9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

laakeri tilattu nyt.
Maksoihan se kokonaiset 19€ laakerikaupasta :lol: Kytkinpaketti olisi ollut 490€ ja koko kompura yli 1000€. Huomenna saa laakerin käydä hakemassa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Kerroha sitte kuinka jätkän kävi niin saadaan lisää kokemuksia kyseisestä operaatiosta. :wink:
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tilasinpa minäkin kolkkiin laakerin kintsosta
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

osaa muuten olla laakeri tiukassa hihnapyörässä kiinni. Siihen on näköjään lyöty lukitteet. No on sorvauksessa tuohon tarkoitettu tuki parasta aikaan. Pääsee prässissa painamaan laakerin ulos.
Hihhapyörä laakereineen on jo sentäs kompurasta irti. Läksi ulosvetäjällä tosi helposti irti.
Oli hyvä ettei tarvinut tilata mistään kaukaata laakeria. Vaan löytyi ihan paikallisesta laakerikaupasta. Säästipä postikulujen hinnan.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

Jamppa kirjoitti:osaa muuten olla laakeri tiukassa hihnapyörässä kiinni. Siihen on näköjään lyöty lukitteet. No on sorvauksessa tuohon tarkoitettu tuki parasta aikaan. Pääsee prässissa painamaan laakerin ulos.
Hihhapyörä laakereineen on jo sentäs kompurasta irti. Läksi ulosvetäjällä tosi helposti irti.
Oli hyvä ettei tarvinut tilata mistään kaukaata laakeria. Vaan löytyi ihan paikallisesta laakerikaupasta. Säästipä postikulujen hinnan.
Minkä vuotinen se sinun auto on,vaikka eikai sillä mitään välii ole,mulla sama ongelma,meinasin,että käykö se 30/50/20 laakeri Tulis vm-99 Aeroon(9-3) :?:
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

Paukku Aero kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:osaa muuten olla laakeri tiukassa hihnapyörässä kiinni. Siihen on näköjään lyöty lukitteet. No on sorvauksessa tuohon tarkoitettu tuki parasta aikaan. Pääsee prässissa painamaan laakerin ulos.
Hihhapyörä laakereineen on jo sentäs kompurasta irti. Läksi ulosvetäjällä tosi helposti irti.
Oli hyvä ettei tarvinut tilata mistään kaukaata laakeria. Vaan löytyi ihan paikallisesta laakerikaupasta. Säästipä postikulujen hinnan.
Minkä vuotinen se sinun auto on,vaikka eikai sillä mitään välii ole,mulla sama ongelma,meinasin,että käykö se 30/50/20 laakeri Tulis vm-99 Aeroon(9-3) :?:
käy. Kokemusta mm. omasta -99 vuosimallisesta 9-3:sta sekä kaverin -01 aerosta.

Oftopicina. Onko tuo -99 oikeasti aero, vai vain käyttöönotettu "-99" ja auto "-00", jolloin tuli 205hp T7 koneella oleva aeromerkinnät omaava aero?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Paukku Aero
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 20:46
Paikkakunta: hollola

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Paukku Aero »

Hook kirjoitti:
Paukku Aero kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:osaa muuten olla laakeri tiukassa hihnapyörässä kiinni. Siihen on näköjään lyöty lukitteet. No on sorvauksessa tuohon tarkoitettu tuki parasta aikaan. Pääsee prässissa painamaan laakerin ulos.
Hihhapyörä laakereineen on jo sentäs kompurasta irti. Läksi ulosvetäjällä tosi helposti irti.
Oli hyvä ettei tarvinut tilata mistään kaukaata laakeria. Vaan löytyi ihan paikallisesta laakerikaupasta. Säästipä postikulujen hinnan.
Minkä vuotinen se sinun auto on,vaikka eikai sillä mitään välii ole,mulla sama ongelma,meinasin,että käykö se 30/50/20 laakeri Tulis vm-99 Aeroon(9-3) :?:
käy. Kokemusta mm. omasta -99 vuosimallisesta 9-3:sta sekä kaverin -01 aerosta.

