain 35e luokkaa ja 30min täytön työn osuus oli 20e.georges kirjoitti:Onko muuten kellään tiedossa halpaa ilmastoinnin täyttöä Tampereen suunnalla?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Tässä aikaisemmin kirjoittelin juuri tuosta laakerin hajoamisesta kompuran hihnapyörästä.
Tuntuu olevan kaikissa autoissa samaa vikaa.
Laakeriliikkeessä meinasivat että niitä menee automerkistä riippumatta.
9 3 saabissa laakeri on kooltaan 50 x 35 x 20 mm. Tyyppi menee koon mukaan.
Tuntuu olevan kaikissa autoissa samaa vikaa.
Laakeriliikkeessä meinasivat että niitä menee automerkistä riippumatta.
9 3 saabissa laakeri on kooltaan 50 x 35 x 20 mm. Tyyppi menee koon mukaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Kyllä tosta magneettikytkimen korjaamisestaki äkkiä tulee laskua.. Meinaan oli just tässä yksi Volvo V70 D5, kun jouduttiin nappaamaan kompukka irti ruustukkiin, että saatiin magneettikytkin auki.georges kirjoitti:Melkein naurattaa, vaikka vahingoniloinen ei saisi olla, kaverin Golf IV acc nimittäin:
kompura+magneettikytkin+työt=1606€
Täytyy koputtaa päätä ettei tarvi ite ryhtyä ikinä.
Kaikki piti yläpuolelta purkaa
Noh, eipä se nyt mitään koska silti tulee halvemmaksi korjata se prikka-korjausmenetelmällä kuin ostaa uuden kompukan.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"