Oftopicina. Onko tuo -99 oikeasti aero, vai vain käyttöönotettu "-99" ja auto "-00", jolloin tuli 205hp T7 koneella oleva aeromerkinnät omaava aero?
Kyllä se on siinä on kone 205R/T7 ,toivottavasti,Aerona minä sen ostin 1.5 vuotta sitten Saksasta ja sitä myytiin aerona,ja henkilö joka hakisen sieltä piti varmistaa että se on todellakin Aero,jos ei ole on mua kustu silmää oikein rankasti. :evil:
Paukku Aero 9-3 2.8.!!
Muu ajopeli!!Kawa ZX10R
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

no niin
sain laakerin vaihdettua.
prässäsin laakerin hihnapyörästä irti. tuntu muuten ettei ole edes tiukassa, kun on voimaa paljon, millä painoi. Ja uusi meni yhtä helposti paikalleen ;) samassa laitteessa
Oli sinänsä aika helppo homma :)

Toinen laakerinvaihto menisi jo paljon helpommin :)
Tuo mun auto on -94
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
masah
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 09:35

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja masah »

Tämäkin aihe tuli ajankohtaiseksi, kun kompura alkoi pitää mieltäkääntävää ääntä. Kaikki meni hyvin kunnes aloin irrottaa hihnapyörää. Taisin käyttää hiukan liikaa voimaa ja särjin hihnapyörän. Kuva

Kuva

Kuva

Mitä tein väärin ja mikä nyt neuvoksi?
Viimeksi muokannut masah, To Touko 15, 2008 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

Keskimmäisessä kuvassa on joku lukkorengas paikallaan...? Saattaa olla myös magneettikehän, jota ei tartte irroittaa.
Pika korjauksena lyhempi hihna ja uuden magneettikytkimen metsästys. :roll:

Vikana liika voima. Ei irronnut sopivalla vomalla oikeasta kohdasta... Tarkkaa syytä paha sanoa. Lähteekö toi sisä osa nyt jotenkin pois?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eiköhän noita hihnapyöriä ole saatavissa ostetaan- ja myydään palstalta.
Noita kompuroita on kuitenkin vaihdettu useampaan autoon, eiköhän joku ole jättänyt hihnapyörän jemmaan.

Ps. Muokkaa tuota viestiäsi siten, että laitat tyhjän rivin kuviesi väliin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
masah
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 09:35

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja masah »

Hook kirjoitti:Keskimmäisessä kuvassa on joku lukkorengas paikallaan...? Saattaa olla myös magneettikehän, jota ei tartte irroittaa.
Pika korjauksena lyhempi hihna ja uuden magneettikytkimen metsästys. :roll:

Vikana liika voima. Ei irronnut sopivalla vomalla oikeasta kohdasta... Tarkkaa syytä paha sanoa. Lähteekö toi sisä osa nyt jotenkin pois?
Yksi lukkorengas on poistettu, enkä hyvällä tahdollakaan ymmärrä, miten tuolta sisäkehältä vielä saisi osia pois.

Lyhyemmällä hihnalla tässä on ajeltu jo jonkin aikaa, aikaa kompuran korjausyritykseen vaan ei ollut aiemmin. Eli auto on ajossa, hätää ei ole jos kelit pysyvät tällaisina:-)

Hihnapyörän jäljelle jäänyt osa vaikuttaakin sitten astetta vaikeammalta irrottaa, hyviä vinkkejä otetaan vastaan. Ja jos jollain löytyy ylimääräinen hihnapyörä, niin tarjoa ihmeessä.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

masah kirjoitti:Ja jos jollain löytyy ylimääräinen hihnapyörä, niin tarjoa ihmeessä.
Tällainen löytyi haku-toiminnolla. Suoraan sanottuna en osaa sanoa, mitkä kaikki ng-satkun osat käyvät kolkkiin, mutta eiköhän täältä niitä fiksujakin löydy. EPC:n mukaan osa sopii, mutta joku varmaan tietää tarkemminkin. :D
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja Hook »

ng900:sen laakerin ulkokehä on 55mm, 9-3:sen laakerin ulkokehä 50mm. -> ei käy ristiin. ng900:sen hihnapyörä on myös paljon tiukempi ja olen kuullut muillakin vääntyneen.. 9-3 lähtee lähes suosiolla.


ps... Mulla ylimääräinen ng900:sen kompura. - myydään kokonaisena :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 9-3 Ilmastoiti kompuran magneettikytkimen korjaus?? ONNISTUI

Viesti Kirjoittaja rr »

Onko 9-3 TiDissä sama ilmastoinnin kompura kuin bensakoneessa? Jos kesällä vaihtais ihan varalta tuon laakerin, 500tkm huollossa. Ei kyllä ääntele tai muutenkaan oireile vielä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin